Permalänk

köpråd sökes!

Jag är ute efter ett media center som har allt!
Funktioner som är ett måste: torrentclient, spotify, hdd (1TB minst), sopcast(för stream), stöd för de flesta film och ljud formaten(.iso/img är ett måste), styrnig och åtkomst från dator/telefon via wifi/Internet, hdmi, optisk out, usb(behöver inte vara 3.0),full hd

saker som är ett stort plus: picasa, samt tv-kanaler(som apple tv), liten, under 2500kr, wifi

behöver inte ha någon dvd/bluray läsare.

har kollat på ifall man ska införskaffa sig en nas samt en popcorn/WD variant men då försvinner stödet för sopcast vilket är sjukt viktigt(kollar mycket sport).

eller ifall man ska boka en raspberry pi och integrera en 2,5" 1TB hårddisk och bygga ett eget mediacenter

all hjälp uppskattas

Permalänk
Medlem

Koll innan köp

Hej på er

Jag tänkte nog köpa en ny htpc eftersom min 1.6ghz atom har känts riktigt slö det senaste året. Jag tänkte klämma i ganska ordentligt och köpa något som står sig ett par-4 år iaf. Vad tror ni om detta?

http://www.inet.se/kundvagn/visa/1767286/2012-05-06

Samt en i7-3770S på 65w.
http://www.webhallen.com/hardvara/151014-intel_core_i7-3770s-...

Visst ja, jag har en ssd som sitter i min gamla htpc som jag kommer stoppa in i denna oxå. Det är främst webbläsaren och allmänna saker i windows som har känts riktigt segt på min nuvarande. Vill helst inte köpa ny htpc på ett tag, så en i7 borde väl räcka mer än väl?

Visa signatur

Ryzen 7 2700X@3,7GHz || Corsair Vengeance Black RGB LED Pro DDR4 3200MHz 4x8GB || MSI GeForce RTX 3090 24GB SUPRIM X || Samsung 970 EVO 500GB NVME M.2 + 2xSamsung 860 EVO 1TB SSD || EK Quantum power kit + Vector XC3 || FD R6 Black || Asus ROG Strix X470-F Gaming || Gigabyte G34WQC 34" + ASUS VG248QE 24"

Permalänk
Medlem
Skrivet av dachloo:

Hej på er

Jag tänkte nog köpa en ny htpc eftersom min 1.6ghz atom har känts riktigt slö det senaste året. Jag tänkte klämma i ganska ordentligt och köpa något som står sig ett par-4 år iaf. Vad tror ni om detta?

http://www.inet.se/kundvagn/visa/1767286/2012-05-06

Samt en i7-3770S på 65w.
http://www.webhallen.com/hardvara/151014-intel_core_i7-3770s-...

Visst ja, jag har en ssd som sitter i min gamla htpc som jag kommer stoppa in i denna oxå. Det är främst webbläsaren och allmänna saker i windows som har känts riktigt segt på min nuvarande. Vill helst inte köpa ny htpc på ett tag, så en i7 borde väl räcka mer än väl?

Ser ut som ett monster till HTPC.. riktigt nice om jag får säga de själv. Den bör ju stå sig i flera år. Fast frågan är om man kommer klara kyla den CPU:n med de chassit. Jag vet att de står att den ska klara av de utan problem men jag är ändå lite tveksam. De finns ju inga fläktar i den lösningen öht. Något borde ju börja koka till slut.. Fast jag kanske bara är nojjig

Edit: Fast jag tror de är lite overkill att köpa en sådan CPU för en htpc. En tvåkärnig med hög frekvens och låg TDP är nog bättre. Fast om du inte bryr dig om kostnaden å bara vill vara riktigt säker på att få de så snabbt som möjligt så why not.

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem
Skrivet av radx:

Ser ut som ett monster till HTPC.. riktigt nice om jag får säga de själv. Den bör ju stå sig i flera år. Fast frågan är om man kommer klara kyla den CPU:n med de chassit. Jag vet att de står att den ska klara av de utan problem men jag är ändå lite tveksam. De finns ju inga fläktar i den lösningen öht. Något borde ju börja koka till slut.. Fast jag kanske bara är nojjig

Edit: Fast jag tror de är lite overkill att köpa en sådan CPU för en htpc. En tvåkärnig med hög frekvens och låg TDP är nog bättre. Fast om du inte bryr dig om kostnaden å bara vill vara riktigt säker på att få de så snabbt som möjligt så why not.

Ja, det är kanske sant det du säger. Det är ju faktiskt sällan man behöver 8 trådar på en htpc.. En i3 3225 skulle faktiskt kunna funka bra istället. Den är på 55w, har hd graphics 4000, 2 cores på 3,3ghz och hyperthreading. Samt kostar 1k mindre

Jag håller mig nog tills den modellen kommer ut i butik och man får se lite tester på den. Tack för att du agerar förnuft åt mig

Visa signatur

Ryzen 7 2700X@3,7GHz || Corsair Vengeance Black RGB LED Pro DDR4 3200MHz 4x8GB || MSI GeForce RTX 3090 24GB SUPRIM X || Samsung 970 EVO 500GB NVME M.2 + 2xSamsung 860 EVO 1TB SSD || EK Quantum power kit + Vector XC3 || FD R6 Black || Asus ROG Strix X470-F Gaming || Gigabyte G34WQC 34" + ASUS VG248QE 24"

Permalänk
Medlem
Skrivet av dachloo:

Ja, det är kanske sant det du säger. Det är ju faktiskt sällan man behöver 8 trådar på en htpc.. En i3 3225 skulle faktiskt kunna funka bra istället. Den är på 55w, har hd graphics 4000, 2 cores på 3,3ghz och hyperthreading. Samt kostar 1k mindre

Jag håller mig nog tills den modellen kommer ut i butik och man får se lite tester på den. Tack för att du agerar förnuft åt mig

Tänk också på att de nätagget har inte 8-pin för CPU strömmen. Du kan eventuellt behöva köpa:
http://www.inet.se/produkt/8600924/4-pin-till-8-pin-stromadap...

I normala fall så ska man inte behöva kabeln men vill du vara på den säkra sidan så.

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem
Skrivet av radx:

Tänk också på att de nätagget har inte 8-pin för CPU strömmen. Du kan eventuellt behöva köpa:
http://www.inet.se/produkt/8600924/4-pin-till-8-pin-stromadap...

I normala fall så ska man inte behöva kabeln men vill du vara på den säkra sidan så.

Ja, 19kr är ju inte så mycket att bråka om. Jobbigare att behöva jaga rätt på en när man väl står där med alla delarna på bordet.

Tack för tipset!

Visa signatur

Ryzen 7 2700X@3,7GHz || Corsair Vengeance Black RGB LED Pro DDR4 3200MHz 4x8GB || MSI GeForce RTX 3090 24GB SUPRIM X || Samsung 970 EVO 500GB NVME M.2 + 2xSamsung 860 EVO 1TB SSD || EK Quantum power kit + Vector XC3 || FD R6 Black || Asus ROG Strix X470-F Gaming || Gigabyte G34WQC 34" + ASUS VG248QE 24"

Permalänk
Medlem
Skrivet av LindgrenPer:

köpråd sökes!

Jag är ute efter ett media center som har allt!
Funktioner som är ett måste: torrentclient, spotify, hdd (1TB minst), sopcast(för stream), stöd för de flesta film och ljud formaten(.iso/img är ett måste), styrnig och åtkomst från dator/telefon via wifi/Internet, hdmi, optisk out, usb(behöver inte vara 3.0),full hd

saker som är ett stort plus: picasa, samt tv-kanaler(som apple tv), liten, under 2500kr, wifi

behöver inte ha någon dvd/bluray läsare.

har kollat på ifall man ska införskaffa sig en nas samt en popcorn/WD variant men då försvinner stödet för sopcast vilket är sjukt viktigt(kollar mycket sport).

eller ifall man ska boka en raspberry pi och integrera en 2,5" 1TB hårddisk och bygga ett eget mediacenter

all hjälp uppskattas

Är taket 2500:-?

Visa signatur

HTPC 1/server: i5 4460, GTX 1060 3Gb, SilverStone Grandia GD08 + Silverstone Nightjar 400W (passivt) (Tyst och bra, ROON och mediaserver)
HTPC 2: I3 6100, Kolink Satelite, 12GB DDR3 1600MHz
Speldator 1 (Sonens): I7 3770 + GTX 1070, 32GB DDR3 1600MHz, Corsair Carbide 275R
Speldator 2 (Dotterns): Ryzen 2700X, 16Gb DDR4 2666MHz, s340 Elite

Permalänk
Medlem

Hej Alla!

Dags för mig att införskaffa sig en HTPC som klarar 3D i alla dess former, så att jag kan utnyttja min nyinköpta Epson EH-TW5900. Efter många timmar i denna tråd så är det detta jag har kommit fram till som skulle passa mig:

http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2147291&view=m

Någon som har några synpunkter på denna beställning så jag inte är helt ute och cyklar så är det är varmt välkommet. Skulle vilja beställer i slutet av veckan

Är lite sugen på Asus P8Z77-I Deluxe men den finns inte inne någon stans och jag orkar inte vänta, eller är det kanske dumt? Har ingen erfarenhet av ASRock till skillnad från ASUS.

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bootleg:

Hej Alla!

Dags för mig att införskaffa sig en HTPC som klarar 3D i alla dess former, så att jag kan utnyttja min nyinköpta Epson EH-TW5900. Efter många timmar i denna tråd så är det detta jag har kommit fram till som skulle passa mig:

http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2147291&view=m

Någon som har några synpunkter på denna beställning så jag inte är helt ute och cyklar så är det är varmt välkommet. Skulle vilja beställer i slutet av veckan

Är lite sugen på Asus P8Z77-I Deluxe men den finns inte inne någon stans och jag orkar inte vänta, eller är det kanske dumt? Har ingen erfarenhet av ASRock till skillnad från ASUS.

Tack på förhand.

En vass HTPC, iallfall CPU-mässigt.

Vet inte hur den integrerade grafikdelen är när det gäller 3D, det kan ju tänkas att drivrutiner och liknande inte är på plats för alla program än. Men det brukar ju Intel lösa hyfsat snabbt.

Visa signatur

HTPC 1/server: i5 4460, GTX 1060 3Gb, SilverStone Grandia GD08 + Silverstone Nightjar 400W (passivt) (Tyst och bra, ROON och mediaserver)
HTPC 2: I3 6100, Kolink Satelite, 12GB DDR3 1600MHz
Speldator 1 (Sonens): I7 3770 + GTX 1070, 32GB DDR3 1600MHz, Corsair Carbide 275R
Speldator 2 (Dotterns): Ryzen 2700X, 16Gb DDR4 2666MHz, s340 Elite

Permalänk
Medlem
Skrivet av nafs:

En vass HTPC, iallfall CPU-mässigt.

Vet inte hur den integrerade grafikdelen är när det gäller 3D, det kan ju tänkas att drivrutiner och liknande inte är på plats för alla program än. Men det brukar ju Intel lösa hyfsat snabbt.

Jo jag misstänkte det men som du säger Intel brukar vara snabba. Men prestandan som sådan borde räcka ett tag. Finns ju möjlighet att peta in ett grafik kort med om det skulle behövas.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av bootleg:

Jo jag misstänkte det men som du säger Intel brukar vara snabba. Men prestandan som sådan borde räcka ett tag. Finns ju möjlighet att peta in ett grafik kort med om det skulle behövas.

Skickades från m.sweclockers.com

Processorn är ju egentligen löjligt överdimensionerat för en vanlig HTPC, det räcker ju gott med en Pentium G840 egentligen. Men har man budgeten så varför inte, dessutom får man ju Intels förbättrade HD4000-grafik som skall vara ett stort steg framåt...

Visa signatur

HTPC 1/server: i5 4460, GTX 1060 3Gb, SilverStone Grandia GD08 + Silverstone Nightjar 400W (passivt) (Tyst och bra, ROON och mediaserver)
HTPC 2: I3 6100, Kolink Satelite, 12GB DDR3 1600MHz
Speldator 1 (Sonens): I7 3770 + GTX 1070, 32GB DDR3 1600MHz, Corsair Carbide 275R
Speldator 2 (Dotterns): Ryzen 2700X, 16Gb DDR4 2666MHz, s340 Elite

Permalänk
Medlem
Skrivet av nafs:

Processorn är ju egentligen löjligt överdimensionerat för en vanlig HTPC, det räcker ju gott med en Pentium G840 egentligen. Men har man budgeten så varför inte, dessutom får man ju Intels förbättrade HD4000-grafik som skall vara ett stort steg framåt...

Det är HD4000-grafik jag vill åt. Hade nöjt mig med i3 3225 men den är slut över allt. Men suger inte 3D i full HD mycket processor kraft, skulle man klara sig på G840?

Permalänk
Medlem
Skrivet av bootleg:

Det är HD4000-grafik jag vill åt. Hade nöjt mig med i3 3225 men den är slut över allt. Men suger inte 3D i full HD mycket processor kraft, skulle man klara sig på G840?

Nu är det beställt. Slutliga inköpslistan:

http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2147291&view=m

Nu gäller det bara att pilla ihop allt, var typ 10 år sen man satt ihop datorer men den ska väl gå bra Tack för synpunkterna nafs.

Permalänk
Medlem

Har plockat ihop lite delar som jag funderar på.
Jag skall använda denna dator som mediacenter, streama filmer i format (t.ex 1080p.BluRay.x264) från min stationära dator och surfa.
Kommer köra xbmc/win7?
DEt jag vill är att allt skall flyta fin fint utan streamlagg etcetc.

AMD A6-3500 2.1GHz med Radeon HD6530 579:-
ASUS F1A75-I DELUXE 1089:-
2xKingston HyperX blu 2048MB DDR3 PC3-12800 1600M 300:-
Morex T3500 - Svart (80W) 695:-
OCZ Intern SSD 60GB Agility 3 Series SATA III 2 689:-

Alla delar är plockade från webbhallen för att moderkortet fanns där, anledning att jag valt det moderkortet är fjärren.
Har läst lite om ASUS F1A75-M PRO DDR3 S-FM1 M-ATX värkar vara lite problem med detta kort drivers mm kan det vara så med det jag valt också?
Någon som har ett bättre förslag på bygge ink fjärr(gärna tangentbort) som ligger i 2500-3500:- klassen är tips alltid trevlig.

//caps

Permalänk
Medlem

Sitter och har lite beslutsångest.
Ska bygga en ny htpc som ska vara för film och en del surfande så den behöver egentligen inte klara spel osv.
Men det är viktigt att den fixar hd filmer utan problem.
Vad jag har kommit fram till själv är dom här:
http://www.inet.se/kundvagn/visa/1778872/intel
http://www.inet.se/kundvagn/visa/1792643/amd
Vilket av alternativen hade ni valt? varför? Eller ska jag kanske gå på något helt annat? (gärna inom samma prisklass.)

Permalänk
Medlem

Capsman: sitter i samma tankar här! försöker bygga en så billig mediapc som möjligt, tanken är att den sa köra linux, dist ej bestämd ännu.

Har än så länge gjort 2 stycken förslag som jag sitter och tittar på, den ena har jag gjort för att den ska vara så tyst som möjligt och den andra så billig som möjligt. vet att en mediapc inte behöver särskilt mycket cpu kraft så länge grafikkretsen kan sköta decodingen. 2 gig ram borde räcka till gott i dessa behov då jag inte tänker köra windows. samt en riktigt basic processor.

aktiv fläkt och billig.
http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2010143&view=m

Nära inpå heltyst, vet fortfarande inte om jag ska ha en ssd eller en mekanisk
http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2008254&view=m

Visa signatur

Byter hårdvara alltför ofta.... Mest troligt sitter jag på en dator med någon linuxdist på.

Permalänk
Medlem

det systemet jag har byggt hur skulle det funka?

Permalänk
Medlem

Förmodligen jättebra, en htpc behöver egentligen inte så mycket kraft, bara grafikkretsen decodar bra. Är du helt säker på att du vill ha en fläkt på din processor bara? Det är inte världens mest ljuddämpande chassi.

Visa signatur

Byter hårdvara alltför ofta.... Mest troligt sitter jag på en dator med någon linuxdist på.

Permalänk
Medlem

Hittade förresten att TDP på A6-3500 låg på typ 65 watt, i jämförelse ligger zacate alltså amds, E-350 på 18 watt och min quad core på runt 100 watt, troligt är nog att din dator kommer låta eller bli varm. 65 är rätt så högt för en htpc (tycker jag då)

Visa signatur

Byter hårdvara alltför ofta.... Mest troligt sitter jag på en dator med någon linuxdist på.

Permalänk
Medlem

http://www.inet.se/kundvagn/visa/1795511/2012-05-12

byggde ihop ett nytt system vad tror du om det?`

tack för svaren

Permalänk
Medlem

står sig dessa saker jag plockade ihop för några månader sig sedan än?
eller något som ska bytas ut?
http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2056890&view=m

nätagg, låda, diskar har jag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Capsman:

http://www.inet.se/kundvagn/visa/1795511/2012-05-12

byggde ihop ett nytt system vad tror du om det?`

tack för svaren

Såg bra ut, 2 gig ram borde räcka bra (du kan ju senare beställa 2gGb till om det inte skulle räcka, men det tvekar jag på att du kommer behöva med tanke på ssd disken och allt.), min desktop som kör linux ubuntu 12.04 har ännu aldrig varit över 2 gig i ram och då har jag ändå disablat swap-disken helt. fast jag tycker du borde kolla på en som kör amd 350 bara för att spara in någon hundring. exporterade en lista från dustin home med studentrabatt.

1 CORSAIR VS 2GB DDR3 SO-DIMM PC3-8500 1066MHZ 5010207247 CM3X2GSD1066 I lager 119,89
1 LOGITECH WIRELESS TOUCH KEYBOARD K400 #NORDIC 5010602255 920-003124 I lager 323,53
1 MOREX T3500 MINI-ITX 80W BLACK 5010465373 T3500-80 I lager 640,00
1 WESTERN DIGITAL SCORPIO BLUE 250GB 5400RPM SATA/300 5010620547 WD2500BPVT I lager 513,25
1 ZOTAC AMD FUSION E-350 WIFI MINI-ITX 5010589797 FUSION350-A-E I lager 1 261,46

sammanlagt 2858:- (studentrabatt)

en ssd på 64 Gb kostar 599kr just nu hos dom om du skulle vilja byta till en sådan. det är iaf lite billigare än 3400.

Jag byggde för typ 1 år sedan en liten htpc med mindre mått än det chassi du berättade om med en atom d525 och 2 gig ram, samt ett intel grafikkrets och var inte nöjd med grafikkretsen eftersom den inte var så bra på mediauppspelning (några inställningar senare fick jag den att köra 1080p mkv filer utan lagg)
Den var aldrig laggig eller seg till annat. Min bärbara dator jag fortfarande har, den har aldrig svikit mig i smidighet eller snabbhet då det gäller något jag kräver av den och då har den en single core processor med 2 gig ram.

Kan ju då tilläga att jag ALDRIG spelar något mer avancerat än minesweeper på den utan endast kör youtube/surfning/720p filmer/skolarbete på den. All spelning sker på konsoll (grafiken suger men jag gillar att spela med handkontroll i soffan, det är avslappnande och alla är alltid på samma hårdvarunivå)

Visa signatur

Byter hårdvara alltför ofta.... Mest troligt sitter jag på en dator med någon linuxdist på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zalsson:

står sig dessa saker jag plockade ihop för några månader sig sedan än?
eller något som ska bytas ut?
http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2056890&view=m

nätagg, låda, diskar har jag

Lite overkill med quadcore i en HTPC, skulle nog rekommendera lite mindre kraftig cpu och 8 gig ram är klart overkill med!

Visa signatur

Byter hårdvara alltför ofta.... Mest troligt sitter jag på en dator med någon linuxdist på.

Permalänk
Medlem

Svårt att välja

Hej alla trevliga och datorkunniga individer!

Jag har funderat på att fixa en mysig mediadator/HTPC-lösning (med hjälp av någon vän som kommer över) men då jag är fullkomligt ny på området så vänder jag mig naturligtvis till er i hopp om att få lite vägledning och hjälp om mina två ihopsatta alternativ.

Lyx-version
Chassi: Fractal Design Arc Mini
Nätaggregat: OCZ PowerSupply (PSU) ModXStream Series 700W
Moderkort: Asus P8Z77-I Deluxe
Processor: Intel Core i5 3550 (eller i7 3770S om det skulle behövas) + ev. Intel Air Cooling, Socket 2011
Grafikkort: ASUS Radeon HD 6850
Minne: Kingston 8GB DDR3 PC10600 1333MHz (2x4GB)
Hårddisk: Intel Intern SSD 330 Series 60GB SATA 2.5"
Optisk enhet: Samsung Intern SATA Blu-Ray Läsare 12x SH-B123L
Totalt pris: ca. 8 200 kr

Budget-version
Chassi: Silverstone Sugo SG05BB (+ 450W nätaggregat)
Moderkort+CPU+Grafikkort: ASRock E350M1 (AMD Dual-Core Processor E350 + AMD Radeon HD 6310)
Minne: Corsair XMS3 4GB DDR3 PC3-10666 1333MHz (TW3X4G1333C9A)
Hårddisk: Intel Intern SSD 330 Series 120GB SATA 2.5"
Optisk enhet: Sony Optiarc Intern SATA Bluray BC-5640H Slim
Totaltpris: ca. 4 500 kr

Frågorna är:
1. Är delarna i resp. "paket" kompatibla och kompletta? (t.ex. behövs det något ljudkort?)
2. Blir resultatet som erhålls med lyx-versionen dubbelt så bra som priset kan tyckas antyda?

Vill helst kunna se på blu-ray och streams, filmfiler m.m., gärna i 2560x1600/1440 upplösning utan problem.
Skärm och extern hårddisk finns redan.

Tack så jättemycket på förhand!
/S

Permalänk

Hej allesammans,
jag har tänkt köpa HTPC som skall vara tyst och strömsnål, som jag skall köra XBMC under Linux på.
Den skall användas till 1080p mkv-uppspelning, Youtube och typ SVT Play. Kopplat till 7.1-receiver och sen vidare till projektor.
Jag har filerna på en NAS, så det finns inga krav på diskutrymme.
Hur ser denna lista ut i ljuset av detta?
http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2034641
Jag har försökt få grepp om HTPC-världen, men det är lite för många faktorer som måste stämma överens, och jag tror inte jag har begripit alla...

Permalänk
Skrivet av Don Danielli:

Hej allesammans,
jag har tänkt köpa HTPC som skall vara tyst och strömsnål, som jag skall köra XBMC under Linux på.
Den skall användas till 1080p mkv-uppspelning, Youtube och typ SVT Play. Kopplat till 7.1-receiver och sen vidare till projektor.
Jag har filerna på en NAS, så det finns inga krav på diskutrymme.
Hur ser denna lista ut i ljuset av detta?
http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2034641
Jag har försökt få grepp om HTPC-världen, men det är lite för många faktorer som måste stämma överens, och jag tror inte jag har begripit alla...

Om du ändå ska bygga i en micro-ATX låda så kan du välja ett sådant moderkort istället och spara några hundra. Ett Asus E45M1-M Pro t.ex. eller ett Asus E35M1-M. Annars så såg det bra ut, det är inte så svårt att bygga om man börjar med ett AMD Fusion-kort.

Visa signatur

~ Proud member of Essingeleden Slalom Club ~

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don Danielli:

Hej allesammans,
jag har tänkt köpa HTPC som skall vara tyst och strömsnål, som jag skall köra XBMC under Linux på.
Den skall användas till 1080p mkv-uppspelning, Youtube och typ SVT Play. Kopplat till 7.1-receiver och sen vidare till projektor.
Jag har filerna på en NAS, så det finns inga krav på diskutrymme.
Hur ser denna lista ut i ljuset av detta?
http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2034641
Jag har försökt få grepp om HTPC-världen, men det är lite för många faktorer som måste stämma överens, och jag tror inte jag har begripit alla...

Om du inte har krav på diskutrymme, köp då Asus 1225B laptop för 3.000kr.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=1099223

Du sparar nästan 1.000kr men får då ingen SSD.
Men du får en mycket mindre maskin som tar mindre plats.

Visa signatur

Intel NUC8i5BEH - Iris Plus 655, i5 8259U 2,3GHz
MSI GE620DX-291NE - GT 555M, i5 2410M 2,3GHz
iPad Mini 4 & Macbook early 2011

Permalänk
Skrivet av aaaaa:

Om du inte har krav på diskutrymme, köp då Asus 1225B laptop för 3.000kr.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=1099223

Du sparar nästan 1.000kr men får då ingen SSD.
Men du får en mycket mindre maskin som tar mindre plats.

Fast platsen är inget problem heller, den skall stå i stereobänken, 3 meter från soffan. Så jag kommer ändå att behöva trådlöst tangentbord, som finns med i min lista, 599 kr. Så det är snarare 400 kr jag sparar, samt att det inte ser lika "snyggt" ut i stereohyllan... Men det var en spännande idé, så tack ändå.

Permalänk
Skrivet av fastforward:

Om du ändå ska bygga i en micro-ATX låda så kan du välja ett sådant moderkort istället och spara några hundra. Ett Asus E45M1-M Pro t.ex. eller ett Asus E35M1-M. Annars så såg det bra ut, det är inte så svårt att bygga om man börjar med ett AMD Fusion-kort.

Hm, jag kollade på de moderkorten nu. Jag vill gärna ha E-450 eftersom jag läst nånstans att t.ex. Youtube och SVT/TV4 etc Play hackar i högsta upplösning på E-350 (stämmer det tro?). Och det verkar bara finnas ett E-450-moderkort som är micro-ATX, och det är då Asus E45M1-M Pro. Tyvärr har inte det Bluetooth, så mitt Logitech-tangentbord skulle inte funka... Det känns lite deppigt.

Permalänk
Medlem

Köp en Rii Mini för 200kr istället så sparar du 400kr

Visa signatur

Intel NUC8i5BEH - Iris Plus 655, i5 8259U 2,3GHz
MSI GE620DX-291NE - GT 555M, i5 2410M 2,3GHz
iPad Mini 4 & Macbook early 2011