Folkpartisten Johan Pehrson utesluter inte förbud mot kryptering

Permalänk
Medlem

haha! Diggar att swec följer upp ett objektivt referat med en subtil känga mästerligt

Visa signatur

Topkek

Permalänk
Medlem

Påverkar delen "spara ip-addresser" på något sätt oss som har fast IP-address?
För jag antar att den delen endast innebär att ISPn sparar till vilket hushåll varje dynamisk IP leder, men om man har fast så är det väl ändå samma hela tiden?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

In the end what separates a man from a slave?
Money? Power? No... A man chooses, a slave obeys.
ASUS Z170M-PLUS || Intel Core i7 6700k @ 4,7GHz || 64GB 2133MHz Corsair RAM || MSI NVIDIA RTX 2070 Gaming Z 8GB || Bifenix Prodigy M || 2x CZ TR150 480GB RAID 0 || BeQuiet DarkRock Pro

Permalänk
Medlem

"Det gäller ju bara VOIP"

Det gäller ju bara usbminnen. Det gäller ju bara ipred. Snart kommer det bara att gälla kryptering på nätet, sedan bara kryptering på datorer. Efter detta måste man bara ha en kamera i sitt hem. Sedan bara två.

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Medlem

Jag överväger fan att studera vidare i något annat land, bara för att lämna sverige och inte komma tillbaka. Antingen det eller så får vi vänta på att PP eller SD räddar oss...

Visa signatur

R7 5800X - RTX 3080

Permalänk
Skrivet av Kilroy:

Det beror på hur man definierar terrorism.
Högerextrema rasister har dödat rätt många dom senaste 10 åren.

Vänster extremister är större utbredning än vad höger extremism är. Så vänstern är farligare med tanke på att Kina, Nordkorea, Kuba, Vietnam och Loas har kommunist styre. Speciellt Nordkorea som har arbetsläger(Koncentrationsläger).

Visa signatur

|Intel 3770k 4.4GHz Offset OC| Cooler Master Storm Trooper | 2x Sapphire Vapor-X 7970 3Gb CrossfireX OC:1110/1500 | ASUS Maximus V Formula | SSD Samsung 830 128 | Gb Seagate 1TB HDD @7200rpm | Fractal Design 1000w | 2x4GB Corsair Vengeance DDR3 @1600MHz | CPU Kylare: Phanteks Ph-Tc14pe |

Permalänk

Ja, vill dem sitta och lyssna på mig när jag spelar DOTA2 och snackar skit med mina polare på skype så får dem väl få göra det. Förstår bara inte varför man ska lägga resurser på sånt här för dem som har en bra anledning till att dölja vad det snackar om kommer också att göra det, jag menar, jag tror inte Hells Angels sitter och snackar om sina business på Skype om man kan avlyssna det.

Permalänk
Medlem

Fan, nu har proppen gått ur. På med fooliehatten! Dom ger sig inte förrän SÄPO sitter i vardagsrummet!

Permalänk
Rekordmedlem

Jag är glad att jag har rösträtt, och nu har jag fått ett namn till på en riksdagsman som garanterat inte kommer att få min röst.
Och vad skulle det här kunna innebära för att jaga buset? Det lär inte påverka det nånting alls, lika lite som alla andra övervakningslagar som glider och inte alls blev som de var avsedda från början.
Det är bara patetiskt hur en del politiker agerar, de blundar för alla bedrägerier o liknande som sker o skadar vanligt folk, men vill öka avlyssningen till ingen nytta, det är knappast så att nån terrorist kommer att fällas för brott mot krypteringslagen, knappast troligt att den fyller något syfte, steganografi lär bli populärt i kriminella kretsar, och mot det är det svårt att skydda sig, och att skicka kodad text ska vara ok då?
Sånt här visar bara en brist på förståelse hur tekniken fungerar och det lär inte påverka buset särskillt mycket.
Det är som datalagringsdirektivet, polisen i europa har inte haft någon större nytta av något som kommit fram från det, det har bara inneburit högre kostnader, och för att man skulle kunna hitta "riktiga" brottslingar genom systemet så krävs det att de begår misstag.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Tycker synd om de som utbildar sig till poliser när de ska behöva jaga folk som sitter och pratar genom krypterade samtal över nätet. Under tiden detta händer finns det en spridande droghandel ute på gatorna och kvinnor som våldtas. Vilket samhälle vi lever i!

Permalänk
Medlem

Det enda vi kan göra är att fortsätta motarbeta dom så mycket det bara går.
Använd iaf vad ska dom göra sätta dig i fängelse för att ha krypterat dina egna samtal.
Nya Stalin.

Använda så mycket kryptering ni bara kan fast ni inte behöver.
Vilka tror dom att dom är.
Fight back.

Permalänk
Medlem

Sitter här och undrar vilket land man ska flytta till, ett land med go ekonomi, mycket jobb samt inte är med i EU eller dyl.
Norge kanske?

Visa signatur

Intel E4500 2.2GHz @ 2675Mhz | MSI P36 neo | Crucial DDR2 PC5300 2Gig | Ati Radeon HD5670 | Seagate Barracuda 250 Gig + Samsung ?? 1tb

Ja, jag är virrig som fan.

Permalänk
Medlem

Inget är heligt

Permalänk
Skrivet av Kilroy:

Det beror på hur man definierar terrorism.
Högerextrema rasister har dödat rätt många dom senaste 10 åren.

De är betydligt färre, men lyckats betydligt oftare.

Islamistiska attacker är sinnesjukt vanliga, även i Sverige.. var inte alls länge sen som man bröt ner en hel terrorcell i Jakobsberg. Dock är kompetensnivån och den generella intelligensnivån i dessa grupper såpass låga att de i princip alltid misslyckas.

Sen måste man också dra en gräns för vad man kallar terrorister respektive seriemördare.

Visa signatur

Vill ni ha svar, så citera!

Permalänk
Medlem

Johan "hårdare tag" Pehrson är en stor idiot vars enda lösning på vilket problem det må vara i samhället är ökad övervakning och hårdare tag. Att karln sen har mage att kalla sig liberal är bara stor humor, han kan inte ens stava till det ordet!

Permalänk
Medlem

Ta bort dom blåa från makten innan vi är en exakt kopia av USA!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lösbonde:

De är betydligt färre, men lyckats betydligt oftare.

Islamistiska attacker är sinnesjukt vanliga, även i Sverige.. var inte alls länge sen som man bröt ner en hel terrorcell i Jakobsberg. Dock är kompetensnivån och den generella intelligensnivån i dessa grupper såpass låga att de i princip alltid misslyckas.

Sen måste man också dra en gräns för vad man kallar terrorister respektive seriemördare.

Var god berätta när senast det skedde en islamistisk attack i Sverige, förutom den uppenbara.

Visa signatur

i7-10700K + Corsair H90 | Z490 | 64GB | RTX3080 | SSD 3*512GB + 500GB + 128GB | HDD 3TB | Phanteks P400S | TUF 750W | 31.5"+27"+24" | Corsair K95 RGB | Logitech G902 | Sennheiser RS 175

Permalänk
Skrivet av FribBe:

Tycker synd om de som utbildar sig till poliser när de ska behöva jaga folk som sitter och pratar genom krypterade samtal över nätet. Under tiden detta händer finns det en spridande droghandel ute på gatorna och kvinnor som våldtas. Vilket samhälle vi lever i!

Visst fan ska dom lägga största resurserna på o se till att hindra och stoppa brott ute på gatorna.
MEN samtidigt är Internet och datorer en del av samhället. brott måste även stoppas här! Det kan inte vara anarki bara för att det är på Internet..
Sen att regeringar runt om i världen gör det på ett sätt som är HELT JÄVLA FEL.. det är en annan femma!
Polisen ska få övervaka folk osv hur mycket dom vill så länge dom har väldigt starka misstankar/bevis om att brott har begåtts/planeras.

förövrigt anser jag att om datalagringsdirektivet går igenom är inte Sverige längre en demokrati. Det finns ingen som helst logik i de lagar och skit som EU och USA försöker sätta upp..
Se till att rösta på ett parti som vill ha utveckling på Internet istället för övervakning nästa riksdags val!

Permalänk

Undrar vad som skulle ske om vi (folket i Sverige) krävde att all kryptering och hemligstämpling skulle tas bort från militären, riksdagen, regeringen och de femtio största Svenska företagen. Övervakningskameror skulle sättas upp överallt i riksdagshuset med livestream och ledamöternas telefoner skulle visa sin position hela tiden.

Misstänker att det skulle bli ett jäkla hallå. Men vadå, har dom inte vitt mjöl i påsen. Jaså, de har hemligheter. Men det har ju vi också!
Det är vad som håller på att ske. Kanske inte allt just nu, men alla dessa integritetsbegränsande beslut leder sakta men säkert till detta.

Det att dessa beslut tas beror inte på den olagliga fildelningen utan på att de som sitter vid makten ser att de håller på att förlora densamma. Genom att då använda barnporr, fildelning och terrorister kan lagar och bestämmelser genomdrivas utan att folk kan skrika sig hesa.
Ta hur Rick Falkvinge blev mosad bara för att han sa nej till att blockera barnporr. Meningen var inte att tillåta barnporr utan att stänga ned dessa sajter. Rick visste att blockering inte hjälper, då det relativt enkelt kan kringgås.

Tänk på hur en groda beter sig när den kommer i kontakt med varmt vatten och vad som sker om vattnet kokas upp med grodan redan i vattnet.
Grodan kan översättas med dig och mig och vattnet med alla beslut och lagar.

Min mening med detta inlägg är att de som beslutar om olika saker ska gå först. Om de vägrar ska de besluten direkt kastas.
För en riktig ledare går först och står för sina beslut.

//Freezer

Visa signatur

Cooler Master Silencio S600, MSI x99A SLI Plus, i7-5820, Hyper 212 Evo, Geforce GTX 770, 16 GB Corsair Vengeance, Kingston SNV2S1000G, HDD *6, EVGA G2 750W, Windows 10 Pro 64bit.
Dell Latitude 5490, Win 11 Pro 64bit. Synology DS413j.
*Citera om du vill ha svar*

Permalänk

"Många större IP-telefonitjänster, inklusive Skype, använder någon form av kryptering för att förhindra avlyssning. Detta gör det även svårt för polisen att avslöja innehållet i kommunikationen."

Så det är inte det att det är meningen att man ska få vara privat? Kan nästan garantera att det inte är så att kryptering finns bara för att jävlas med myndigheterna.

Visa signatur

Datorer är som människor, det är insidan som räknas

Permalänk
Medlem

Jag är på god väg att lämna detta landet. Initiellt inte för lagarna som går rakt åt ni vet vart utan för vädret. Jävligt tråkig utveckling detta även om det bara är ord än så länge. Palla skiten!

Permalänk
Skrivet av kiruna:

Sitter här och undrar vilket land man ska flytta till, ett land med go ekonomi, mycket jobb samt inte är med i EU eller dyl.
Norge kanske?

Lite för kallt för mig men jag sitter mest vid datorn så ska börja leta bostad redan ikväll. hehe

Visa signatur

Datorer är som människor, det är insidan som räknas

Permalänk
Skrivet av kabex:

Var god berätta när senast det skedde en islamistisk attack i Sverige, förutom den uppenbara.

Du menar för lite över ett år sedan på drottninggatan? Sedan dess har det varit ett par terroristceller i halvåret som gripits.

Förutom de omtalade fallen i göteborg/malmö så har vi http://www.dn.se/nyheter/sverige/37-aring-fran-jarfalla-hakta..... samt ytterligare ett fall för cirka en månad sen (som media vägrat skriva om, står endast på flashback och i lokaltidningen. Antagligen censur av okänd anledning.)

Visa signatur

Vill ni ha svar, så citera!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Jag säger inte att vi ska titta på en sådan lagstiftning nu, men vi måste följa den utvecklingen noga för teknisk utveckling kommer alltid att ställa nya utmaningar.

Ställa nya utmaningar på hur man ska kunna spionera/hålla koll på personer av intresse utan att den stora massan ska kunna ha något att säga till om.
Åh, någon som hört talas om den där storebror som lurar runt hörnet?

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av hejdaniel:

Kan nästan garantera att det inte är så att kryptering finns bara för att jävlas med myndigheterna.

Bara? Kan nästan garantera att de inte var myndigheterna alls de tänkte på när krypteringen implementerades.

Permalänk
Skrivet av lang666:

Ta bort dom blåa från makten innan vi är en exakt kopia av USA!

Ha! Tro inte att det gör någon skillnad med de röda, det här är EU-direktiv och Persson låg och myste med Bryssel lika mycket som Reinfeldt.
Stefan Löfven lär inte vara bättre och nu börjar ju t.o.m. V som från börjar va EU-kritiskt gå på EU-linjen.
Nej vi behöver ett nytt parti i Sverige, det är fan inte acceptabelt att alla fega politiker gömmer sig bakom EU-direktiv och ursäkter..

Permalänk
Inaktiv

Ganska lojt att dom flesta än så länge har skojat om foliehattar och hackat ner på dom som hela tiden sagt att vi är på väg mot ett övervakningssamhälle. Jag har skrattat åt dom, aldrig i EU, aldrig i mitt Sverige.

Jag skrattar fan inte längre. Känns overkligt. Kände likadant förra året men har inte gjort ett skit åt att iaf försöka förhindra det, och nu är det snart försent. Har försökt att skapa lite debatt på facebook men ingen bryr sig, antar att den största debatten sker här och på Flashback vilket känns oroväckande.

Permalänk

Folk gnäller ofta om att manska sparka kungen och avskaffa monarkin helt osv.

Tror nog fan vi skulle avskaffat vår så kallade demokrati (som mest är en parodi på själva namnet) och införa monarkin som regeringsform istället, hade fan inte kunnat bli sämre ivf.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anden12:

...aftonblads journalistik över den här artikeln (både originalet och den här). Han säger ju egentligen ingenting, utan svarar bara att han inte kan lova något på en väldigt ledande fråga.
Ingen gillar väl var alla integritetskränkande lagar är på väg, men det här var knappast så banbrytande som artiklaren(arna) vill få det att framstå som.

Joo du tyck vara en av få som lyssnande igenom original intervjun.

Johan Pehrson får frågan om krypteringtjänster ska göras olaglig och han svarar: "Jag säger inte att vi titta på en sådan lagstiftning nu men vi måste följa utvecklingen noga för att tekniska utvecklingar ställer alltid nya utmaningar."

Va fan ska han svara på en sådan fråga? Dessutom gäller frågan endast telefonitjänster.

Jag håller med om att idén är befängd men gäng inte ut fel person för denna idé.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lang666:

Ta bort dom blåa från makten innan vi är en exakt kopia av USA!

För socialdemokraterna höll sitt löfte att stå emot FRA?

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/nu-ger-s-sapo-ratt-att-sign...

Permalänk
Medlem

Dom som verkligen vill dölja vad dom säger krypterar sina samtal även om det är olagligt så dom enda som blir avlyssnade är vanligt folk , att förbjuda krypterade samtal i brottsbekämpningssyfte blir ett slag i luften.

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j