Reklamationsrätt eller ej? (gällandes grafikkort).

Permalänk
Avstängd
Skrivet av NoAim:

Han med bilen hade ju inte heller haft problem sedan han köpte den. Det var 1 års nybilsgaranti, efter 1½ år fick han problem, bilen hade tills dess funkat klockrent, men ville sen inte starta. Läs igenom vad som sägs istället för att bara repetera samma smörja om och om igen. Du borde läsa igenom hela fallet och sen se till att du faktiskt förstår vad som sägs, sen kommentera igen.

Men dom kom fram till att felet har funnits där vid köpet av bilen som ett dold fel. Dvs att reklamations lagen fungerade som den skulle i det fallet. Om jag har fel, på vilka andra grunder fick han bilen lagad för då?

Permalänk
Avstängd

Många här anser att man garanterat får lagad/ny produkt efter garanti tiden. På grund av vilka lagar då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av silicon111:

Men dom kom fram till att felet har funnits där vid köpet av bilen som ett dold fel. Dvs att reklamations lagen fungerade som den skulle i det fallet. Om jag har fel, på vilka andra grunder fick han bilen lagad för då?

Ja, för att, som jag skrev innan: "Den detalj som i detta fall gått sönder är sådan att den rimligen inte kunnat påverkas av konsumenten. Det framstår därför som övervägande sannolikt att felet fanns redan från början. Säljaren har inte heller lagt fram någon teknisk utredning eller i övrigt anfört något som motsäger detta. Felet måste därför anses ha varit ursprungligt."

Du är väl ändå medveten om att exakt samma resonemang är applicerbart här va? När du använder ett grafikkort helt normal så går inte en detalj som orsakar grafikfel sönder på ett sätt som du som konsument kan påverka. Inet har heller inte lagt fram någon teknisk utredning eller i övrigt anfört något som motsäger detta, dom har bara sagt "XFX säger såhär, så då hjälper vi dig inte".

Exakt den "bevisning" som användes för att konstatera ursprungsfel i det fallet, kan användas här, så om du tycker att lagen fungerade som den skulle där, så förstår jag inte vad det är du motsätter dig i att även en reklamation på detta grafikkortet ska gå igenom enligt samma lag.

Eller kan du förklara hur han som konsument har påverkat att det blev grafikfel, mer än att han har använt kortet?

Visa signatur

E det så?

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoAim:

Ja, för att, som jag skrev innan: "Den detalj som i detta fall gått sönder är sådan att den rimligen inte kunnat påverkas av konsumenten. Det framstår därför som övervägande sannolikt att felet fanns redan från början. Säljaren har inte heller lagt fram någon teknisk utredning eller i övrigt anfört något som motsäger detta. Felet måste därför anses ha varit ursprungligt."

Du är väl ändå medveten om att exakt samma resonemang är applicerbart här va? När du använder ett grafikkort helt normal så går inte en detalj som orsakar grafikfel sönder på ett sätt som du som konsument kan påverka. Inet har heller inte lagt fram någon teknisk utredning eller i övrigt anfört något som motsäger detta, dom har bara sagt "XFX säger såhär, så då hjälper vi dig inte".

Exakt den "bevisning" som användes för att konstatera ursprungsfel i det fallet, kan användas här, så om du tycker att lagen fungerade som den skulle där, så förstår jag inte vad det är du motsätter dig i att även en reklamation på detta grafikkortet ska gå igenom enligt samma lag.

Eller kan du förklara hur han som konsument har påverkat att det blev grafikfel, mer än att han har använt kortet?

Det är nog lika bra du ger upp tror jag.

Visa signatur

Ohrstrom @ Macbook Pro 15,4" 2.2 GHz Intel I7, 8 GB 1333 MHz DDR3

Permalänk
Skrivet av SoilBleed:

Jag har inte ens nämnt garanti o_0

Vi har i Sverige alltid tre år enligt lag att byta ut en felaktig vara. Det kan aldrig förhandlas bort, hur många garantier du skriver och hur du än utformar dem.
Några undantag finns, som CD-skivor exempelvis. De kan du byta ut efter ännu längre tid, under förutsättning att reklamationen kommer in direkt efter första gången som du spelar den.
Bananer å andra sidan kan du inte byta ut efter tre år.

Tycker du själv att du ska tvingas att köpa en ny dator efter två års användning?
Bara för att trådstartaren har letat upp felet och gjort jobbet åt Inet så ska han inte få ett nytt grafikkort ens? Vad tror du att de har sagt om han hade skickat in hela datorn?

De kunniga i tråden har redan kommit fram till att det handlar om att bevisa att ingen oaktsamhet eller onaturligt slitage har förekommit. Det är väl i sig inte så svårt men under hot från större företag och stora kostnader så kan det kännas tryggt att vända sig till KO som för ens talan i stället för den lilla konsumenten.

Läs på om skillnaden mellan garanti och reklamationsrätt (alternativt gå en översiktskurs inom juridik). Det du skriver är givetvis direkt felaktigt och det gör mig så trött att personer som har noll koll yttrar sig inom så här viktiga frågor.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av NoAim:

Jag anser att grafikfel inte per automatik betyder reklamationsrätt efter garanti tiden. Snarare en så att chippet har degraderats, om en ovanligt fort men endå har klarat av deras GARANTI. Alla orsaker pga att grafikkort havererar beror inte på fabrikations fel. Jag håller med om det bör utredas om det verkligen kan vara ett fabrikations fel. Slitdelar generelt kan inte reklameras utöver garanti tiden om inget annat sagts. Och detta tillämpar sig väl på grafikkort enligt mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av silicon111:

Jag anser att grafikfel inte per automatik betyder reklamationsrätt efter garanti tiden. Snarare en så att chippet har degraderats, om en ovanligt fort men endå har klarat av deras GARANTI. Alla orsaker pga att grafikkort havererar beror inte på fabrikations fel. Jag håller med om det bör utredas om det verkligen kan vara ett fabrikations fel. Slitdelar generelt kan inte reklameras utöver garanti tiden om inget annat sagts. Och detta tillämpar sig väl på grafikkort enligt mig.

Måste bara fråga, tycker du t ex att en dator för 12 500kr som är köpt för 2 år sen att man får räkna med att den går sönder efter den perioden? För i sådana fall lever du och jag i två helt olika världar.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Skrivet av muSashi:

Måste bara fråga, tycker du t ex att en dator för 12 500kr som är köpt för 2 år sen att man får räkna med att den går sönder efter den perioden? För i sådana fall lever du och jag i två helt olika världar.

Eftersom KKL omöjligt kan beskriva ingående vad som kan, eller inte kan, anses räknas som ursprungliga fel måste man vända sig till rättspraxis. Jag har då inte lyckats hitta några rättsfall vad gäller datorkomponenter som skulle ge någon vidare vägledning i ämnet. Således är det svårt att säga vad som gäller. Detta beror givetvis på att de flesta konsumenter troligtvis vill undvika en rättstvist oavsett hur utgången hade blivit. Det är helt enkelt en alldeles för tidskrävande process.

Permalänk
Medlem
Skrivet av silicon111:

Många här anser att man garanterat får lagad/ny produkt efter garanti tiden. På grund av vilka lagar då?

Eftersom det redan nämnts och diskuterats till förbannelse i denna tråd ett flertal gånger kan man inte låta bli att undra om du har problem med läsförståelsen eller om du bara trollar?

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Vad jag har märkt är största problemet ordet bevisa. Ne säger så här om rättegångsbevis:

Bevis i rättegång

Inom processrätten menar man med bevisfaktum en omständighet som i en rättegång har bevisvärde för ett sakförhållande, medan bevismedel är ett sätt att låta domstolen ta del av bevisning. Vittnesförhöret är sålunda ett bevismedel, men vittnets uttalanden och beteende är bevisfakta, av vilka domstolen kan dra slutsatser om riktigheten av bevistemat, dvs. vad som avses bli bevisat genom vittnesmålet.

I en rättegång måste ett bevis vara tillräckligt starkt. Ett bevisfaktum kan ha starkt eller svagt bevisvärde. Att något anses vara bevis behöver alltså inte betyda att det också är tillräckligt bevis. Beviset kan vara för svagt. Vad en part själv berättar kan t.ex. ha visst bevisvärde, men detta anses ofta inte särskilt högt. Bevisvärdet kan också minska genom motbevisning.

Ett vanligt krav på bevisnings styrka, beviskrav, är att ett sakförhållande ska vara styrkt. Det är ett högt beviskrav, särskilt i brottmål. Att något befinns vara styrkt innebär dock inte att det är fullständigt säkert att det också hänt i verkligheten, utan bara att sannolikheten för att det har inträffat är mycket hög.

Det som ska bevisas är i regel händelser i det förflutna, och det är från de spår som händelserna avsatt, antingen konkret eller i iakttagares minne, som domstolen får dra slutsatser om vad som verkligen har inträffat. Dessa slutsatser kan i regel bara bli mer eller mindre sannolika.

Bevis ska upptas direkt vid huvudförhandling inför domstolen. Sålunda ska vittnesutsagor avges muntligen, inte i skrift. Denna bevisomedelbarhetens princip har dock undantag.

---------------------------------------------------------------------------------------------------

Bevis i rättegång bör vara mer krävande än i reklamation, men måste inte. Många frågetecken kring bevis kan suddas ut efter denna beskrivning och lika många nya uppstår på samma gång.

---------------------------------------------------------------------------------------

Sedan har vi ordet tillverkningsfel som många inte heller verkar förstå. Vad jag har lärt mig är att fel är motsatsen till rätt. Ännu lättare kan man påstå att saker och ting antingen är fel eller rätt. Är någonting rätt är det inte fel och tvärt om. Sedan kan man se vad som är rätt och fel från olika perspektiv, men det struntar vi i just nu.

Vad som är rätt verkar vara det som man som kund förväntar sig när man köper en produkt enligt de tidigare poster som jag har läst. Att förvänta sig att produkten ska hålla reklamationstiden ut under "normalt" användande är ingenting idiotiskt, då vi har en lag som skyddar oss inom denna tid i Sverige.

Självklart gäller detta inte saker och ting där det står exempelvis livstid 100h, eller engångsficklampa för då bör man förvänta sig vad som står på förpackningen. Då uppstår problemet med de som har garanti ex. 1 år. Det brukar innebära att de garanterar produktens funktion i ett år och om den inte fungerar reparerar den eller byter ut varan eller annat. Vad garantin omfattar väljer återförsäljaren alltid.

Garantin innebär att återförsäljaren garanterar alltså en viss tids funktion där återförsäljaren ofta måste bevisa om något har gått snett på grund av kundens misskötsel inom denna tid, det är alltså en underlättande service för kunden.

Eftersom garantin inte ger någon bild av hur länge en produkt bör hålla, bör den inte vara den tid som kunden förväntar att produkten bör hålla. Kunden bör istället se garantin för vad den är, en underlättande service. En skruvdragare som har ett års garanti kan i medel hålla 10 år utan problem, samtidigt som en annan skruvdragare med samma garanti kan hålla 6 månader i medel.

Att anta att varan håller minst 3 år om inte annat anges anser jag som ett mycket bättre antagande än att gå efter garantin, då det är så länge som lagen skyddar oss konsumenter.

Utifrån alla tidigare påståenden och antagande bör alltså en feltillverkning vara något som håller mindre än 3 år om annat inte anges på exempelvis förpackningen till produkten, då man efter påståendet på förpackningen kan förvänta sig vad som står på den. osv. blablabla
--------------------------------------------------------------------------------

Jag märker att jag inte orkar skriva mycket till, men grafikkortet i fråga bör mycket korrekt kunna reklameras eftersom den inte har hållit under reklamationstiden på 3 år, vilket man bör förvänta sig som kund om inget annat anges vid köptillfället. Självklart förutsätter det "normalt användande".

Hoppas att jag inte mumla på för mycket.

Visa signatur

| Case: Fractal Design R2 | Nätagg: Be Quiet | Moderkort: Asus crosshair formula IV | CPU: Amd phenom 1055t | Ram: 8GB | Hdd: Samsung f3 500GB | Grafikkort: xfx 460 ti |

Permalänk
Avstängd

Jaja, alla har "garanti" 3 år på allt. Skönt och veta detta. Reklamationsrätten är bara ett annat ord för garanti. Ni har rätt. Att jag varit så blind. Konstigt att han inte fick nytt kort häller. detta bör polisanmälas dom bryter mot lagarna. Nöjda nu?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av muSashi:

Mitt moderkort pajjade efter några månader, man får räkna med att saker pajjar när som hällst. Men jag tror majoriteten av datorerna håller långt mer en så. Dock kan ju INGEN alltså inte tillverkaren eller du garantera att den gör det. Därav garanti,. och reklamationsrätten 3år. Men enligt dig och alla andra här är det samma sak.

Edit: kort svar på din fråga, hoppas att datorn ska hålla många år efter garanti(troligen så gör den det).

Jag bryr mig mindre, hoppas inte TS får nytt kort häller. Dock 100% säker att han inte får det. Och det är det väsentliga för mig så att jag vet att systemet fungerar. För vad ni tycker är helt ointressant för min egen del. Dock tröttnade jag på detta ämne. Hej då

Permalänk
Skrivet av onegiantleap:

Läs på om skillnaden mellan garanti och reklamationsrätt (alternativt gå en översiktskurs inom juridik). Det du skriver är givetvis direkt felaktigt och det gör mig så trött att personer som har noll koll yttrar sig inom så här viktiga frågor.

Jag har inte nämnt garanti, det är andra gången jag säger detta nu.

omoget påhopp
Permalänk
Skrivet av loie:

Att anta att varan håller minst 3 år om inte annat anges anser jag som ett mycket bättre antagande än att gå efter garantin, då det är så länge som lagen skyddar oss konsumenter.

Utifrån alla tidigare påståenden och antagande bör alltså en feltillverkning vara något som håller mindre än 3 år om annat inte anges på exempelvis förpackningen till produkten, då man efter påståendet på förpackningen kan förvänta sig vad som står på den.

Så på den tiden när reklamationstiden var två år kunde man anta att elektronik är feltillverkad om den inte höll i minst två år, och när reklamationstiden senare utökades till tre år blev det plötsligt rimligt att anta att elektronik ska hålla i minst tre år?

Permalänk
Skrivet av SoilBleed:

Läste fel, ber om ursäkt för det. Tyckte du skrev att man hade tre års garanti enligt lag vilket är en vanlig missuppfattning.

De leverantörer jag jobbar mot (ASUS, HP, Sony, Samsung, Philips m .fl) godtar ej reklamation efter 6 mån (eller efter ev. garantitids utgång) på komponenter såsom HDD, PSU, optiska enheter, fläktar mm om inte fel i dessa uppstått tidigare (dvs under garantitiden). Moderkort och liknande komponenter byts därmed alltid om ingen yttre åverkan kan påvisas. Allt enligt branschpraxis som ARN jobbat fram i samband med elektronikbranschen. Sen kan man tolka lagen hur man vill men det är så den för närvarande verkar tillämpas i praktiken.

citat från påhopp
Permalänk
Medlem

Var med om detta nyss. Min 2 år och 2 månader gamla förstärkare började knasa. Lämnade in på Media Markt som reklamation.

De felsökte och kom med ett prisförlag att laga för 4600 kr. Jag bestred det och sade att det är en reklamation. Jag hittade flera ägare på nätet med samma problem och sade att det är ett fabrikationsfel.

De ifrågasatte igen och jag sade att säg mig vad som är trasigt och tala om varför det inte går på garanti. De kunde ej specificera exakt vad som var trasigt och därför kunde de ej säga att det gick på garantin.

De hävdade att Onkyio i detta fallet kör med 2 år och inte 3 års fabriksgaranti som vi har i Sverige. Jag sade att det är ointressant för mig som kund då jag köpt en utländskt vara i en svensk affär. Säljer ni varorna så får ni följa lagen också. Eller sluta sälj dem.

Media Markt Valbo Gävle höll med om allt jag jag sade och var hela tiden på min sida. De sade rakt ut att "Jag är också konsument och jag vill också laga på garanti. Svensk lag skall gälla".

Fick som jag ville även om det tog lite tid.

Så det slutade med att Media Markt fick betala min lagning på 4600 för att de säljer en förstärkare av Onkyio. Ett företag som inte följer svensk lag.

Bevisbördan ligger inte på kund. De skall tala om vad som är fel och de skall tala om för dig varför det inte går på garanti!

Permalänk
Skrivet av onegiantleap:

Läste fel, ber om ursäkt för det. Tyckte du skrev att man hade tre års garanti enligt lag vilket är en vanlig missuppfattning.

De leverantörer jag jobbar mot (ASUS, HP, Sony, Samsung, Philips m .fl) godtar ej reklamation efter 6 mån (eller efter ev. garantitids utgång) på komponenter såsom HDD, PSU, optiska enheter, fläktar mm om inte fel i dessa uppstått tidigare (dvs under garantitiden). Moderkort och liknande komponenter byts därmed alltid om ingen yttre åverkan kan påvisas. Allt enligt branschpraxis som ARN jobbat fram i samband med elektronikbranschen. Sen kan man tolka lagen hur man vill men det är så den för närvarande verkar tillämpas i praktiken.

Jag får väl be om ursäkt för att jag skrev trollunge då. Missförstå och läsa fel kan alla göra

Ja, det är väl för det mesta så att tillverkarna inte står för kostnader för ärenden utanför garantin som de har lämnat. Eftersom de levererar till butiker inte konsumenter så behöver de inte göra det. Också därför som butikerna vrider och vänder på sig när det står klart att de får betala kalaset.
Angående lagen så är den -tro det eller ej- oftast stängd för tolkningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av onegiantleap:

Så på den tiden när reklamationstiden var två år kunde man anta att elektronik är feltillverkad om den inte höll i minst två år, och när reklamationstiden senare utökades till tre år blev det plötsligt rimligt att anta att elektronik ska hålla i minst tre år?

Korta svaret: Ja

Hade vi haft en veckas reklamationsrätt, anser jag att desamma bör antas, d.v.s att produkten håller minst en vecka av "normalt" användande om inget annat anges vid köptillfället. Om tillverkarna vägrar skriva hur länge produkten i medel brukar hålla under normala omständigheter kan vi som konsumenter inte hjälpa att vi gör för återförsäljaren "dumma" antagande som att ett grafikkort skulle hålla mer än tre år under normal användning, annars är det tillverkningsfel

Har man en ledlampa där det på förpackningen står 100000h lifetime, ja, då bör vi istället förvänta oss att den håller minst elva år, men reklamationsrätten skyddar oss endast de första tre åren. Om lampan skulle gå i sönder efter fem år av "normalt" användande, ja då vete jag tusan vad man gör. Stämmer företaget för falsk marknadsföring?
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Luddigt skriven lag får lika luddiga tolkningar tillbaka^^. Den är nästan lik betygskriterierna i skolor när det gäller luddighetsgraden i texten och öppenheten för tolkningar. Men det är ju bra att vi har en branschkunnig som visar att verkligheten ser bättre ut än många tror utifrån konsumentens perspektiv. Jag tycker att alldeles för många här inne sympatiserar alldeles för mycket med företagen som om det är synd att de ska ansvara för att produkten håller minst tre år eller berätta för oss innan köp att de inte gör det. Säljer man produkter som inte håller måttet, ja då får man ta smällen. Vi bör tacka för vår lag som många länder saknar

Jag hoppas att tråden kommer fram till något i slutet, då detta är en viktig fråga. Men på grund av att jag inte är jätteinsatt i ämnen slutar mina inlägg redan efter mitt andra

Visa signatur

| Case: Fractal Design R2 | Nätagg: Be Quiet | Moderkort: Asus crosshair formula IV | CPU: Amd phenom 1055t | Ram: 8GB | Hdd: Samsung f3 500GB | Grafikkort: xfx 460 ti |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SoilBleed:

Håll diskussionerna på en högre nivå tack, finns ingen anledning att brusa upp.
Påhopp och otrevligheter är inget som hör hemma här.

(§1 i våra regler)

*inlägg rensade*

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Det jag klagar på är att ett grafikkort givetvist inte ska gå sönder efter 2 år utan ska hålla mycket längre, som tur har vi reklamationsrätten på 3 år som man kan hävda i det här fallet. Tror inte du själv anser att man ska räkna med att ett grafikkort bara ska hålla i 2 år.

Finns där bara garanti i två år så räknar jag med att det skall hålla så lång tid... Då dom sagt att det skall hålla i två år så är ju det bara självklart! att vara blå ögd och tro att ens grafikkort skall hålla i evigheter är ju bara dumheter!

Visa signatur

Jag har ingen dator att visa upp här nere längre, men jag har en fräsig formel 1 bil i Lego!

Permalänk
Medlem
Skrivet av xfmimd:

Finns där bara garanti i två år så räknar jag med att det skall hålla så lång tid... Då dom sagt att det skall hålla i två år så är ju det bara självklart! att vara blå ögd och tro att ens grafikkort skall hålla i evigheter är ju bara dumheter!

Ingen här som tror att ett grafikkort ska hålla i evigheter, om du läst hela tråden så skulle du komma fram till det rätt snabbt.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Ingen här som tror att ett grafikkort ska hålla i evigheter, om du läst hela tråden så skulle du komma fram till det rätt snabbt.

Frågor:
- Du köpte allt från Inet.se?
- Allt var redan ihop byggt utav Inet.se och levererades till dig?

(Bäst jag kan relatera är Apple och deras iPhones, väldigt snarlikt.

Apple ger tillverkargaranti på 1 år, de har ingen utbytes garanti inom 7, 14 eller 30 dagar utan går till service för utbyte istället.
Alla dessa är frivilliga för en tillverkare att ge, däremot måste alltid tillverkaren ställa sig mot Ländernas konsumentlagar.

I vårt fall Sverige så skyddas vi om en produkt inte håller måttet efter garantiperioden, perioden gäller 3 år.
Vi i Sverige ska Kräva att en produkt ska hålla i 3 år exakt på dagen från ursprungsköpet.

Om en person får sin iPhone trasig efter 1 år och 1 dag så kan den reklamera produkten till säljaren, säljaren tar på sig kostnaden och reklamerar produkten till tillverkaren.

Om tillverkaren hittar ett fel som är orsakat av yttre åverkan så som fysiska ingrepp eller utsatt för elementen, då nekas reklamationeb där de kan påvisa att konsumenten varit oaktsam över sin produkt.

Kan tillverkaren inte påvisa något utan enbart säga att den har slutat fungera efter normal användning med tiden så måste tillverkaren gå med på att ersätta slutkunden en ny enhet.

Påpekar tillverkaren att produkten utsatt för yttre åverkan medan du vet att de enbart hittar på saker för undanslippa kostnader så drar du ärenden vidare till instans som ARN.)

Skrivet av muSashi:

"Fel verifierat.
Grafikfel efter en stund under belastning.
Garantin gällde i 2 år, denna är utgången.
Vi har hört oss för och bedömningen från både oss och tillverkaren är att detta är inget fel som kommer gå igenom på reklamation, om felet hade varit ett ursprungsfel så skulle ni också upplevt problem från början med grafikkortet. Vi kan bjuda på felsökningsavgiften på 150 kr i goodwill för er, vill ni att vi returnerar produkten till er så kommer vi dock att debitera frakt 100 kr.
Vänligen återkom."
.

I detta fall så säger de att de inte har hittat något fel där du har fysiskt påverkat kortet till att de slutar att fungera.

Ge Inet ett ultimatum i ditt ärende.
Antingen så går de med på att byta din felaktiga produkt omgående mot en liknande modell eller att du drar vidare ärendet till konsumentverket.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 800D Cpu: i5 750 @2.67 Moderkort: Asus P7P55D-E socket 1156
Hårddisk (OS): Intel X-25m 80GB SSD Hårddisk (Gaming): Intel 320 120GB SSD
Grafikkort: Asus HD5870 Ramminnen: Corsair Dominator 1600MHz 8GB Cpu kylning: H50 Hydro
PSU: Corsair HX 850W

Permalänk
Medlem

Det är roligt hur många som tror att Garanti = Beräknad livslängd och allt mer än den perioden är BONUS BONUS!!!

Däremot erkänner jag, delvis pga feltolkningar kring sådant jag läst nyligen, att vi i sverige hade lag på 2 års garanti och 1 år till i reklamation, men det är alltså så att garantierna varierar friskt men 3 år reklamation är lagstadgat.

Visa signatur

Ohrstrom @ Macbook Pro 15,4" 2.2 GHz Intel I7, 8 GB 1333 MHz DDR3

Permalänk
Medlem

Har fått svar nu från Inet, vet inte riktigt hur jag ska gå vidare nu, har mina idéer men vill gärna höra era åsikter vad ni tycker jag bör göra nu?

Senaste mailet från Inet:

Hej igen muSashi.

När det gäller reklamationer så är det som du kanske redan vet upp till kunden efter 6 månader att bevisa att felet är ursprungligt, och skulle ett ärende bli nekat av tillverkaren så är det alltid du som kund som får stå för alla avgifter, det är samma för alla, du har dessutom skrivit på blanketten för reklamation där allt detta står och vi har inte fått någon bevisning om ett fabrikationsfel.

Problemet i detta fallet föreligger i att denna typ av fel kan bero på många olika faktorer ex. ESD, damm & smuts, slitage m.m.

Jag har jobbat med datorservice sedan 2005 och har ännu inte sett reklamationer av liknande art gå igenom hos tillverkaren, därav att vi för denna diskussionen.

Jag kan självklart skicka produkten för dig till tillverkaren ändå, det har du all rätt till att få göra, men som jag nu sagt flera gånger är att med största sannolikhet kommer detta inte gå igenom och alla avgifter hamnar då på dig som slutkund. Jag känner att jag har gått dig en bit tillmötes i ärendet genom att erbjuda dig ett alternativ; valfritt nytt grafikkort till inköpspris. Detta är inget som vi behöver göra, men jag väljer att göra det ändå för att jag förstår att det känns tråkigt för dig att stå med en dator utan fungerande grafikkort.

Vänligen återkom med hur du vill göra.

Med vänliga hälsningar

Xxxxx XXxxxx

Inet Service

Spontant känner jag att jag inte ska behöva stå för kostnaderna om Inet väljer att skicka in kortet till tillverkaren, borde inte vara mitt bekymmer och det har jag också skrivit till dom men så fungerar det tydligen inte...
Han har tydligen jobbat med sånt här sen 2005 och aldrig sett någon som fått rätt i det här fallet, Inets policy är att det alltid är kundens fel vid detta fel.

Japp jag har skrivit på deras reklamationsblanketten men det betyder inte att den är 100% korrekt om man ser till lagen.
Är det verkligen sant det han skriver att det är alltid är kunden som ska stå för kostnaderna om tillverkaren nekar reklamationsrätt :S?

Jag har skickat Inet ytterligare information om andra personer med liknande fel, vad mer vill dom att jag ska bevisa? Hur mycket bevis krävs det egentligen för att Inet ska ge med sig?

I det tidigare mailen skrev han att det här inte kan vara ursprungsfel? Men varför drar han upp ESD skada då? Vad jag vet så kan en eventuell ESD skada visa sig flera år efteråt, eller har jag fel på den punkten? Det är Inet som har monterat ihop datorn alltså inte mitt fel om det rör sig om en ESD-skada.
Att damm och smuts pajar ett grafikkort som har använts i normal miljö under normala förhållande borde inte heller vara aktuellt, lite damm måste ändå prylarna tåla utan att det ska vara kundens fel? Om det är slitage som han också nämner så är det ju tillverkningsfel eftersom ett grafikkort ska hålla mer än 2 år.

Och han svara aldrig på varför de ville jag skulle skicka in kortet från första början om det här inte räknades som ett fel som Inet ersätter..

Enligt mig är det fel på deras policy som säger att grafikfel alltid är kundens fel och jag tycker det är dags för Inet att ändra sin policy..

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det jag främst ogillar är svaren i mailen, där Inet i samtliga mail jag läst i den här tråden, framhäver på ett hotfullt sätt att du får betala om det inte går igenom. Jag skulle tagit kontakt med tillverkaren själv. Som info kan nämnas att reklamationsrätten finns av en orsak. Min förra Samsung 40" LCD för många år sedan, blev över 3 år när den blev "segstartad". Har för mig att det var något kretskort som byttes ut för strömförsörjningen eller dylikt. Samsung tog detta. Reklamationsrätt eller goodwill, Samsung tog det iaf. Och det gör en seriös tillverkare. En TV ska hålla mer än 3-4 år. Ett grafikkort likaså.

Permalänk
Medlem

Bra svar av inet, att du sedan inte gillar det du hör får du själv stå för.

Spontant känner jag att jag inte ska behöva stå för kostnaderna om Inet väljer att skicka in kortet till tillverkaren, borde inte vara mitt bekymmer och det har jag också skrivit till dom men så fungerar det tydligen inte...
Han har tydligen jobbat med sånt här sen 2005 och aldrig sett någon som fått rätt i det här fallet, Inets policy är att det alltid är kundens fel vid detta fel.

Dom erbjuder att fortfarande skicka in ditt kort till leverantör för att göra en full felsökning av kortet för att se om det är ursprungsfel eller ej. Men varnar även på samma gång att med största chans så kommer du åka på frakt/felsökningskostnad då det är sällan fel av denna typ går igenom som reklamation.

Så än så länge har dom både erbjudit dig en full koll utav grafikkortet och även varnat dig för de kostnader som kan uppstå så än så länge följer de svensk lag så du kan inte gnälla på detta. Sen att du hänvisar till andra människors problem med samma kort hjälper dig inte som bevisning heller då det är ditt grafikkort det är fel på och inte andras.

Japp jag har skrivit på deras reklamationsblanketten men det betyder inte att den är 100% korrekt om man ser till lagen.
Är det verkligen sant det han skriver att det är alltid är kunden som ska stå för kostnaderna om tillverkaren nekar reklamationsrätt :S?

När du skrivit på reklamationsblanketten så har du bundit dig till det avtal som gäller när det tar in ditt grafikkort, att du säger att den inte håller sig 100% till lagen är ju även det fel då dom (enligt lag) tar in ditt grafikkort för att se om det är ursprungsfel eller ej. Då felet enligt derass tester ej var utav urpsrung så gäller det service avtal du skrivit på (dom har full rätt att ta betalt för frakt och felsökning).

Permalänk
Testpilot
Skrivet av muSashi:

Problemet i detta fallet föreligger i att denna typ av fel kan bero på många olika faktorer ex. ESD, damm & smuts, slitage m.m.

Men om kunden hävdar att han inte utsatt kortet för ESD eller annan åverkan måste ju tillverkaren/butiken bevisa motsatsen, man kan inte bara säga att felet "kan" bero på det då det lika gärna kan bero på fel vid tillverkning.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem
Skrivet av hunden:

Men om kunden hävdar att han inte utsatt kortet för ESD eller annan åverkan måste ju tillverkaren/butiken bevisa motsatsen, man kan inte bara säga att felet "kan" bero på det då det lika gärna kan bero på fel vid tillverkning.

Men är inte detta lite av pudelns kärna
6 mån "regeln" lämnar ju till köparen att bevisa detta.
Tillverkaren kan ju hävda och då ska konsument motbevisa.
Ett fel på en hårdvara kan ju bero på flera saker, och om ett av dessa kan vara härröras till användandet så är det lätt att skylla på köparen.
Och som jag skrivit i mina tidigare inlägg, ord mot ord.
KKL är ju uppbyggt ala mellanmjölk, lämnar möjligheter för tillverkare att krypa om de vill.
Jag tror Inet har som policy att agera efter vad tillverkare/leverantör har för policy.
Hade en annan tillverkare än den aktuella haft som policy att ersätta kortet så hade nog inte Inet protesterat.

Visa signatur

Så blir det!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tehlamah:

Bra svar av inet, att du sedan inte gillar det du hör får du själv stå för.

Dom erbjuder att fortfarande skicka in ditt kort till leverantör för att göra en full felsökning av kortet för att se om det är ursprungsfel eller ej. Men varnar även på samma gång att med största chans så kommer du åka på frakt/felsökningskostnad då det är sällan fel av denna typ går igenom som reklamation.

Så än så länge har dom både erbjudit dig en full koll utav grafikkortet och även varnat dig för de kostnader som kan uppstå så än så länge följer de svensk lag så du kan inte gnälla på detta. Sen att du hänvisar till andra människors problem med samma kort hjälper dig inte som bevisning heller då det är ditt grafikkort det är fel på och inte andras.

När du skrivit på reklamationsblanketten så har du bundit dig till det avtal som gäller när det tar in ditt grafikkort, att du säger att den inte håller sig 100% till lagen är ju även det fel då dom (enligt lag) tar in ditt grafikkort för att se om det är ursprungsfel eller ej. Då felet enligt derass tester ej var utav urpsrung så gäller det service avtal du skrivit på (dom har full rätt att ta betalt för frakt och felsökning).

Hur är det med lösförståelsen? Jag gnäller inte om att de inte följer lagen, jag frågar ju en fråga om Inet verkligen följer lagen, säger inte att Inet har fel. Det kanske mycket riktigt är så att kunden ska stå för alla kostnaderna om inget fel hittats men då borde Inet inte ens tagit in kortet från första början eftersom jag skrev vad för fel det rörde sig om.

Varför skulle det inte hjälpa att visa att andra personer har haft samma fel som mig vilket pekar på ursprungsfel? Och om det inte räknas så får du gärna berätta för mig vad för form av bevis som krävs för att det ska godkännas som bevis?

Det jag syfta på var om de verkligen håller sig till lagen när de säger att jag ska stå för alla kostnaderna när de skickar till tillverkaren, inte om Inet tar emot grafikkortet eller ej för det har dom redan gjort utan problem, så det har jag inget att anmärka över.

Visa signatur

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Kern:

Men är inte detta lite av pudelns kärna
6 mån "regeln" lämnar ju till köparen att bevisa detta.
Tillverkaren kan ju hävda och då ska konsument motbevisa.
Ett fel på en hårdvara kan ju bero på flera saker, och om ett av dessa kan vara härröras till användandet så är det lätt att skylla på köparen.
Och som jag skrivit i mina tidigare inlägg, ord mot ord.
KKL är ju uppbyggt ala mellanmjölk, lämnar möjligheter för tillverkare att krypa om de vill.
Jag tror Inet har som policy att agera efter vad tillverkare/leverantör har för policy.
Hade en annan tillverkare än den aktuella haft som policy att ersätta kortet så hade nog inte Inet protesterat.

Jo tyvärr består tråden av rätt mycket upprepningar

Jag tycker det är återförsäljarens problem om de väljer att sälja produkter från tillverkare som inte går att reklamera, som fallet med förstärkaren tidigare i tråden borde återförsäljaren stå för kalaset och sen kanske ta sig en funderare om de verkligen ska köpa in fler produkter från just den tillverkaren.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]