Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Min grafritare har gått sönder. Går den att laga?

Permalänk
Medlem

Min grafritare har gått sönder. Går den att laga?

Först och främst vet jag inte vart tråden ska ligga, så jag la den här på övriga ämnen. En moderator får gärna flytta på den om den är felplacerad.

Jag går natur andra året och använder min grafritare (Texas Instrument TI-82) varje dag på skolan. Jag fick ärva den av pappa för han tog självklart värsta modellens miniräknare när han skulle beställa en ny från jobbet (även fast han bara har nytta för + - /). Han tyckte kort och gott att den var för komplicerad, så jag tog över den när jag började gymnasiet. Pappa köpte den vid 2005 kanske, så inga garantiärende finns kvar. Imponerande nog höll batterierna enda fram tills nu och locket satt stenhårt, så våldsamt slet jag och en kompis upp skiten för att byta batterier. Nu när nya batterier är insatta så såg jag att det har blivit ett fel i displayen.

Ni som har använt denna räknare tidigare vet att man kan justera "Brightness" genom "2nd" (pil upp/pil ner). På högsta är skärmen helt blå och på lägsta syns knappt några tecken. Nu är den helt inställd på blå och man kan inte ändra det. Jag har testat resetat miniräknaren också, men den är fortfarande blå.

Nu vet jag inte exakt hur en grafritare är uppbyggd, men grafiken lär ju komma från processorn, och där har det antagligen hänt någonting. Alla funktioner fungerar, det är bara skärmen som är blå. När den är avslagen är den "neutral". Så, antagligen är det processorn eller displayen som har hamnat lite snett efter brutala massöppningen (fyfan vad locket satt)

Är det kört för den här miniräknaren eller ska jag skruva upp den och pilla lite? Jag är inte så jättepepp på att köpa en ny eftersom jag gillar den här grafritaren. De andra i klassen har en Casio-modell som är tvärtemot min. Vet inte ens om TI-82 säljs längre, men helst vill jag behålla den jag har. En ny lär ju kosta 500-700:-

Har ni några förslag på lösningar?

Bild

Dold text

Tack på förhand

Permalänk
Hedersmedlem

Har du testat en så enkel sak som att byta till andra batterier en gång till?

Min ti83 blev helsvart senast jag bytte batterier i den (tredje gången på 12 år) men efter en omstart och lite snurrande på batterierna så var allt som vanligt igen.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

Har du testat en så enkel sak som att byta till andra batterier en gång till?

Min ti83 blev helsvart senast jag bytte batterier i den (tredje gången på 12 år) men efter en omstart och lite snurrande på batterierna så var allt som vanligt igen.

Jag som precis köpte nya. Känns långsökt att det är batterierna då dess enda funktion är att ge komponenterna ström. Önskar att jag kunde testa det, men har inga hemma förutom de jag precis köpte (för 120:-).

Permalänk
Medlem

Det är inte så att kontrasten har ändrats? Kommer inte ihåg nu hur man gjorde detta då jag inte har kvar min TI-82.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nmc:

Det är inte så att kontrasten har ändrats? Kommer inte ihåg nu hur man gjorde detta då jag inte har kvar min TI-82.

Om det är "2nd" (pil upp/pil ner) du menar för att ändra kontrasten/ljusstyrkan med så har jag testat det. Ger inget resultat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dajms:

Jag som precis köpte nya. Känns långsökt att det är batterierna då dess enda funktion är att ge komponenterna ström. Önskar att jag kunde testa det, men har inga hemma förutom de jag precis köpte (för 120:-).

Köpte du batterier för 120 kr?!? Då menar du väl ett paket med 20 st batterier inne?

Annars så kan du köpa TI-82 stats för ungefär 500 kr....

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tomas_88:

Köpte du batterier för 120 kr?!? Då menar du väl ett paket med 20 st batterier inne?

Annars så kan du köpa TI-82 stats för ungefär 500 kr....

Köpte ett 4-pack AAA-batterier från Energizer på OKQ8. Batterierna fanns bakom kassan, så expediten frågade om jag vill ha en lite dyrare variant som hade längre hållbarhet eller en billigare variant som hade lägre. Tog de som skulle hålla längre för att den skulle vara i grafritaren. Inget man vill byta batteri på varje vecka precis. Tyckte också det var jävligt dyrt, men det är väl allt på OKQ8.

Finns väl begagnade för 500, men kikade lite snabbt på prisjakt och där kostade billigaste från en seriöst företag över 600 Är mycket pengar för så lite prestanda, men men. Är det kört för min?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dajms:

Köpte ett 4-pack AAA-batterier från Energizer på OKQ8. Batterierna fanns bakom kassan, så expediten frågade om jag vill ha en lite dyrare variant som hade längre hållbarhet eller en billigare variant som hade lägre. Tog de som skulle hålla längre för att den skulle vara i grafritaren. Inget man vill byta batteri på varje vecka precis. Tyckte också det var jävligt dyrt, men det är väl allt på OKQ8.

Finns väl begagnade för 500, men kikade lite snabbt på prisjakt och där kostade billigaste från en seriöst företag över 600 Är mycket pengar för så lite prestanda, men men. Är det kört för min?

Köpte billigaste batteri som fanns och då behövde jag byta dom först efter 2 år
Själv köpte jag min Ti-82 stats för 500 kr på akademibokhandel i LiU men dom kanske hade extra priss då och så var det ju 4 år sen Dock så är den inte värd mer än 500 kr enligt mig... Kolla hos claes ohlsson... Men om prisskillnaden mellan ti-82 och 83 är ju 100-200 kr så skulle jag satsa på 83 då den räcker mycket längre om du skulle läsa fysik eller liknande efter gymnasiet...

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Permalänk

Vet inte hur du har resetat den, men prova följande:

Citat:

Try a hard reset. Take out all the batteries, and while putting them back in, hold down the "DEL" key. Then, turn it back on and you can adjust the contrast by pressing the "2nd" key and the down arrow at the same time. I just got this info. online and it finally worked for me...good luck!

http://www.fixya.com/support/t346374-ti_82_screen_not_working...

Visa signatur

2500K + Noctua NH-U12P | ASRock P67 Extreme6 | Corsair XMS 2*2GB | Radeon 3870 512mb | Samsung 160GB + 1TB | Fractal R3 | Corsair AX750 | Samsung T220

Jag kan ha helt åt skogen fel, du är varnad!

Permalänk
Medlem

Du behöver inte direkt byta batterier en gång i veckan för en grafritare även med lite billigare batterier.

Visa signatur

» Bytt namn ifrån "cyme"
» Citera mig vid svar så jag hittar tillbaka!
» Gillar du Trance/Vocal-Trance? Spana in min playlist på Spotify här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lopphunden:

Vet inte hur du har resetat den, men prova följande:

http://www.fixya.com/support/t346374-ti_82_screen_not_working...

Herregud, Hard Reset fungerade! Gud vad glad jag blev. All eloge till dig!

Problemet är löst. Skönt att jag slapp öppna den/köpa en ny. Återigen tack.

Permalänk
Skrivet av Dajms:

Herregud, Hard Reset fungerade! Gud vad glad jag blev. All eloge till dig!

Problemet är löst. Skönt att jag slapp öppna den/köpa en ny. Återigen tack.

Trevligt, kul att vara till hjälp!

Visa signatur

2500K + Noctua NH-U12P | ASRock P67 Extreme6 | Corsair XMS 2*2GB | Radeon 3870 512mb | Samsung 160GB + 1TB | Fractal R3 | Corsair AX750 | Samsung T220

Jag kan ha helt åt skogen fel, du är varnad!