Intel Core i7 3770K och Core i5 3570K

Permalänk
Medlem
Skrivet av _MmattiasS_:

4,6 är en besvikelse eftersom föregångaren klarade 4,9.

Sen vet jag inte var du har fått 20-25% från...

Skrivet av Exzu:

Hmm, måste ha läst fel i rapporten, hur som helst, borde ha räknat 5 och 10% får dra en edit.

Still, Ivy är snabbare än Sandy vid samma klockfrekvens, finns ju fortfarande folk som lyckats dra upp Ivy på samma frekvenser som de lyckades med Sandy, visst, majoriteten av Sandy klarade rätt högre frekvenser medans majoriteten av Ivy inte klarar det. Svårt att säga innan alla fått tag på ett exemplar

Visa signatur

Current: AMD Phenum 4 965 BE @ 4.2GHz
Old: Intel 2600k @ 4.8GHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Jag har inte formulerat mig tokigt. Allt är logiskt. om du inte kommer med en förklaring förutsätter jag att du är ett troll. Om inte annat så förutsätter jag att du inte förstår korrekta meningar.

Skrivet av Aleshi:

Spelar ingen roll hur bra du avleder värme från heatspreadern om den inte kan absorbera värme tillräckligt bra från chippet. Har du ett vattenfall rakt mot heatspredern gör det inte mycket skillnad. Du måste använda kylmetoder under rumstemperatur för att gå runt den typen av problem.

Du får ursäkta, men det hela förefaller lite komiskt just eftersom du försöker framstå som väldigt säker på din sak.

Heatspredern ska inte absorbera värme. Den ska leda värme. Värmeövergången från själva kiselytan genom heatspreadern är beroende (förenklat) av ett antal parametrar. Kiselytan och dess avgivna effekt, heatspreaderns tjocklek och värmekonduktivitet är de i särklass lättaste att identifiera.

Vi kan börja med ditt absurda exempel om vattenfallet, vilket faktiskt skulle vara en mycket effektiv kyllösning, om den var praktisk genomförbar. Med en strömmande fluid på heatspreaderns yta fås en konvektiv värmeöverföring mellan heatspreadern och fluiden. Vattnets strömningshastighet kommer vara så pass hög att den absorberade värmemängden per volymenhet vatten är nästintill försumbar. Temperaturen hos fluiden kan alltså anses vara konstant över hela ytan. Med hjälp av värmekonduktiviteten och det aktuella strömningsfallet kan ett ungefärligt värmeövergångstal räknas fram.

Gör man ovanstående beräkningar med ansatta värden kan man räkna fram temperaturen både på kiselytan och heatspreadern. Och jag lovar, den kommer inte vara särskilt långt ifrån vattentemperaturen. Detta gäller oavsett om vattnet är 0, 12, eller 22 grader varmt.

För att återkoppla till din diss av mer konventionella vattenkylningsmetoder; Den avledda effekten är konstant. Oavsett kyllösning. Temperaturen som vi är intresserade av bestäms dock av den temperaturen som den aktuella kyllösningen har vid sin bas. För ett vattenblock är den här temperaturen avsevärt lägre än för en luftkylare av bra modell. Och för att detta ska gälla krävs inga "kylmetoder under rumstemperatur". Du har rätt i att lägre temperaturer är bättre, men att göra en fånig distinktion just vid rumstemperatur är just bara fånigt.

Permalänk
Medlem

Någon som vet när Inet får in 3570k ?

Visa signatur

Chassi: NZXT Phantom 410 Vit Moderkort: ASUS P8Z77-V PRO CPU: Intel Core i5 3570K GPU: EVGA GTX 580 Superclocked 1536MB SSD: Intel 520 120GB HDD: Western Digital Caviar Black 1TB RAM: Corsair Vengeance Blue 8GB 1600Mhz Nätaggregat: NZXT HALE90 850W 80+ Gold Modulär Blueray: Asus BW-12B1LT Tangentbord: Razer Lycosa Mirror Special Edition Mus: Razer Deathadder Respawn Skärm: AOC i2353FH

Permalänk
Medlem
Skrivet av Or0s:

Jadu, spelar du in när du spelar BF3 i 1080p? Rendera filmer är också ett helvete.

Nja ser ingen anledning i att spela in så nej det gör jag inte Filmer går bra för mig men det jag upplever som snabbt kan ju vara mycket snabbare med en anna CPU.

Visa signatur

"Du vet väl att fildelning är förbjudet! Köp en till frugan också"

Permalänk
Avstängd

skulle gärna vilja se en med 8kärnor, de skulle jag ha stor användning för!.

Men 4kärnor räcker till vidare i guess....

Synd att 3770k endast var 3.8% snabbare en 2700k vid 3d rendering, ganska patetiskt nästan när de låvade upp emot 15% bättre.

Och att spendera 6000kr-20k som skulle ha kanske 25-30% bättre rendering en 2700k lär man ju inte heller göra, köpte en 2700k idag iaf, blir en nice boost utöver min q6600

Permalänk
Medlem
Skrivet av _MmattiasS_:

Du gör ju självklart som du vill, men min erfarenhet är att det är bäst att bara köpa det bästa just nu, och Cdon har tydligen något bra erbjudande på 2700k just nu har jag hört.

Man ska imte sitta och vänta på nya generationer som man inte vet någonting om. Och särskillt inte köpa ett moderkort till dem för 2k för att sedan inse att man inte vill ha en ny processor. aja, det är snyggt iaf

Skickades från m.sweclockers.com

Haha jo det är klart jag gör som jag vill! Jo den låg ju på för lite över 2k på CDON så är ju väldigt lockande kan man lugnt säga!

Nä tyvärr har jag väntat lite för länge på nya IMO, har inte köpt något nytt moderkort om det var det du menade Sitter ju fortfarande som sagt på min 945 och glider, LITE slö känns den allt.. :/

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tomhas:

Jag spelar BF3 på high (och vissa delar på ultra)... Gör även en del video rendering osv och aldrig upplevt att det flaskar, men kanske går halvera tiden haha Känns mest som om det är hets efter nya CPUer hela tiden. GPUer kan jag förstå men känns som om CPUer ligger långt mycket mer före sin tid i utvecklingen än vad GPUer gör.

Du menar väl att spelen ligger efter när det gäller att använda CPUn:P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exzu:

Still, Ivy är snabbare än Sandy vid samma klockfrekvens, finns ju fortfarande folk som lyckats dra upp Ivy på samma frekvenser som de lyckades med Sandy, visst, majoriteten av Sandy klarade rätt högre frekvenser medans majoriteten av Ivy inte klarar det. Svårt att säga innan alla fått tag på ett exemplar

Skrivet av Granter:

skulle gärna vilja se en med 8kärnor, de skulle jag ha stor användning för!.

Men 4kärnor räcker till vidare i guess....

Synd att 3770k endast var 3.8% snabbare en 2700k vid 3d rendering, ganska patetiskt nästan när de låvade upp emot 15% bättre.

Och att spendera 6000kr-20k som skulle ha kanske 25-30% bättre rendering en 2700k lär man ju inte heller göra, köpte en 2700k idag iaf, blir en nice boost utöver min q6600

Min 2600K klarar 5.0GHz+(i 1.42V under load), nog för att jag kört den i 4.8GHz vid 1.38V sen jag skaffade den för att den skulle gå svalt, men nu måste man ju vara snabbast så då får jag köra den i 5.0GHZ! Vid den frekvensen slår den i alla fall vad Swec lyckades klocka fram ur 3770K i just 3D rendering, min cpu får 9.66p i Cinebench R11.5 mot 9.52p för 3770K @ 4.7GHz. Ingen större idé att byta alltså ...
Lite varmare ja, nu blir varmaste kärnan 79C vid 100% cpu dom andra tre är 7-8 grader svalare, men det är väl inom vad SB klarar. Klart värt för att vara snabbare

http://xeizo.com/blogg/wp-content/uploads/2012/04/cinebench4....

Visa signatur

9950X3D X870E HERO 96/6400c30/2200 RTX5090 Gaming OC || 7950X B650 Gaming Plus WIFI 32/6000c30 RTX5080 TUF OC(450w) UBUNTU || 12900KF Z690 Tomahawk WIFI 64/3600c16 Gear1 RTX4080 Ventus 3X OC(400W) || 5900X(B2) B550-F 32/3800c18 RTX3080 TUF OC V2 || 5800X3D CH VIII EXT. 32/3800c18 RTX3080 Gaming OC || 3700X X570 HERO 32/3000c16 RTX3070 FTW3 Ultra || Thinkpad P16s G2 PRO7840U 32/6400

Permalänk
Skrivet av edda123:

Vilken flopp. Nästan i samma klass med AMD bulldozer. Värmeutvecklingen är verkligen katastrof på båda. Dock så vinner Intel i just den kampen med sin låga strömförsörjning.

Bara jag som känner att denna tredje generation Ivy Bridge blivit hypad alldes för mycket? Detta lever verkligen inte upp till mina förväntningar iallafall.

Ursäkta men läste du samma test som vi andra ? Detta var en ren krympning. Inte en ny arkitektur. Och under de förutsättningarna så är resultatet helt väntat, faktiskt lite bättre än väntat. 3770K presterar bättre än 2600K vid samma frekvens . Samma arkitektur, samma frekvens borde ge samma värde. Intel har tydligen gjort en del mindre ändringar i arkitekturen. Och sedan drar den mindre ström (energi) vilket borde ge mindre värme.

Att 3770K inte går att överklocka lika bra som 2700K är mer en fråga om tur/otur. Alla som har överklockat ett tag vet att få en "överklocknings villig" CPU är ett lotteri. Tro mig: Jag har en 2600K som blir instabil vid 4.2 GHz (och det med en Antek 620 i PnP) medan min Phenom II 965 utan problem klara 4.4 GHz (och det med en 200:- kylare) !!! Nitlott med den ena och vinst med den andra!

Den sk hypen var nog ett resultat av förväntningar pga det framsteg som SB innebar. Att sedan Intel pratar om 3 gen core är bara "politruk snack". Det stora stegt gjordes med SBs arkitektur.

Dessutom så misstänker jag att SweC test CPU var pre produktion. Dock skulle det vara intressant att få reda på hur deras 3770K klockar med Hyperthredding avslagen i bios. Och hur länge de har haft sina 3770K och 3570K liggande i väntan på publisering ?

Att sedan GPU delen är skräp var bara förväntat.
Intel: "Vår GPU del är inte längre en Trabant som gör 95 km/h och spyr ut en mass 2 takts rök. Det har blivit en Polski Fiat som 100 km/h och som bar ryker hälften !"
Vi andra: Vem bryr sig! Lägger man 2000-3000:- på CPU så kan man lägga 1000:- på ett grafikkort 3-4 ggr snabbare och bättre GPU!

Ett bra test men inga överaskningar .

Visa signatur

Varje svensk medborgare borde ha minst 3 PC/pers där hemma !

Permalänk
Skrivet av Kikke:

Haha jo det är klart jag gör som jag vill! Jo den låg ju på för lite över 2k på CDON så är ju väldigt lockande kan man lugnt säga!

Nä tyvärr har jag väntat lite för länge på nya IMO, har inte köpt något nytt moderkort om det var det du menade Sitter ju fortfarande som sagt på min 945 och glider, LITE slö känns den allt.. :/

Haha nej det var jag som köpte ett crosshair V formula någon vecka innan bulldozer lanserades

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

Du får ursäkta, men det hela förefaller lite komiskt just eftersom du försöker framstå som väldigt säker på din sak.

Heatspredern ska inte absorbera värme. Den ska leda värme. Värmeövergången från själva kiselytan genom heatspreadern är beroende (förenklat) av ett antal parametrar. Kiselytan och dess avgivna effekt, heatspreaderns tjocklek och värmekonduktivitet är de i särklass lättaste att identifiera.

Vi kan börja med ditt absurda exempel om vattenfallet, vilket faktiskt skulle vara en mycket effektiv kyllösning, om den var praktisk genomförbar. Med en strömmande fluid på heatspreaderns yta fås en konvektiv värmeöverföring mellan heatspreadern och fluiden. Vattnets strömningshastighet kommer vara så pass hög att den absorberade värmemängden per volymenhet vatten är nästintill försumbar. Temperaturen hos fluiden kan alltså anses vara konstant över hela ytan. Med hjälp av värmekonduktiviteten och det aktuella strömningsfallet kan ett ungefärligt värmeövergångstal räknas fram.

Gör man ovanstående beräkningar med ansatta värden kan man räkna fram temperaturen både på kiselytan och heatspreadern. Och jag lovar, den kommer inte vara särskilt långt ifrån vattentemperaturen. Detta gäller oavsett om vattnet är 0, 12, eller 22 grader varmt.

För att återkoppla till din diss av mer konventionella vattenkylningsmetoder; Den avledda effekten är konstant. Oavsett kyllösning. Temperaturen som vi är intresserade av bestäms dock av den temperaturen som den aktuella kyllösningen har vid sin bas. För ett vattenblock är den här temperaturen avsevärt lägre än för en luftkylare av bra modell. Och för att detta ska gälla krävs inga "kylmetoder under rumstemperatur". Du har rätt i att lägre temperaturer är bättre, men att göra en fånig distinktion just vid rumstemperatur är just bara fånigt.

För att transportera värme till kylaren så behöver heatspreadern absorbera den från chippet. Du kan hoppa över det steget om du vill men det ändrar inte att värmen måste in i heatspreadern innan den kan transporteras vidare. Och om du alstrar 100W värme på en väldigt liten yta så behöver jag väl knappast säga att det värms upp väldigt fort. Och om du inte har tillräckligt med kontaktyta med heatspreadern så är det svårt att kyla den med konventionell kylning. Låt säga att du får ner den till rumstemperatur, om det inte räcker för att hålla chippet svalt på andra sidan, hur ska du då få chippet svalt utan att använda något kallare än rumstemperatur?

Den "fåniga" gränsen vid rumstemperatur kommer utav att du inte kommer lägre än så ens med den bästa flänsen eller bästa vattenkylningen utan några andra hjälpmedel. Poängen är, att om det inte räcker att kyla själva heatspreadern till nära rumstemperatur så behöver man mer exotiska kyllösningar, du får aldrig annars flänsen svalare än rumstemperatur hur stor fläns du än har.

Kan ju dra ett exempel, polarens Palomino hade för lite (nästan ingen) kylpasta, så den hade dålig kontakt, ingen heatspreader där utan direktkontakt med kylflänsen. Palominon överhettade lätt och ökade mycket snabbt i temperatur, även om flänsen alltid var sval. Oavsett hur stor den flänsen är eller hur mycket luft eller vatten du låter strömma mot den så kan den inte kyla processorn mer än vad den redan gör, eftersom den själv aldrig blir kallare än rumstemperaturen den mer eller mindre redan ligger på. Förutsatt att du då inte tar till kallare kylmedium kallare än rumstemperatur. Men så länge det är kontaktytan som är problemet så värms inte flänsen upp så mycket, och då hjälper det inte heller så mycket att hålla den ens på rumstemperatur.

Kom att tänka på att det sägs att Tejas skrotades för att den alstrade för mycket värme på för liten yta, så värmen hann inte lämna chippet i samma takt som den alstrades, spelar alltså ingen roll hur nära rumstemperatur du håller flänsen då, även om den håller rumstemperatur konstant så hinner den inte kyla chippet. Det behövdes alltså värmeväxlare för att hålla chippet svalt.

Alltså, allt eftersom kontaktytan med heatspreadern minskar så minskar också möjligheterna att hålla chippet svalt genom att bara hålla heatspreadern sval. Oavsett om du låter 10 liter eller 10000 liter rumstempererat vatten strömma mot flänsen varje minut så kyler inte den chippet mer om heatspreadern redan är rumstempererad vid 10 liter vatten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _MmattiasS_:

Haha nej det var jag som köpte ett crosshair V formula någon vecka innan bulldozer lanserades

Ahaaa, ääee fyfan vilken besvikelse du måste kännt när recensionen kom upp? :/

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Jag försökte skriva så informativt jag förmådde, men vill du behålla dina sanningar så gör det. Jag orkar inte. Zotamedu kanske kan lägga fram det på ett bättre sätt om du är intresserad av att lära dig hur det fungerar.

Permalänk
Medlem

Det är bra att det inte finns någon Konkurrans

1000kr mer för nästan samma prestandard och det finns de som funderarar på att uppgradera. När nya grafikkort kommer så klagar man när det "endas" är 30% snabbare än föregångan, men när cpun är 5% snabbare så är det ok. Jag kör med en Q6700 som funkar utan några problem så även nästa uppgradering kommer att bli på gpu fronten inte cpu fronten.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Skrivet av Kikke:

Ahaaa, ääee fyfan vilken besvikelse du måste kännt när recensionen kom upp? :/

Lite, men å andra sidan så nöjer jag mig med min phenom, den räcket till det jag gör. Och så är ju själva moderkortet i sig helt underbart också Kan styra hastigheten på alla fläktar jag kopplar in. Kan antingen sätta de på pwm eller sätta hur många % av max speed jag vill att de ska snurra i. Ett helt okej ljudkort. Ingen wow-känsla första gången man hör det, särskilt inte med ett headset för 450 spänn, men om jag lyssnar på musik med samma hörlurar på macen eller i telefonen nu för tiden så hör jag verkligen skillnad. Sen är det också skönt att veta att jag kan göra vad jag vill utan att moderkortet sätter någon gräns. Ett sånt moderkort och ett 750w nätagg för ett system som drar max 400w full load gör det mycket roligare att överklocka och sånt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Text, text och ännu mera text

Fast de vattenfall jag har sett har rätt stor volym vatten? Kanske rent av kyler hygglligt ifall man ställer sig under ett vattenfall när man överklockar IB? Torde ju kunna tränga in en del vatten lite överallt misstänker jag och därmed kyler man ju hela cpu med pins och allt!

Nej men skämt å sido nu, är det någon som i huvudet råkar ha rekommenderad högsta temp för dessa nya IB chip? Är lite nyfiken på det och har inte nämnts där jag kollat än?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Pye:

Skulle nog säga att transistordensiteten är intressantare där. Die size är vad jag läst 75% av SB (alltså inte 84% mindre vilket skulle betyda att den var 16% av SB. även om det kanske var ett typo kan de ju vara värt att notera). Du pratar om storleken av den värmegenererande ytan som die size, här ska väl nämnas att typ en tredjedel av IB die size är en GPU som inte används. Och precis som du säger löser inte heatspreadern det.

Enligt anandtech så har transistorerna ökat med 20% och die size är 0.75:1 mot SB. Då vet vi att transistorerna sitter åtminstonde ( 1.2/0.75=1.6 ) 60% tätare som genomsnitt. Vi vet också att processordelen är ungefär lika stor till transistorantalet. Alltså ungefär 60% mer värme per area enhet vid samma energiförbrukning. Räknar vi die size rätt av blir samma värde 33%. Så ja visst kan man inse att värmefluxet ökat dramatiskt vid samma energiförbrukning på båda sätt men jag ser ingen anledning att bara räkna die size rätt av när det är så stora skillnader i resultat, något som skulle bli ännu tydligare ifall man faktoriserar in den minskade förbrukningen för IB.

Anledningen till att jag kommenterade till att börja med va ju bara påståendet att arean hade minskat med 84%, vilket är uppåt väggarna. Men sen klart man passar på å prata lite die size

Nej transistordensiteten och vad det är som genererar värmet är helt ointressant i det här fallet. Det enda som är intressant för att beräkna temperaturen är effekt och area. Sen är det skit samma om det är ett gigantiskt effektmotstånd, en kärnreaktor, en bunsenbrännare eller en hamster i ett litet hjul som genererar värmet. 77 W på 160 mm^2 kommer ge exakt samma temperatur i samtliga fall så länge kylaren är den samma. Storleken på GPU-delen är inte jättestor och det blir väldigt lurigt om man ska gå in och gissa vilka delar som används när. Men visst, en större andel GPU som inte används skulle betyda ett ännu högre flux vilket ger högre temperaturer.

Såg för övrigt nu att jag räknade på fel processor, jag råkade ta storleken på Sandy Bridge-E istället för vanliga Sandy Bridge så procentsatsen på storleken ska som du säger vara mindre. Fast ytan har fortfarande minskat mer än effekten så fluxet har ökat vilket leder till en högre temperatur.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Min 2600K klarar 5.0GHz+(i 1.42V under load), nog för att jag kört den i 4.8GHz vid 1.38V sen jag skaffade den för att den skulle gå svalt, men nu måste man ju vara snabbast så då får jag köra den i 5.0GHZ! Vid den frekvensen slår den i alla fall vad Swec lyckades klocka fram ur 3770K i just 3D rendering, min cpu får 9.66p i Cinebench R11.5 mot 9.52p för 3770K @ 4.7GHz. Ingen större idé att byta alltså ...
Lite varmare ja, nu blir varmaste kärnan 79C vid 100% cpu dom andra tre är 7-8 grader svalare, men det är väl inom vad SB klarar. Klart värt för att vara snabbare
http://xeizo.com/blogg/wp-content/uploads/2012/04/cinebench4....

Jag håller med, jag kör min 2600K i 5GHz i 1,41v 24/7 med folding och annat tungt som kastas på den helt problemfritt, ligger oftast strax under 70c vid 100% load med H100 som kylning och ett välventilerat Cosmos II och som det ser ut verkar inte IB vara ett värt allternativ för mig då den kostar mer och verkar bli måttligt varmare vid 5GHz.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Nej transistordensiteten och vad det är som genererar värmet är helt ointressant i det här fallet. Det enda som är intressant för att beräkna temperaturen är effekt och area. Sen är det skit samma om det är ett gigantiskt effektmotstånd, en kärnreaktor, en bunsenbrännare eller en hamster i ett litet hjul som genererar värmet. 77 W på 160 mm^2 kommer ge exakt samma temperatur i samtliga fall så länge kylaren är den samma. Storleken på GPU-delen är inte jättestor och det blir väldigt lurigt om man ska gå in och gissa vilka delar som används när. Men visst, en större andel GPU som inte används skulle betyda ett ännu högre flux vilket ger högre temperaturer.

Såg för övrigt nu att jag räknade på fel processor, jag råkade ta storleken på Sandy Bridge-E istället för vanliga Sandy Bridge så procentsatsen på storleken ska som du säger vara mindre. Fast ytan har fortfarande minskat mer än effekten så fluxet har ökat vilket leder till en högre temperatur.

Märker att du skarpt ogillar transistordensiteten så låt mig omformulera. Det jag gjorde var att jag använde mått på densiteten för att räkna ut storleken på den värmegenererande ytan IB kontra SB. Så nej transistordensiteten är inte intressant i sig men värdeful när man vill hitta en bra siffra att uppskatta den värmegenererande ytan.

Vi behöver inte gissa vilka delar som används och inte egentligen, GPU är helt enkelt av och resten används. Jag har då inte läst något test där de testat temps med OC igpu och pcmark eller dyl. Ta och kika på bilder på IB och SB så får du se skillnaden på GPU storleken Ett bra sätt att intuitivt förstå mitt tidigare resonemang utan att använda siffror

Att det skulle vara ointressant med transistordensiteten är inte sant eftersom det är ungefär samma arkitektur och antal transistorer CPU-wise. Sen att vi vet att dessa transistorer i sig drar mindre ström är något som tillkommer, men det vet vi båda och är inget som gör resonemanget irrelevant. Oavsett hur man räknar måste det dras av 5-15% värme IB kontra SB per area eller transistor, hur man nu har räknat och väljer att kalla sina variabler.

"Det enda som är intressant för att beräkna temperaturen är effekt och area" säger jag inte emot, jag erbjöd bara ett sätt att göra en bättre uppskattning av den arean mha av transistor siffror.

Sen kan ju hamstrar såklart generera värme, och om du ökar hamsterdensiteten och trycker in alla i samma bur så blir den buren varmare;)( kanske är det här du missförstår mig? Med densiteten menar jag antalet transistorer(hamstrar)/ area och inte att de skulle vara tyngre eller något annat dumt

Visa signatur

Topkek

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Pye:

Märker att du skarpt ogillar transistordensiteten så låt mig omformulera. Det jag gjorde var att jag använde mått på densiteten för att räkna ut storleken på den värmegenererande ytan IB kontra SB. Så nej transistordensiteten är inte intressant i sig men värdeful när man vill hitta en bra siffra att uppskatta den värmegenererande ytan.

Vi behöver inte gissa vilka delar som används och inte egentligen, GPU är helt enkelt av och resten används. Jag har då inte läst något test där de testat temps med OC igpu och pcmark eller dyl. Ta och kika på bilder på IB och SB så får du se skillnaden på GPU storleken Ett bra sätt att intuitivt förstå mitt tidigare resonemang utan att använda siffror

Att det skulle vara ointressant med transistordensiteten är inte sant eftersom det är ungefär samma arkitektur och antal transistorer CPU-wise. Sen att vi vet att dessa transistorer i sig drar mindre ström är något som tillkommer, men det vet vi båda och är inget som gör resonemanget irrelevant. Oavsett hur man räknar måste det dras av 5-15% värme IB kontra SB per area eller transistor, hur man nu har räknat och väljer att kalla sina variabler.

"Det enda som är intressant för att beräkna temperaturen är effekt och area" säger jag inte emot, jag erbjöd bara ett sätt att göra en bättre uppskattning av den arean mha av transistor siffror.

Sen kan ju hamstrar såklart generera värme, och om du ökar hamsterdensiteten och trycker in alla i samma bur så blir den buren varmare;)( kanske är det här du missförstår mig? Med densiteten menar jag antalet transistorer(hamstrar)/ area och inte att de skulle vara tyngre eller något annat dumt

Det låter helt klart som om vi menar samma sak fast inte riktigt lyckas förmedla det.

Mer hamsterdrivna datorer åt folket!

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luxor ABC80:

Ursäkta men läste du samma test som vi andra ? Detta var en ren krympning. Inte en ny arkitektur. Och under de förutsättningarna så är resultatet helt väntat, faktiskt lite bättre än väntat. 3770K presterar bättre än 2600K vid samma frekvens . Samma arkitektur, samma frekvens borde ge samma värde. Intel har tydligen gjort en del mindre ändringar i arkitekturen. Och sedan drar den mindre ström (energi) vilket borde ge mindre värme.

Att 3770K inte går att överklocka lika bra som 2700K är mer en fråga om tur/otur. Alla som har överklockat ett tag vet att få en "överklocknings villig" CPU är ett lotteri. Tro mig: Jag har en 2600K som blir instabil vid 4.2 GHz (och det med en Antek 620 i PnP) medan min Phenom II 965 utan problem klara 4.4 GHz (och det med en 200:- kylare) !!! Nitlott med den ena och vinst med den andra!

Den sk hypen var nog ett resultat av förväntningar pga det framsteg som SB innebar. Att sedan Intel pratar om 3 gen core är bara "politruk snack". Det stora stegt gjordes med SBs arkitektur.

Dessutom så misstänker jag att SweC test CPU var pre produktion. Dock skulle det vara intressant att få reda på hur deras 3770K klockar med Hyperthredding avslagen i bios. Och hur länge de har haft sina 3770K och 3570K liggande i väntan på publisering ?

Att sedan GPU delen är skräp var bara förväntat.
Intel: "Vår GPU del är inte längre en Trabant som gör 95 km/h och spyr ut en mass 2 takts rök. Det har blivit en Polski Fiat som 100 km/h och som bar ryker hälften !"
Vi andra: Vem bryr sig! Lägger man 2000-3000:- på CPU så kan man lägga 1000:- på ett grafikkort 3-4 ggr snabbare och bättre GPU!

Ett bra test men inga överaskningar .

Jag håller med dig om allt i princip. Men jag vill ändå ge killen några rätt om man utvecklar resonemanget. Allt detta med trigate, 22nm är givetvis superintressant och imponerande ur ett tekniskt perspektiv. MEN, det spelar faktiskt ingen roll om Intel åker till månen och bygger pyramider om folk vill ha pyramider på Mars. Det blir liksom skit ändå. Jag tar helt enkelt "kunden har alltid rätt" perspektivet.

Permalänk
Avstängd

har inte läst kommentarerna så någon kan gärna upplysa mig.. Är det bara jag eller flera här inne som INTE är lika fascinerade som förväntat?

CPUn blir varmare, drar i stort sätt lika mycket ström, och prestanda skillnaden är liten. :S

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500D RGB SE, PSU: Seasonic FOCUS+ 750W Platinum, Mobbo: ASUS ROG STRIX X570-F Gaming, CPU: AMD Ryzen 7 5800x @5050Mhz, CPU Kylning: Corsair H150i ELITE CAPELLIX, GPU: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3070 Gaming OC 8GB , RAM: G.Skill Trident Z RGB Series 32GB, M.2: WD Black SN850 M.2 SSD - 1TB, SSD: Samsung SSD 850 EVO 1TB[B]: Skärm: Asus TUF Gaming VG259QM, Asus TUF Gaming VG259QR

Permalänk
Medlem
Skrivet av xZistence:

har inte läst kommentarerna så någon kan gärna upplysa mig.. Är det bara jag eller flera här inne som INTE är lika fascinerade som förväntat?

CPUn blir varmare, drar i stort sätt lika mycket ström, och prestanda skillnaden är liten. :S

Som sagts, bra för mainstreamanvändare men Status Quo för oss entusiaster. Haswell blir nästa "grej", synd att man inte ens tänker "vad skall AMD göra nu?" ....

Visa signatur

9950X3D X870E HERO 96/6400c30/2200 RTX5090 Gaming OC || 7950X B650 Gaming Plus WIFI 32/6000c30 RTX5080 TUF OC(450w) UBUNTU || 12900KF Z690 Tomahawk WIFI 64/3600c16 Gear1 RTX4080 Ventus 3X OC(400W) || 5900X(B2) B550-F 32/3800c18 RTX3080 TUF OC V2 || 5800X3D CH VIII EXT. 32/3800c18 RTX3080 Gaming OC || 3700X X570 HERO 32/3000c16 RTX3070 FTW3 Ultra || Thinkpad P16s G2 PRO7840U 32/6400

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Som sagts, bra för mainstreamanvändare men Status Quo för oss entusiaster. Haswell blir nästa "grej", synd att man inte ens tänker "vad skall AMD göra nu?" ....

Du borde tänka på Trinity APU .

Visa signatur
Permalänk

Den här tråden bara bevisar att folk skruvat upp sina egna förhoppningar allt för mycket. Jisses, det är en krympning gott folk!
Jag är positivt överraskad, men så hade jag inte förväntat mig "OMGZOMG 25%+ snabbare pl0x!" heller.

Enda som floppat är folks drömförväntningar.

Visa signatur

That's just my opinion, I could be wrong...
> C2Q Q6700 > 8GB PC6400 > Gigabyte 965P-DQ6 > HD4870X2 & HD4650
> Lian Li PC-201B > Corsair HX620 > 10.46TB > HP LP3065 & 2x HP LP2065

Permalänk
Medlem
Skrivet av _MmattiasS_:

Lite, men å andra sidan så nöjer jag mig med min phenom, den räcket till det jag gör. Och så är ju själva moderkortet i sig helt underbart också Kan styra hastigheten på alla fläktar jag kopplar in. Kan antingen sätta de på pwm eller sätta hur många % av max speed jag vill att de ska snurra i. Ett helt okej ljudkort. Ingen wow-känsla första gången man hör det, särskilt inte med ett headset för 450 spänn, men om jag lyssnar på musik med samma hörlurar på macen eller i telefonen nu för tiden så hör jag verkligen skillnad. Sen är det också skönt att veta att jag kan göra vad jag vill utan att moderkortet sätter någon gräns. Ett sånt moderkort och ett 750w nätagg för ett system som drar max 400w full load gör det mycket roligare att överklocka och sånt

Ah så länge man inte kör såna tunga renderingsprogram och dylikt så går det ju utmärkt Fast känner att min phenom börjar bli lite slö dock
Låter som att det finns för många funktioner än vad jag kommer att nyttja ifall jag skulle köpa ett sånt moderkort men är ju alltid skönt att, som du sa, slippa begränsas av sin moderkort

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk

såg jag helt fel eller hänger en I7 960 med ganska bra i de där testerna iof me d ett 7970 inte 6970

kanske klarar jag mig då nåt tag till?
Innan det blir system byte cpu+mobo kanske även ett graffe

Visa signatur

[MSI GE70 2OE-014NE]

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Mooter:

Jag håller med dig om allt i princip. Men jag vill ändå ge killen några rätt om man utvecklar resonemanget. Allt detta med trigate, 22nm är givetvis superintressant och imponerande ur ett tekniskt perspektiv. MEN, det spelar faktiskt ingen roll om Intel åker till månen och bygger pyramider om folk vill ha pyramider på Mars. Det blir liksom skit ändå. Jag tar helt enkelt "kunden har alltid rätt" perspektivet.

Fast nu är ju läget mer så att Intel gick ut och sa att de tänkte bygga en pyramid på månen och nu när pyramiden är klar gnäller folk på att den inte byggdes på mars istället. Varför Intel skulle bygga den på mars är högst oklart men någon på ett forum fick för sig att det skulle vara en bra idé verkar det som.

Ska man titta på vad kunden vill ha så är strömsnålare processorer högintressant. De enda som gnäller är den pyttelilla klicken med överklockare som blivit lite väl bortskämda med Sandy Bridge. Går man inte med orealistiska förväntningar får man räkna med att bli besviken.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Orealistiska förväntningar är det inte, hitills har varje krympning av Intel gett mycket mer OC-headroom. Detta är första gången det inte gör det.

Däremot har AMD varit med om samma sak, när Palomino klockade sämre än Thunderbird.

Visa signatur

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Aleshi:

För att transportera värme till kylaren så behöver heatspreadern absorbera den från chippet. Du kan hoppa över det steget om du vill men det ändrar inte att värmen måste in i heatspreadern innan den kan transporteras vidare. Och om du alstrar 100W värme på en väldigt liten yta så behöver jag väl knappast säga att det värms upp väldigt fort. Och om du inte har tillräckligt med kontaktyta med heatspreadern så är det svårt att kyla den med konventionell kylning. Låt säga att du får ner den till rumstemperatur, om det inte räcker för att hålla chippet svalt på andra sidan, hur ska du då få chippet svalt utan att använda något kallare än rumstemperatur?

Den "fåniga" gränsen vid rumstemperatur kommer utav att du inte kommer lägre än så ens med den bästa flänsen eller bästa vattenkylningen utan några andra hjälpmedel. Poängen är, att om det inte räcker att kyla själva heatspreadern till nära rumstemperatur så behöver man mer exotiska kyllösningar, du får aldrig annars flänsen svalare än rumstemperatur hur stor fläns du än har.

Kan ju dra ett exempel, polarens Palomino hade för lite (nästan ingen) kylpasta, så den hade dålig kontakt, ingen heatspreader där utan direktkontakt med kylflänsen. Palominon överhettade lätt och ökade mycket snabbt i temperatur, även om flänsen alltid var sval. Oavsett hur stor den flänsen är eller hur mycket luft eller vatten du låter strömma mot den så kan den inte kyla processorn mer än vad den redan gör, eftersom den själv aldrig blir kallare än rumstemperaturen den mer eller mindre redan ligger på. Förutsatt att du då inte tar till kallare kylmedium kallare än rumstemperatur. Men så länge det är kontaktytan som är problemet så värms inte flänsen upp så mycket, och då hjälper det inte heller så mycket att hålla den ens på rumstemperatur.

Kom att tänka på att det sägs att Tejas skrotades för att den alstrade för mycket värme på för liten yta, så värmen hann inte lämna chippet i samma takt som den alstrades, spelar alltså ingen roll hur nära rumstemperatur du håller flänsen då, även om den håller rumstemperatur konstant så hinner den inte kyla chippet. Det behövdes alltså värmeväxlare för att hålla chippet svalt.

Alltså, allt eftersom kontaktytan med heatspreadern minskar så minskar också möjligheterna att hålla chippet svalt genom att bara hålla heatspreadern sval. Oavsett om du låter 10 liter eller 10000 liter rumstempererat vatten strömma mot flänsen varje minut så kyler inte den chippet mer om heatspreadern redan är rumstempererad vid 10 liter vatten.

Någon nämnde mitt namn.

Till att börja med menar ni samma sak när ni pratar om heatspreadern men ni uttrycker det olika. Rent teknikst är det fel att säga absorption eftersom det innebär en ackumulation. Det är ren ledning från kislet i processorn till metallen i heatspreadern och sedan vidare till metallen i kylaren. Det går säkert att få in minimala möngder strålning och till och med konvektion också om man ska vara galet petig med för alla praktiska tillämpningar är det ledning. Så i någon mening absorberar heatspreadern värme som sedan avges till kylare men uttrycker man det så låter det som ett transient förlopp vilket är fel. Det handlar alltså on språkförbistring.

När ni diskuterar temperturer tror jag ni pratar förbi varandra. Att det är omöjligt att kyla under lufttemperturen med bara luft är självklart (om man inte tillsätter lite vatten, men det är överkurs). Vad jag tror Olegh menar med fånig gräns är att den ur prestandasynpunkt är helt irrelevant. En processor blir inte bättre om den är 15 grader mot om den är 30 grader. Det enda som är intressant är att processorn är under en viss kritisk temperatur när det börjar bli skadligt. Hade för mig att Intel rekommenderar 60 grader eller något sådant men kommer inte ihåg exakt. Så länge processorn är under denna temperatur är det alltså helt irrelevant om den är -50 grader eller +50 grader. Har den samma klockfrekvens kommer den prestera identiskt. Det finns inget egenvärde i att ha en kall processor vilket många här verkar tro. Det enda man åstakommer är dyrare och ofta mer högljudd kylning. Det finns dock ett undantag och det är vid kraftigare överklockning för resistansen i kretsar beror på temperaturen så man kan faktiskt sänka mängden värme som genereras genom att sänka temperaturen kraftigt. Fast detta är ju bara relevant om man ska nå den absoluta toppen av frekvenser. I övrigt generear processorn lika mycket värme vid 30 grader som vid 50 grader så kylaren måste kyla bort exakt lika mycket i båda fallen.

Nu är du inne på det jag redan skrivit två gånger i tråden, skillnaden på värme och värmeflux. Även om värmet är konstant så är ju fluxet högst relevant för designen av kylaren.

Visa signatur