Reklamationsrätt eller ej? (gällandes grafikkort).
Hej Sweclockers
Mitt grafikkort har efter 2 år börjat visa artefakter/grafikfel i BIOS POST och hänger sig vid Windows loggan, den står bara och blinkar och ingenting mer händer efter det. Det rör sig om ett XFX GTX 275.
Grafikkortet har använts helt normalt och aldrig överklockats. Garantitiden var 2 år, och den gick ut för 3 månader sen.
Så jag valde att skicka in kortet till Inet som ett reklamationsärende och beskrev för dom vad som var problemet och Inet accepterade att ta in kortet som ett reklamationsärende.
Nu har jag fått som svar att grafikfel inte gäller som ursprungsfel/tillverkningsfel och är något som isånnafall ska ha synts från första början. Jag undrar om detta påstående från Inet verkligen stämmer? Och grafikfel kan väl ändå räknas som ett tillverkningsfel även om det öppenbarar sig efter 2 år? Kan ju vara så enkelt som att det t ex varit fel på fläkten från första början och det successivt gjort kortet sämre och sämre PGA sämre kylningsförmåga än vanligt eller något helt annat problem.
Om grafikfel inte gäller som ett ursprungsfel, varför valde Inet att ta emot kortet från första början? Jag hade ju beskrivit i min felanmälan vad det var för fel på kortet. Kunde dom inte bara hört med sina tekniker och tillverkaren själv innan jag skickade in grafikkortet, att grafikfel inte gäller som ett tillverkningsfel :S?
Inet erbjöd mig två alternativ, att bjuda på felsökningsavgiften som "goodwill" och sen förstöra kortet (antar jag?) eller om jag ville betala 100 kr för returfrakten av kortet.
Infogar mailet från Inet i sin helhet:
"Fel verifierat.
Grafikfel efter en stund under belastning.
Garantin gällde i 2 år, denna är utgången.
Vi har hört oss för och bedömningen från både oss och tillverkaren är att detta är inget fel som kommer gå igenom på reklamation, om felet hade varit ett ursprungsfel så skulle ni också upplevt problem från början med grafikkortet. Vi kan bjuda på felsökningsavgiften på 150 kr i goodwill för er, vill ni att vi returnerar produkten till er så kommer vi dock att debitera frakt 100 kr.
Vänligen återkom."
Hoppas jag kan få bra tips och råd från mina kära sweclockers medlemmar, är jag helt ute och cyklar i det här fallet?
Kan säga att jag också kontaktat tillverkaren själva för att höra om det verkligen stämmer det Inet påstår.
*uppdaterad 2012-04-17* (ingen aning varför det plötsligt stod 2004, antagligen en bugg i forumet).
Har fått nytt svar nu från Inet, vet inte riktigt hur jag ska gå vidare nu, har mina idéer men vill gärna höra era åsikter vad ni tycker jag bör göra nu?
Senaste mailet från Inet:
Hej igen muSashi.
När det gäller reklamationer så är det som du kanske redan vet upp till kunden efter 6 månader att bevisa att felet är ursprungligt, och skulle ett ärende bli nekat av tillverkaren så är det alltid du som kund som får stå för alla avgifter, det är samma för alla, du har dessutom skrivit på blanketten för reklamation där allt detta står och vi har inte fått någon bevisning om ett fabrikationsfel.
Problemet i detta fallet föreligger i att denna typ av fel kan bero på många olika faktorer ex. ESD, damm & smuts, slitage m.m.
Jag har jobbat med datorservice sedan 2005 och har ännu inte sett reklamationer av liknande art gå igenom hos tillverkaren, därav att vi för denna diskussionen.
Jag kan självklart skicka produkten för dig till tillverkaren ändå, det har du all rätt till att få göra, men som jag nu sagt flera gånger är att med största sannolikhet kommer detta inte gå igenom och alla avgifter hamnar då på dig som slutkund. Jag känner att jag har gått dig en bit tillmötes i ärendet genom att erbjuda dig ett alternativ; valfritt nytt grafikkort till inköpspris. Detta är inget som vi behöver göra, men jag väljer att göra det ändå för att jag förstår att det känns tråkigt för dig att stå med en dator utan fungerande grafikkort.
Vänligen återkom med hur du vill göra.
Med vänliga hälsningar
Xxxxx XXxxxx
Inet Service
Spontant känner jag att jag inte ska behöva stå för kostnaderna om Inet väljer att skicka in kortet till tillverkaren, borde inte vara mitt bekymmer och det har jag också skrivit till dom men så fungerar det tydligen inte...
Han har tydligen jobbat med sånt här sen 2005 och aldrig sett någon som fått rätt i det här fallet, Inets policy är att det alltid är kundens fel vid detta fel.
Japp jag har skrivit på deras reklamationsblanketten men det betyder inte att den är 100% korrekt om man ser till lagen.
Är det verkligen sant det han skriver att det är alltid är kunden som ska stå för kostnaderna om tillverkaren nekar reklamationsrätt :S?
Inet själva har ju verifierat felet men säger att det inte är något som täcks av reklamationsrätten..Förstår fortfarande inte varför dom ville jag skulle skicka in kortet från första början när dom redan visste vilket fel det rörde sig om.
Jag har skickat Inet ytterligare information om andra personer med liknande fel, vad mer vill dom att jag ska bevisa? Hur mycket bevis krävs det egentligen för att Inet ska ge med sig?
I det tidigare mailen skrev han att det här inte kan vara ursprungsfel? Men varför drar han upp ESD skada då? Vad jag vet så kan en eventuell ESD skada visa sig flera år efteråt, eller har jag fel på den punkten? Det är Inet som har monterat ihop datorn alltså inte mitt fel om det rör sig om en ESD-skada.
Att damm och smuts pajar ett grafikkort som har använts i normal miljö under normala förhållande borde inte heller vara aktuellt, lite damm måste ändå prylarna tåla utan att det ska vara kundens fel? Om det är slitage som han också nämner så är det ju tillverkningsfel eftersom ett grafikkort ska hålla mer än 2 år.
Och han svara aldrig på varför de ville jag skulle skicka in kortet från första början om det här inte räknades som ett fel som Inet ersätter..
Enligt mig är det fel på deras policy som säger att grafikfel alltid är kundens fel och jag tycker det är dags för Inet att ändra sin policy..
Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233