Permalänk
Medlem
Skrivet av bondenpaavo:

Såhär gjorde jag:

Tog inte många minuter att göra. Lite dubbelhäftande tejp och "pyramidskummet" från fultema.
Burken blev mycket tystare.

satte du fultema-skummet på dämpningsmattorna som finns original eller tog du bort dem först? funderar på någonting liknande i mitt define mini nämligen...

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Skrivet av Starric:

satte du fultema-skummet på dämpningsmattorna som finns original eller tog du bort dem först? funderar på någonting liknande i mitt define mini nämligen...

Rakt på bara. Såg ingen nackdel i att ha bitumenet kvar under.

Passade samtidigt på att med värmepistol värma fast bitumenplattorna där de släppt. Jag har ju ett gammalt R2.

Visa signatur

1. i9 osv...
2. Air 13"

Permalänk
Medlem
Skrivet av bondenpaavo:

Rakt på bara. Såg ingen nackdel i att ha bitumenet kvar under.

Passade samtidigt på att med värmepistol värma fast bitumenplattorna där de släppt. Jag har ju ett gammalt R2.

nej jag tänkte lite samma. bitumenet ökar ju massan på panelen och motverkar vibrationer, så med fluffigt skum kan man också dämpa mer direkt ljud bättre också

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

nej jag tänkte lite samma. bitumenet ökar ju massan på panelen och motverkar vibrationer, så med fluffigt skum kan man också dämpa mer direkt ljud bättre också

Fast i Define Mini är det inte bitumen, eller möjligtvis någon sämre variant. Mjukt och skumartat tycker jag det känns.

Mattorna i R2an eller om man köper bitumen för bildämpning på biltema har en helt annan tjocklek och tyngd. En tunn alupanel ska låta mer som en skrivbordsskiva när du knackar på den efter att man klistrat på ett lager.

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rattnalle:

Fast i Define Mini är det inte bitumen, eller möjligtvis någon sämre variant. Mjukt och skumartat tycker jag det känns.

Mattorna i R2an eller om man köper bitumen för bildämpning på biltema har en helt annan tjocklek och tyngd. En tunn alupanel ska låta mer som en skrivbordsskiva när du knackar på den efter att man klistrat på ett lager.

sant, det är inte bitumen, men det känns ganska platt och stumt tycker jag för att ha några riktiga ljudabsorberande egenskaper, tror de mer bidrar till minskade vibrationer...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

sant, det är inte bitumen, men det känns ganska platt och stumt tycker jag för att ha några riktiga ljudabsorberande egenskaper, tror de mer bidrar till minskade vibrationer...

Jag har en R2a, ett Mini och har tidigare dämpat ett chassi med biltemaplattor. Minin låter helt odämpad i förhållande till de andra två. Om man ändå ska dämpa seriöst kan jag rekommendera att värma loss originalmattorna och sätta dit bitumen plus högtalarmattan.

Bitumen dämpar nästan inget rent ljud utan mestadels vibrationer. Kan vara därför de bytt dämpmaterial. Men varför välja?

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rattnalle:

Jag har en R2a, ett Mini och har tidigare dämpat ett chassi med biltemaplattor. Minin låter helt odämpad i förhållande till de andra två. Om man ändå ska dämpa seriöst kan jag rekommendera att värma loss originalmattorna och sätta dit bitumen plus högtalarmattan.

Bitumen dämpar nästan inget rent ljud utan mestadels vibrationer. Kan vara därför de bytt dämpmaterial. Men varför välja?

jo, jag tycker inte ljuddämpningen gör nån jättestor nytta som den är. kanske bättre då att göra som du säger att byta till bitumen + absorbent... är det samma material i minin som i r3an förresten?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

jo, jag tycker inte ljuddämpningen gör nån jättestor nytta som den är. kanske bättre då att göra som du säger att byta till bitumen + absorbent... är det samma material i minin som i r3an förresten?

Vågar jag inte svara på eftersom jag bara har minin och R2.

Visa signatur

Asus U36SD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

Skrivet av Rattnalle:

Vågar jag inte svara på eftersom jag bara har minin och R2.

Är det inte så att det är en krympt version av R3?
Dom ändrade ju dämpningen i R3 på grund av lukten av bitumen? Tror dom inte kör med bitumen. Är något skumgummi liknande i R3 (har tyvärr ingen närbild på dämpningen i mitt).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Måste bara säga har detta chassi och är grymt nöjd!

Visa signatur

Var först med det senaste
http://techrate.se
Samarbete med:
http://likeit.se

Permalänk
Skrivet av Techrate:

Måste bara säga har detta chassi och är grymt nöjd!

Byggde min första dator för ett tag sen, och jag köpte ett Vitt.
Så satans snyggt det är ! och bra luftflöde.

Visa signatur

These pretzels are making me THIRSTY

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Är det inte så att det är en krympt version av R3?
Dom ändrade ju dämpningen i R3 på grund av lukten av bitumen? Tror dom inte kör med bitumen. Är något skumgummi liknande i R3 (har tyvärr ingen närbild på dämpningen i mitt).

Låter fullt rimligt. Minins dämpning har ju en nästan tygliknande textur på ytan medan bitumenmattorna (som för övrigt luktar mumma tycker jag) ser ut som asfalt utan gruset med en plastfilm över.

Visa signatur

Asus U36SD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rattnalle:

Låter fullt rimligt. Minins dämpning har ju en nästan tygliknande textur på ytan medan bitumenmattorna (som för övrigt luktar mumma tycker jag) ser ut som asfalt utan gruset med en plastfilm över.

Exakt bör då vara samma på mini och R3. Är rätt säker det är tyg på ytan av nylon eller nått (mitt har frasade kanter, så det ser ut som något vävt).

Jo hade varit gött med asfalt doften. Men köpte R3 för alla förbättringar som t.ex restetknapp och lite snabbare fläktar (dock är inte gummit inte förbättrat i alla fall i mitt). Dom lossnar lätt (dock är det lätt att få dit dom, man flyttar ju inte ofta på kablarna).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm

Permalänk
Medlem

Hej har ett R3 chassi som jag har monterat en 140mm fläkt på sidan, har monterat den så att den suger ut varmluften men jag antar att den gör mer nytta om jag drar in kallluft istället om jag vänder på den.

Nackdelen då är väl att den drar in en massa damm så jag tänkte höra hur man kan fästa ett dammfilter på bästa sätt, för det är väl nästan ett måste om man ska ha insugs fläkt?

Visa signatur

GTX 670 - 3570K - 8GB CORSAIR LP

Permalänk
Medlem
Skrivet av wankeer:

Hej har ett R3 chassi som jag har monterat en 140mm fläkt på sidan, har monterat den så att den suger ut varmluften men jag antar att den gör mer nytta om jag drar in kallluft istället om jag vänder på den.

Nackdelen då är väl att den drar in en massa damm så jag tänkte höra hur man kan fästa ett dammfilter på bästa sätt, för det är väl nästan ett måste om man ska ha insugs fläkt?

Det är väl bara att skruva dit?
https://www.inet.se/produkt/5331054/silverstone-sst-ff141b140...
Denna har till och med magnet !

Visa signatur

[CPU: Intel i5 13600KF] - [Moderkort: Asus TUF Z790] - [Minnen: Corsair Vengeance 2x16 5600MHz] - [GPU: Asus GeForce TUF 4070 Ti] [SSD: Samsung EVO 960 250GB, Samsung 850 500GB] - [Skärm: Msi 27" MAG274QRF-QD] - [Övrigt: Sennheiser HD650, Schiit Modi 2, Schiit Magni 3, Logitech G Pro, Ducky One 2 SF]

Permalänk
Medlem
Skrivet av KentBrack:

Det är väl bara att skruva dit?
https://www.inet.se/produkt/5331054/silverstone-sst-ff141b140...
Denna har till och med magnet !

Vad bra, köper mig en sån tack.

Visa signatur

GTX 670 - 3570K - 8GB CORSAIR LP

Permalänk
Medlem

Eventuellt trögfattad fråga:

Finns det ingen sladd till HDD aktivitetslampa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av eobet:

Eventuellt trögfattad fråga:

Finns det ingen sladd till HDD aktivitetslampa?

Näpp:) Men har kopplat power till HDD aktivitet i stället:) Kan nämna att det inte finns någon lampa häller för det (går ju pilla dit själv om man är händig).

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hej, jag hade tänkt att köpa ett Fractal Design define R3 och undrar om det håller temperaturerna bra? Kommer ha en i7 2600K samt ett XFX HD 7950 kort, kommer ha medföljande processorkylare.

Så kommer ett FD R3 med medföljande fläktar + en 140mm fläkt att kyla bra och hålla sig tyst under spelande eller ska man köra på ett annat chassi? För har hört att R3 låter mycket då man måste öppna dämpluckorna när det blir varmt ändå. Och då försvinner poängen lite.

Permalänk
Medlem
Skrivet av crilleee:

Hej, jag hade tänkt att köpa ett Fractal Design define R3 och undrar om det håller temperaturerna bra? Kommer ha en i7 2600K samt ett XFX HD 7950 kort, kommer ha medföljande processorkylare.

Så kommer ett FD R3 med medföljande fläktar + en 140mm fläkt att kyla bra och hålla sig tyst under spelande eller ska man köra på ett annat chassi? För har hört att R3 låter mycket då man måste öppna dämpluckorna när det blir varmt ändå. Och då försvinner poängen lite.

Mitt system håller sig runt 25-30 grader i idle med standardkonfiguration. Kör med i7 2700K och Sapphire 7950 OC, och grafikkortet blir aldrig varmare än 60 grader. När man spelar så varvar fläktarna upp ganska häftigt, de kör på ganska höga varvtal hela tiden, så vill du ha det ganska tyst får du byta fläktar.

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | Asus P8Z68-V Pro/GEN3 | Corsair DDR3 1600MHz 2x4GB | Intel Core i7 2700K | Samsung 850 EVO 500GB | Crucial m4 128GB |
EVGA GTX 1070 | EVGA SuperNOVA G2 750W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av 73mpl4R:

Mitt system håller sig runt 25-30 grader i idle med standardkonfiguration. Kör med i7 2700K och Sapphire 7950 OC, och grafikkortet blir aldrig varmare än 60 grader. När man spelar så varvar fläktarna upp ganska häftigt, de kör på ganska höga varvtal hela tiden, så vill du ha det ganska tyst får du byta fläktar.

Menar du att jag ska byta fläkt på grafikkortet eller dem i chassit? :S Är lite nybörjare så får ursäka min dumhet ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av crilleee:

Menar du att jag ska byta fläkt på grafikkortet eller dem i chassit? :S Är lite nybörjare så får ursäka min dumhet ^^

I chassit. XFX fläktar är ganska högljudda också, men du vinner mest på att byta de i chassit

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | Asus P8Z68-V Pro/GEN3 | Corsair DDR3 1600MHz 2x4GB | Intel Core i7 2700K | Samsung 850 EVO 500GB | Crucial m4 128GB |
EVGA GTX 1070 | EVGA SuperNOVA G2 750W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rattnalle:

inte konstigt att det verkar vara asfalt..bitumen är en slaggprodukt från asfalt så:) hehe

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk
Medlem

Hej,
Jag har ett define R3 och är mycket nöjd.
Ska uppgradera min dator med ett ASUS GTX 680 Direct CU 2 oc/top.
Och undrar om det kommer få plats i mitt chassi?
eller är det för stort så jag måste köpa nytt?

Visa signatur

Citera för svar!
9800X3D, ASUS ROG STRIX B650E-F, 32gb @6000 CL30, RTX 4080s FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Z0l!d:

Hej,
Jag har ett define R3 och är mycket nöjd.
Ska uppgradera min dator med ett ASUS GTX 680 Direct CU 2 oc/top.
Och undrar om det kommer få plats i mitt chassi?
eller är det för stort så jag måste köpa nytt?

Tjena, Hade du bara skrollat lite längre ner så hade du hittat min tråd som heter just det, "Fractal R3 och 680 DirektCU II."

Iaf från den info jag har fått i den tråden så ska Asus kortet få plats.

Permalänk
Medlem

Jag har funderat på en Define R3 eller en Define Mini för nästa projekt. Det finns vad jag kan se inga direkta jämförelser mellan lådorna även om båda har fått bra recensioner var för sig. Jag kommer endast att köra en hdd och en ssd och ett grafikort ur radeon 78xx serien. Detta ska kombineras med en 3570 K med en Thermalright mux 120. Grafikkortet kommer att överklockas.

Storleksmässigt ska ett Mini räcka gott och väl frågan men byter jag ner mig beträffande ljudnivå, kylning och kvalitet? Tacksam för svar då direkta jämförelser inte går att hitta.

Visa signatur

Stationär: I5 2500K, Noctua NH9, Gigabyte Z77MD3H, Corsair Vengeance 1600 mhz 8 GB, Sapphire Radeon HD 7870, Crucial M4 256 GB, Seagate Barracuda 250 GB, WD My Book usb 3 2TB, Samsung DVDRW, Fractal Design Define Mini, Corsair TX 650 W, Fläktar: Fractal Design 1300 RPM 2st, Scythe Gentle Typhoon 1150 RPM 2 st.
Laptop: Asus Zenbook UX31

Permalänk
Skrivet av Andyah:

inte konstigt att det verkar vara asfalt..bitumen är en slaggprodukt från asfalt så:) hehe

fel..

Permalänk
Medlem
Skrivet av bondenpaavo:

Såhär gjorde jag:
http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_43/32870000-32879999...

Tog inte många minuter att göra. Lite dubbelhäftande tejp och "pyramidskummet" från fultema.
Burken blev mycket tystare.

Folierade även hela chassit:
http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_43/32870000-32879999...

Dödade den lilla resonans som fanns. Tog lite längre tid dock...

www.eyeballers.net

-------------
Hej
Var fick du tag i den där folien?:)
Vore kul att kunna se mer bilder på det, ser riktigt snyggt ut tyckte jag

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem

Fråga: Flytta de bakre fötterna?

Hej,

Jag tänkte bygga en ny dator med just detta chasssi, men är osäker på om det kommer få plats i mitt skrivbord som är 50cm djupt (IKEA "Micke" med lucka). Chassit är enligt specifikationerna 521mm djupt så det kommer sticka ut lite i bakkanten, men det gör inget. Det vore däremot tråkigt om inte bakre fötterna hamnar innanför bakkanten av skrivbordet. På många bilder ser det ut som att fötterna sitter just ganska långt bak, så därför undrar jag om någon vänlig själ som äger chassit skulle kunna undersöka om det är möjligt att flytta in de bakre fötterna mot centrum?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hegger:

Hej,

Jag tänkte bygga en ny dator med just detta chasssi, men är osäker på om det kommer få plats i mitt skrivbord som är 50cm djupt (IKEA "Micke" med lucka). Chassit är enligt specifikationerna 521mm djupt så det kommer sticka ut lite i bakkanten, men det gör inget. Det vore däremot tråkigt om inte bakre fötterna hamnar innanför bakkanten av skrivbordet. På många bilder ser det ut som att fötterna sitter just ganska långt bak, så därför undrar jag om någon vänlig själ som äger chassit skulle kunna undersöka om det är möjligt att flytta in de bakre fötterna mot centrum?

Det borde gå då jag har för mig att dom endast är Limmade på, kan hända att jag har fel men gissar på det!

Visa signatur

Mobo: MSI MAG X570 Tomahawk | CPU: 3900X | CPU Kylare: Noctua NH-D14 SE2011 | RAM: 32GB G.Skill TirdentZ Neo | GPU: ASUS 3080 ROG STRIX OC White Edition | | PSU: Corsair RM750X | SSD: Silicon Power US70 | Chassi: Fractal Design Define C | Skärm: AOC CQ32G1
Samsung S22