SATA-kabel till WD Caviar Green 1TB & hur montera?

Permalänk
Medlem

SATA-kabel till WD Caviar Green 1TB & hur montera?

Hej! Av en oförklarlig anledning har min externa WD Elements-hårddisk gått sönder. Eftersom jag har lagrat mycket & viktig data på den vill jag helst inte bara köpa en ny.

Har nu tagit ur själva disken, som visade sig vara en sådan här.
Är nybörjare inom teknik-området och har aldrig ens öppnat ett datorchassi. Efter att ha tittat på några YouTube-klipp där de visade hur man installerar en SATA-hårddisk är jag övertygad om att jag kommer behöva en SATA-kabel. Är det någon skillnad på de olika kablarna? Har för övrigt ett Define R3-chassi, om det underlättar. Jag undrar också om det finns något särskilt man måste tänka på? Skulle vara underbart om någon kunde beskriva exakt hur man gör när man drar sladdarna och var man sätter i dem?

Visa signatur

Speldator: Asus P8P67 PRO REV B3 || i5 2500K 3,3GHz || Corsair Cooling Hydro H50 || Corsair 8GB 1600MHz || XFX Radeon HD6950 2GB || 1TB Samsung || 1TB WD || Tesla 650W 80+ ||

Permalänk
Hedersmedlem

Det är verkligen busenkelt. Köp en billig SATA-kabel, exempelvis denna samt en tillhörande strömadapter. Dubbelkolla att du inte redan har strömkontakten (den svarta lite bredare kontakten) från nätaggregatet redan, så slipper du köpa den. Montera hårddisken i chassit, koppla in överföringskabeln till moderkortet samt strömkontakten till hårddisken och sedan kan du köra igång!

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem

Du bör ha en hel drös med sata-kablar i moderkortskartongen. Asus är inte snåla med sata-kablar. Du behöver inte ens montera in disken i chassit. Anslut sata-kabel och strömkabel, låt sedan disken ligga på lämpligt sätt så att metall inte når kretskortet.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara