Reklamationsrätt eller ej? (gällandes grafikkort).

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoAim:

Nej det bästa vore såklart om det fanns ett likadant fall med grafikkort att jämföra med, men känns väl då som att enda utvägen är att be ARN om ett utlåtande i det specifika fallet, men visst jag ser skillnaden mellan bilen och grafikkortet helt klart. Finns det inga smidiga sätt att faktiskt testa vad fläktarna på kortet håller för rpm? Det vore rimligtvis det enklaste sättet att bevisa ursprungsfel isåfall, om det skulle visa sig att dom inte snurrar i rätt hastighet.

Edit: Sen är jag fortfarande av åsikten att ett grafikkort ska kunna förväntas hålla i mer än 3 år om det används normalt och därför borde kunna reklameras om det inte visar på några spår av onormal användning, men det är ju som sagt en personlig åsikt.

På vilket sätt skulle fläkthastigheten på ett två år gammalt kort bevisa att kortet har fel som funnits från början, du tror inte att fläktarna kan ha slitits under de här två åren?

Reklamationsrätt betyder inte att man automatiskt kan få en felaktig vara utbytt som många tycks tro. Man kan förvänta sig en längre livslängd än 3 år, men utanför garantitiden är det svårt att få rätt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av iAmKato:

Förstår fortfarande inte varför Inet och tillverkaren bråkar, stå på dig muSashi för vi håller med dig.

För att deras policy är så att det är mitt fel (kunden) när det gäller grafikfel. Tror inte det finns så mycket mer jag kan göra genom att kontakta Inet igen, eftersom dom kräver teknisk bevisning, något jag inte kan förse dom med.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av muSashi:

För att deras policy är så att det är mitt fel (kunden) när det gäller grafikfel. Tror inte det finns så mycket mer jag kan göra genom att kontakta Inet igen, eftersom dom kräver teknisk bevisning, något jag inte kan förse dom med.

Nee. De påstår inte att det är ditt fel. Det är bara inte deras (inets) ansvar att ta den pucken.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

Men suck. Det är inte "policy" eller "arbetssätt", det är svensk lag!

Vad är det som är så svårt att förstå?

Det är visst deras policy när dom säger att grafikfel alltid är kundes fel, vad är det du inte förstår :S? Om du följt tråden så finns det många exempel att grafikfel inte alls måste vara kundens fel.

Skrivet av Zcenicx:

Reklamationsrätten säger att DU, köparen, har bevisbördan för att påvisa att ett fel är ursprungligt, det vill säga fanns när du köpte produkten.
DETTA INNEBÄR ATT DET ÄR DITT ANSVAR SOM KÖPARE ATT BEVISA FELET, ELLER ATT PÅ EGEN KOSTNAD ANLITA ANNAN PART SOM KAN GÖRA DET ÅT DIG.
Likaså är det, om det går till tingsrätten, ditt eget ansvar att själv stå för kostnaderna för advokat som ska föra din talan.

OM, och jag upprepar, OM, du får rätt i tingsrätt eller denne andra part kan ta fram bevisning som räcker till för ett reklamationsärende så har du rätt att få tillbaka dessa pengar av säljaren. Om du inte får det får du även betala för motpartens (dvs Inets) kostnader i fallet.

Det är precis vad jag försökt göra om du läst tråden? Frågan är bara hur mycket bevis som krävs av kund för att kunna få rätt. Min personliga åsikt är att jag tycker deras krav är rätt orimliga och det borde räcka med det jag gett dom. Iallafall om de bryr sig om kundvård.

Skrivet av Zcenicx:

Och, förresten, reklamationsrätten gäller inte fel som uppstått under tiden du haft kortet. Det måste vara ursprungligt, dvs funnits innan du fick kortet i handen.
Dessutom säger du mot dig själv - först påstår du att kortet aldrig gått varmt, för att sedan hänvisa till fall där fläkten inte snurrat tillräckligt fort. På vilket sätt skulle fläktproblem vara en orsak till reklamation om kortet aldrig gått varmt?!
Dessutom vill jag påstå att reklamation av enbart grafikkortet i en färdigbyggd dator redan där utsätter kortet för en viss risk för användarrelaterat fel. Dels vid uttag ur datorn, dels vid emballering, dels vid frakt. Att Inet monterade datorn hjälper föga som argument när du själv demonterat den - vilket är varför de flesta OEM-datorer är plomberade.

Jag är av den uppfattning att det är ett ursprungsfel om ett grafikkort pajar inom 3 år efter helt normal användning, även om det blir svårt att bevisa var exakt felet ligger. Och att det även räknas som ett ursprungsfel om t ex grafikkortet går sönder efter 1 år PGA usel kvalité på någon komponent men som först kanske visar sig efter 2 år. Ett grafikkort ska hålla mer än 2 år, tror dom flesta här är överens på den punkten, om ett grafikkort har använts under helt normala förhållanden utan att överklockats.

Jag har inte påstått att kortet aldrig gått varmt? Har sagt kortet har använts helt normalt under normala förhållanden utan att överklockats. Men förmodligen har det gått varmt eftersom det blivit grafikfel. Så varför hittar du på saker? Har du ens läst mina inlägg :S?!

Förstår också att det förmodligen inte hjälper som argument att Inet byggt ihop datorn, men jag vet ju med mig att jag ej rört kortet och därmed inte kan ha utsatt det för ESD skador som Inet tog upp som ett exempel på hur kortet kan ha gått sönder, fast dom från början sa att det här inte var ett ursprungsfel :).

Skrivet av Zcenicx:

Att andra företag hjälper till betvivlar jag inte, och det har även i ditt fall Inet försökt med det de med. Det har tagit in kortet, felsökt det (grundligt, utgår jag från) och sedan erbjudit två saker som går långt över deras ansvar som säljare - rabatterat nytt kort eller att slippa betala för felsökningen.

Varför skulle jag behöva betala för felsökningsavgiften om Inet har som policy att inte ersätta kort med grafikfel? Som mycket tydligt stod i min felanmälan.
Då borde dom ha sagt från första början att dom inte ens tänker ta in kortet för det är inget fel som dom åtgärdar.

Skrivet av Zcenicx:

Då reklamation alltid är från fall till fall är det svårt att säga bu eller bä gällande de andra som svarat här. Vad hade Inet gjort om de hade hittat ett faktiskt fel på kortet? Vad hade de gjort om du hade ett Asuskort där det är helt andra garantitider- och policies? Vad hade de gjort om du skickat in hela datorn på reklamation (vilket du inte gjorde).

Det enda man kan säga är att Inet skyller på sina kunder när det rör sig om ett grafikfel och jag tycker det är bra att det kommit upp till ytan, att man inte ska räkna med någon hjälp från Inet sida när du har detta fel. Vet även om en annan person som hade samma fel men inte fick någon som helst hjälp av Inet och fick stå för felsökningsavgiften.
Om jag inte gjort en tråd här på sweclockers och argumenterat emot så hade jag förmodligen inte fått något tillbaks av Inet.

Jag har även bett Inet att göra ett eget uttalande i denna tråd hur deras policy fungerar när det kommer till grafikfel, något dom fortfarande valt att inte göra.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Hedersmedlem

Återigen. De säger inte att något är ditt fel. Bara att det inte är deras ansvar att åtgärda det. Och det är faktiskt stor skillnad.

Det jag håller med dig om är att de skulle kunna ha upplyst dig om dina alternativ innan du skickade in kortet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

För att deras policy är så att det är mitt fel (kunden) när det gäller grafikfel. Tror inte det finns så mycket mer jag kan göra genom att kontakta Inet igen, eftersom dom kräver teknisk bevisning, något jag inte kan förse dom med.

Det är nog dags att du vänder dig till ARN i detta ärende, om du inte redan gjort det. De har både erfarenhet och kunnandet för att hjälpa dig, vilket jag vet att de kan. Så ge inte upp bara för att vissa inte delar din världsbild.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Återigen. De säger inte att något är ditt fel. Bara att det inte är deras ansvar att åtgärda det. Och det är faktiskt stor skillnad.

Det jag håller med dig om är att de skulle kunna ha upplyst dig om dina alternativ innan du skickade in kortet.

Skickades från m.sweclockers.com

Det gör dom väl visst, när dom säger det här inte kan vara ett ursprungsfel? Det är ju samma sak som att säga att jag kunden måste ha pajat kortet.

Såhär sa Inet: Våran bedömning i detta ärendet är att det inte är ett ursprungsfel och detta är bedömningen från tillverkaren också gällande dessa typer av fel. Jag har dessutom dubbelkollat med leverantör, och fick samma svar därifrån.

Vi har ju kommit fram till i tråden att det visst kan röra sig om ett ursprungsfel, det Inet menar med ovan är att det är kunden som orsakat felet, alltså inte ett ursprungsfel och därmed inte täcks av reklamationsrätten.

Om de inte säger att det är mitt fel, vems fel är det då att grafikkortet inte längre fungerar?

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk

Jag antar att anledning till att dom tog in kortet var för att kontrollera om där fanns något tydligt fel, tex en trasig kondensator, ett bränt minne eller liknande alltså att de gav det en chans eftersom de kanske skulle kunna hjälpa till, nu visade sig fallet inte vara med något lätthittad skada och då går det med största sannolikhet inte att reklamera kortet vilket Inet nu har berättat för dig INNAN de gjorde som du ville och skickade in det med resultatet att du med stor sannolikhet hade fått en saftig räkning på posten.

Jag antar (och hoppas, eftersom hade denna typ av fall gåt igenom hade det lett till högre priser för konsumenterna....) inte du vinner, men hade ändå varit roligt om du tog det till ARN och fick ett utlåtande från dom i denna typen av fall.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av muSashi:

Det gör dom väl visst, när dom säger det här inte kan vara ett ursprungsfel? Det är ju samma sak som att säga att jag kunden måste ha pajat kortet.

Såhär sa Inet: Våran bedömning i detta ärendet är att det inte är ett ursprungsfel och detta är bedömningen från tillverkaren också gällande dessa typer av fel. Jag har dessutom dubbelkollat med leverantör, och fick samma svar därifrån.

Vi har ju kommit fram till i tråden att det visst kan röra sig om ett ursprungsfel, det Inet menar med ovan är att det är kunden som orsakat felet, alltså inte ett ursprungsfel och därmed inte täcks av reklamationsrätten.

Om de inte säger att det är mitt fel, vems fel är det då att grafikkortet inte längre fungerar?

Men... Jag har ju rett ut det här flera gånger redan. Att säga att de inte har ansvaret för att ersätta ditt grafikkort är inte samma sak som att säga att kunden har behandlat varan fel.
Det är inte inets ansvar att tillhandahålla ersättningsexemplar för prylar som inte har garanti kvar. De har aldrig skuldbelagt dig. De vill bara inte ersätta saker som inte garanterat skall hålla i 3 år då kortet i fråga inte kommer med garanti i tre år.
Inet ger dig inte 3 års skydd när det inte finns 3 års garanti på en pryl, för det är inte deras ansvar.

Däremot tycker jag att du borde fundera över ditt ansvar här. Du har valt ett grafikkort med kortare garantitid än tre år.
Men jag ser inte att någon gör fel här. Inet skuldbelägger inte dig. Däremot fortsätter du skuldbelägga dem då du är missnöjd, men detta missnöje anser jag vara felriktat. Inet har inte ansvaret och tillverkaren har inte ansvaret då de låter sina kunder själva välja vad de vill ha för prylar. Är det någon del du i så fall bör rikta din ilska mot så är det konsumentköplagen som inte är anpassad specifikt för varje produktkategori i samhället.

Det är möjligt att det är ett ursprungsfel och du kan ju fortfarande gå vidare med detta om du kan påvisa defekta komponenter på grafikkortet, vad orsaken är till att de fallerat och dessutom binda detta till att fel gjorts vid tillverkning, men även detta ligger på ditt ansvar enligt kkl. Oavsett vad Inet och tillverkare anser eller inte anser om ursprungsfel föreligger så är det ditt ansvar att ta reda på om det faktiskt är ursprungsfel, kunna bevisa och även driva detta.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Men... Jag har ju rett ut det här flera gånger redan. Att säga att de inte har ansvaret för att ersätta ditt grafikkort är inte samma sak som att säga att kunden har behandlat varan fel.
Det är inte inets ansvar att tillhandahålla ersättningsexemplar för prylar som inte har garanti kvar. De har aldrig skuldbelagt dig. De vill bara inte ersätta saker som inte garanterat skall hålla i 3 år då kortet i fråga inte kommer med garanti i tre år.
Inet ger dig inte 3 års skydd när det inte finns 3 års garanti på en pryl, för det är inte deras ansvar.

Däremot tycker jag att du borde fundera över ditt ansvar här. Du har valt ett grafikkort med kortare garantitid än tre år.
Men jag ser inte att någon gör fel här. Inet skuldbelägger inte dig. Däremot fortsätter du skuldbelägga dem då du är missnöjd, men detta missnöje anser jag vara felriktat. Inet har inte ansvaret och tillverkaren har inte ansvaret då de låter sina kunder själva välja vad de vill ha för prylar. Är det någon del du i så fall bör rikta din ilska mot så är det konsumentköplagen som inte är anpassad specifikt för varje produktkategori i samhället.

Det är möjligt att det är ett ursprungsfel och du kan ju fortfarande gå vidare med detta om du kan påvisa defekta komponenter på grafikkortet, vad orsaken är till att de fallerat och dessutom binda detta till att fel gjorts vid tillverkning, men även detta ligger på ditt ansvar enligt kkl.

Så vems ansvar är det, om vi säger att reklamationen skulle gå igenom, tillverkaren? Jag har inget avtal med tillverkaren, mitt avtal är mellan mig och återförsäljaren.
Jag vet att Inet inte ger mig 3 års garanti men jag har ändå rätt att reklamera varan i upp till 3 år men Inet anser att detta är inget fel som vare sig dom eller tillverkaren tar i, och det tolkar jag och även många andra i tråden som att det lastar över felet på kunden.

Och faktiskt så visste jag inte om grafikkortet hade 2 eller 3 års garanti, det fick jag först reda på efter jag kontaktat Inet angående ärendet, men nu i efterhand så skulle jag aldrig köpa en dator från Inet med ett grafikkort som bara har två års garanti, den läxan har jag lärt mig.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av muSashi:

Så vems ansvar är det, om vi säger att reklamationen skulle gå igenom, tillverkaren? Jag har inget avtal med tillverkaren, mitt avtal är mellan mig och återförsäljaren.
Jag vet att Inet inte ger mig 3 års skydd men jag har ändå rätt att reklamera varan men Inet anser att detta är inget fel som vare sig dom eller tillverkaren tar i, och det tolkar jag och även många andra i tråden som att det lastar över felet på kunden.

Jag lade till en sista mening i mitt förra inlägg precis. Där förklaras det du fortfarande efterfrågar.
Inet lastar inte över ansvaret på dig. Det har alltid legat på dina axlar från första början. Enligt lag.
Var arg på lagen, inte Inet.

Om du undrar per specifikt var du vill vända dig så kan ARN säkerligen vägleda dig. De kommer dock inte riktigt agera domare utan endast säga till företaget hur de bör agera i ärendet om det nu visar sig vara ursprungsfel ändå. Konsumentvägledning i din kommun kan du även vända dig till. Vilka dessa är hittar du på konsumentverkets hemsida om jag inte missminner mig.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Så vems ansvar är det, om vi säger att reklamationen skulle gå igenom, tillverkaren? Jag har inget avtal med tillverkaren, mitt avtal är mellan mig och återförsäljaren.
Jag vet att Inet inte ger mig 3 års skydd men jag har ändå rätt att reklamera varan men Inet anser att detta är inget fel som vare sig dom eller tillverkaren tar i, och det tolkar jag och även många andra i tråden som att det lastar över felet på kunden.

Och faktiskt så visste jag inte om grafikkortet hade 2 eller 3 års garanti, det fick jag först reda på efter jag kontaktat Inet angående ärendet, men nu i efterhand så skulle jag aldrig köpa en dator från Inet med ett grafikkort som bara har två års garanti, den läxan har jag lärt mig.

Att påvisa felet är ditt ansvar, att ta imott reklamationen är något inet gör enligt svensk lag. Dock så är reklamationen utav produkter alltid direkt till tillverkaren varav inet bli din mellanhand då dom sålt kortet/datorn till dig.

Skulle nu reklamationen gå igenom så skickar tillverkaren en ersättningsprodukt till inet som dom sedan skickar vidare till dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Jag lade till en sista mening i mitt förra inlägg precis. Där förklaras det du fortfarande efterfrågar.
Inet lastar inte över ansvaret på dig. Det har alltid legat på dina axlar från första början. Enligt lag.
Var arg på lagen, inte Inet.

Om du undrar per specifikt var du vill vända dig så kan ARN säkerligen vägleda dig. De kommer dock inte riktigt agera domare utan endast säga till företaget hur de bör agera i ärendet om det nu visar sig vara ursprungsfel ändå. Konsumentvägledning i din kommun kan du även vända dig till. Vilka dessa är hittar du på konsumentverkets hemsida om jag inte missminner mig.

Visst har det alltid legat på mina axlar att bevisa ursprungsfel vilket jag tycker jag har gjort + att Inet valde att ta in kortet fast dom visste vilket fel det rörde sig om. Det uppfattade jag som att de tänkte hjälpa mig om de bara kunde bekräfta det felet som jag skrev i min felanmälan.
Det är ju nu efteråt jag fått reda på av Inet själva att dom har som policy att inte ersätta grafikfel vid reklamationer.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tehlamah:

Att påvisa felet är ditt ansvar, att ta imott reklamationen är något inet gör enligt svensk lag. Dock så är reklamationen utav produkter alltid direkt till tillverkaren varav inet bli din mellanhand då dom sålt kortet/datorn till dig.

Skulle nu reklamationen gå igenom så skickar tillverkaren en ersättningsprodukt till inet som dom sedan skickar vidare till dig.

Så du säger att jag isånnafall har ingått ett avtal med tillverkaren och inte Inet? Eftersom du säger Inet bara nu är mellanhand.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Skrivet av muSashi:

Så vems ansvar är det, om vi säger att reklamationen skulle gå igenom, tillverkaren? Jag har inget avtal med tillverkaren, mitt avtal är mellan mig och återförsäljaren.
Jag vet att Inet inte ger mig 3 års garanti men jag har ändå rätt att reklamera varan i upp till 3 år men Inet anser att detta är inget fel som vare sig dom eller tillverkaren tar i, och det tolkar jag och även många andra i tråden som att det lastar över felet på kunden.

Och faktiskt så visste jag inte om grafikkortet hade 2 eller 3 års garanti, det fick jag först reda på efter jag kontaktat Inet angående ärendet, men nu i efterhand så skulle jag aldrig köpa en dator från Inet med ett grafikkort som bara har två års garanti, den läxan har jag lärt mig.

Självklart har du rätt att reklamera varan, det skrev inet i ett av sina mail också. Säg åt dem så gör de det. Risken är bara att du kommer få stå för alla kostnader eftersom att det inte är ett ursprungligt fel. Och det var just det som inet förklarade för dig, de var schyssta nog att upplysa dig om att det inte är någon bra idé. För dom är det detsamma, det kostar inget för dem att skicka in det till tillverkaren.

Och att det inte är ett ursprungligt fel betyder inte att det är ditt fel, det kan vara förslitningsskador och det täcks inte. Så vill du gnälla på något, gnäll på lagen. Inet har agerat helt korrekt och redan gjort mer än de behöver. Kan garantera dig att samma sak skulle ske oavsett vart du köpt ditt kort.

Permalänk
Medlem

Vore bra om folk som inte läst igenom hela tråden att göra det, innan dom uttalar sig, blir väldigt uttjatat att dra upp samma sak om och om igen. Speciellt på frågor som redan har sina svar i tråden.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Så du säger att jag isånnafall har ingått ett avtal med tillverkaren och inte Inet? Eftersom du säger Inet bara nu är mellanhand.

Vart sa jag att du har ett avtal med tillverkaren ? Jag sa ju att inet sköter hela din reklamation (du har ju trots allt köpt datorn av dem) dock så är det alltid tillverkaren i slutänden som sköter den.
Och ja inet baserar derass svar på vad tillverkaren i slutänden säger och blir därför en mellanhand.

Så är det med alla företag/butiker, de fungerar som mellanhänder ditt du som kund vänder dig om du vill köpa något/ha hjälp medans dem i fråga vänder sig till tillverkaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tehlamah:

Vart sa jag att du har ett avtal med tillverkaren ? Jag sa ju att inet sköter hela din reklamation (du har ju trots allt köpt datorn av dem) dock så är det alltid tillverkaren i slutänden som sköter den.
Och ja inet baserar derass svar på vad tillverkaren i slutänden säger och blir därför en mellanhand.

Så är det med alla företag/butiker, de fungerar som mellanhänder ditt du som kund vänder dig om du vill köpa något/ha hjälp medans dem i fråga vänder sig till tillverkaren.

Det var en fråga varav mitt frågetecken. Vad gör man då om tillverkaren har gått i konkurs eller slutat tillverka produkten, eller upphört med sin verksamhet i Sverige om Inet bara är mellanhanden. Vems blir ansvaret då?

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av muSashi:

Visst har det alltid legat på mina axlar att bevisa ursprungsfel vilket jag tycker jag har gjort + att Inet valde att ta in kortet fast dom visste vilket fel det rörde sig om. Det uppfattade jag som att de tänkte hjälpa mig om de bara kunde bekräfta det felet som jag skrev i min felanmälan.
Det är ju nu efteråt jag fått reda på av Inet själva att dom har som policy att inte ersätta grafikfel vid reklamationer.

Fast du har ju inte bevisat något rörande ursprungsfel som håller i rätten och det behöver du om du skall hävda dina juridiska rättigheter. Det du har gjort är att du påstått något, men du har inte bevisat felets ursprung eller var felet sitter.
Det är svårt att ens hitta felet, och nära nog omöjligt att påvisa att felet inte uppstått av komponenter som inte förväntas ha en lång livslängd (alltså att felet är knutet till att ha varit en defekt redan från tillverkning). Det räcker inte på långa vägar att påvisa att andra kort av samma modell och märke gått sönder som juridiskt underlag då detta inte säger någonting om det specifika felet just ditt grafikkort har. Än så länge vet vi ju bara att det inte fungerar längre, inte varför. Det hjälper bara när det varit mycket skriverier i massmedia om detta och helst i samband med att tillverkaren själv erkänt felet.

Så vill du bevisa ursprungsfel då är det tillbaka till felsökningsläge på hög nivå. Inte googlesökningar, utan snarare något som liknar en haverikommission. Det kommer kosta mycket tid och pengar innan du ens har material nog att ta det till rätten som kommer kosta ännu mer tid och pengar (om nu inte inet ändrar sig efter att du faktiskt har riktiga bevis för just fabrikationsfel vilket är tvivelaktigt om du kommer hitta).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Det var en fråga varav mitt frågetecken. Vad gör man då om tillverkaren har gått i konkurs eller slutat tillverka produkten, eller upphört med sin verksamhet i Sverige om Inet bara är mellanhanden. Vems blir ansvaret då?

Kom på att jag gjorde en miss då det finns ytterligare en spelare med i spelet.

Vid reklamation sker följande :

Kund -> Butik
Butik -> distrubitör
Distrubitör -> tillverkare

Och försvinner då tillverkan så går ansvaret vidare till nästa instans dvs distrubitören och skulle de försvinna så är det inet som i slutänden avgör vad för typ av fel din produkt lider av och om den ska ersättas eller ej.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Tehlamah:

Då faller det vidare till nästa led DVS distrubitören och om dom nu mott all förmodan konkat så ligger det hos inet och derass egna utlåtande.

Ja, så tolkar jag också det. Men jag är för okunnig här. Måste läsa på mer innan jag vågar instämma helt (vilket jag inte kommer göra nu) ;).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Inet sa, nej, distrubutör sa nej, tillverkare sa nej.
Varför lever tråden fortfarande?

Tre nej betyder ja?

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Antielefant
Skrivet av ODDNAME:

Inet sa, nej, distrubutör sa nej, tillverkare sa nej.
Varför lever tråden fortfarande?

Tre nej betyder ja?

Nej, den lever för att TS vägrar lyssna. Påminner lite om den där karikatyren som håller för öronen och sjunger när man försöker prata med personen i fråga.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Antielefant
Skrivet av muSashi:

Det är visst deras policy när dom säger att grafikfel alltid är kundes fel, vad är det du inte förstår :S? Om du följt tråden så finns det många exempel att grafikfel inte alls måste vara kundens fel.

Behöver inte vara kundens fel för att något går sönder.

Slitage, jordfel, fukt, åska, överspänning, strömavbrott, damm, slitage i fläkten, transienter vid in- eller urkoppling av skärm, ESD, läckströmmar mellan skärm och dator, dåligt nätagg, dåligt moderkort, dålig skärm, kortis i skärmen, kortis i skärmkabeln, brytkrafter i skärmkabeln... det finns så många möjliga felkällor att det inte ens är roligt och inte en enda av dessa nämnda faller under reklamationsrätten.

Citat:

Det är precis vad jag försökt göra om du läst tråden? Frågan är bara hur mycket bevis som krävs av kund för att kunna få rätt. Min personliga åsikt är att jag tycker deras krav är rätt orimliga och det borde räcka med det jag gett dom. Iallafall om de bryr sig om kundvård.

Din personliga åsikt, må så vara, men det stämmer inte överens med lagens bokstav. Bevisbördan ligger på dig att visa på vad som gått sönder och på vilket sätt det felet funnits sedan du köpte kortet.

Citat:

Jag är av den uppfattning att det är ett ursprungsfel om ett grafikkort pajar inom 3 år efter helt normal användning, även om det blir svårt att bevisa var exakt felet ligger. Och att det även räknas som ett ursprungsfel om t ex grafikkortet går sönder efter 1 år PGA usel kvalité på någon komponent men som först kanske visar sig efter 2 år. Ett grafikkort ska hålla mer än 2 år, tror dom flesta här är överens på den punkten, om ett grafikkort har använts under helt normala förhållanden utan att överklockats.

Må så vara, men återigen kan jag räkna upp ett väldigt stort antal möjliga felkällor som återigen inte täcks av reklamation då de räknas som slitage eller yttre påverkan.

Citat:

Jag har inte påstått att kortet aldrig gått varmt? Har sagt kortet har använts helt normalt under normala förhållanden utan att överklockats. Men förmodligen har det gått varmt eftersom det blivit grafikfel. Så varför hittar du på saker? Har du ens läst mina inlägg :S?!

Och hur varmt har kortet gått? Har du ens kollat? På vilket sätt har du uppfyllt lagens krav på bevisning om du säger "förmodligen gått varmt"?

Citat:

Förstår också att det förmodligen inte hjälper som argument att Inet byggt ihop datorn, men jag vet ju med mig att jag ej rört kortet och därmed inte kan ha utsatt det för ESD skador som Inet tog upp som ett exempel på hur kortet kan ha gått sönder, fast dom från början sa att det här inte var ett ursprungsfel :).

Men ESD måste inte hända när du fysiskt tar i kortet. Ett klockrent exempel är de små blixtar som är så vanliga när man stoppar in eller drar ut en kabel ur datorn. De beror i de flesta fallen på potentialskillnader mellan de olika utrustningarna. Ett exempel är att datorn är jordad men en extern hårddisk inte är det, eller att skärmen inte är det, eller att TV'n inte är det, eller (gud förbjude!) att datorn sitter i ett ojordat uttag och därmed skickar läckströmmar precis överallt!

Citat:

Varför skulle jag behöva betala för felsökningsavgiften om Inet har som policy att inte ersätta kort med grafikfel? Som mycket tydligt stod i min felanmälan.
Då borde dom ha sagt från första början att dom inte ens tänker ta in kortet för det är inget fel som dom åtgärdar.

De har de ingen rätt att göra. De är skyldiga att ta emot kortet om du som kund hävdar reklamation, och det gjorde du omedelbart vid felanmälan.
Säger de nej till möjlighet reklamation bryter de mot KKL, även om de senare nekar reklamationen på grund av bristande bevisning.

Citat:

Det enda man kan säga är att Inet skyller på sina kunder när det rör sig om ett grafikfel och jag tycker det är bra att det kommit upp till ytan, att man inte ska räkna med någon hjälp från Inet sida när du har detta fel. Vet även om en annan person som hade samma fel men inte fick någon som helst hjälp av Inet och fick stå för felsökningsavgiften.
Om jag inte gjort en tråd här på sweclockers och argumenterat emot så hade jag förmodligen inte fått något tillbaks av Inet.

Återigen, de skyller inte på dig, de säger att felet inte beror på TILLVERKNINGSFEL.

Tycker du att det är DITT fel om åskan slår ner och eldar upp datorn också? Tro mig, det går fan i mig inte på varken garanti eller reklamation.

Faktum är att det lika gärna skulle kunna vara en åskskada för allt vi vet, jag har då inte den blekaste om omständigheterna kring hur datorn använts etcetera under de två år du haft kortet.

Citat:

Jag har även bett Inet att göra ett eget uttalande i denna tråd hur deras policy fungerar när det kommer till grafikfel, något dom fortfarande valt att inte göra.

Det är inte deras policy, det är en kombination av att du inte uppfyllt kraven för sen reklamation samt att tillverkaren påstår att dessa fel inte beror på fel i tillverkningen. Moment 22 för reklamationsrätten.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Om du inte läst igenom hela tråden så har du faktiskt ingen aning om hur många korrekta och felaktiga råd jag har fått.

Irrelevant för mig att veta men om du tog till dig alla de goda råden du fått skulle denna tråden inte blivit 11 utan runt 3 sidor lång. Jag tycker även det är väldigt anmärkningsvärt att du väljer att kommentera bitar ur mitt senaste inlägg som antingen tagits upp eller inte tillför någon ny information. Att du dessutom inte ansträngt dig det minsta för att ta reda på vilken lagen som gäller utan istället kommit med felaktiga gissningar och antaganden tyder på att du inte är beredd på att göra jobb som krävs. Du bör därför inte gå vidare med ärendet utan acceptera inets generösa erbjudande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

Nej, den lever för att TS vägrar lyssna. Påminner lite om den där karikatyren som håller för öronen och sjunger när man försöker prata med personen i fråga.

Är du som vägrar lyssna och bara förutsäger att jag sagt saker jag inte sagt, tips kan vara att läsa igenom allt jag har sagt noga. Men tänker inte sjunka till din nivå nu.

Skrivet av Zcenicx:

Och hur varmt har kortet gått? Har du ens kollat? På vilket sätt har du uppfyllt lagens krav på bevisning om du säger "förmodligen gått varmt"?

Nej har inte kollat upp hur varmt kortet gått. Jag vet fortfarande inte om kortet gått varmt, det jag skrev i felanmälan var att det rörde sig om ett grafikfel. Jag skrev till dig att det "förmodligen" gått varmt eftersom kortet drabbats av det felet. Eftersom jag inte har någon teknisk bevisning som Inet kräver så har jag inte uppfyllt deras krav, sen om jag skulle få rätt i tingsrätten eller inte, ja så långt kommer vi aldrig gå för 2000kr :). Tycker det jag har gett till Inet borde räcka, speciellt om de är ute efter att vårda kundrelationer.

Skrivet av Zcenicx:

Men ESD måste inte hända när du fysiskt tar i kortet. Ett klockrent exempel är de små blixtar som är så vanliga när man stoppar in eller drar ut en kabel ur datorn. De beror i de flesta fallen på potentialskillnader mellan de olika utrustningarna. Ett exempel är att datorn är jordad men en extern hårddisk inte är det, eller att skärmen inte är det, eller att TV'n inte är det, eller (gud förbjude!) att datorn sitter i ett ojordat uttag och därmed skickar läckströmmar precis överallt!

Återigen, de skyller inte på dig, de säger att felet inte beror på TILLVERKNINGSFEL.

Tycker du att det är DITT fel om åskan slår ner och eldar upp datorn också? Tro mig, det går fan i mig inte på varken garanti eller reklamation.

Faktum är att det lika gärna skulle kunna vara en åskskada för allt vi vet, jag har då inte den blekaste om omständigheterna kring hur datorn använts etcetera under de två år du haft kortet.

Så som du skriver så verkar det helt omöjligt i din värld att reklamera en datorkomponent. Så om det inte skyller på mig, vems är felet? Ingens?
Och ja, jag tycker det är mitt fel om åskan slår ner och eldar upp min dator om jag inte har försäkring eller dragit ut sladden till datorn.

Men om vi utgår från att jag skött datorn till 100% och du visste det med dej? Skulle du bara lägga dej ner och ge upp när du får ett nej?

Skrivet av Zcenicx:

De har de ingen rätt att göra. De är skyldiga att ta emot kortet om du som kund hävdar reklamation, och det gjorde du omedelbart vid felanmälan.
Säger de nej till möjlighet reklamation bryter de mot KKL, även om de senare nekar reklamationen på grund av bristande bevisning.

Jag hävda garanti först om det fanns kvar på kortet, om inte så ville jag ta det som en reklamation. Men eftersom Inet har som policy att inte åtgärda grafikfel så borde dom redan från början upplyst om detta när jag ville reklamera.

Skrivet av Zcenicx:

Det är inte deras policy, det är en kombination av att du inte uppfyllt kraven för sen reklamation samt att tillverkaren påstår att dessa fel inte beror på fel i tillverkningen. Moment 22 för reklamationsrätten.

Inte uppfyllt kraven för sen reklamation? Vad menar du :S? Man har 3 år på sig att hävda reklamation i Sverige, och jag skicka in kortet så fort jag såg felet (man har två månader på sig). Och jo det är fortfarande deras policy att grafikfel ej gäller som ett ursprungsfel och därmed inte går under reklamationsrätten.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shito:

Irrelevant för mig att veta men om du tog till dig alla de goda råden du fått skulle denna tråden inte blivit 11 utan runt 3 sidor lång. Jag tycker även det är väldigt anmärkningsvärt att du väljer att kommentera bitar ur mitt senaste inlägg som antingen tagits upp eller inte tillför någon ny information. Att du dessutom inte ansträngt dig det minsta för att ta reda på vilken lagen som gäller utan istället kommit med felaktiga gissningar och antaganden tyder på att du inte är beredd på att göra jobb som krävs. Du bör därför inte gå vidare med ärendet utan acceptera inets generösa erbjudande.

Varför är det irrelevant för dej att veta när du lägger dej i diskussionen utan att ha alla korten på handen?
Om du läst allt så skulle du inte fråga varför tråden blivit 11 sidor, men jag kan hjälpa dig lite på traven, det var för jag ville ha lite kött på benen så jag visste hur jag skulle bemöta Inet och för att jag gillar att föra diskussion.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Inte uppfyllt kraven för sen reklamation? Vad menar du :S? Man har 3 år på sig att hävda reklamation i Sverige, och jag skicka in kortet så fort jag såg felet (man har två månader på sig). Och jo det är fortfarande deras policy att grafikfel ej gäller som ett ursprungsfel och därmed inte går under reklamationsrätten.

Att du orkar bemöda dig med dessa självutnämda jurister som läser lagen som fan läser bibeln. Som jag redan sagt, ta detta med ARN,de kan hjälpa dig.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Att du orkar bemöda dig med dessa självutnämda jurister som läser lagen som fan läser bibeln. Som jag redan sagt, ta detta med ARN,de kan hjälpa dig.

Jo jag borde nog lägga ner att besvara när folk börjar med personangrepp och/eller tror att de tillför diskussionen efter ha läst ett par inlägg i tråden.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem

Tjipp i natten!

Som säljare i en butik vill jag återigen återgå till kärnfrågan. Ditt grafikkort började uppvisa egenskaper du tyckte inte var acceptabelt, du kontaktade säljare och reklamerade produkten. Allt precis som man ska göra.

Men eftersom det har förflutit lite tid från ditt inköpsdatum dvs 2 år är det ditt ansvar att bevisa att felet på produkten är ett ursprungsfel och därmed ett godkänt reklamationsärende. Det kommer du inte kunna göra eftersom andra redan påpekat det felat kan uppstå av ett flertal saker.

Det är bara att bita i det sura äpplet och inse att det inte är en godkänd reklamation.

Inet har verkligen försökt att hjälpa dig efter vad jag kunnat läsa mig till i er kommunikation. Detta är inte något de behöver göra utan väljer att göra för att visa Goodwill.

Ta deras erbjudande att köpa ett kort till inköpspris eller inte.

Du är givetvis fri att kontakta ARN som påpekats men betänk att de inte tar upp ärenden på mindre summor och att de knappast kommer att ta ärenden som inte går att vinna.