Folkpartisten Johan Pehrson utesluter inte förbud mot kryptering

Permalänk
Medlem

HAHAHA är inte 1a aprill ännu?
Detta är super idiotiskt!

Visa signatur

Mess with the best and die like the rest.
MSI Mortar Max B450, AMD 3700x, PowerColor 5700 XT

Permalänk
Medlem

Happ, där förlorade folkpartiet min röst.

Blir nog en fin röst på piratpartiet nästa gång, verkar vara de enda som hänger med i den nya tekniken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m1n1h0p:

Det sorgliga är ju att man inte längre är arg utan bara uppgiven, jag bryr mig helt enkelt inte längre om vilka lagar som stiftas

Sorgligt men sant

Får väl tyvärr medge att din uppgivenhet delas härifrån.
Som du säger sorgligt men sant..
Det går bara utför och tyvärr sitter nu alldeles för många jäviga personer i riksdag mm.
Oh well snart är man väl brottsling över en natt....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaaay2k:

Sverige blir bara bättre och bättre. Fyfan, snart dags att fly landet.

Alla ni som ska flytta vilka länder är bättre?
Tycker att det alltid är folk som skriver det när det står något om dessa galna lagförslag men frågan är om det är bättre någon annanstans.

Permalänk
Inaktiv

Dom kan väl slå upp en kamera så ALLA kan se vad politikerna sitter o diskuterar och planerar fram.. Så vi alla får reda på exakt vad som händer bakom stängda dörrar. låta ingenting vara hemligt eller krypterat, de skulle dom gilla va? fast de skulle aldrig gå
då får vi väl reda på vilka terroristerna igentligen är?

Permalänk
Medlem
Skrivet av wasidop:

Jag överväger fan att studera vidare i något annat land, bara för att lämna sverige och inte komma tillbaka. Antingen det eller så får vi vänta på att PP eller SD räddar oss...

SD... räddar oss.

Det är bara att börja packa.

Visa signatur

|AMD Ryzen 7 9800X3D| |ASrock B850 Steel Legend| |Kingston Fury Beast 32GB CL30@6000MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |NZXT C1200 Gold ATX 3.1| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

kan inte vi sweclockers göra samhället en tjänst och mejla alla partier och berätta om denna nyhet.
1984 kostar nu endast 49 kr på cdon.com så nu ni se vad som händer om ni fortsätter i denna riktning.
nej men seriöst någon borde se till att stoppa det här precis som acta stoppades pga direkt demokrati.

Visa signatur

KTH student, programmerare, arch användare

Permalänk
Medlem

Därför röstar man SD, Sveriges ända oppositionsparti.

Sverigedemokraterna om fildelning:

"Informationsutbyte oavsett var det sker är i grunden något positivt. Sverigedemokraterna ser därför positivt på internets roll i informationsutbytet. Vad gäller frågan om spridande av upphovsrättskyddat material står Sverigedemokraterna upp för såväl äganderätten som upphovsrätten. Vi anser dock inte att illegal fildelning ska vara en prioriterad fråga för polisen. Vi vänder oss också mot IPRED-lagstiftningen som skapat särrättigheter för en specifik branch.

För att komma tillrätta med den illegala fildelningen är det vår ståndpunkt att bättre lösningar för att ta betalt på internet måste skapas".

Visa signatur

GTX 670 - 3570K - 8GB CORSAIR LP

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr_sQuinty:

Dom som verkligen vill dölja vad dom säger krypterar sina samtal även om det är olagligt så dom enda som blir avlyssnade är vanligt folk , att förbjuda krypterade samtal i brottsbekämpningssyfte blir ett slag i luften.

Håller med helt här. Det är dessutom dumt att ha lagar som är helt omöjliga att upprätthålla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WolfOfVengeance:

Folk gnäller ofta om att manska sparka kungen och avskaffa monarkin helt osv.

Tror nog fan vi skulle avskaffat vår så kallade demokrati (som mest är en parodi på själva namnet) och införa monarkin som regeringsform istället, hade fan inte kunnat bli sämre ivf.

Håller med! Folket har inte ett skit o säga till om ändå!! :@

Permalänk
Medlem

Hmm, undrar hur Pehrson skulle reagera om jag vittjade hans brevlåda varje dag och läste allt, det jag tyckte såg suspekt ut makuleras, resten stämplas med en stor stämpel "GODKÄND ÅSIKT".

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem

Suck.....

Permalänk

hahaha, såg att jag inte var den enda som reagerade på detta

Kudos till personen bakom detta.

Permalänk
Medlem

Politiker idag skulle haft en vanlig arbetarlön istället. Undrar hur mycket dom hade fått gjort då på sin arbetstid?

Permalänk
Entusiast

Äskar "Bästa pris" rutan i denna artikeln xD
Samtidigt som det är sorgligt att man kan dra den parallellen

Edit: Lol någon hann före

Permalänk
Medlem
Skrivet av wankeer:

"Informationsutbyte oavsett var det sker är i grunden något positivt. Sverigedemokraterna ser därför positivt på internets roll i informationsutbytet. Vad gäller frågan om spridande av upphovsrättskyddat material står Sverigedemokraterna upp för såväl äganderätten som upphovsrätten. Vi anser dock inte att illegal fildelning ska vara en prioriterad fråga för polisen. Vi vänder oss också mot IPRED-lagstiftningen som skapat särrättigheter för en specifik branch.

För att komma tillrätta med den illegala fildelningen är det vår ståndpunkt att bättre lösningar för att ta betalt på internet måste skapas".

Eller så läser du flera partier som är emot fildelning som har betydligt mer att säga till om än SD.

MP skriver följande på sin hemsida:

"Miljöpartiet anser att det är fel att kriminalisera de människor som laddar ner filer från internet.

Den nya tekniken har gjort att musik och filmer lätt kan kopieras från ett medium till ett annat. Från CD-skiva och DVD till iPod eller dator, från radio eller TV till dator, från dator via nätverk till andra datorer och tillbaks till CD-skiva eller DVD.

Skillnaden mellan denna kopiering och den som människor har gjort i över trettio år till musik- eller videokassetter är att tekniken nu är effektivare och tillåter att materialet kan hanteras och lagras enklare.

Teknikutvecklingen ger många fördelar. Nya band får nya möjligheter att hitta en publik vid sidan av de stora bolagens smala distribution. Kultur från hela världen är plötsligt tillgänglig på ett helt nytt sätt. Det är en våldsam överdrift att tro att vad vi ser är en kris för musik- eller filmbranschen. Snarare är det nya möjligheter som skapas. Ny teknik leder till spännande kulturmöten. Cd- och DVD-skivor säljs fortfarande och nedladdningen av filer som säljs av skiv- och filmbolagen själva ökar lavinartat.

Miljöpartiet anser att det är fel att kriminalisera de människor som laddar ner filer från internet. Vi vill dock inte införa någon avgift eller skatt på bredband. Att den tekniska utvecklingen har ändrat förutsättningarna för vissa branscher och skapat nya möjligheter kan vi både leva med och glädja oss över."

Och Vänsterpartiet skriver följande:

"Vad tycker ni om fildelningen?
Vi vill släppa fildelningen fri. Upphovsrätten ska användas i kommersiella sammanhang, inte för att jaga privatpersoner.

Hur ska fler kunna arbeta med film och musik?
Folk lägger fortfarande mycket pengar på kultur, och vi ser nya affärsmodeller växa fram. Vi vill också bygga upp digitala bibliotek för film och musik, med ersättning på samma sätt som för vanliga bibliotek."

Visa signatur

"Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."
-Kristian Wilson, Nintendo Inc, 1989

Permalänk
Medlem

Nu får de lägga av.

FYFYFYFYFYYFYF. Fan skulle blivit politiker så man kunde lära de HYFFS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wankeer:

SD säger mycket som inte handlar om fildelning och som handlar om mycket viktigare saker än fildelning som jag inte håller med om. Dessutom så handlar det här inte ens om fildelning utan om att spåra brottslingar. Helt olika saker och fildelningen kommer knappast påverkas märkbart av det här om inte de plötsligt bestämmer sig för attbötfälla en så fort man laddar ner en fil.

Visa signatur

Chassi Silverstone FT03-MINI Moderkort ASRock Z77E-ITX CPU i5 3570k @ 4.4Ghz GPU Gainward GTX 670 Phantom PSU Corsair VS 450W Lagring OCZ Vertex 3 240gb x2 RAID0 Ljud Beyerdynamic DT770 pro 250ohm / Beyerdynamic T70p + Schiit Magni 2

Permalänk

Jag säger absolut inte att det är så här det kommer bli men jag tror att det finns stora möjligheter för att det blir såhär.

Jämför medelvärdet på hur ett barn/en tonåring och en vuxen kan om datorer? skillnaden är enorm om jag fattat allt rätt.
Jag tror att när vår generation kommer till riksdagen så är det nog dags för lite ändringar.

Det är ju trotsallt på de senare åren som film och spel nedladdning har fått rimliga hastigheter.

Jag tror dock inte att det kommer bli lagligt att ladda ner men liksom jag tror att man kommer försöka hitta andra lösningar. Som spotify tex, en superidé enligt mig.

Låt mig höra vad ni tycker om detta :).

Visa signatur

| i5 2500k | h100 | Evga 580 | Fractal Design arc | Asrock P67 Fatal1ty | Hx1050w | 24" BenQ | 16GB Vengeance Ram | Razer DeathAdder | Razer Carcharias | Razer Arctosa |

Permalänk
Medlem
Skrivet av _NsMs_:

SD säger mycket som inte handlar om fildelning och som handlar om mycket viktigare saker än fildelning som jag inte håller med om. Dessutom så handlar det här inte ens om fildelning utan om att spåra brottslingar. Helt olika saker och fildelningen kommer knappast påverkas märkbart av det här om inte de plötsligt bestämmer sig för attbötfälla en så fort man laddar ner en fil.

Fildelning och kryptering går väl lite hand i hand?

Visa signatur

GTX 670 - 3570K - 8GB CORSAIR LP

Permalänk
Medlem
Skrivet av _NsMs_:

Vänsterpartiet är väl ändå dom som ska vara absolut mest imot detta? De sätter ju människor först, jämställdhet och frihet.

Permalänk
Medlem

Liberal my ass... Fascist är en mer passande beskrivning

Permalänk
Medlem

Ok...
Ny livsuppgift - få Folkpartiet att åka ut ur riksdagen - permanent.

Visa signatur

AMD Ryzen R7 3800x, XFX rx 480 4 Gb, AX370-Gaming K3, 16 Gb Corsair DDR4 3000M, Seasonic Prime 750W Platinum, Seagate Barracuda 7200.12, Fractal Design Core 3500: OS: Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av wasidop:

Jag överväger fan att studera vidare i något annat land, bara för att lämna sverige och inte komma tillbaka. Antingen det eller så får vi vänta på att PP eller SD räddar oss...

Flytta inte till england bara, för dom har det många ggr värre än Sverige redan nu. T.ex. finns det kameror i varje gatkorsning så att det ska vara omöjligt att röra sig runt om i städerna utan att synas. Utöver det så har vi ju nyss fått höra att de gärna lämnar ut sina medborgare till USA för brott som är brott i USA. Det jag då tänker på var inte olagligt i england, men eftersom USa ville ha personen utlämnad så lämnade england mer än gärna ut personen. Helt sinnessjukt.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silver:

HAHAHA är inte 1a aprill ännu?
Detta är super idiotiskt!

Någon som kan komma på ett lagförslag som är tillräckligt mycket värre för att vara ett aprilskämt nu när detta inte är det.
Hjälp gärna till att samla en lista på extrema förslag så någon kanske kan skicka den till regeringen som tips.
Skriv gärna en möjlig motivering till förslaget:

1:
Förbud mot opinionsbildning i sociala media.
(För att förhindra spridning av propaganda från "extremister" som kan påverka/uppmana svagt folk till dåligt handlande.)

Är mest en ide till att uppmärksamma alla lagar som stiftas till höger och vänster utan att vanligt folk ens har en aning om det.
Vill någon ta detta till fejjan eller någonstans och göra något seriöst av iden så kör hårt jag anser mig inte tillräckligt driven i frågan men uppskattar ifall någon annan är det.
Om inte annat kanske det kan bli en rolig lista som cp listan på 90-talet tex som kan bli lagom att släppas för almenheten 1 april.

Permalänk

1984 är en ruggigt bra bok imo men vafan händer polisstat på g?

Permalänk
Avstängd

Folkpartiet blir fan mer och mer konservativa.

Snart där med SD och KD.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lösbonde:

De är betydligt färre, men lyckats betydligt oftare.

Islamistiska attacker är sinnesjukt vanliga, även i Sverige.. var inte alls länge sen som man bröt ner en hel terrorcell i Jakobsberg. Dock är kompetensnivån och den generella intelligensnivån i dessa grupper såpass låga att de i princip alltid misslyckas.

Sen måste man också dra en gräns för vad man kallar terrorister respektive seriemördare.

+ 10p av 10 möjliga. Härligt

Permalänk
Medlem

Instämmer med er andra här att det är ett idiotiskt förslag, men så länge det bara är en enda riksdagsledamot som föreslår det så lär det som tur är inte gå igenom...

Visa signatur

AMD Phenom II X4 955 3,2 GHz, Gigabyte GA-MA790FXT-UD5P, Sapphire Radeon HD7750 Ultimate 1 GB, Corsair Vengeance/Kingston HyperX Blu 16 GB, Crucial MX250 250 GB, Crucial m4 128 GB, 2 x Seagate 7200.14 1 TB, Lian Li PC-8FIB, Be Quiet Pure Power 10 CM 600W, Windows 10 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av EnDödRåtta:

Visst fan ska dom lägga största resurserna på o se till att hindra och stoppa brott ute på gatorna.
MEN samtidigt är Internet och datorer en del av samhället. brott måste även stoppas här! Det kan inte vara anarki bara för att det är på Internet..
Sen att regeringar runt om i världen gör det på ett sätt som är HELT JÄVLA FEL.. det är en annan femma!
Polisen ska få övervaka folk osv hur mycket dom vill så länge dom har väldigt starka misstankar/bevis om att brott har begåtts/planeras.

förövrigt anser jag att om datalagringsdirektivet går igenom är inte Sverige längre en demokrati. Det finns ingen som helst logik i de lagar och skit som EU och USA försöker sätta upp..
Se till att rösta på ett parti som vill ha utveckling på Internet istället för övervakning nästa riksdags val!

Absolut, håller med dig. Men jag anser att stoppa våldtäkter är viktigare än detta tramset.