SweCare - Folk som jobbar inom sjukvården

Permalänk
Medlem
Skrivet av snoogiloo:

Knäet blev "skadat" (inget specifikt som startade det hela utan det kom med tiden) under åren jag spelade innebandy vilket är ca 5 år sedan men det enda som varit problemet sedan dess är att jag inte kunnat sitta på huk. Så detta med att det gör ont när jag böjer det hände första gången för ca 2 månader sedan och sen hände det igen nu i veckan.

Hakningar hände någon enstaka gång under de åren jag spelade innebandy men inget som hände ofta. efter att jag slutade med innebandy så har det inte hänt mer än 1-2 gånger. Dock så var inte dessa hakningar något som gjorde ont utan det var bara att knäet inte ville räta ut sig utan bara tog stopp helt enkelt. Jag böjde sedan tillbaka knäet lite och sen funkade det utmärkt igen.

Men då skall jag ta och kolla med HL Tackar för svaret.

Hade jag som ortoped träffat dig på akuten med den sjukdomshistorian hade jag hänvisat dig till din HL
Boka tid och be om en tid till MRI för kartläggning. Kan ta ett par månader innan du får undersökningen. Under tiden sjukgymnastik.

Lycka till.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Vad för vaccin rekommenderas om man ska åka till sydafrika? Hepatit A och B håller jag redan på med, men ska man ha något mot malaria också? Vore drygt om man åkte på något skit när man är där :S

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Vaccin mot malaria finns inte. Profylaktisk behandling med t.ex Lariam (receptbelagt). Undvik myggor. Om du reser via tropiska Afrika fodras vaccinering mot gula febern.

Visa signatur

Fagerja

Permalänk
Medlem
Skrivet av fagerja:

Vaccin mot malaria finns inte. Profylaktisk behandling med t.ex Lariam (receptbelagt). Undvik myggor. Om du reser via tropiska Afrika fodras vaccinering mot gula febern.

Okej, så du rekommenderar Lariam under tiden jag är där? Jag vet inte exakt hur resan kommer se ut, men ska väl åka ganska direkt från Sverige ner till Kapstaden.
Kommer åka strax efter midsommar och vara där i ~2 veckor, har dom myggor på vintern?

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Avstängd

Jag upptäckte häromdagen en knöl i höger handflata, nästan precis "under" ringfingret, ca 2-3 cm in i handleden. Den har banne mig inte varit där förut! Det gör inte ont, men ömmar lite om jag trycker på den. Ska försöka gräva lite med nål och tång om jag har lust (ja, jag är galen) sen.

Knölen verkar sitta rätt djupt och är väl några millimeter i diameter. Fläsket runt, strålande ut mot lill- och ringfringet är liksom lite lyft och om jag sträcker ut båda händerna och jämför syns det för blotta ögat. Andra personer (tjejen) har inte haft några problem med att också känna att det är något där. Hårdhetsskala granit. Jag var helt omedveten om den tills för ett par dagar sedan. Nu tänker jag på den varje gång jag tvättar händerna.

Vad kan det vara?
Cancer? Hjälp!
Vikingasjukan (Dupuytrens kontraktur)? Jag har ju en bra bit kvar till 50...
Random generic varböld bara för att?
Nåt annat?

Givetvis begriper jag att gå till läkaren om jag är orolig, men det är upp till någon kunnig här att göra mig orolig först!

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Skrivet av MBY:

Jag upptäckte häromdagen en knöl i höger handflata, nästan precis "under" ringfingret, ca 2-3 cm in i handleden. Den har banne mig inte varit där förut! Det gör inte ont, men ömmar lite om jag trycker på den. Ska försöka gräva lite med nål och tång om jag har lust (ja, jag är galen) sen.

Knölen verkar sitta rätt djupt och är väl några millimeter i diameter. Fläsket runt, strålande ut mot lill- och ringfringet är liksom lite lyft och om jag sträcker ut båda händerna och jämför syns det för blotta ögat. Andra personer (tjejen) har inte haft några problem med att också känna att det är något där. Hårdhetsskala granit. Jag var helt omedveten om den tills för ett par dagar sedan. Nu tänker jag på den varje gång jag tvättar händerna.

Vad kan det vara?
Cancer? Hjälp!
Vikingasjukan (Dupuytrens kontraktur)? Jag har ju en bra bit kvar till 50...
Nåt annat?

Givetvis begriper jag att gå till läkaren om jag är orolig, men det är upp till någon kunnig här att göra mig orolig först!

Svullen lymfkörtel? Jag tog bort en bakom örat för kanske ett år sedan och den var hård och några millimeter i diameter. Har fått en ny likadan knöl där nu men ids fan inte ta bort den, mer besvär än det var värt

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk

Sitter den på senan? Rör den sig när du rör på fingret?

Cancer och svullna lymfkörtlar är väldigt osannolikt.

Det är möjligen en knöl som bildas på senor så inget farligt men se till att nån kollar på den åt dig.

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Inveramsay:

Sitter den på senan? Rör den sig när du rör på fingret?

Cancer och svullna lymfkörtlar är väldigt osannolikt.

Det är möjligen en knöl som bildas på senor så inget farligt men se till att nån kollar på den åt dig.

Nej, den rör sig inte nämnvärt utan är s.a.s. stationär i handen när jag rör fingrarna. Jag har "grävt" lite, men den verkar inte bo i läderhuden, så jag ska inte gräva mer. Tänkte om det var en böld av något slag som går att tömma, men det förefaller inte vara inflammerat och gör som sagt inte ont (jo nu, men det är bara för att jag inte kan hålla elektroniktängerna i styr ).

Tja, cancer är väl att ta i. Men jag undrar hur länge den varit där. Upptäckte den av en ren slump då det kliade i handflatan på ett annat ställe. Nu är den "helt uppenbar". Jäkla organismer vi är!

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Inveramsay:

Sitter den på senan? Rör den sig när du rör på fingret?

Cancer och svullna lymfkörtlar är väldigt osannolikt.

Det är möjligen en knöl som bildas på senor så inget farligt men se till att nån kollar på den åt dig.

Vad är risken med knölar på senorna? Tror jag har en eller två på fingrarna. Har i alla fall en på vänster långfinger precis i innersta leden.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Skrivet av MBY:

Nej, den rör sig inte nämnvärt utan är s.a.s. stationär i handen när jag rör fingrarna. Jag har "grävt" lite, men den verkar inte bo i läderhuden, så jag ska inte gräva mer. Tänkte om det var en böld av något slag som går att tömma, men det förefaller inte vara inflammerat och gör som sagt inte ont

Du får inte direkt bölder i handflatan och iom att det inte verkar inflammerat låter det ännu mer osannolikt. Om du håller fingrarna utsträckta, är det svårare att räta ut ditt finger? Dupuytrens som du föreslog i början kan man få lite när som i livet så det är värt att få nån att titta på det om du är orolig.

Skrivet av Zotamedu:

Vad är risken med knölar på senorna? Tror jag har en eller två på fingrarna. Har i alla fall en på vänster långfinger precis i innersta leden.

Förmodligen kommer du inte märka dem men du kan få problem med att fingrets rörlighet begränsas om knölen blir för stor för att enkelt glida under ligamentbanden som håller fingersenorna på plats, det går dock att åtgärda i regel om det skulle hända.

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Inveramsay:

Du får inte direkt bölder i handflatan och iom att det inte verkar inflammerat låter det ännu mer osannolikt. Om du håller fingrarna utsträckta, är det svårare att räta ut ditt finger? Dupuytrens som du föreslog i början kan man få lite när som i livet så det är värt att få nån att titta på det om du är orolig.

Förmodligen kommer du inte märka dem men du kan få problem med att fingrets rörlighet begränsas om knölen blir för stor för att enkelt glida under ligamentbanden som håller fingersenorna på plats, det går dock att åtgärda i regel om det skulle hända.

Tack för informationen. Ska kolla upp det nästa gång jag har vägarna förbi vårdcentralen.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Skrivet av Zotamedu:

Tack för informationen. Ska kolla upp det nästa gång jag har vägarna förbi vårdcentralen.

Bra plan, internetdiagnoser i all ära men det kan knappast jämföras med någon som faktiskt tittar ordentligt på det

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Inveramsay:

Bra plan, internetdiagnoser i all ära men det kan knappast jämföras med någon som faktiskt tittar ordentligt på det

Precis. Måste ändå snart dit och få nytt recept på antihistaminer när våren kommer. De ska få titta på några knölar på smalbenet också som jag misstänker är broskbitar från jag slog i benet för ett par år sedan. Känns lite konstigt med små hårda bitar som ligger löst under huden.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Inveramsay:

Du får inte direkt bölder i handflatan och iom att det inte verkar inflammerat låter det ännu mer osannolikt. Om du håller fingrarna utsträckta, är det svårare att räta ut ditt finger? Dupuytrens som du föreslog i början kan man få lite när som i livet så det är värt att få nån att titta på det om du är orolig.

Nä, jag tänkte väl det. Bölder borde göra ont. Jag kan inte hitta några skillnader i motorik mellan händerna och jag kan sträcka ut fingrarna utan problem. Månne att det inte känns lika naturligt för högerhanden som vänsterhanden, men det är säkert subjektivt och dessutom har jag ju varit och meckat med högerhanden. Jag ska ta upp saken nästa gång jag besöker husläkaren, men det verkar inte som att jag behöver besvära honom i förtid(?). Är det någon förändring jag bör vara vaksam över?

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Skrivet av MBY:

Jag upptäckte häromdagen en knöl i höger handflata, nästan precis "under" ringfingret, ca 2-3 cm in i handleden. Den har banne mig inte varit där förut! Det gör inte ont, men ömmar lite om jag trycker på den. Ska försöka gräva lite med nål och tång om jag har lust (ja, jag är galen) sen.

Knölen verkar sitta rätt djupt och är väl några millimeter i diameter. Fläsket runt, strålande ut mot lill- och ringfringet är liksom lite lyft och om jag sträcker ut båda händerna och jämför syns det för blotta ögat. Andra personer (tjejen) har inte haft några problem med att också känna att det är något där. Hårdhetsskala granit. Jag var helt omedveten om den tills för ett par dagar sedan. Nu tänker jag på den varje gång jag tvättar händerna.

Vad kan det vara?
Cancer? Hjälp!
Vikingasjukan (Dupuytrens kontraktur)? Jag har ju en bra bit kvar till 50...
Random generic varböld bara för att?
Nåt annat?

Givetvis begriper jag att gå till läkaren om jag är orolig, men det är upp till någon kunnig här att göra mig orolig först!

Man har inga lymfkörtlar I händerna. Cancer är oerhört sällsynt bara sådär I händer, och pratar man primärtumörer så är de ännu ovanligare.
Så du har en förändring ungefär mitt I hamdflatan, som inte ömmar eller rör på sig?

Ingen feber?
Rodnad?
Sår i anslutning till området?

Hur stor är den?

Mest sannolikt någon form av fettvävsförändring, tex lipom. Dessa är förvisso tumörer, men helt godartade och inte det man I första hand tänker på när man säger cancer.
Är det en lipom krävs ingen åtgärd om de inte orsakar problem.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av CSM101:

Man har inga lymfkörtlar I händerna. Cancer är oerhört sällsynt bara sådär I händer, och pratar man primärtumörer så är de ännu ovanligare.
Så du har en förändring ungefär mitt I hamdflatan, som inte ömmar eller rör på sig?

Ingen feber?
Rodnad?
Sår i anslutning till området?

Hur stor är den?

Mest sannolikt någon form av fettvävsförändring, tex lipom. Dessa är förvisso tumörer, men helt godartade och inte det man I första hand tänker på när man säger cancer.
Är det en lipom krävs ingen åtgärd om de inte orsakar problem.

Skickades från m.sweclockers.com

Ingen feber, ingen rodnad. Inget sår (förutom självförvållat i efterhand) i närheten. Storlek svår att bedöma, men några millimeter ungefär. Den känns större än så och lyfter huden runt ungefär som om det vore ett runt riskorn eller nåt. Det är ganska likt bilder jag sätt på nätet av vikingasjuka. Brukar inte lipom gå att "flytta på" genom petningar och brukar det inte vara rätt mjukt? Denna tingest är stenhård och orubblig. Jag måste säga att det är rätt likt detta till utseendet (men inte fullt så uttalat): http://en.wikipedia.org/wiki/Dupuytren%27s_contracture speciellt att hudens "lyft" är v-format inte helt olikt bilden.

Fast jag har som sagt full rörlighet i fingret, vilket kanske talar emot. Hur lång tid tar det för Dupuytren's kontraktur att uppstå och utvecklas?

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Skrivet av MBY:

Ingen feber, ingen rodnad. Inget sår (förutom självförvållat i efterhand) i närheten. Storlek svår att bedöma, men några millimeter ungefär. Den känns större än så och lyfter huden runt ungefär som om det vore ett runt riskorn eller nåt. Det är ganska likt bilder jag sätt på nätet av vikingasjuka. Brukar inte lipom gå att "flytta på" genom petningar och brukar det inte vara rätt mjukt? Denna tingest är stenhård och orubblig. Jag måste säga att det är rätt likt detta till utseendet (men inte fullt så uttalat): http://en.wikipedia.org/wiki/Dupuytren%27s_contracture speciellt att hudens "lyft" är v-format inte helt olikt bilden.

Fast jag har som sagt full rörlighet i fingret, vilket kanske talar emot. Hur lång tid tar det för Dupuytren's kontraktur att uppstå och utvecklas?

Hur gammal är du nu gubben? Dupuytren's som jag haft på mottagningen har samtliga varit 60+, men misstänker att du har en bit kvar tills dess.
Lipomer brukar vara lite mobila men hårdheten varierar beroende på lokalisation och storlek. Men nu när du berättar om hur stort/litet det är så måste jag hålla med om att det är Dupuytren's.
Du verkar ha Dupuytren's sjukdom, dvs början med små kollagenkorn som lagras, Dupuytren's kontraktur uppstår först efter en tid av sjukdomen, olika snabbt för olika personer.

Men det kan även vara inkapsling av något främmande material som du fått in i området vid ett tidigare tillfälle.
Svårt att säga utan bild eller den taktila känslan men av det du beskriver låter det som om du är en riktig Viking

Permalänk
Avstängd

Hmm, jag är bara drygt halvvägs till 60, fyllde just 33. Så det är lite tidigt. Jag får helt enkelt låta husläkaren titta på det vid tillfälle. Inkapsling tänkte jag också på, men jag kan inte minnas att jag fått något där, sticka, grus etc.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

Ska sluta med mina sertralin tabletter (50mg) och läkaren sa att jag skulle göra det genom att ta 1 tablett varannan dag och efter 2 veckor halva tablett varannan dag, nu är det så att det är samma läkare som sa till mig att efter 6 månader skulle jag sluta ta på en gång och därför litar jag inte riktigt på det honom sa. Så jag tänkte bara fråga om ni håller med det han sa? Vill inte stå upp imorgon och känna mig som en zoombie

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Permalänk
Medlem
Skrivet av MBY:

Hmm, jag är bara drygt halvvägs till 60, fyllde just 33. Så det är lite tidigt. Jag får helt enkelt låta husläkaren titta på det vid tillfälle. Inkapsling tänkte jag också på, men jag kan inte minnas att jag fått något där, sticka, grus etc.

låter allt mer som Dupuytrens sjukdom. har du några besvär av det?

Skrivet av Tomas_88:

Ska sluta med mina sertralin tabletter (50mg) och läkaren sa att jag skulle göra det genom att ta 1 tablett varannan dag och efter 2 veckor halva tablett varannan dag, nu är det så att det är samma läkare som sa till mig att efter 6 månader skulle jag sluta ta på en gång och därför litar jag inte riktigt på det honom sa. Så jag tänkte bara fråga om ni håller med det han sa? Vill inte stå upp imorgon och känna mig som en zoombie

Man ska trappa ner för att slippa utsättningseffekt. Din läkare har rätt som ordinerat dig en nertrappning, så följ den.

"Utsättningssymtom vid avbrytande av sertralinbehandling: hastigt avbrytande av behandlingen bör undvikas. Då behandling med sertralin Varningar och försiktighet och Biverkningar). Om oacceptabla symtom uppstår efter en dosminskning eller i samband med behandlingens avslutande kan en återgång till den tidigare använda dosen övervägas. Därefter kan läkaren åter minska dosen, i en mer gradvis takt."
http://www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp?NplID...

Permalänk
Medlem
Skrivet av MBY:

Jag upptäckte häromdagen en knöl i höger handflata, nästan precis "under" ringfingret, ca 2-3 cm in i handleden. Den har banne mig inte varit där förut! Det gör inte ont, men ömmar lite om jag trycker på den. Ska försöka gräva lite med nål och tång om jag har lust (ja, jag är galen) sen.

Knölen verkar sitta rätt djupt och är väl några millimeter i diameter. Fläsket runt, strålande ut mot lill- och ringfringet är liksom lite lyft och om jag sträcker ut båda händerna och jämför syns det för blotta ögat. Andra personer (tjejen) har inte haft några problem med att också känna att det är något där. Hårdhetsskala granit. Jag var helt omedveten om den tills för ett par dagar sedan. Nu tänker jag på den varje gång jag tvättar händerna.

Vad kan det vara?
Cancer? Hjälp!
Vikingasjukan (Dupuytrens kontraktur)? Jag har ju en bra bit kvar till 50...
Random generic varböld bara för att?
Nåt annat?

Givetvis begriper jag att gå till läkaren om jag är orolig, men det är upp till någon kunnig här att göra mig orolig först!

Jag vet inte vad det kan vara, men beskrivningen låter på pricken som något som jag "led" av för en herrans massa år sedan. Det var som ett gruskorn under huden precis vid fingerleden. Den försvann så småningom.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ilja:

Jag vet inte vad det kan vara, men beskrivningen låter på pricken som något som jag "led" av för en herrans massa år sedan. Det var som ett gruskorn under huden precis vid fingerleden. Den försvann så småningom.

Tja, det låter ju rimligt, men jag har inget minne av att jag skulle skadat handen på det stället. Däremot har jag resterna av ett blyertsstift på långfingret på samma hand. Ingenting jag lider av, men det är ett mörkare parti. Jag fick det i en fight i mellanstadiet och min motkombattant (en av mina närmaste vänner) har ett motsvarande märke i axeln. Sånt som ger vänner för livet!

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Skrivet av MBY:

Tja, det låter ju rimligt, men jag har inget minne av att jag skulle skadat handen på det stället. Däremot har jag resterna av ett blyertsstift på långfingret på samma hand. Ingenting jag lider av, men det är ett mörkare parti. Jag fick det i en fight i mellanstadiet och min motkombattant (en av mina närmaste vänner) har ett motsvarande märke i axeln. Sånt som ger vänner för livet!

Ursäkta lite offtopic, men jag har också rester från blyertsstift i ena handen (nyvässad penna + tröskel = aj) och även i högra axeln. Spelade minigolf för längesedan med några vänner till mina föräldrar och deras barn. Åklagade deras yngre son för att fuska (vilket han gjorde, tydligt) och då flippade han ur direkt och högg mig i axeln med pennan så hårt att den satt kvar av sig själv när han hade släppt

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk

jag har ett blyertsmärke i ljumsken. Nyvässad penna + sitta ner = tatuering

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Medlem

Jävla klantarslen ni är asså...

Man borde kanske införa pennförbud på vissa här?;)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av MBY:

Tja, det låter ju rimligt, men jag har inget minne av att jag skulle skadat handen på det stället. Däremot har jag resterna av ett blyertsstift på långfingret på samma hand. Ingenting jag lider av, men det är ett mörkare parti. Jag fick det i en fight i mellanstadiet och min motkombattant (en av mina närmaste vänner) har ett motsvarande märke i axeln. Sånt som ger vänner för livet!

Skrivet av Kalium:

Ursäkta lite offtopic, men jag har också rester från blyertsstift i ena handen (nyvässad penna + tröskel = aj) och även i högra axeln. Spelade minigolf för längesedan med några vänner till mina föräldrar och deras barn. Åklagade deras yngre son för att fuska (vilket han gjorde, tydligt) och då flippade han ur direkt och högg mig i axeln med pennan så hårt att den satt kvar av sig själv när han hade släppt

LOL... När jag gick i lågstadie så använde vi hopprep för att piska varandra, mer extrema människor använde hockey-klubbor tills dessa blev indragna
Annars så blev jag knuffad från trappor så att min hälsena slets nästan av men det var oavsiktligt gjort då en kompis ville sitta på min rygg och jag snubblade från trappor med honom sittande på min vänstra ben

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ilja:

Jag vet inte vad det kan vara, men beskrivningen låter på pricken som något som jag "led" av för en herrans massa år sedan. Det var som ett gruskorn under huden precis vid fingerleden. Den försvann så småningom.

+1

Men nu finns det inte ett spår. Satt väl där i tre-fyra år...

Visa signatur

(Hackintosh) late 2011: Gigabyte H61M-DS2 | i5 3470T | MSI N210 D512D2 | 8 GB XMS3 | Crucial m4 265 GB | Windows 10

Permalänk
Medlem

Nu är mitt öra knäppt igen...
Första gången hände i somras då jag så med öronproppar i för jag hade en snarkande person bredvid mig. Drog som vanligt ur dom försiktigt men det känns som ett lock för högra örat som sitter kvar i flera dagar.

Hade öronproppar i på jobbet ikväll för att slippa allt buller. Tog som vanligt ut dom försiktigt efteråt men tamigfan så har jag det där locket igen. Det är enormt störande, som att man har en kudde mot örat ungefär. Det händer bara på höger öra.

Varför? Jag duschade nyss och såg till att skölja ur öronen grundligt men problemet kvarstår ändå...

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalium:

Nu är mitt öra knäppt igen...
Första gången hände i somras då jag så med öronproppar i för jag hade en snarkande person bredvid mig. Drog som vanligt ur dom försiktigt men det känns som ett lock för högra örat som sitter kvar i flera dagar.

Hade öronproppar i på jobbet ikväll för att slippa allt buller. Tog som vanligt ut dom försiktigt efteråt men tamigfan så har jag det där locket igen. Det är enormt störande, som att man har en kudde mot örat ungefär. Det händer bara på höger öra.

Varför? Jag duschade nyss och såg till att skölja ur öronen grundligt men problemet kvarstår ändå...

Kan vara vax som byggt på sig, går inte att skölja ut det I duschen.
Funkar det inte att tryckutjämnna?
Hur länge höll det I sig sist?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av CSM101:

Kan vara vax som byggt på sig, går inte att skölja ut det I duschen.
Funkar det inte att tryckutjämnna?
Hur länge höll det I sig sist?

Skickades från m.sweclockers.com

Tryckutjämna funkar inte, möjligtvis ett litet tag sedan går det tillbaka (typ några sekunder).
Tror det höll i sig typ 3-5 dagar sist, minns inte riktigt. Det är inte lika illa idag som det var igår, eller så är det bara jag som börjat vänja mig.
Läste lite om vaxproppar och man kunde köpa något på apoteket mot det, ska man göra det eller?

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare