SweCare - Folk som jobbar inom sjukvården

Permalänk
Medlem
Skrivet av Morpiha:

Tänkte jag kunde göra en post om ett "besvär" jag har (vet inte om jag ska kalla det så).

Det är nämligen så att jag har ärr liknande sträck på sidorna av min mage samt vid armhålorna och på övre delen av vänstra bröstet. Har ingen aning om vad det är men börjar undra då jag har haft det en väldigt lång tid.
Det kliar inte eller något och jag kan garantera att det inte är några ärr som har framkommit från en olycka eller att man har lekt galet som barn

Jag är väldigt okunnig när det kommer till sjukdomar osv så jag har inte en susning om vad det kan vara.

Hur stora är dessa?
Vissa läkemedel kan he sådan hudförändringar.

Men låter spontant som bristningar precis som
Kalium skrev.

Skickades från m.sweclockers.com

Bristningar uppkommer då huden inte får tid att töja ut sig vid snabb mjukdelsökning, tex vid graviditet eller en som styrketränar mycket o går upp I vikt snabbt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av CSM101:

Hur stora är dessa?
Vissa läkemedel kan he sådan hudförändringar.

Men låter spontant som bristningar precis som
Kalium skrev.

Bristningar uppkommer då huden inte får tid att töja ut sig vid snabb mjukdelsökning, tex vid graviditet eller en som styrketränar mycket o går upp I vikt snabbt.

Jag kan posta en bild om det skulle hjälpa?

Permalänk
Medlem

104kg och 185 lång... Skulle tippa på att min något kraftige kompis väger in på ungefär samma vikt och är ungefär lika lång. Du kan ju posta bild om du känner för det...

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av CSM101:

Har det nån korrelation med rörelse?

Nja, beror på vad du menar med rörelse. Det gör ont när mat och vatten når magmunnen ungefär, så när strupen rör sig gör det ju ont, men inte när jag rör på mig eller något.

Känslan kanske kan beskrivas lite som om du bränt magmunnen av varm mat någon gång, men sen så kan smärtan öka när typ magen vill få upp gaser.

Visa signatur

I7 7700k, Asus ROG STRIX Z270i, Geforce GTX 1070 mini ITX, Lian-Li PC-Q04

Permalänk
Hedersmedlem

Liten fråga, som blir skrämmande relevant såhär framåt natten.

Jag har legat sjuk den senaste veckan i Halsfluss från helvetet, vilket verkligen har varit en ny, hemsk upplevelse. Idag var första dagen jag kunde äta något vettigt (levt på drickyoghurt innan dess).

Under dagen har det stundtals känts riktigt bra, knappt känt mig sjuk alls, men nu framåt natten tar helvetet vid igen, och mandlarna svullnar upp till golfbollsstorlek, som försöker kväva mig. Min fråga är helt enkelt, hur FAN vet mandlarna att det börjar bli natt, och varför svullnar de upp extra då? Ingen liten skillnad heller..

De gör så att jag inte kan sova inatt heller!! :@

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chobi:

Nja, beror på vad du menar med rörelse. Det gör ont när mat och vatten når magmunnen ungefär, så när strupen rör sig gör det ju ont, men inte när jag rör på mig eller något.

Känslan kanske kan beskrivas lite som om du bränt magmunnen av varm mat någon gång, men sen så kan smärtan öka när typ magen vill få upp gaser.

Ledsen, glömde bort tråden! Hur går det för dig?
Har du kvar dina besvär tycker jag att du ska kontakta VC och prova tex omeprazol I en kur på ett par veckor.

Permalänk
Inaktiv

Igår så kände jag vid flera tillfällen att jag hade väldigt ont på vänstra sidan av naveln. Jag kunde inte gå upprätt då det gjorde jätte ont och ibland så kom det en smärtvåg som bara fick mig att vika mig på mitten.
Min Mor var rädd att det var blindtarmen men det visade sig att den satt på högra sidan av naveln.

När jag skulle sova inatt så gjorde det jätte ont om jag la mig lite på sidan men även lite när jag låg på rygg.

Vad är det som orsakar denna smärtan?
Det har fortsatt idag också och jag funderar på att åka och kola upp det ifall det fortsätter imorgon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Morpiha:

Igår så kände jag vid flera tillfällen att jag hade väldigt ont på vänstra sidan av naveln. Jag kunde inte gå upprätt då det gjorde jätte ont och ibland så kom det en smärtvåg som bara fick mig att vika mig på mitten.
Min Mor var rädd att det var blindtarmen men det visade sig att den satt på högra sidan av naveln.

När jag skulle sova inatt så gjorde det jätte ont om jag la mig lite på sidan men även lite när jag låg på rygg.

Vad är det som orsakar denna smärtan?
Det har fortsatt idag också och jag funderar på att åka och kola upp det ifall det fortsätter imorgon.

Jag hade detta en morgon förra veckan jag med... Det kom precis när jag hade ätit klart frukosten och det gjorde verkligen ont och jag ville inte gå upprätt. Slängde i mig en alvedon och cyklade iväg till skolan ändå och när jag hade kommit fram så var smärtan borta och kom aldrig tillbaka. Lite brydd vad det kan vara...

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000

Permalänk
Medlem

Ramlade och slog mig för ca en och en halv vecka sedan. Tror jag antingen landade med hela vikten på min vänstra och gissningsvis L-vinklade handled. Eller så hamnade handleden mellan knät och gympasalsgolvet. Ont i både handled och knä fick jag iaf ;).

Jag har inte varit svullen. Ett långsmalt blåmärke längs med blodådrorna/senorna man kan se på undersidan av handleden blev synligt efter ~3-4 dagar.
Begränsad rörelseförmåga (utan smärta) i handen, men alla fingrar fungerar bra. Vid belastning (t.ex. hålla i en stekpanna, öppna en dörr, ta på sig skorna, plocka upp mobilen ur jeansfickor) i allt annat än helt rak handled gör det ont, och ju tyngre och hastigare rörelse desto ondare. Trycker jag på blåmärket gör det jävligt ont. Cyklar jag så är jag tvungen att cykla med högerhanden, då alla små kännbara stötar som fortplantas upp till styret från underlaget får handen att reflexmässigt släppa styret. (Väg/cykelbanekörning, vanligt styre m. barends, ej bockstyre).

Har också sedan ~7 år sedan misstänkt karpaltunnelsyndrom vilket har blivit mycket bättre med tiden då jag undvikt att belasta handlederna, säkert med svaga muskler/skelett(?) som följd.

Ringde till vårdcentralen och berättade ungefär ovan nämnda story. Sköterskan i telefon kunde inte säga vad det var förutom att ingen svullnad=troligen ingen skelettskada.

Kurerar mig med Pronaxen (tablett) och Ipren-gel, vilket underlättar vardagen.

Någon kunnig som har någon idé vad det kan vara? Fick en tid på tisdag nästa vecka iallafall. Ska försöka passa på att be dom kolla på högerhandleden samtidigt för att se vad de säger om den eventuella karpaltunneln eller om det är något annat.

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk

Du kan ha brutit ett av de sma benen i handen utan att det svullnar upp. Klassikern ar att bryta batbenet, dock skulle det ha gipsats direkt for att forebygga vidare skador om det var det. Jag tyckte det var ratt daligt att dom inte sag dig med dina symptom. Det ar val bara att ga ner efter pasken och se vad dom sager, jag skulle utga fran att dom vill rontga dig.

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inveramsay:

Du kan ha brutit ett av de sma benen i handen utan att det svullnar upp. Klassikern ar att bryta batbenet, dock skulle det ha gipsats direkt for att forebygga vidare skador om det var det. Jag tyckte det var ratt daligt att dom inte sag dig med dina symptom. Det ar val bara att ga ner efter pasken och se vad dom sager, jag skulle utga fran att dom vill rontga dig.

Tackar för svar! Ja, iom att smärtan har varit ganska konstant och så pass stark så tycker jag att det påminner lite om en tidigare gång när jag hade en spricka där i trakten. Men då var det dock svullet. Ja, om smärtan inte försvunnit helt eller i stort tills efter påsk tänker jag kräva att de röntgar så att det dels får läka, och inte minst läka rätt, så att jag slipper framtida problem.

Efter att ha googlat lite på båtbenet (svårt att hitta bra bilder tycker jag) så vet jag inte om det känns att det är från det området i handendleden/handen smärtan kommer. Men samtidigt vet jag att smärta och placering av ev. skada inte behöver stämma överens alltid heller.

Detta är en randombild jag hittade. Direkt till vänster om härtats mest vänstra rundning är där det gör jävulskt ont om jag trycker med ett finger hyffsatt lätt. Ungefär därifrån och 2-3 centimeter mot armbågen är det som ömmast. Upp mot handen blir blir det snabbt mindre känsligt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inveramsay:

Var på vårdcentralen och blev undersökt av en läkare. Fick en remiss till röntgen. Det blåmärke jag hade har försvunnit och är allmänt mindre öm, även om smärtorna vid vissa rörelser och/eller med belastning återfinns. Smärtan finns nu mer till vänster om fördjupningen i handleden till vänster om hjärtat på den tidigare bilden.

Knät trodde han var något senfäste som man inte gjorde nått åt och likaså med min stortå. Jaja, ingen taekwondoträning den här veckan så jag ska nog kunna ta det lugnt. Det tog ca fem minuter för honom att undersöka.

Update: var och röntgade. Tog totalt en timme inkl. väntetid. Fick endast svaret att jag kunde gå hem och att jag kunde ringa min vårdcentral för att få något svar. Ringde dit och fick automatiskt meddelande att de ringer upp runt kl. 15.

Gissar att det inte var någon skelettskada, annars bör de väl ha slängt på nå gips/skena eller sagt något mer.

Allmänna intrycket var att det var högst opersonligt bemötande. Jaja, jobbet blir väl gjort ändå förmodar jag.

Tillägg 2: häpp, ingen skelettskada. Tur det, men vilket knepigt system. Fick ingen direkt information om hur jag skulle beté mig med handen, typ värktabletter/övningar etc. för att kanske få en användbar hand igen så snart som möjligt.

Visa signatur

Permalänk

vila, ipren (400-600mg tre ggr om dan), och försiktigt användande av handen och bygga upp vad du kan göra utan att det gör för ont men det är viktigt att du rör den för att den ska läka bra och snabbt, dock kanske inte flytta soffor åt mamma utan normalt användande så blir det bra men det kan ta ett tag

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inveramsay:

vila, ipren (400-600mg tre ggr om dan), och försiktigt användande av handen och bygga upp vad du kan göra utan att det gör för ont men det är viktigt att du rör den för att den ska läka bra och snabbt, dock kanske inte flytta soffor åt mamma utan normalt användande så blir det bra men det kan ta ett tag

Tackar! Hur kan det komma sig att det är viktigt att man ska röra den? När jag pratade med någon randomperson på hälsocentralen så nämnde de något om att det kan vara bra att linda. Exakt vad eller hur eller varför förstår jag dock inte, och efter det du nyss skrev så tycker jag att man lär ju röra handen mindre om den är lindad?

Annars så om jag käkar ipren så fungerar nästan alla vardagssysslor utan att det ska smärta alldeles för mycket. Cyklade lite tidigare idag, gick ändå helt okej även om det trots ipren till slut började smärta/ömma (efter ca 1 timme). Är det en dum idé att ta sig iväg till gymmet tror du? Även om man kör väldigt lätta vikter (och utan ipren/annat smärtstillande i kroppen) på de övningar där vänsterhanden används?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nu är jag ingen läkare men om man inte rör så får man väl taskig blodcirkulation och då läker det långsammare?

Har jag ont brukar jag alltid försöka röra på mig ändå, brukar sällan bli bättre av att inte röra sig alls.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000

Permalänk

Jo det är för att öka på blodförsörjningen och att göra så det känns mindre stelt. Blodutgjutningar försvinner även snabbare om man är i rörelse. Prova att gör vad som fungerar och inte gör för ont. Fördelen med regelbundna smärtstillande är just att man kan röra sig mer vilket är bra till vardags men att gå till gymmet ska du nog lyssna på kroppen om den klagar för mycket eller inte. Det är väldigt svårt att säga hur länge du borde vila utan att ha pratat och undersökt dig

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Avstängd
Skrivet av CSM101:

låter allt mer som Dupuytrens sjukdom. har du några besvär av det?

Nu hade jag vägarna förbi min husläkare. Ett ganglion trodde han att det var. Han klämde och kände lite och sa att det kan försvinna på månader till år. I alla händelser är det nog inget farligt, även om det ömmar svagt när jag trycker på det. Inga förändringar i motoriken vad jag kan se.

Kanske ska "gräva" lite i det igen? Jag stör mig på den. Är det ett ganglion borde det ju gå att tömma (ja, jag vet att det kanske inte är en bra idé)?

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

Har haft problem med knät i några år. Ifjol skrev jag om min skada från en fotbollscup. Hade svårt att gå ibland. Blev tvungen att spela match vilket gjorde att skadan blev värre. I november (skadan hände i juli/augusti) blev "jag av med den" och kunde träna bra igen.
Blev ett breake under februari då jag var förkyld och började springa igen i slutet av mars (runt 20 mars).
Det har gott prima! Kunnat springa några km, sprungit ~2km varenda dag (på grund av kylan då ;P ) och på senaste tiden 4km/dag (4 dar i veckan). Ingen super fart, utan lugn jogging!

Förra veckan började jag få problem i vaden/knät. Då jag det strax nedanför knät (framsida) och läste om att träna knät och strecha mycket. Har strechat skit mycket och tränat knäna ganska mycket.

Idag med nya springskor (http://www.stadium.se/sport/traning/loparklader/102513/nike-a...) och nu hade jag problem i baksida vad. Eftersom stigarna i skogen inte är framme springer jag på vägen.

Men när jag spelar fotboll känner jag inte riktigt av det. Trots jag oftast springer mer och fortare när jag spelar fotboll.
Känns inte kul när fotbolls säsongen har dragit igång

Vad bör jag göra?

Kan en sådan här göra så att det läker snabbare och jag kan börja träna lite hårdare och kunna springa längre?

Permalänk
Medlem

Säkert en jättedum fråga men vart vänder man sig om man misstänker att man behöver uppsöka sjukvård? Vandrar man in på sin närmaste vårdcentral eller är det bättre att ta kontakt över telefon med vad det nu är?

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MBY:

Nu hade jag vägarna förbi min husläkare. Ett ganglion trodde han att det var. Han klämde och kände lite och sa att det kan försvinna på månader till år. I alla händelser är det nog inget farligt, även om det ömmar svagt när jag trycker på det. Inga förändringar i motoriken vad jag kan se.

Kanske ska "gräva" lite i det igen? Jag stör mig på den. Är det ett ganglion borde det ju gå att tömma (ja, jag vet att det kanske inte är en bra idé)?

Tycker inte du ska hålla på med det utan låta det vara, finns risk att du förvärrar gangliet eller får nån infektion eller liknande. Och ganglion
Är sällan man gör så mycket mer med dessa såvida de inte är väldigt störande, då kan operation vara lösningen, finns dock risker med det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SmOOthy:

Säkert en jättedum fråga men vart vänder man sig om man misstänker att man behöver uppsöka sjukvård? Vandrar man in på sin närmaste vårdcentral eller är det bättre att ta kontakt över telefon med vad det nu är?

Ring närmsta vc och boka tid eller ring sjukvårdsupplysningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LarssoN:

Har haft problem med knät i några år. Ifjol skrev jag om min skada från en fotbollscup. Hade svårt att gå ibland. Blev tvungen att spela match vilket gjorde att skadan blev värre. I november (skadan hände i juli/augusti) blev "jag av med den" och kunde träna bra igen.
Blev ett breake under februari då jag var förkyld och började springa igen i slutet av mars (runt 20 mars).
Det har gott prima! Kunnat springa några km, sprungit ~2km varenda dag (på grund av kylan då ;P ) och på senaste tiden 4km/dag (4 dar i veckan). Ingen super fart, utan lugn jogging!

Förra veckan började jag få problem i vaden/knät. Då jag det strax nedanför knät (framsida) och läste om att träna knät och strecha mycket. Har strechat skit mycket och tränat knäna ganska mycket.

Idag med nya springskor (http://www.stadium.se/sport/traning/loparklader/102513/nike-a...) och nu hade jag problem i baksida vad. Eftersom stigarna i skogen inte är framme springer jag på vägen.

Men när jag spelar fotboll känner jag inte riktigt av det. Trots jag oftast springer mer och fortare när jag spelar fotboll.
Känns inte kul när fotbolls säsongen har dragit igång

Vad bör jag göra?

Kan en sådan här göra så att det läker snabbare och jag kan börja träna lite hårdare och kunna springa längre?

Är du besvärsfri när du spelar fotboll?
Då låter det mer som att det är tekniken/underlaget/skorna felet ligger I om du får ont av löpningen.

Kan vara värt att boka en tid hos en sjukgymnast för lite tips och råd?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nightcrawl:

Tackar! Hur kan det komma sig att det är viktigt att man ska röra den? När jag pratade med någon randomperson på hälsocentralen så nämnde de något om att det kan vara bra att linda. Exakt vad eller hur eller varför förstår jag dock inte, och efter det du nyss skrev så tycker jag att man lär ju röra handen mindre om den är lindad?

Annars så om jag käkar ipren så fungerar nästan alla vardagssysslor utan att det ska smärta alldeles för mycket. Cyklade lite tidigare idag, gick ändå helt okej även om det trots ipren till slut började smärta/ömma (efter ca 1 timme). Är det en dum idé att ta sig iväg till gymmet tror du? Även om man kör väldigt lätta vikter (och utan ipren/annat smärtstillande i kroppen) på de övningar där vänsterhanden används?

Man lindar för att stabilisera och motverka svullnad. Kan vara bra I vissa lägen. Man ska dock inte linda för länge då det de facto påverkar rörligheten I leden.

Vid skador som inte är skelettskador ska man ta smärtstillande och röra på den skadade delen till smärtgränsen.
Detta för att förhindra stelhet I leden som kan leda till nedsatt funktion.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CSM101:

Är du besvärsfri när du spelar fotboll?
Då låter det mer som att det är tekniken/underlaget/skorna felet ligger I om du får ont av löpningen.

Kan vara värt att boka en tid hos en sjukgymnast för lite tips och råd?

Ganska så, efter någon timma börjar jag bli stel i vaderna och efter träningarna så glömmer jag att strecha i 9/10 gånger... Så det blir alltid någon slags streching i bilen på väg hem(~1h bilfärd) och när jag väl är hemma är jag stel som satan.

Eftersom stigarna i skogarna inte är framme än här uppe så har jag sprungit på asfalten, har innan mest bara sprungit på stigar/mjukare underlag, kan vara en orsak?

Permalänk
Medlem
Skrivet av LarssoN:

Ganska så, efter någon timma börjar jag bli stel i vaderna och efter träningarna så glömmer jag att strecha i 9/10 gånger... Så det blir alltid någon slags streching i bilen på väg hem(~1h bilfärd) och när jag väl är hemma är jag stel som satan.

Eftersom stigarna i skogarna inte är framme än här uppe så har jag sprungit på asfalten, har innan mest bara sprungit på stigar/mjukare underlag, kan vara en orsak?

Att springa på underlag som man inte är van vid/springer fel på kan orsaka mycket skador, jag har själv haft en 19-årig, fullt frisk tjej som pga löpning på asfalt ådrog sig en lårbenshalsfraktur som krävde operation. Inget som var helt av utan sprickor (som never the less är frakturer).

Undvik springa på asfalt i ett par veckor och se hur det utvecklar sig, försök med kanske löpband under tiden för att kompensera alt springa på gräs?

Permalänk
Medlem
Skrivet av CSM101:

Att springa på underlag som man inte är van vid/springer fel på kan orsaka mycket skador, jag har själv haft en 19-årig, fullt frisk tjej som pga löpning på asfalt ådrog sig en lårbenshalsfraktur som krävde operation. Inget som var helt av utan sprickor (som never the less är frakturer).

Undvik springa på asfalt i ett par veckor och se hur det utvecklar sig, försök med kanske löpband under tiden för att kompensera alt springa på gräs?

Det där låter inte alls roligt Stackars hon

Jag har en gräsyta på ~40x20m yta (Längd x bredd) som är framme, kanske kan köra på det ett tag.. Annars har jag några hundra meter skog att springa i längs kanten vid en klippa vid älven!
Tyvärr har jag inget löpband hemma, däremot en cykel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CSM101:

text

Jag var ute och sprang lite grann med boll och utan boll på gräsytan fram och tillbaka... När jag sprang utan boll så märkte jag ibland att benet i vaden "värkte", fick känning, fast det hände bara i början och ~5min senare kunde jag springa en del..
Dessvärre fick jag ont i axeln på grund av en "olycka" (Inge fel på den nu i alla fall).

Så det borde vara att jag inte är van att springa på asfalt/hårt underlag!

Permalänk

Jag har ett 17 cm långt ärr på låret som fortfarande efter 1.5 år är röd/brunt går det att göra ngt åt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av CSM101:

Man lindar för att stabilisera och motverka svullnad. Kan vara bra I vissa lägen. Man ska dock inte linda för länge då det de facto påverkar rörligheten I leden.

Vid skador som inte är skelettskador ska man ta smärtstillande och röra på den skadade delen till smärtgränsen.
Detta för att förhindra stelhet I leden som kan leda till nedsatt funktion.

Ah, tackar för ännu mer förtydligande. Handleden har varit helt okej nu i snart två veckor vilket känns bra. Ska försöka träna lite handleder framöver för att se hur de reagerar rent generellt, har ju som sagt varit ett problem tidigare vilket jag gissar har gjort dom allmänt svagare.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nightcrawl:

Ah, tackar för ännu mer förtydligande. Handleden har varit helt okej nu i snart två veckor vilket känns bra. Ska försöka träna lite handleder framöver för att se hur de reagerar rent generellt, har ju som sagt varit ett problem tidigare vilket jag gissar har gjort dom allmänt svagare.

Fokusera pa att böja handleden framåt och bakåt, gärna utan vikter och belastning och så mycket du kan. Målet är att du ska vara lika rörlig pa den skadade sidan som du var innan, om du nu inte redan är det.