Permalänk

Jag har ett dokument jag hittat på techrepublic.com:
"200 ways to revive a hard drive.rtf"
When you unzip this download, you'll get a Word document with over 70 pages of tips from fellow TechRepublic members on how to save the day when a hard drive fails.

Visa signatur

Kenneth

Permalänk
Medlem

Ursprungligen inskrivet av Goc

Såja, då har jag öppnat den.

Nu kan du ju ge upp allt hopp om att nånsin rädda det som ligger på disken... Du har släppt in damm, vatten och annat skit som kommer att sabba den.

Där verkade dock inte vara några problem vad jag kunde se med själva mekaniken.

Om det inte är en riktigt spektakulär krasch kan du knappast se något. Det kan t.ex. vara ett av huvudena som pajat (hamnat snett, fel i anslutningen, tappat en liten flisa, fått en liten repa).

Så frågan är ju om det inte kan vara kontrollerkortet som buggat ur. Men den riktigt stora fråga är: Hur får man tag i ett fungerande kontrollerkort till en 75GXP på 45 gig ?

Ett kontrollerkort får man tag på genom att köpa en annan likadan disk (finns säkert gott om folk som säljer "opålitliga" 75GXP billigt).

Minsta dammkorn syns väldigt tydligt på diskytan, så det var ingen fara.

Jodu. Ett tillräckligt stort för att sabba en disk är ändå tillräckligt litet för att inte kunna synas. Som vanligt jämför man alltid små avstånd med tjockleken på ett hårstrå, och jag har för mig att avståndet mellan läshuvud och disk är 1/3 av ett hårstrås tjocklek. Se det om du kan.

Och att skicka in den till IBM är egentligen inget alternativ, eftersom jag troligtvis hade fått tillbaka en 75GXP. Och den hade jag inte ens vågat anförtro mina tillfälliga internetfiler till.

Hade jag varit du hade jag värderat datat på disken mycket mer än disken själv, d.v.s. försökt rädda de viktiga filerna och sedan slänga den trasiga disken.

Och, om det bara är diskhårdvaran det är frågan om, en fungerande disk är väl bättre än en som är helt paj? Du hade förmodligen fått tillbaka en 120GXP eller nåt (75GXP tillverkas inte längre), och även om du fått en 75GXP kan man ju ha den till att lagra oviktiga saker på.
Dessutom är långt ifrån alla 75GXP dåliga (har två 40GB som har gått konstant i över ett år, båda lever fortfarande).

Visa signatur

Min dator är tuffare än din.

Permalänk
Medlem

Att öppna en hårddisk för att se om man kan laga den är ungefär som att knalla iväg till Barsebäck för att se om det är något man kan fixa när det har blivit strömavbrott. Ok, lätt överdriven jämförelse men oddsen för att lyckas är ungefär på samma nivå.

Har man viktiga data på en hårddisk som kraschar så finns det bara en sak att göra: Slå av strömmen direkt och ring till Ibas eller liknande. Börjar man fippla själv (med program eller rent fysiskt) så är risken väldigt stor att man förstör mer än man räddar.

Permalänk
Medlem

Eftersom ingen verkar kollat upp hur mycket det kostar att skicka iväg en HDD på recovery så kan jag upplysa er att det inte alls är så dyrt som man kan tro.

2500 :- [win 9x/mac/dos]
4800 :- [xp/2000/nt]
för att dom ska kolla på om den går att reparera och gör en utvärdering av vad det skulle kosta.
Sen blir det : 15,00 - 200,00 kr / Mb lite beroende på hur svårt det är att plocka fram datan; och du bestämmer själv vilka filer/filändelser/kataloger som skall räddas.

Detta vet jag då vi skickat en krashad 2.5'' för recovery.

Ps. portot var gratis. Ds.

Visa signatur

----------------------------------------------
Game on!