Windows Vista har krashat!

Permalänk
Medlem

Windows Vista har krashat!

Hej, jag kan börja med att säga att jag har sökt här på forumet angående Vista krashar men inget av det jag funnit har hjälpt mig.

För en längre tid sedan krashade min PC enda sättet att få liv i den var att köra Ubuntu LIVE och iom det så kunde jag rädda mina viktiga bilder, sen nuyligen gick jag och köpte en MAC för att ha en fungerande dator (Spelare inte längre) så jag ville bara ha en dator som startar när man vill och klarar av det jag vill att den ska klara av och inget mer

Nu har jag räddat allt jag hade på datorn med hjälp av en kabinett och vill formatera min PC så jag kan rädda frugans mini HP Laptop som fått nått virus som käkar upp allt lagringsutrymme så nu startar den knappt

Datorn jag måste rädda först är en SONY Vaio och när jag köpte den fick man inga skivor alls utan man skulle göra recovery skivor när datorn sa till.
Detta är gjort och nu vill jag nyttja dom, problemet är att det funkar inte ?

Jag kommer till att datorn har stött på ett problem och man får två val.

1: Starta Windows Reperationsstart... Efter att det står att windows laddas så hänger den sig.
2: Starta windows normalt... Då laddare den som ovan men startar om sig.

Jag kan inte via BIOS hitta något hjälpande, Felsäkert lägen hjälper ej, starta med senaste fungerande konfig hjälper ej heller.

Hjälp?

Permalänk
Medlem

Det låter som om du fortfarande startar från hårddisken men att du tryckt F8 för att få de där extra startalternativen.

Gå in i bios till boot listan och se till att CD/DVD är före hårddisken. Hjälp text bruka finnas till höger och ändras efter vad du har markerat i bios.

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

Det låter som om du fortfarande startar från hårddisken men att du tryckt F8 för att få de där extra startalternativen.

Gå in i bios till boot listan och se till att CD/DVD är före hårddisken. Hjälp text bruka finnas till höger och ändras efter vad du har markerat i bios.

Det gjordes redan när jag började köra Ubuntu via skiva då när datorn kraschade, och jag har dubbelkollat denna inställning, Sony vaio har tydligen från VAIO loggan funktion att komma in i recoveryn som är inbyggt i datorn (Fabriksinställningar) via F10-12 beroende på modell, men detta funkar inte heller, Microsoft loggan kommer upp och laddnings stapeln men hänger sig därefter, skivorna jag har ignorera datorn fullständigt.

Så jag är lite ställd inget jag provar fungerar, vill absolut inte slänga ut pengar på att köpa Windows Vista för att få en dator jag inte helt behöver att fungera ville sälja eller ge bort datorn till ett kompis barn som vill ha en egen dator

Permalänk
Medlem

Ber den dig trycka på valfri knapp inom 5 sekunder för att starta från CD/DVD?
Det bruka vara så med Windows CD/DVD skivor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

Ber den dig trycka på valfri knapp inom 5 sekunder för att starta från CD/DVD?
Det bruka vara så med Windows CD/DVD skivor.

Om ändå det kommer inte upp något, efter det att VAIO loggan kommer upp så kommer man fram till att något har gått snett och att windows avslutades på felaktigt sätt sist den stängdes av, sen får man två val,
1: Starta windowsreperation
2: Starta normalt.

1= Först står det Windows läser in filer, sen hänger den sig efter att windows har "laddat" (Den gröna stapeln med Microsoft Corp skrivet under)

2= den startar om sig efter windows laddat enligt ovan.

Hittade något om att man kan starta Sony recovery center utan skiva när VAIO loggan visades med F10, F11 eller F12 eller tom Esc, det enda som funka var F10 men då vart det samma som första valet enligt ovan, läste in filer laddar windows sen hänger sig, BIOsen är rätt inställd. verkar som man får plocka ur hhd:n koppla in den i en annan dator och blåsa den ren sen se om det fungerar eller?

Permalänk
Rekordmedlem

Om det är nått som hänt med innehållet på hårddisken så kan det strula att starta från den, funkade datorn bra med livelinux så vet du ju att den är ok förutom då eventuellt hårddisken.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Om det är nått som hänt med innehållet på hårddisken så kan det strula att starta från den, funkade datorn bra med livelinux så vet du ju att den är ok förutom då eventuellt hårddisken.

Loggade precis in via Ubuntu och gjorde en check på hdd:n och då sa den att det finns skador på läsytan så det är väl inte så mycket att göra.

Permalänk
Rekordmedlem

Det är diskbyte som gäller.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.