Permalänk
Medlem

Hjälp med server i nätverk

Tjenare, postade för några dagar sedan men har inte löst problemet så postar igen.

Det är så att under de senaste månaderna har jag blivit tvungen att stänga av min server för att kunna surfa på alla andra datorer på nätverket. Det verkar som om servern snor paket...
Servern kör virtualisering med Proxmox som OS. Jag har testat utan virtuella maskiner igång och det blir samma fel. Routern är en liten Netgear RP614v4 och vad jag kan se är den inställd som den ska. Min huvudadator går då knappt att surfa på samtidigt som servern är på. Det känns som om det försvinner typ 80% av paketen då det går betydligt långsammare med bara Servern igång.

Jag hoppas nu att ni kan hjälpa mig med detta denna gång.

//Loffa

Permalänk
Medlem

Netgear RP614v4, den är lite... gammal. Vet inte om det är problemet men den hanterar inte många anslutningar bra.

Visa signatur

Server: HP 6300 pro, RAID 1 m.m + 10" netbook Xubuntu
TVrum: Laptop Fujitsu i7
Dotterns: MSI gaming laptop i5, GTX 1050ti
Frugans: Laptop Fujitsu i5
Bärbara 2st 10" + 1st 15,6"

Permalänk
Medlem
Skrivet av foppson:

Netgear RP614v4, den är lite... gammal. Vet inte om det är problemet men den hanterar inte många anslutningar bra.

Men jag förstår inte hur den skulle vara problemet? Den är köpt under förra året och det räcker med en dator + server för att det ska gå långsamt...

Permalänk
Medlem

Vad har du servern till, jag har ingen aning vad Promox är men en snabb googling senare så blev jag lite klokare?
Vad har du för uppkoppling och andra grejor i nätverket?

En RP614v3 duger väl till ett hushåll med några datorer för vanlig surf och max 8Mbit ADSL, troligen ingen stor skillnad på en v4, tror Mediamarkt sålde dom för 99:- för ett år sedan eller om det var den trådlösa varianten av 614, tror den hette WGR614.

Jag tror du kan analysera vad som händer på ditt nätverk med http://www.wireshark.org/

Visa signatur

Server: HP 6300 pro, RAID 1 m.m + 10" netbook Xubuntu
TVrum: Laptop Fujitsu i7
Dotterns: MSI gaming laptop i5, GTX 1050ti
Frugans: Laptop Fujitsu i5
Bärbara 2st 10" + 1st 15,6"

Permalänk
Medlem
Skrivet av foppson:

Vad har du servern till, jag har ingen aning vad Promox är men en snabb googling senare så blev jag lite klokare?
Vad har du för uppkoppling och andra grejor i nätverket?

En RP614v3 duger väl till ett hushåll med några datorer för vanlig surf och max 8Mbit ADSL, troligen ingen stor skillnad på en v4, tror Mediamarkt sålde dom för 99:- för ett år sedan eller om det var den trådlösa varianten av 614, tror den hette WGR614.

Jag tror du kan analysera vad som händer på ditt nätverk med http://www.wireshark.org/

Vi har 24/3 MBit från telia och får ut 15/1 ungefär. Proxmox är ju virtualisering och jag brukar byta mellan FreeNAS och Ubuntu som server ibland, men utan att de virtuella datorerna är på går det fortfarande långsamt. Jag har testat med Wireshark på min huvuddator men får bara in trafiken till och från min dator då och inget till servern.

Tack för att ni försöker komma med input i alla fall

Permalänk

Kan ju vara möjligt att din server spoofar, men det är inte troligt.
Tror istället att det är din router, som ja, rentutav suger getskägg.

Visa signatur

"Tvångsmata dig med nitroglycerinkabbare"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunvald Larsson:

Kan ju vara möjligt att din server spoofar, men det är inte troligt.
Tror istället att det är din router, som ja, rentutav suger getskägg.

Ahapp det var ju tråkigt att höra