Rösta fram t-shirt till communityt!

En vänsterhänt och en högerhänt mus samtidigt?

Permalänk
Medlem

En vänsterhänt och en högerhänt mus samtidigt?

Jag är ambidextriös och skulle vilja ha två möss till datorn. Speciellt på jobbet. Det går ju att ändra i Windows så att alla möss byter höger och vänster knapp, men går det att göra per mus med någon programvara?
Tidigare har jag haft två möss men då helt enkelt fått ha en mus "felinställd". Blir lite jobbigt att köra så i längden.
Någon som vet om någon sån programvara?

Eller finns det någon mus som har knapparna så? I så fall kan jag ju köpa en mus där knapparna är "felkopplade".

Visa signatur

Hayabusa T3 | Venum Elite Evo | UFC Venum Pro Line

Permalänk
Medlem

I musens egna mjukvara så borde finnas en sån inställning. Bara hoppas du har en tillräckligt bra mus som dom har orkat göra mjukvara till.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakke87:

I musens egna mjukvara så borde finnas en sån inställning. Bara hoppas du har en tillräckligt bra mus som dom har orkat göra mjukvara till.

DELL mössen vi har på jobbet är ju inte särskilt påkostade så tyvärr ingen sådan programvara tillgänglig.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Chromes lösning kanske vore någonting för dig?

Visa signatur

ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Ryzen 7 5700X3D | Corsair 16GB 3200Mhz Vengeance | GeForce RTX 4070 Dual OC 12G | Corsair HX 750W 80+ | Noctua NH-U12A | Fractal Define R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av moddelkaj:

Chromes lösning kanske vore någonting för dig?
http://www.youtube.com/watch?v=UiLSiqyDf4Y

Ska kolla in då jag kommer hem. Har inget ljud på jobbdatorn.

Visa signatur

Permalänk
99:e percentilen

OT: Är det precis lika enkelt för dig att använda vänster hand som höger exempelvis till att skriva eller använda musen? Vilka fördelar anser du finns med att kunna använda båda händerna?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zuggmate:

OT: Är det precis lika enkelt för dig att använda vänster hand som höger exempelvis till att skriva eller använda musen? Vilka fördelar anser du finns med att kunna använda båda händerna?

Hmm skriva och använda mus är lättare med höger hand. Det är dock på grund av vana. Jag skrev och målade med båda händerna då jag var liten. Vänster hand på vänster sida av en bok och så. Det tyckte inte min lärare om då hon var en jävla kärring. Så mina föräldrar fick välja om jag skulle använda vänster eller höger hand. Så kan inte alls skriva bra med vänster hand även om det nog går bättre än för högerhänta. Funderat på att träna upp dock.
Mus går bättre men har alltid spelat med höger hand för att möss för högerhänta är lättare att få tag på samt att spel är ofta förinställda för det. Idag ligger musen på vänster sida. Imorgon kanske på höger. Funkar lika bra för vardagliga sysslor. Ska testa spela BF3 med vänsterhand någon dag och se hur det går. Har ingen spelmus för vänster hand dock.

Däremot använder jag så gott som alltid mobilen med vänster hand. Då jag äter så spelar det ingen roll vilken hand jag använder.
Använda båda föttern då jag spelade fotboll var rätt bra. Lätt att lura målvakter Använde även där mest höger fot dock. Blev väl så då de flesta var högerfotade och jag lärde mig av de andra.
Håller innebandyklubba och hockeyklubba right. Vilket inte alltid vänsterhänta gör men det är vanligare. Åker snowboard och skateboard goofy vilket inte heller alltid är vänsterhänta som gör men det är vanligare.

Största fördelen jag märker av är egentligen då jag lagar mat, vilket jag gör ofta och tycker om. Kan lätt göra flera saker samtidigt.
Att kunna hamra och såga med båda händera har hjälpt då jag och brorsan byggt friggebod också. Då jag spelade badminton i skolan bytta jag hand medan jag spelade så det blev aldrig backhand-slag
Sen om man gör illa en hand, skär sig etc, så har jag inte samma handikapp i vardagen då jag istället kan använda andra handen.

Mitt ex tyckte jag var rätt händig också *wink wink* *nodge nodge*

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tenkai Star:

Ska kolla in då jag kommer hem. Har inget ljud på jobbdatorn.

[CC] för att få upp text.

Permalänk
Medlem

Jag använder två möss på jobbet där ena är konfigurerad för vänsterhand. Det är en microsoftmus där man kunde ändra inställning i det medföljande programmet för musen.
Det finns dock en bugg i windows där första klicket när du byter mus blir "högerklick" istället. Detta är inte jättejobbigt men lite störande.
I övrigt fungerar det bra och jag växlar hand för att minimera risken för musarm.

Visa signatur

Sverige är ett så litet land att det bara får plats en åsikt i taget där.