Reklamationsrätt eller ej? (gällandes grafikkort).

Permalänk
Skrivet av silicon111:

Fattar ni inte, kortet har ju 2 års garanti. Enda reklamationsrätten han har efter det är fabrikationsfel. Att kortet pajjar efter 2år så ere bara o köpa nytt.

Vi säger att jag gör grafikkort. Jag ger ut 1 års garanti på dom. Efter 1 år så vitras hela kortet till en hög av pulver. För att jag snålade så med materialet. Endå så kan ni inte lämna in det på reklamation om inte det är fabrikationsfel. Om kortet inte avviker från bygg ritningen fabriken har på kortet så ere bara att glömma fabrikationsfelet.

Har inte läst igenom hela tråden och läst alla svar så vet inte om någon har skrivit det jag skriver nu men men...
Garanti är ett frivilligt val från leverantören/tillverkaren i detta fall XFX. Enligt dig så kan kortet paja efter garantitiden och jag har ingen rätt att reklamera. Så eftersom någon garantitid ej är obligatorisk att lämna så skulle jag som tillverkare kunna sälja grafikkort helt utan garanti och sen kan de paja efter en vecka, låter detta rimligt i dina öron?
Tacksam för svar MVH DavidOlw

Permalänk
Medlem
Skrivet av hunden:

Men om kunden hävdar att han inte utsatt kortet för ESD eller annan åverkan måste ju tillverkaren/butiken bevisa motsatsen, man kan inte bara säga att felet "kan" bero på det då det lika gärna kan bero på fel vid tillverkning.

Speciellt när Inet själva har byggt datorn och, såvitt jag har kunnat utläsa, det har suttit i samma burk sedan dess.

Visa signatur

E det så?

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoAim:

Speciellt när Inet själva har byggt datorn och, såvitt jag har kunnat utläsa, det har suttit i samma burk sedan dess.

Det stämmer, därför jag tycker att Inet ska ta sitt ansvar.

Har uppdaterat första inlägget i tråden med Inets senaste svar, skulle vilja ha lite mer feedback på det.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem

muSashi

När du köpte datorn var den då även plomberad (brukar vara standard) och har såfall plomberingen suttit på utan att brytas fram till att grafikkortet gick sönder ?

Undrar detta då det kan skulle kunna ha en inverkan på om det faktiskt är ursprungsfel eller ej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Spontant känner jag att jag inte ska behöva stå för kostnaderna om Inet väljer att skicka in kortet till tillverkaren, borde inte vara mitt bekymmer och det har jag också skrivit till dom men så fungerar det tydligen inte...

Inet har hållit sitt löfte om att grafikkortet garanterat ska fungera felfritt i 2år och har på så sätt uppfyllt denna del i avtalet. De har inte gått med på att stå för eventuella kostnader som skulle uppstå efter garantitiden, vilket de inte heller behöver och gör därför inga fel.

Citat:

Japp jag har skrivit på deras reklamationsblanketten men det betyder inte att den är 100% korrekt om man ser till lagen.

Inet har inte tvingat dig att skriva på, Så varför skulle blanketten som du skrev på inte gälla?

Citat:

Är det verkligen sant det han skriver att det är alltid är kunden som ska stå för kostnaderna om tillverkaren nekar reklamationsrätt :S?

Ja

Citat:

Inet själva har ju verifierat felet men säger att det inte är något som täcks av reklamationsrätten.

Inte helt sant då det de säger är grafikkortstillverkarna sällan åtgärdar grafikfel som inte har upptäcks i ett tidigt skede.

Citat:

Jag har skickat Inet ytterligare information om andra personer med liknande fel, vad mer vill dom att jag ska bevisa? Hur mycket bevis krävs det egentligen för att Inet ska ge med sig?

Det du egentligen har gjort är att konstatera att flera andra har haft likartade fel. Om man nu inte kan verifiera att era problemet uppstod på på ett likartat är jag yttertveksam till om detta "bevis" håller. Skulle även vara trevligt om du kunde ge oss tillgång till den informationen du gett Inet.

Citat:

I det tidigare mailen skrev han att det här inte kan vara ursprungsfel? Men varför drar han upp ESD skada då? Vad jag vet så kan en eventuell ESD skada visa sig flera år efteråt, eller har jag fel på den punkten? Det är Inet som har monterat ihop datorn alltså inte mitt fel om det rör sig om en ESD-skada.

Det han gjorde var att ge exempel på olika faktorer. Men som du säger kan en ESD skada visa sig först efter ett par år men då är det också upp till dig att bevisa felet uppkommit pga en sådan skada. Om du enbart har skickat in grafikkortet är detta mer eller mindre omöjligt då även kan ha varit du som skadat kortet.

Ur min synpunkt står du inför en väldigt brant uppförsbacke då det kommer bli väldigt svårt att för dig att ta reda på varför felet uppkommit. Du säger att du använt kortet normalt och att det därför är ett tillverkningsfel men du har inte kunnat bevisat detta. Inet har åt andra sidan att grafikfel som inte upptäcks i ett tidigt skede beror på användaren. Eftersom du inte har några bevis på att det är ett tillverkningsfel så har Inet rätten på sin sida.

Om jag skulle varit du skulle jag inte lägga mer energi på detta utan skulle istället köpa ett nytt kort till inköpspris. Men om du nu inte vill ge upp så måste du som sagt kunna bevisa att det är ett tillverkningsfel på ditt kort och inte det inte är du som orsakat det. Hur du gör detta vet jag inte men önskar dig all lycka till.

Permalänk
Antielefant

Grejen folk här verkar missa är vad som i konsumentköplagen heter "förväntad livslängd". Köper du en vara har du inte per någon sorts automatik 3 års garanti på den, det vore absolut ohållbart.

Vad gäller elektronik varierar den förväntade livslängden. Datorer som helhet brukar ligga i utrymmet 2-4 år, skärmar och TV-apparater betydligt längre, och mus/batterier/tangentbord räknas som slitvara och ligger på miniminivån sex månader.

Reklamationsrätten ger alltså TS möjligheten att reklamera sitt grafikkort om han kan peka på ett ursprungsfel (exempelvis som någon annan var inne på att en kontakt som inte använts tidigare inte fungerar pga fellödning) eller ett "känt" produktionsfel (exempelvis att fläkten ramlar av). Hävdar däremot tillverkaren att produktens förväntade livslängd bara är två år... ptja, vad säger man då?

Vad gäller alla jämförelser med andra produkter (bilar, TV-apparater etc)... dessa har långa livslängder. Bilar förväntas i de flesta fall ha en livslängd om 300 000 km eller runt 12-15 år, dock självklart med regelbunden service. TV-apparater har en förväntad livslängd om 7-10 år. För möbler brukar man räkna 10-15 år. Och så vidare.

Datorkomponenter har i sammanhanget väldigt låg livslängd.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Zcenicx:

TV-apparater har en förväntad livslängd om 7-10 år.

Dagens TV-apparater håller inga 7 år, det som säljer idag är tillverkarnas budgetmodeller (4000 kr) och kvalitén på dessa är inget att hänga i granen. Visst är inte TV-apparater och grafikkort samma sak men jag tycker inte jämförelsen är helt felaktig med tanke på att många TV-apparater bara är gjorda att hålla några år, det är stor skillnad på livslängd mot tjock-TV.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Antielefant
Skrivet av hunden:

Dagens TV-apparater håller inga 7 år, det som säljer idag är tillverkarnas budgetmodeller (4000 kr) och kvalitén på dessa är inget att hänga i granen. Visst är inte TV-apparater och grafikkort samma sak men jag tycker inte jämförelsen är helt felaktig med tanke på att många TV-apparater bara är gjorda att hålla några år, det är stor skillnad på livslängd mot tjock-TV.

Vad gäller TV-apparater är det brinntid som räknas. En bra LED-TV brukar sägas ska hålla ca 60.000 timmar, LCD runt 40k och plasma nedåt 20-25k (eller som Samsung skriver 7-8h dagligen i 10 år).

Men självklart, man kan inte förvänta sig att de billiga budgetmodellerna håller lika länge, har samma färgåtergivning eller samma slitstyrka i materialet som de dyrare kvalitetsmodellerna där heller.

Dock är det fortfarande bra nog kvalitet för att man ska ha hämt/lämnservice på i princip alla märken både vad gäller TV och bildskärmar och i princip alltid minst 3 års garanti (extremfallen är 5 respektive 7, då dock inte längre utbytesgaranti).

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Zcenicx:

Vad gäller TV-apparater är det brinntid som räknas. En bra LED-TV brukar sägas ska hålla ca 60.000 timmar, LCD runt 40k och plasma nedåt 20-25k (eller som Samsung skriver 7-8h dagligen i 10 år).

Men självklart, man kan inte förvänta sig att de billiga budgetmodellerna håller lika länge, har samma färgåtergivning eller samma slitstyrka i materialet som de dyrare kvalitetsmodellerna där heller.

Brinntiden specificerar dock bara själva belysningen, man kan sen snåla med kass elektronik i övrigt och ändå inte ljuga, man har inte så stor nytt av lång brinntid när själva LCD-skiktet eller nätdelen går sönder långt innan

Borde finnas en bestämd lista över hur lång tid olika produkter är förväntade att hålla, märks ju ganska tydligt i den här tråden att folk har rätt skilda uppfattningar.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem

Tycker fortfarande att det känns logiskt att anta att produkter ska hålla ungefär så länge som snittet, dvs att om grafikkort normalt håller 4 år, så bör man kunna förvänta sig att ett grafikkort ska hålla de 3 reklamationsåren iaf, vad som händer sen spelar ändå mindre roll. Nästan lite sorgligt att se hur många som tycker att det är helt ok att sälja produkter med undermålig kvalité bara för att man genom garantitiden bara lovar att den ska hålla si och så länge.

Visa signatur

E det så?

Permalänk
Antielefant
Skrivet av NoAim:

Tycker fortfarande att det känns logiskt att anta att produkter ska hålla ungefär så länge som snittet, dvs att om grafikkort normalt håller 4 år, så bör man kunna förvänta sig att ett grafikkort ska hålla de 3 reklamationsåren iaf, vad som händer sen spelar ändå mindre roll. Nästan lite sorgligt att se hur många som tycker att det är helt ok att sälja produkter med undermålig kvalité bara för att man genom garantitiden bara lovar att den ska hålla si och så länge.

Beror ju dock på prisnivån, vilket inte minst kan jämföras med att en Meec skruvdragare för 300:- på Jula inte håller i närheten så länge som en Hilti för 3000:-

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Har följt denna tråden ett tag nu. Ge upp och gå vidare. Ta erbjudandet att få köpa ett nytt till inköpspris. Alla har otur ibland.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

Beror ju dock på prisnivån, vilket inte minst kan jämföras med att en Meec skruvdragare för 300:- på Jula inte håller i närheten så länge som en Hilti för 3000:-

En skruvdragare för 300 bör inte förväntas hålla lika länge som en för 3000 heller, men som jag sa i ett tidigare inlägg, när du köper grafikkort betalar du främst för prestanda, inte för kvalité. Alla grafikkort med chip X kostar ungefär lika mycket, det fanns inga GTX275 som kostade 300 och några som kostade 3000 när dom var i ropet. Jag förväntar mig iaf att ett lite dyrare kort kanske är lite tystare osv, men jag förväntar mig inte att ett GTX580 referens och DCII ska ha vitt skilda livslängder.

Samma sak, om du köper ett grafikkort för 300 spänn så förväntar du dig inte att det ska gå sönder på 3 månader, utan du förväntar dig bara att det ska prestera sämre än ett för 3000.

Visa signatur

E det så?

Permalänk

Mitt förslag är att du kontaktar konsumentombudsmannen i din kommun, punkt.

Inet måste informera om möjligheten att du får betala felsökningsavgiften osv. om du har orsakat felet. Om de inte gör det, så mister de rätten att ta ut betalning för detta i efterhand.
Ett sätt att få felet bekräftat är att be Inet skicka in grafikkortet till tillverkaren. Ta "risken". Då får du felet på print, innan det så kan varken Inet eller du uttala sig överhuvudtaget, kan man ju tycka.
Om ni har fortsatta meningsskiljaktigheter om vems felet är efter att felet konstaterats, så tycker jag att du lämnar över till ARN.

Permalänk
Skrivet av NoAim:

Tycker fortfarande att det känns logiskt att anta att produkter ska hålla ungefär så länge som snittet, dvs att om grafikkort normalt håller 4 år, så bör man kunna förvänta sig att ett grafikkort ska hålla de 3 reklamationsåren iaf, vad som händer sen spelar ändå mindre roll. Nästan lite sorgligt att se hur många som tycker att det är helt ok att sälja produkter med undermålig kvalité bara för att man genom garantitiden bara lovar att den ska hålla si och så länge.

Fast dom har ju redan gett sina löften om hållbarhet, och det är garantin. Och det var i det här fallet 2 år, på samma sätt som jag inte har rätt att kräva en ny liter mjölk av arla om mitt paket blir dåligt 2 dagar efter utgångsdatum bara för att den oftast klarar sig 3 dagar över tiden.

Jag tycker att det är många här som verkligen vill likställa reklamationsrätt med garanti, och som sagts flera gånger förut så är det upp till kunden att bevisa att det är tillverkningsfel vid användande av reklamationsrätten, och det räcker inte att säga att man inte har misskött kortet, vad skulle i så fall skilja detta från garantitiden? Kan du visa att kortet är tillverkat med otillfredsställande lödningar eller liknande så är situationen en annan.

Permalänk
Skrivet av whiskerer:

Fast dom har ju redan gett sina löften om hållbarhet, och det är garantin. Och det var i det här fallet 2 år, på samma sätt som jag inte har rätt att kräva en ny liter mjölk av arla om mitt paket blir dåligt 2 dagar efter utgångsdatum bara för att den oftast klarar sig 3 dagar över tiden.

Jag tycker att det är många här som verkligen vill likställa reklamationsrätt med garanti, och som sagts flera gånger förut så är det upp till kunden att bevisa att det är tillverkningsfel vid användande av reklamationsrätten, och det räcker inte att säga att man inte har misskött kortet, vad skulle i så fall skilja detta från garantitiden? Kan du visa att kortet är tillverkat med otillfredsställande lödningar eller liknande så är situationen en annan.

Vill verkligen ha svar så frågar igen (frågade en annan i tråden förra gången):
Garanti är något frivilligt som tillverkaren inte måste lämna, om tillverkaren inte lämnar någon garanti kan kortet då gå sönder dagen efter köpet och allt är i sin ordning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av whiskerer:

Fast dom har ju redan gett sina löften om hållbarhet, och det är garantin. Och det var i det här fallet 2 år, på samma sätt som jag inte har rätt att kräva en ny liter mjölk av arla om mitt paket blir dåligt 2 dagar efter utgångsdatum bara för att den oftast klarar sig 3 dagar över tiden.

Jag tycker att det är många här som verkligen vill likställa reklamationsrätt med garanti, och som sagts flera gånger förut så är det upp till kunden att bevisa att det är tillverkningsfel vid användande av reklamationsrätten, och det räcker inte att säga att man inte har misskött kortet, vad skulle i så fall skilja detta från garantitiden? Kan du visa att kortet är tillverkat med otillfredsställande lödningar eller liknande så är situationen en annan.

Ja, om man som du gör nu utgår från att det enda som reklameras är grafikkort och andra produkter som bör hålla i de 3 år som vi har reklamationsrätt så kan man nästan likställa de två. Nu finns det dock mängder med produkter som inte förväntas hålla i 3 år och där särskiljer sig garanti och reklamationrätt.

Visa signatur

E det så?

Permalänk
Skrivet av NoAim:

Ja, om man som du gör nu utgår från att det enda som reklameras är grafikkort och andra produkter som bör hålla i de 3 år som vi har reklamationsrätt så kan man nästan likställa de två. Nu finns det dock mängder med produkter som inte förväntas hålla i 3 år och där särskiljer sig garanti och reklamationrätt.

Tillverkaren har med sin garanti redan gett dig en allmän förväntad minsta livstid på kortet. Självklart kommer det att finnas kort som klarar betydligt längre än så, men det enda som kan krävas av dem är att de uppfyllar den av tillverkaren utlovade garantin. Det finns inget alls som säger att ett grafikkort måste ha en livstid på åtminstone 3 år, visst håller de flesta runt 4-5 år, men du kommer att ha kort som klarar längre och kort som klarar mindre än så det är självklart. Tillverkaren har gett dig ett löfte om att deras produkt är garanterad att hålla i 2 år och det är vad de kan krävas hålla. Vill du ha ett kort som klarar 3 år så köp ett med 3 års garanti, det är så enkelt.

Om det sedan visar sig att de har slarvat med tillverkningen av kortet, som jag nämnde tidigare i till exempel lödningar eller helt felaktiga komponenter så är det en annan sak. Men det är upp till konsumenten att bevisa detta. Och återigen, ett påstående om att kortet inte har felbehandlats är inget bevis, och dessutom så kan det fortfarande vara slitage, vilket helt enkelt inte täcks av reklamationsrätten. Men vill du fortsätta argumentera för att det är en självklarhet att grafikkort är specade för att leva 3 år + så är det bara att länka källa på det. I annat fall så föreslår jag att man helt enkelt köper ett kort med den garantitid man önskar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av whiskerer:

Tillverkaren har med sin garanti redan gett dig en allmän förväntad minsta livstid på kortet. Självklart kommer det att finnas kort som klarar betydligt längre än så, men det enda som kan krävas av dem är att de uppfyllar den av tillverkaren utlovade garantin. Det finns inget alls som säger att ett grafikkort måste ha en livstid på åtminstone 3 år, visst håller de flesta runt 4-5 år, men du kommer att ha kort som klarar längre och kort som klarar mindre än så det är självklart. Tillverkaren har gett dig ett löfte om att deras produkt är garanterad att hålla i 2 år och det är vad de kan krävas hålla. Vill du ha ett kort som klarar 3 år så köp ett med 3 års garanti, det är så enkelt.

Om det sedan visar sig att de har slarvat med tillverkningen av kortet, som jag nämnde tidigare i till exempel lödningar eller helt felaktiga komponenter så är det en annan sak. Men det är upp till konsumenten att bevisa detta. Och återigen, ett påstående om att kortet inte har felbehandlats är inget bevis, och dessutom så kan det fortfarande vara slitage, vilket helt enkelt inte täcks av reklamationsrätten. Men vill du fortsätta argumentera för att det är en självklarhet att grafikkort är specade för att leva 3 år + så är det bara att länka källa på det. I annat fall så föreslår jag att man helt enkelt köper ett kort med den garantitid man önskar.

Suck, kan du inte bara läsa igenom tråden istället för att dra upp sånt som redan har betats av några sidor tillbaka? Ingen köper en laptop och förväntar sig eller är nöjd om den håller i sitt garantiår och sen går sönder 2 månader senare. På samma sätt är det ingen som räknar med att en tv går sönder efter 2 år, bara för att garantin är 2 år, eller en spis efter 3 år. Det handlar om förväntad livslängd och det finns inte många här inne som förväntar sig att ett grafikkort ska ge grafikfel efter 2 år, utan korten förväntas hålla längre än så.

Det är ju dock bara att se om inet ändrar sig, så kan ju dom som tycker att det är helt ok att kassera en laptop som är 1 år och 2 månader gammal fortsätta att göra det och dom som tycker att företagen får ta lite ansvar för vad dom säljer får fortsätta att göra det.

Visa signatur

E det så?

Permalänk
Medlem
Skrivet av whiskerer:

Tillverkaren har med sin garanti redan gett dig en allmän förväntad minsta livstid på kortet. Självklart kommer det att finnas kort som klarar betydligt längre än så, men det enda som kan krävas av dem är att de uppfyllar den av tillverkaren utlovade garantin. Det finns inget alls som säger att ett grafikkort måste ha en livstid på åtminstone 3 år, visst håller de flesta runt 4-5 år, men du kommer att ha kort som klarar längre och kort som klarar mindre än så det är självklart. Tillverkaren har gett dig ett löfte om att deras produkt är garanterad att hålla i 2 år och det är vad de kan krävas hålla. Vill du ha ett kort som klarar 3 år så köp ett med 3 års garanti, det är så enkelt.

Om det sedan visar sig att de har slarvat med tillverkningen av kortet, som jag nämnde tidigare i till exempel lödningar eller helt felaktiga komponenter så är det en annan sak. Men det är upp till konsumenten att bevisa detta. Och återigen, ett påstående om att kortet inte har felbehandlats är inget bevis, och dessutom så kan det fortfarande vara slitage, vilket helt enkelt inte täcks av reklamationsrätten. Men vill du fortsätta argumentera för att det är en självklarhet att grafikkort är specade för att leva 3 år + så är det bara att länka källa på det. I annat fall så föreslår jag att man helt enkelt köper ett kort med den garantitid man önskar.

Det konstaterades ju i en annan tråd att Siba räknar bärbara datorer som "förbrukningsvaror" och lämnar därför en garanti på 6 månader. Du menar alltså att det då är den rimliga livstiden på en laptop för tusentals kronor, om tillverkaren inte har en annan garanti?

Den enda skillnaden jag ser mellan garanti och reklamation rent praktiskt, är att under garantitiden är säljaren/tillverkaren ofta mer tillmötesgående, efter den är slut börjar tjafsandet då det bara handlar om reklamation. Men summan av det hela är faktiskt att oavsett vilket så kan man inom 3 år reklamera en vara om den är felaktig och felet kan påstås bero på tillverkaren och inte användaren. Så bara för att en vara slutar fungera efter garantitidens utgång betyder inte det att varan är förbrukad.

Sen har vi ju några människor som verkar acceptera vilken livslängd som helst, en kille nämnde ett moderkort som lade ner efter 3 månader och han verkade tycka att det var normalt, men bara för att det finns dom som accepterar sådant betyder inte det att man _bör_ acceptera sådant.

Visa signatur

Ohrstrom @ Macbook Pro 15,4" 2.2 GHz Intel I7, 8 GB 1333 MHz DDR3

Permalänk
Medlem
Skrivet av davidolw:

Vill verkligen ha svar så frågar igen (frågade en annan i tråden förra gången):
Garanti är något frivilligt som tillverkaren inte måste lämna, om tillverkaren inte lämnar någon garanti kan kortet då gå sönder dagen efter köpet och allt är i sin ordning?

Nä, tillverkaren/säljaren är bunden enligt lag till din 3-åriga reklamationsrätt. Om inte du har tummen mitt i handen och gjort något galet fel, eller klockat kortet som en riktig hardcore-klockare så du bränt det, är det näst intill omöjligt att du förstört kortet själv pga onormal användning, åverkan etc. Som nämnts har ju säljare/tillverkare ansvaret för att bevisa att det är åverkan/onormal användning de första 6 månaderna. Ärligt talat har jag väldigt svårt att se att en säljare/tillverkare inte skulle tillmötesgå dig fullt ut med en vara som däckar dagen efter köpet. Men som sagt, att skippa garantin friar inte dom inte från ansvar om en fungerande produkt.

Visa signatur

Ohrstrom @ Macbook Pro 15,4" 2.2 GHz Intel I7, 8 GB 1333 MHz DDR3

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Ohrstrom:

Det konstaterades ju i en annan tråd att Siba räknar bärbara datorer som "förbrukningsvaror" och lämnar därför en garanti på 6 månader. Du menar alltså att det då är den rimliga livstiden på en laptop för tusentals kronor, om tillverkaren inte har en annan garanti?

Den enda skillnaden jag ser mellan garanti och reklamation rent praktiskt, är att under garantitiden är säljaren/tillverkaren ofta mer tillmötesgående, efter den är slut börjar tjafsandet då det bara handlar om reklamation. Men summan av det hela är faktiskt att oavsett vilket så kan man inom 3 år reklamera en vara om den är felaktig och felet kan påstås bero på tillverkaren och inte användaren. Så bara för att en vara slutar fungera efter garantitidens utgång betyder inte det att varan är förbrukad.

Sen har vi ju några människor som verkar acceptera vilken livslängd som helst, en kille nämnde ett moderkort som lade ner efter 3 månader och han verkade tycka att det var normalt, men bara för att det finns dom som accepterar sådant betyder inte det att man _bör_ acceptera sådant.

Anledningen till det är däremot att det bara är sex månaders tillverkargaranti på batteriet, och skulle Siba lämna 1 års garanti på datorn skulle det även gälla batterifel, eftersom det är en del av datorn som helhet. Weakest link in the chain.

Samma gäller om du köper en dator via exempelvis Dell med 4 års garanti. Seagate lämnar 1 års garanti på hårddisken, men garantin blir 4 år eftersom Dell ger 4 år.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Avstängd
Skrivet av davidolw:

Har inte läst igenom hela tråden och läst alla svar så vet inte om någon har skrivit det jag skriver nu men men...
Garanti är ett frivilligt val från leverantören/tillverkaren i detta fall XFX. Enligt dig så kan kortet paja efter garantitiden och jag har ingen rätt att reklamera. Så eftersom någon garantitid ej är obligatorisk att lämna så skulle jag som tillverkare kunna sälja grafikkort helt utan garanti och sen kan de paja efter en vecka, låter detta rimligt i dina öron?
Tacksam för svar MVH DavidOlw

Har aldrig sagt att garanti EJ är obligatorisk. I detta land kan man inte sälja grafikkort utan garanti. Att man olagligt säljer grafikkort utan garanti i sverige? Det tycker jag absolut inte verkar rimligt, dessutom är det inte lagligt. Vart ville du komma igentligen?

Men om man flummar lite, låt säga att jag gör grafikkort S2000 heter dom. Låt säga att jag lyckas hitta ett land att sälja dom i utan att behöva ge någon som hällst garanti. Och eftersom landet helt saknar reklamations lagar så visst, då kan kortet pajja dagen efter du köpte det. Och du står utan reklamations rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av silicon111:

Har aldrig sagt att garanti EJ är obligatorisk. I detta land kan man inte sälja grafikkort utan garanti. Att man olagligt säljer grafikkort utan garanti i sverige? Det tycker jag absolut inte verkar rimligt, desutom är det inte lagligt. Vart ville du komma igentligen?

Han har inte sagt att du säger att det inte är obligatoriskt, han hävdar att det inte är det, det är rätt svårt att svara på det du säger när du inte tar till dig eller kan förstå vad vi andra säger.

Citat:

Men om man flummar lite, låt säga att jag gör grafikkort S2000 heter dom. Låt säga att jag lyckas hitta ett land att sälja dom i utan att behöva ge någon som hällst garanti. Och eftersom landet helt saknar reklamations lagar så visst, då kan kortet pajja dagen efter du köpte det. Och du står utan reklamations rätt.

Men herregud... Garanti och reklamation är inte samma sak, härmed ger jag officiellt upp på dig.

Visa signatur

Ohrstrom @ Macbook Pro 15,4" 2.2 GHz Intel I7, 8 GB 1333 MHz DDR3

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hunden:

Jag reparerar TV-apparater dagligen och har gjort det i flera år och kan tala om hur det funkar i verkligheten, faktum är att det tredje året funkar nästan lika dant som garanti.

De flesta tillverkarna har två års garanti men du kan även få dina fel lagade det tredje året genom det enkla knepet att lägga till "hävdar reklamation" på felbeskrivningen, inget mer eller mindre behövs.

Just det märket jag jobbar med kräver inte ens de två magiska orden utan lagar allt inom tre år medan de flesta andra tillverkarna kräver att man ansöker om att få laga på reklamation, en ansökan består av att skicka ett mail eller liknande med de två magiska orden till tillverkaren som sen säger att det är ok att laga så länge det inte handlar om yttre åverkan.

Om vi modifierar widLs scenario och säger att komponentingången hade fungerat fint i 2.5 år för att sen plötsligt slutat fungera så hade det varit lika lätt att få det reparerat.

Detta för att ni har en annan policy. Ni måste inte alls ge ut 3 års "garanti" bara för att man skriver "hävdar reklamations". Inet följer tillverkarnas policy och i detta fall XFX.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ohrstrom:

Han har inte sagt att du säger att det inte är obligatoriskt, han hävdar att det inte är det, det är rätt svårt att svara på det du säger när du inte tar till dig eller kan förstå vad vi andra säger.

Men herregud... Garanti och reklamation är inte samma sak, härmed ger jag officiellt upp på dig.

Klart det är skillnad på garanti och reklamations rätten. Det verkar ju du och många andra INTE förstå. Reklamera vara under garanti är inte samma som att använda sig av reklamations rätten att reklamera en vara efter garanti tiden. Jag ger upp jag med. Inte konstigt att detta land går åt helv...

Får man fråga, varför du tror att jag tycker att garanti och reklamation är samma sak? Eller rättare sagt reklamations rätten.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av silicon111:

Detta för att ni har en annan policy. Ni måste inte alls ge ut 3 års "garanti" bara för att man skriver "hävdar reklamations". Inet följer tillverkarnas policy och i detta fall XFX.

XFX har alltså som policy att inte följa svensk lag?

Vad tror du att vi som tekniker sitter på för magiska förmågor? vi kan inte avgöra om ett fel beror på kundens oförsigtighet eller felaktig konstruktion, om en TV kommer in och är död efter 2.5 år har vi inte mycket till val än att reparera den. Vad menar du att vi skulle göra istället? skylla på kunden eller säga att det är meningen att TV:n ska gå sönder efter 2.5 år?

Faktum är att man i de flesta fall inte heller kan avgöra om en TV är åskskadad eller att en HDMI-ingång gått sönder på grund av felaktig kringutrustning så många sånna fall blir även de lagade på reklamation eftersom vi inte kan motbevisa kunden. Kundens bevis består då alltså bara av att TV:n inte funkar.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Inaktiv

En garanti innebär att säljaren ansvarar för att varan fungerar och behåller kvaliteten under en viss tid. Det är alltid frivilligt för säljaren att lämna garantier.

Reklamations rätten är däremot reglerad enligt lagstiftning.

Var bara tvungen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hunden:

XFX har alltså som policy att inte följa svensk lag?

Vad tror du att vi som tekniker sitter på för magiska förmågor? vi kan inte avgöra om ett fel beror på kundens oförsigtighet eller felaktig konstruktion, om en TV kommer in och är död efter 2.5 år har vi inte mycket till val än att reparera den. Vad menar du att vi skulle göra istället? skylla på kunden eller säga att det är meningen att TV:n ska gå sönder efter 2.5 år?

Faktum är att man i de flesta fall inte heller kan avgöra om en TV är åskskadad eller att en HDMI-ingång gått sönder på grund av felaktig kringutrustning så många sånna fall blir även de lagade på reklamation eftersom vi inte kan motbevisa kunden. Kundens bevis består då alltså bara av att TV:n inte funkar.

Nej, XFX bryter inte mot svensk lag. Jag skulle också vilja be om någon typ av källa eller lagstiftad paragraf här som kan styrka i det du påstår.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hunden:

XFX har alltså som policy att inte följa svensk lag?

Vad tror du att vi som tekniker sitter på för magiska förmågor? vi kan inte avgöra om ett fel beror på kundens oförsigtighet eller felaktig konstruktion, om en TV kommer in och är död efter 2.5 år har vi inte mycket till val än att reparera den. Vad menar du att vi skulle göra istället? skylla på kunden eller säga att det är meningen att TV:n ska gå sönder efter 2.5 år?

Faktum är att man i de flesta fall inte heller kan avgöra om en TV är åskskadad eller att en HDMI-ingång gått sönder på grund av felaktig kringutrustning så många sånna fall blir även de lagade på reklamation eftersom vi inte kan motbevisa kunden. Kundens bevis består då alltså bara av att TV:n inte funkar.

Det spelar ingen roll vilka argument du för fram, vilka exempel du kommer med eller vilken praktiskt tillämpning du visar på, silicontro111et kommer svara med sitt standardsvar oavsett..."såhär är det, för det tycker jag" utan att visa på nånting om varför det är så, eller för den delen ens ha en antydan av att ha läst det andra skriver i det han svarar.

Visa signatur

E det så?