SABERTOOTH 990FX + AMD FX-Series X8 8120 Bulldozer (Tips och råd önskas)

Permalänk
Medlem

SABERTOOTH 990FX + AMD FX-Series X8 8120 Bulldozer (Tips och råd önskas)

Long time reader first time writer.

Hej, alla och tack för ett awsome forum!

Nu har jag tröttnat på alla beskymmer som jag haft med mitt P7P55D Pro + I5 750k. (BSOD of doom)
Så nu tänkte jag ge AMD en chans.

Jag tänkte köra följande uppsättning:

SABERTOOTH 990FX
X8 8120 Bulldozer (Med Antec's H20 620)
HD Radeon 6970
8 gig DDR 3 Corsair Vengance.

Detta i en R3 låda från Fractal tillsamans med ett modulärt nätagg på 1k Watt från samma.

Min tanke med detta är att jag vill ha en relativt tyst burk men med möjlighet att spela alla spel som släpps dom närmaste 2 åren.
Jag överklockar inget utan vill bara ha den som spel / NAS burk.

Jag gjorde misstaget att inte trippel kolla I5:an innan jag köpte min nuvarande uppsättning.
Så nu uppskattar jag alla tankar och idéer som finns.

Tack på förhand.

/Dover

Permalänk
Medlem

Ser bra ut men jag skulle ta ett 7870 om ja vore dig, http://shopping.blocket.se/Asus_Radeon_HD7870-DC2-2GD5_2GB_13...

Visa signatur

Jag har T igen!:D
Citera tack!

Permalänk

Tyvärr kan jag inte rekommendera att skaffa en sådan bulldozer då den är varm (=svår att få tyst) och inte presterar vad den bör för att vara ett prisvärt alternativ, Skulle till och med säga att det är tveksamt om den är märkbart snabbare än processorn du har nu.

Min tanke är snarare att du borde försöka lösa dina problem med din nuvarande processor/moderkort och i värsta fall köra ett garantiärende på vad det nu är som inte fungerar som det ska.

Permalänk

Dyrt, Köp 2500K och huvudkort istället..

Visa signatur

Intel 2500K @4GHz | 2*4GB Crucial Vengance DDR3 | Asus P8Z68 Pro-V |Sapphire 7950 3Gb | Corsair 750w |
Samsung Spinpoint F3 + Seagate 250Gb | Windows 7 64bit | Logitech z-5400 | Benq 24" |

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

Tyvärr kan jag inte rekommendera att skaffa en sådan bulldozer då den är varm (=svår att få tyst) och inte presterar vad den bör för att vara ett prisvärt alternativ, Skulle till och med säga att det är tveksamt om den är märkbart snabbare än processorn du har nu.

Min tanke är snarare att du borde försöka lösa dina problem med din nuvarande processor/moderkort och i värsta fall köra ett garantiärende på vad det nu är som inte fungerar som det ska.

Kyler min FX-8120 med en Corsair H50 kylare utan problem, min dator är tyst och fin. Så en Antec kylare som trådskaparen funderar på borde klara arbetet likvärdigt. När det kommer till om den är snabbare eller ej, kan jag tyvärr inte svara, gick själv från en Phenom II x4 955 till FX-8120 och märkte en markant skillnad i hastighet i de flesta spel. Spel som inte är direkt flertrådade kan dock ge något sämre fps, detta måste sägas.

Visa signatur

AMD FX-8350 | Enermax Liqtech 120X | 8GB Kingston HyperX Grey 1600mhz | SSD: Samsung 840 120GB |HDD: Samsung F3 1TB, Western Digital Green 500GB | Gigabyte 990FXA-UD3 | Sapphire R9 290 | OCZ ZT 550w | Fractal Design Define R2 Black Pearl |Toshiba Chromebook 2 | Mac Mini 2011| BF3: Thursfield | Citera så svarar jag snabbare.

Permalänk
Skrivet av Eltarion:

Kyler min FX-8120 med en Corsair H50 kylare utan problem, min dator är tyst och fin. Så en Antec kylare som trådskaparen funderar på borde klara arbetet likvärdigt. När det kommer till om den är snabbare eller ej, kan jag tyvärr inte svara, gick själv från en Phenom II x4 955 till FX-8120 och märkte en markant skillnad i hastighet i de flesta spel. Spel som inte är direkt flertrådade kan dock ge något sämre fps, detta måste sägas.

Jag funderar faktiskt på att byta från min phenom till fx-8120! Är det värt pengarna eller vad tycker du?

Visa signatur

| Intel i5-4670k @ 4.6Ghz | Noctua NH-U12P SE2 | Asus GTX 980 | ASUS Z-87 A| Några SSD | Corsair TX V2 750W PSU | 12GB DDR3 Ram|

Permalänk
Skrivet av Eltarion:

Kyler min FX-8120 med en Corsair H50 kylare utan problem, min dator är tyst och fin. Så en Antec kylare som trådskaparen funderar på borde klara arbetet likvärdigt. När det kommer till om den är snabbare eller ej, kan jag tyvärr inte svara, gick själv från en Phenom II x4 955 till FX-8120 och märkte en markant skillnad i hastighet i de flesta spel. Spel som inte är direkt flertrådade kan dock ge något sämre fps, detta måste sägas.

Tyst och fin är en smaksak. En 8150 drar mycket ström och blir varm det är fakta.

Och det med flertrådade spel, är typ bara BF3 som drar nytta av mer än 2-4 kärnor

Skrivet av Wallman_91:

Jag funderar faktiskt på att byta från min phenom till fx-8120! Är det värt pengarna eller vad tycker du?

Tycker det är en riktigt dum ide faktiskt

Permalänk
Skrivet av B-Dover:

Long time reader first time writer.

Hej, alla och tack för ett awsome forum!

Nu har jag tröttnat på alla beskymmer som jag haft med mitt P7P55D Pro + I5 750k. (BSOD of doom)
Så nu tänkte jag ge AMD en chans.

Jag tänkte köra följande uppsättning:

SABERTOOTH 990FX
X8 8120 Bulldozer (Med Antec's H20 620)
HD Radeon 6970
8 gig DDR 3 Corsair Vengance.

Detta i en R3 låda från Fractal tillsamans med ett modulärt nätagg på 1k Watt från samma.

Min tanke med detta är att jag vill ha en relativt tyst burk men med möjlighet att spela alla spel som släpps dom närmaste 2 åren.
Jag överklockar inget utan vill bara ha den som spel / NAS burk.

Jag gjorde misstaget att inte trippel kolla I5:an innan jag köpte min nuvarande uppsättning.
Så nu uppskattar jag alla tankar och idéer som finns.

Tack på förhand.

/Dover

ska själv köpa samma mobo och prolle så snart jag sålt mitt gamla system*pc2 i sign* fast ta kingston hyper X 8 gig och köra med ett 6950 som jag har liggande för att få en ren AMD burk, jag tror nog att om man klockar processor lite och kör med en bra kylare kommer man nog inte att bli besviken:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wallman_91:

Jag funderar faktiskt på att byta från min phenom till fx-8120! Är det värt pengarna eller vad tycker du?

Jag ser att du har din 955 överklockad till 4ghz, så jag är tveksam om du vinner något på detta. Min var överklockad till 3,8ghz. Men jag tyckte personligen ändå att jag vann fps i spel, och på en subjektivnivå kändes spelen mer "smooth, fluid". Så om någon kompis till dig har en FX-8120 så rekommenderar jag dig att kolla där först och skapa din egen uppfattning.

Visa signatur

AMD FX-8350 | Enermax Liqtech 120X | 8GB Kingston HyperX Grey 1600mhz | SSD: Samsung 840 120GB |HDD: Samsung F3 1TB, Western Digital Green 500GB | Gigabyte 990FXA-UD3 | Sapphire R9 290 | OCZ ZT 550w | Fractal Design Define R2 Black Pearl |Toshiba Chromebook 2 | Mac Mini 2011| BF3: Thursfield | Citera så svarar jag snabbare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

Tyst och fin är en smaksak. En 8150 drar mycket ström och blir varm det är fakta.

Visst är det så, de drar relativt mycket ström, mitt moderkort gav min CPU lite mycket volt från början, men när jag undervoltade den, går den fint och tyst. Personligen har jag inte klockat min ännu, men visst då drar de en hel del ström. Har dock inte haft anledning att klocka den ännu då allt jag testat funkat fint.

Dock så tycker jag det är ganska roligt att folk som aldrig använt en Bulldozer CPU fullständigt dizzar dem på grund av vad recensioner säger. I vanlig "everyday use" är den helt perfekt, spel funkar bra, den multitaskar bra. Jag har använt intel själv förut, och jag har en polare som kör 2500k, jag märker ingen direkt skillnad från min dator när jag använder hans dator.

Visa signatur

AMD FX-8350 | Enermax Liqtech 120X | 8GB Kingston HyperX Grey 1600mhz | SSD: Samsung 840 120GB |HDD: Samsung F3 1TB, Western Digital Green 500GB | Gigabyte 990FXA-UD3 | Sapphire R9 290 | OCZ ZT 550w | Fractal Design Define R2 Black Pearl |Toshiba Chromebook 2 | Mac Mini 2011| BF3: Thursfield | Citera så svarar jag snabbare.

Permalänk
Skrivet av Eltarion:

Visst är det så, de drar relativt mycket ström, mitt moderkort gav min CPU lite mycket volt från början, men när jag undervoltade den, går den fint och tyst. Personligen har jag inte klockat min ännu, men visst då drar de en hel del ström. Har dock inte haft anledning att klocka den ännu då allt jag testat funkat fint.

Dock så tycker jag det är ganska roligt att folk som aldrig använt en Bulldozer CPU fullständigt dizzar dem på grund av vad recensioner säger. I vanlig "everyday use" är den helt perfekt, spel funkar bra, den multitaskar bra. Jag har använt intel själv förut, och jag har en polare som kör 2500k, jag märker ingen direkt skillnad från min dator när jag använder hans dator.

Nejdå, jag dissar inte den och kallar det en dålig CPU, problemet är bara att den ligger fel i pris. För under 200kr extra får man en 2500k som är en snabbare cpu som drar mindre ström -> går att kyla tystare samt har bättre överklockningspotential. Jag kan med andra ord inte se någon anledning what so ever att köpa en 8120 om man inte redan sitter på ett AM3+ moderkort och behöver en ny CPU.

Permalänk
Medlem

Trådstartaren borde byta ut sin moderkort mot ett som fungerar istället (eller vad problemet nu är).

Att låtsas som att det är något fel med alla i5 750 är bara löjligt...

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

Nejdå, jag dissar inte den och kallar det en dålig CPU, problemet är bara att den ligger fel i pris. För under 200kr extra får man en 2500k som är en snabbare cpu som drar mindre ström -> går att kyla tystare samt har bättre överklockningspotential. Jag kan med andra ord inte se någon anledning what so ever att köpa en 8120 om man inte redan sitter på ett AM3+ moderkort och behöver en ny CPU.

Jag är böjd att hålla med dig här, har man ett AM3+ moderkort är det ett bra val. Sitter man dock på Intel idag eller kanske AM3 så är 2500k utan tvekan det bästa alternativet.

Visa signatur

AMD FX-8350 | Enermax Liqtech 120X | 8GB Kingston HyperX Grey 1600mhz | SSD: Samsung 840 120GB |HDD: Samsung F3 1TB, Western Digital Green 500GB | Gigabyte 990FXA-UD3 | Sapphire R9 290 | OCZ ZT 550w | Fractal Design Define R2 Black Pearl |Toshiba Chromebook 2 | Mac Mini 2011| BF3: Thursfield | Citera så svarar jag snabbare.

Permalänk
Skrivet av Eltarion:

Jag ser att du har din 955 överklockad till 4ghz, så jag är tveksam om du vinner något på detta. Min var överklockad till 3,8ghz. Men jag tyckte personligen ändå att jag vann fps i spel, och på en subjektivnivå kändes spelen mer "smooth, fluid". Så om någon kompis till dig har en FX-8120 så rekommenderar jag dig att kolla där först och skapa din egen uppfattning.

Okej tack för svaret iallafall!

Visa signatur

| Intel i5-4670k @ 4.6Ghz | Noctua NH-U12P SE2 | Asus GTX 980 | ASUS Z-87 A| Några SSD | Corsair TX V2 750W PSU | 12GB DDR3 Ram|

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Trådstartaren borde byta ut sin moderkort mot ett som fungerar istället (eller vad problemet nu är).

Att låtsas som att det är något fel med alla i5 750 är bara löjligt...

Menar definitivt inte att det är fel på alla.

Däremot har jag haft beskymer en ganska lång tid och felsökt allt möjligt och bara tröttnat.
Nyss stog jag i valet:
Antingen nytt MB och testa med I5:an. (Ett MB går loss på mellan 1,3k - 1,5k)
Eller nytt MB med processor, sammansättningen ovan motsvarar ca 3k kr.

Och eftersom jag inte är en "bettande" person så lägger jag hellre den xtra slanten och kör på ett säkert kort.

-----

Åter till topic:

Så om vi ska sammanfatta detta så är processorn inte ett bra alternativ för mina önskemål?

//Dover

Permalänk
Medlem
Skrivet av B-Dover:

Menar definitivt inte att det är fel på alla.

Däremot har jag haft beskymer en ganska lång tid och felsökt allt möjligt och bara tröttnat.
Nyss stog jag i valet:
Antingen nytt MB och testa med I5:an. (Ett MB går loss på mellan 1,3k - 1,5k)
Eller nytt MB med processor, sammansättningen ovan motsvarar ca 3k kr.

Och eftersom jag inte är en "bettande" person så lägger jag hellre den xtra slanten och kör på ett säkert kort.

Det finns moderkort för ca 600 kr, och fungerar det fortfarande inte vet du att det är processorn och kan skicka in den för utbyte.

Nej, AMD fungerar inte bättre...

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Det finns moderkort för ca 600 kr, och fungerar det fortfarande inte vet du att det är processorn och kan skicka in den för utbyte.

Nej, AMD fungerar inte bättre...

Detta förutsätter att det finns garanti på utrustningen fortfarande.
Vet inte riktigt vad det är för MB du syftar på men jag hittar inget under 1kkr med 1156 socketen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

Tyst och fin är en smaksak. En 8150 drar mycket ström och blir varm det är fakta.

Och det med flertrådade spel, är typ bara BF3 som drar nytta av mer än 2-4 kärnor

Tycker det är en riktigt dum ide faktiskt

En 8150 drar mycket ström vid överklockning. Min fx-8120 är inte alls svår att kyla, tuffar på i max 45 gr vid full load och tyst är det också!

Permalänk
Skrivet av matte70:

En 8150 drar mycket ström vid överklockning. Min fx-8120 är inte alls svår att kyla, tuffar på i max 45 gr vid full load och tyst är det också!

8150 drar mycket ström det är fakta, sen vad som är tyst är väldigt individuellt. Jag har en i princip oöverklockad (4.0GHz) 2600k som drar mindre ström än en 8120. Den loadar runt 60grader med en custom vattenkylning som är knäpptyst. Kan man höra att datorn är igång är den inte tyst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

Kan man höra att datorn är igång är den inte tyst.

Har du passiv nätdel?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Skrivet av skruvis:

Har du passiv nätdel?

tyvärr inte riktigt, men det är ljudlöst fram tills jag går över 300W vilket är 99% av tiden (eller när jag lirar d3 betan med hörlurar vilket är nästan 10h på 5 månader ) så nära nog.

Permalänk
Avstängd

en fx kanske inte må vara dom strömsnålaste men varm blir dom inte jag kör min 8120 som en 8150 på en hyper 212 och den är inte ens fis ljummen med 2 st 120mm 8db fläktar enligt givaren ligger jag på 33c under bf3 på undervolt
stock volt ett par grader till vist nu är givaren inte 100% rätt men lägg på 10c så bör man ha ganska korrekt temp vilket är helt godkänt

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

tyvärr inte riktigt, men det är ljudlöst fram tills jag går över 300W vilket är 99% av tiden (eller när jag lirar d3 betan med hörlurar vilket är nästan 10h på 5 månader ) så nära nog.

Då är den inte ljudlös iaf.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Tycker att båda har fördelar men också nackdelar. Intel är alltid svalare, oftast klockar bättre osv. Nackdelen med Intel är att den är dyr, och att de byter socket nästan varje år! I längden blir det väldigt dyrt om man skall uppgradera sin datorn...

Däremot när det gäller AMD så är de billiga (oftast), drar mer ström och blir lite varmare men man är rätt så säker när man köper AMD. Då vet man att man kommer att kunna använda sitt moderkort även om man uppgraderar till nästa version.. Om man har AMD då vet man att även om sockeln uppdateras så kommer den att passa (99.99 %)

Det blir väldigt dyrt att byta moderkort och processorn tillsammans. Dessutom om man har (eller rättare sagt inte har tur) då måste man byta även minnena eftersom de passar inte med moderkortet

Permalänk
Avstängd

tycker det är konstigt med allt tjat om att amd blir så varm sandy bridge blir minst lika varm när du klockar dom
en kompis som sitter på en 2600k + vatten kylning hade högre temps än jag på min i 4500 mhz har på luft
amd sticketr inte i temp fören sista 200-300 mhz för då vill den ha volt och blir varm som fan
men 4400 - 4700 mhz kan man köra på dom flesta luft kylningar så länge man inte har ett riktigt dåliga klockande exemplar som måste ha massor med volt för den mhz´n

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk

Ska köpa 8120 + Sabertooth 990FX stax själv då jag är trött på min slöa x6 , även ny ssd och graffekort inom kort också. Jag personligen föredrog 8120 före 2500k som två kompisar har med 7950

Visa signatur

*🖥️ [i9 12900ks][Corsair Dominator 32gb DDR5 5600MHz] [EVGA 3080ftw Ultra] [Lian Li Galahad SL Edition 360][Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart][EVGA Supernova G6 1000W}[Alienware AW2723DF + 2x Dell 2715H 27"]
*🎮 Ps5 Digital Edition
*📱 S23 Ultra | 🎧Sony WH-1000XM3|
*📺LG Oled CX48
*noblechairs LEGEND TX Tyg Antracitgrå

Permalänk
Medlem
Skrivet av TwiceFire:

Ska köpa 8120 + Sabertooth 990FX stax själv då jag är trött på min slöa x6 , även ny ssd och graffekort inom kort också. Jag personligen föredrog 8120 före 2500k som två kompisar har med 7950

Slö x6? Om du redan kör en 1090T på 4GHz, så lär en FX-8120 inte vara någon större uppgradering i fart såvida du inte kör extremt mycket program samtidigt, snarare en sidegrade. Hade du haft en quad hade jag kunnat rekommendera en FX, men det är ytterst få saker som en 1090t på 4GHz inte klarar av.

SSD och nytt grafikkort kommer göra mycket mer nytta än att byta till en FX-CPU.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk

Yes jag vet det också, har en ssd redan och ska byta till en lite nyare då min snart är 3 år gammal och väldigt slö gemfört med nya, grafikkort också självklart. Men känner ändå att en FX är mer smooth och klarar av mer och hanterar allt bättre än den x6 jag har på 4ghz ändå. Men jag byter dock troligen ut prolle + mobo sist av allt istället för först som jag skrev

Visa signatur

*🖥️ [i9 12900ks][Corsair Dominator 32gb DDR5 5600MHz] [EVGA 3080ftw Ultra] [Lian Li Galahad SL Edition 360][Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart][EVGA Supernova G6 1000W}[Alienware AW2723DF + 2x Dell 2715H 27"]
*🎮 Ps5 Digital Edition
*📱 S23 Ultra | 🎧Sony WH-1000XM3|
*📺LG Oled CX48
*noblechairs LEGEND TX Tyg Antracitgrå

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

tycker det är konstigt med allt tjat om att amd blir så varm sandy bridge blir minst lika varm när du klockar dom
en kompis som sitter på en 2600k + vatten kylning hade högre temps än jag på min i 4500 mhz har på luft
amd sticketr inte i temp fören sista 200-300 mhz för då vill den ha volt och blir varm som fan
men 4400 - 4700 mhz kan man köra på dom flesta luft kylningar så länge man inte har ett riktigt dåliga klockande exemplar som måste ha massor med volt för den mhz´n

Håller helt med, det är mycket tyckande av folk som inte har en aning och förmodligen aldrig ens kört en bulldozer cpu. Min fx-8120 tuffar på 4 Ghz och blir inte varmare än 43-45 grader

Permalänk
Medlem

Stör mig så himla mycket på folk som ska klaga på en produkt dom aldrig har testat. Är as nöjd med min FX-8120 och just nu ligger den väldigt bra i pris efter prissänkningen.

Visa signatur

För er som är nyfikna på vad jag styr med när jag inte är vid datorn och är med min sambo: https://www.youtube.com/watch?v=T5JfkDbtBTA&t=916s