Asus lanserar P8Z77-V Premium och Pro/TB med Intel Thunderbolt

Permalänk
Melding Plague

Asus lanserar P8Z77-V Premium och Pro/TB med Intel Thunderbolt

Intels höghastighetsgränssnitt är inte bara en angelägenhet bland bärbara datorer. Asus introducerar två nya moderkort för Ivy Bridge med stöd för Thunderbolt.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

32GiG integrerad SSD DO WANT THIS.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem

3800kr? Och så finns det inga Thunderbolt enheter ute.

Permalänk
Medlem

Ännu en gång: iMac som skärm!

Dock vore det bra om någon från Asus har möjlighet att bekräfta att detta fungerar, så man inte, mot förmodan, köper grisen i säcken.

Visa signatur

Stationär: i5 2500K @ 4.3 GHz / GTX570 / 8GB @ 1600MHz / P8Z68-V Pro / 120GB SSD + 320 GB HDD / HX650 / FD Define R3 / W7 64 bit
Bärbart: 13.3" MacBook Pro / iPhone 4 / Nikon D80 + 18-135/3.5-5.6 + 50/1.8D
Hemmabio: Samsung 40" UE40D6515 / Yamaha RX-V465 + Canton GLE 490 (MW)
Kaffe: Moccamaster KB741 || Planerat: Rancilio Silvia + Gaggia MDF

Permalänk
Skrivet av Lindgren92:

Gör det inte?
http://store.apple.com/se/search?find=thunderbolt

Bara för att nämna några.

Permalänk
Medlem

Ja jösses vad dom fläskar på med priset.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5700X3D, LPX 64GB 3600, RTX4060

Permalänk
Medlem
Skrivet av eriohm:

Gör det inte?

Ja för Apple är ju så billiga, eller inte.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem

Varför denna ständigt blåa färg?

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk

Vilket pris. Nej USB 3.0 räcker gott och väl.

Visa signatur

Stationär Speldator: AMD Ryzen 7 2700 I AMD Radeon 6750 XT
Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti

Permalänk
Medlem

SSD?

Vad skall man med en integrerad SSD till? Om man köper ett så här dyrt kort är det då inte troligt att man även köper en riktig SSD disk.

Permalänk
Skrivet av Bejje:

Men behöver ju inte köpa där, bara ett exempel på vad som finns ute.

Permalänk
Medlem

Frågan är bara vad man skall ha det till... Svårt att motivera i dagsläget iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

Om du istället trycker på länken och tittar på vilka produkter som erbjuds skulle till och med du inse att det inte enbart är Apple-produkter där.

Av totalt 20 produkter har Apple 3 stycken där...

Visa signatur

Stationär: i5 2500K @ 4.3 GHz / GTX570 / 8GB @ 1600MHz / P8Z68-V Pro / 120GB SSD + 320 GB HDD / HX650 / FD Define R3 / W7 64 bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arginj:

Om du istället trycker på länken och tittar på vilka produkter som erbjuds skulle till och med du inse att det inte enbart är Apple-produkter där.

Jag har inte sagt något om Appleprodukter. Det jag menar är att allt som de säljer, även andras produkter är onödigt dyra. En klassiker är ju att uppgradera en dator som man köper med extra minne eller extra hårddisk och det blir sjukt mycket dyrare än vad det blir att själv köpa minne och disk och sedan stoppa in.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

Jag har inte sagt något om Appleprodukter. Det jag menar är att allt som de säljer, även andras produkter är onödigt dyra. En klassiker är ju att uppgradera en dator som man köper med extra minne eller extra hårddisk och det blir sjukt mycket dyrare än vad det blir att själv köpa minne och disk och sedan stoppa in.

Jaså?

På Apples hemsida kostar "LaCie 4 TB 2big Thunderbolt Series RAID hårddisk" 5390:-. På Inet kostar samma produkt 5490:-. Alltså 100:- mer.

På Apples hemsida kostar "Western Digital 6 TB My Book Thunderbolt Duo Dual-Drive Storage System" 5990:-. På cdon kostar samma produkt 5490:-. Alltså 500:- mindre.

På Apples hemsida kostar "Elgato 240 GB Thunderbolt Solid State Drive" 6199:-. På dustinhome kostar samma produkt 6990:-. Alltså 791:- mer.

Således ligger tillbehören (som detta handlade om) på ungefär samma priser som andra butiker, så sluta med dina falsarier.

EDIT: Observera att jag tog 3 slumpvis valda produkter bland Thunderbolt-tillbehören, som detta handlade om.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arginj:

Jaså?

På Apples hemsida kostar "LaCie 4 TB 2big Thunderbolt Series RAID hårddisk" 5390:-. På Inet kostar samma produkt 5490:-. Alltså 100:- mer.

På Apples hemsida kostar "Western Digital 6 TB My Book Thunderbolt Duo Dual-Drive Storage System" 5990:-. På cdon kostar samma produkt 5490:-. Alltså 500:- mindre.

På Apples hemsida kostar "Elgato 240 GB Thunderbolt Solid State Drive" 6199:-. På dustinhome kostar samma produkt 6990:-. Alltså 791:- mer.

Således ligger tillbehören (som detta handlade om) på ungefär samma priser som andra butiker, så sluta med dina falsarier.

EDIT: Observera att jag tog 3 slumpvis valda produkter bland Thunderbolt-tillbehören, som detta handlade om.

Där ser man. Apple är alltså bland de billigare på vissa produkter. Det har jag faktiskt aldrig sett förr. Eller så kan det bero på att jag inte kollar på ett specifikt märke när jag är ute och handlar. Hittar jag t.ex. en extern hårddisk på 2TB 7200RPM på Apples sida av märke X och den kostar 2100kr och sen hittar jag en annan extern disk på 2TB och 7200RPM på annan sida för 1200kr så tar jag troligen den om den inte ser hemsk ut eller fått dåliga användarbetyg. Med andra ord behöver inte Apple vara jättedyr på de produkter de säljer, men det är vanligt att de säljer generellt dyra produkter.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Arginj:

Jaså?

Där ser man, intressanta siffror.

Permalänk
Skrivet av Arginj:

Jaså?

Han nämnde att han ville uppgradera minnet från en standard konfig i datorn som ett exempel. Du kontrar då med externa enheter....Jag kollade själv häromdagen på Macbook Pro modeller, och att hoppa från 4GB ram till 8GB kostade cirkus 1900 kr. Om inte det är att fläska på priset, så vet jag inte vad som är. Jag uppgradera själv ram-minnet på min lappis, och då kostade ram-minnet endast 800, och det var flera år sedan. Varför kostar det så mycket på Apple's grejer måntro? Apple är inte ensamma om man fläska på, väljer du en Dell dator och vill uppgradera viss hårdvara, så betalar men oftast mer än att köpa hårdvaran i annan butik.

Visa signatur

PC: GeForce GTX 1080 Ti / GeForce GTX 560 TI / i7 4770K / 32GB / 1TB SSD+1.4TB / Bluray / 27".
Laptop A: ASUS ROG STRIX G164FR / GeForce RTX 5070 Ti / Ryzen 9 9955HX / 32GB / 3TB M.2 SSD / Laptop B: Dell XPS 13 (9380) / i7 8565U / 16 GB / 256GB M.2.
Server: GeForce GT 710 / Ryzen 5 1600 / 16GB / 250GB M.2 SSD+9,5TB / RDC-Controlled.
Additional Storage: 34,5TB.

Permalänk
Medlem

ASUS är ju kungar på att släppa någorlunda intressanta saker kort efter att jag redan gjort mitt köp, i alla fall! Först köpte jag P8Z68-V PRO när den var relativt ny, och så precis när jag hade köpt den så utannonserade de P8Z68-V PRO/GEN3. Nu för en vecka sen köpte jag P8Z77-V PRO och nu utannonserar de dessa. Hmmpfh.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninjaflipp:

ASUS är ju kungar på att släppa någorlunda intressanta saker kort efter att jag redan gjort mitt köp, i alla fall! Först köpte jag P8Z68-V PRO när den var relativt ny, och så precis när jag hade köpt den så utannonserade de P8Z68-V PRO/GEN3. Nu för en vecka sen köpte jag P8Z77-V PRO och nu utannonserar de dessa. Hmmpfh.

Vad är det du kommer sakna förrutom statusen att ha det senaste ...

Visa signatur

MSI Z370 Gaming Pro Carbon | i5 8600K @5.0 GHz | GTX 3070 | 16GB 2666 Mhz | Noctua NH-U12A | Fractal Design Integra M 650W | 960 EVO 500 GB | 970 EVO 1 TB | Fractal Design Focus G Gunmetal Grey | Logitech G502 Wireless Lightspeed | Corsair K70 | ASUS 27" Predator | Razer Nari Essential

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arginj:

Ännu en gång: iMac som skärm!

Dock vore det bra om någon från Asus har möjlighet att bekräfta att detta fungerar, så man inte, mot förmodan, köper grisen i säcken.

Imac som skärm/server vore riktigt häftigt om det gick.

Permalänk

Snacka om onödigt att ha integrerad SSD, de kunde lika gärna ha en integrerad bajskorv och ta 1200 kr betalt för den.
För vem köper ett sånt moderkort och kör sen utan SSD?
Priset för moderkortet är off the scale.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

Där ser man. Apple är alltså bland de billigare på vissa produkter. Det har jag faktiskt aldrig sett förr. Eller så kan det bero på att jag inte kollar på ett specifikt märke när jag är ute och handlar. Hittar jag t.ex. en extern hårddisk på 2TB 7200RPM på Apples sida av märke X och den kostar 2100kr och sen hittar jag en annan extern disk på 2TB och 7200RPM på annan sida för 1200kr så tar jag troligen den om den inte ser hemsk ut eller fått dåliga användarbetyg. Med andra ord behöver inte Apple vara jättedyr på de produkter de säljer, men det är vanligt att de säljer generellt dyra produkter.

Det är väl just det här som är problemet med dagens anti-apple folk, säger inte att du tillhör den kategorin men rent generellt, folk är dåligt uppdaterade, har ingen koll och "antar" en massa. Men ja, Apple är dyrare, det är lite så det är med premium-produkter. Köper du en ferrari eller en moddad volvo 240 så är ferrarin dyrare även fast hästkrafterna kanske är densamma i båda bilarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tanax:

Köper du en ferrari eller en moddad volvo 240 så är ferrarin dyrare även fast hästkrafterna kanske är densamma i båda bilarna.

Japp, men just när det gäller hårddiskar så spelar faktiskt inte utseende så stor roll. Visst, den bör inte se ut som stryk, men den behöver inte se ut som en ferarri heller. Det viktiga med en extern disk är att den har det utrymmet och hastigheten man är ute efter. Sen om den ser ut som en Audi A6 istället för en Ferrari spelar inte så stor roll om den kostar hälten så mycket.

Med datorer är det dock en annan femma då de tar sin plats plats och bör se snygga ut. Då tar jag gärna en Mac, men endast om den har tillräckligt med prestanda för det jag behöver använda den till.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

skillnaden mellan z77 pro/tb och z77-v pro?

Visa signatur

Chassi: NZXT Phantom 410 Vit Moderkort: ASUS P8Z77-V PRO CPU: Intel Core i5 3570K GPU: EVGA GTX 580 Superclocked 1536MB SSD: Intel 520 120GB HDD: Western Digital Caviar Black 1TB RAM: Corsair Vengeance Blue 8GB 1600Mhz Nätaggregat: NZXT HALE90 850W 80+ Gold Modulär Blueray: Asus BW-12B1LT Tangentbord: Razer Lycosa Mirror Special Edition Mus: Razer Deathadder Respawn Skärm: AOC i2353FH

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lindgren92:

Skrivet av eriohm:

Gör det inte?

Skrivet av Bejje:

Skrivet av Arginj:

Skrivet av Bejje:

Skrivet av Arginj:

Jaså?

Skrivet av GambitSWE:

Han nämnde att han ville uppgradera minnet från en standard konfig i datorn som ett exempel. Du kontrar då med externa enheter....Jag kollade själv häromdagen på Macbook Pro modeller, och att hoppa från 4GB ram till 8GB kostade cirkus 1900 kr. Om inte det är att fläska på priset, så vet jag inte vad som är. Jag uppgradera själv ram-minnet på min lappis, och då kostade ram-minnet endast 800, och det var flera år sedan. Varför kostar det så mycket på Apple's grejer måntro? Apple är inte ensamma om man fläska på, väljer du en Dell dator och vill uppgradera viss hårdvara, så betalar men oftast mer än att köpa hårdvaran i annan butik.

Du verkar nog inte riktigt ha läst ordentligt. Han tar upp RAM som ett exempel. Dock skriver han "Det jag menar är att allt som de säljer, även andras produkter är onödigt dyra." utan att över huvud taget nämna några specifika delar. Dessutom handlade diskussionen om Thunderbolt-enheter innan han ens nämnde RAM-minne, så att påpeka att min så kallade "kontring" inte hör till diskussionen är ju bara helt fel.

EDIT: Du har hela diskussionen ovan om du vill läsa igen. Den handlar som sagt om Thunderbolt-tillbehör innan RAM ens kom på tal.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Sh4dy:

skillnaden mellan z77 pro/tb och z77-v pro?

I princip inget förutom Thunderbolt förstås.

"Pro/Thunderbolt is nearly identical to the P8Z77-V Pro, with only a couple of minor changes that we could spot. For one the P8Z77-V Pro/Thunderbolt lacks the full-size DisplayPort connector and a pair of USB 2.0 ports. The USB 2.0 ports have clearly been replaced by the Thunderbolt/miniDP connector and apparently Asus figured that the extra DisplayPort connector and as such triple-display output would be reserved for the Premium, as despite the P8Z77-V Pro/Thunderbolt having four display connectors, only two of them can be used at once.

Some minor changes has taken place in terms of component layout at the rear edge of the motherboard as well with the ASMedia PCI Express to PCI bridge having been moved further down the PCB to make space for the Thunderbolt controller. The P8Z77-V Pro had space for what appears to be a PCI FireWire chip that was never implemented and as such this should have been a fairly minor change to the actual functionality of the board. Missing of course is also the TB_Header connector, as it makes no sense having that and it its place is another USB 2.0 header and it looks like Asus has also added a serial port header and a TPM header to the P8Z77-V Pro/Thunderbolt."

http://vr-zone.com/articles/asus-gets-official-on-its-first-t...

Blir lite knasigt när inte Deluxe modellen har Thunderbolt, kan bli svårt för köpare att välja mellan Deluxe och Pro/TB.

Permalänk
Medlem

Fråga: vad fyller den inbyggda SSDn för funktion? Vad skall man ha på den - är den tänkt för OS, eller?

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 | 16GB | 512GB + 2TB SSD | RTX 3060

Permalänk
Medlem

SSD på moderkortet - NEJ TACK! Det där vill jag välja själv. Men jag vill gärna se lite mer tb på moderkorten:)

Visa signatur

Fractal Design R5, i5 6600k, MSI Z170A XPOWER GAMING TITANIUM EDITION, MSI GTX 980, 8GB Minne @ 2400MHz, BeQuiet Kraft 700W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Llhweiir:

Fråga: vad fyller den inbyggda SSDn för funktion? Vad skall man ha på den - är den tänkt för OS, eller?

Skulle kunna tänka mig att det är någon form av smart cache där du fortfarande använder en traditionell HDD och SSD:n används för att boosta dina mest använda filer.