Ny dator, går åt skogen, desperat behov av hjälp!

Permalänk

Ny dator, går åt skogen, desperat behov av hjälp!

God morgon alla kära Sweclockers!

Igår anlände äntligen alla mina kära delar till mitt bygge som ser ut som följande;
http://www.inet.se/kundvagn/visa/1807600/inkop-2012-05-15

Allting är på plats och i alla fall alla fläktar till allting fungerar som det ska...Problemet är att vid uppstart så händer inte mycket mer än så, det bara surrar från alla fläktar. På mitt moderkorts LED-skärm står där endast en felkod "C" som jag har försökt troubleshoota men inte kommit fram till någon lösning....

Här är kickern dock...Datorn har startat upp vid 2 av mina säkert 2000 upplivningsförsök, och under de två sessionerna lyckades jag få in hela windows samt alla drivrutiner till moderkortet som följde med vid köpet. Det gick utan problem att starta om datorn genom windows, men när jag endast skulle stänga av den för att starta den på knappen, så gick det inte längre. Samma sak igen, det står bara "C" på moderkortet och den vill inte mer(antar att den inte ens vill starta upp BIOS'en eftersom skärmen inte vill alls heller)

skulle bli evigt tacksam för hjälp och tips med hur jag ska göra för att få liv i min masking lite mer permanent, jag vet ju att allting är fungerande eftersom den har startat 2 gånger och jag med egna ögon och fingrar har sett och installerat windows(till och med laddat ner ett nytt BIOS via internet, ej installerat dock, skiten dog innan jag kom så långt)

Jag är hjälplös, kan ni ändra på det? <3

Slacker!

Permalänk
Entusiast

Moderkortsdistanserna?

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem

Prova ta ur 2 ram stickor. Startar den då?

inte? prova ta ur grafikkortet. startar den då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrAdde:

Moderkortsdistanserna?

Skrivet av Xiod:

Prova ta ur 2 ram stickor. Startar den då?

inte? prova ta ur grafikkortet. startar den då?

Besvara frågan om distanserna, pröva minnena. Kolla så alla kablar sitter i ordentligt.

Återkom därefter.

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk

under de 2 gångerna som den har startat upp har det endast varit med ett av 4 ram minnen isatt, men dock startar den aldrig genom knappen på chassit, det har varit en gång genom knappen på själva moderkortet och en gång genom att jag trycke på reset CMOS

Permalänk
Medlem

Startar datorn med ström till bara moderkort och grafikkort, samt en rambricka i moderkortet?

Gör den inte det, dra ut grafikkortet och sätt tillbaka det. Se över strömkontakterna till det så det sitter ordentligt. Fungerar det fortfarande inte får du ta ut CPUn och se över pins (på moderkortet). Ser det bra ut sätt på plats den igen och prova starta.

Om den gör det, se över spänningsraporteringen i BIOS/UEFI, 3.3v 5v 12v ska alla ligga inom 5%, inte högre eller lägre. Är det kollat och är rätt, kan du ge ström åt en enhet efter varje shutdown. Se över volten varje gång du kopplar in en ny enhet. Får du in alla och datorn puttrar på med bara 1 minnesbricka, så dra in ett till så den hamnar i dual channel mode, sedan tre och sist fyra.

Det kan vara något så enkelt som glappande kontakt. Men också något så jävligt som en felande komponent.

Permalänk
Medlem
Skrivet av McSlacker:

under de 2 gångerna som den har startat upp har det endast varit med ett av 4 ram minnen isatt, men dock startar den aldrig genom knappen på chassit, det har varit en gång genom knappen på själva moderkortet och en gång genom att jag trycke på reset CMOS

Say what? När du tryckte på CMOS? Och vilken annan knapp på moderkortet? Jag vet att man kan tjuvkoppla så den kickar igång utan att knappen från chassit är inkopplad.

Så Distanserna sitter där? Och alla kablar från agget sitter där de ska, inget som saknar ström?

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk

update, utan grafikkort och med 4 ram minnen är det samma sak bara, står C på moderkortet,
utan grafikkort och med 1 samt med 2 minnen är det samma sak...

sen har jag tyvärr inte en blekaste aning om vad distanserna är, upplys mig är ni snälla?

Permalänk
Medlem

Du kan även prova att ta ut moderkortet från chassit och starta datorn medan moderkortet ligger på bit kartong, som moderkortslådan. Se till att kartongen är ren först.

Distanser

Sätts i chassis, moderkortet spänns fast på dem så att moderkortet inte kortsluts mot chassi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av McSlacker:

under de 2 gångerna som den har startat upp har det endast varit med ett av 4 ram minnen isatt, men dock startar den aldrig genom knappen på chassit, det har varit en gång genom knappen på själva moderkortet och en gång genom att jag trycke på reset CMOS

Eftersom du bara lyckats starta datorn genom moderkortet, kolla att du satt i frontkontakterna riktigt i moderkortet. Framför allt den till startknappen på chassit.

Visa signatur

Desktop: i7 3770 @4,2ghz, H100 | Maximus V Gene | Vengeance LP 16GB 1600MHz | Asus GTX 970 Strix | Corsair HX750

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Skrivet av McSlacker:

sen har jag tyvärr inte en blekaste aning om vad distanserna är, upplys mig är ni snälla?

Det är oftast gulaktiga små bitar med skruv på en sidan och ett hål in, på andra sidan.
Skall skruvas mellan chassi och moderkort. Brukar vara 9st.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 | MSI MAG B560 TOMAHAWK WIFI | Intel Core i5 11600K | MSI GeForce RTX 3060 12GB VENTUS 3X OC | ASUS ROG Strix 850W | Kingston Fury 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz | Noctua NH-U12S | Samsung 970 EVO Plus 2TB | W10

Permalänk
Medlem
Skrivet av McSlacker:

update, utan grafikkort och med 4 ram minnen är det samma sak bara, står C på moderkortet,
utan grafikkort och med 1 samt med 2 minnen är det samma sak...

sen har jag tyvärr inte en blekaste aning om vad distanserna är, upplys mig är ni snälla?

Ehmm... Har du byggt datorn själv?

Distanserna är de små gula muttrarna man skruvar på plåten i chassit man sedan hånger upp moderkortet på. Sitter inte dessa muttrar där så har du bränt moderkortet och i värsta fall mer.

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Entusiast
Skrivet av McSlacker:

update, utan grafikkort och med 4 ram minnen är det samma sak bara, står C på moderkortet,
utan grafikkort och med 1 samt med 2 minnen är det samma sak...

sen har jag tyvärr inte en blekaste aning om vad distanserna är, upplys mig är ni snälla?

Om du inte monterat moderkortsdistanserna så har du antagligen kortslutit något.
Kolla på bilden som Ouffer visade.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem

Om du kan starta den genom moderkortets pins så har du defenitivt kopplat frontpanelen fel. Kolla så att kabeln från startknappen sitter i rätt pins, och tryck in dom ordentligt.

Permalänk

fick hjälp av 2 kompisar med erfarenhet att bygga det, där är distanser, alla 9 sitter på plats, blir nog att få hit min polare så plockar vi isär den igen och börjar om från början!

Permalänk
Skrivet av Xiod:

Om du kan starta den genom moderkortets pins så har du defenitivt kopplat frontpanelen fel. Kolla så att kabeln från startknappen sitter i rätt pins, och tryck in dom ordentligt.

den startar inte varje gång via knappen, har endast hänt en gång och då var jag på reset knappen brevid också... :/

Permalänk

Står det bara felkod C...inget annat? Ingen siffra före eller efter?

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk

står bara C, inget annat, har förstått att det syftar på att den inte riktigt har kontakt med CPU'n, men det känns jäääävligt mysko eftersom datorn har startat upp två gånger och funkat som den ska, glapp känns ju mindre troligt när den sitter bra på plats och allt :/

Permalänk
Skrivet av McSlacker:

står bara C, inget annat, har förstått att det syftar på att den inte riktigt har kontakt med CPU'n, men det känns jäääävligt mysko eftersom datorn har startat upp två gånger och funkat som den ska, glapp känns ju mindre troligt när den sitter bra på plats och allt :/

Korrekt!

http://www.evga.com/forums/tm.aspx?m=1410534&mpage=1&print=tr...

"Post code 'C' indicates the board cannot initialize the CPU. "

"Like Zelmo said "C" is the same as "FF". It means the board can't even start to post."

http://www.evga.com/forums/tm.aspx?m=1504008&mpage=1&print=tr...

"Steps to troubleshoot the C error on post:

If a hand tightened CPU cooler try loosening the fasteners to see if this is the issue.
Check the CPU socket for bent pins that may have occurred during the installation.
Check the Power Supply to make sure the connections are solid and that it is working properly.
Check for any pieces of medal from the case that might be making contact with the board.
"

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk

då kommer vi till problemet, lösningen?

har ingen aning om hur jag ska göra för att den ska få kontakt, den sitter ju där och uppenbarligen på plats eftersom den har startat upp 2 gånger, glapp som sagt eller vad händer egentligen? :S

Permalänk

har inga pins som kan vara böjda på min processor, och efter den första uppstarten tog jag bort processorn och satte tillbaka den, den startade då ännu en gång, men inte mer.

Blir till att plocka isär allt och börja om från början, polaren kommer snart med

Permalänk
Skrivet av McSlacker:

då kommer vi till problemet, lösningen?

har ingen aning om hur jag ska göra för att den ska få kontakt, den sitter ju där och uppenbarligen på plats eftersom den har startat upp 2 gånger, glapp som sagt eller vad händer egentligen? :S

Lösningen för en kille i sista länken från EVGA forumet var att byta nätagg...du eller en kompis har inte ett annat agg att testa?
Montera om processorn också...gör det först...hjälper inte det...testa byt nätagg om du har ett till!

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk
Skrivet av McSlacker:

har inga pins som kan vara böjda på min processor, och efter den första uppstarten tog jag bort processorn och satte tillbaka den, den startade då ännu en gång, men inte mer.

Blir till att plocka isär allt och börja om från början, polaren kommer snart med

Men du har pins i socketen på moderkortet...de kanske är skadade...visst har du köpt kortet hos INET? Lagerrensnings moderkort?
När de hade lagerrensning på MSI C-45 då hade någon också detta problem...med böjda pinnar i socketen på moderkortet...hm...låter inte bra INET!

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk

har ju ett 600w nätagg som jag använder i datorn jag sitter på nu, dock nästan 3 år gammalt, samt 100w mindre kraftigt...

ja det stämmer, det köptes på inet

Permalänk
Skrivet av McSlacker:

har ju ett 600w nätagg som jag använder i datorn jag sitter på nu, dock nästan 3 år gammalt, samt 100w mindre kraftigt...

ja det stämmer, det köptes på inet

Testa montera om processorn...kolla om du ser något konstigt i socketen...böjda pins eller pins som står upp...kolla så du monterar den rätt!
Därefter montera kylaren med ny kylpasta...hjälper inte det...testa byt nätagg! Hör av dig när du gjort detta...

http://www.evga.com/forums/tm.aspx?m=1497284&mpage=1

I denna tråd löser det sig för en med code C...när han monterar om processorn...och för en när han byter till sitt gamla nätagg...så jag håller tummarna att någon av åtgärderna löser problemet! Ytterligare en i tråden bytte nätagg...det löste sig för honom också!

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk

FINAL UPDATE!!!!

Sådär ja! Efter att ha monterat av allting och kört allting vid sidan om chassit och provat del för del, och det fortfarande inte ville funka, så bytte vi från det nya 700W som jag hade beställt till mitt gamla 650W och det funkade på första försöket!

Sitter i skrivande stund på det nya systemet och är i full fart med alla updateringar!

Tack så otroligt mycket för all hjälp!

Slacker <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av McSlacker:

FINAL UPDATE!!!!

Sådär ja! Efter att ha monterat av allting och kört allting vid sidan om chassit och provat del för del, och det fortfarande inte ville funka, så bytte vi från det nya 700W som jag hade beställt till mitt gamla 650W och det funkade på första försöket!

Sitter i skrivande stund på det nya systemet och är i full fart med alla updateringar!

Tack så otroligt mycket för all hjälp!

Slacker <3

Gött!

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av McSlacker:

FINAL UPDATE!!!!

Sådär ja! Efter att ha monterat av allting och kört allting vid sidan om chassit och provat del för del, och det fortfarande inte ville funka, så bytte vi från det nya 700W som jag hade beställt till mitt gamla 650W och det funkade på första försöket!

Sitter i skrivande stund på det nya systemet och är i full fart med alla updateringar!

Tack så otroligt mycket för all hjälp!

Slacker <3

650w vs 700w är lika med noll skillnad på ett bra nätaggregat. Sedan hade du tråden på evgas forum där de löst samma fel med en trasigt nätagg. Sedan så som felet uppvisade sig på är också karaktäristiskt för ett nätagg som inte är friskt. Nu är inte corsair gs serie något som osar kvalité heller.

Permalänk

Hehe...kul att det löste sig! Lycka till med resten av bygget!

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb