Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Ljud via optisk eller HDMI

Permalänk

Ljud via optisk eller HDMI

Hej!

Jag har en fråga angående hur jag ska köra ljudet nu när jag ska skaffa en Mac Mini. I dagens läge så kör jag optisk till en yamaha rx-v671 (hdmi) och bild separat via DVI till skärmen som även har ingång för hdmi. Jag ska även skaffa en Apple airport express då det trådlösa inte räcker till i huset, vilket kommer medföra att airporten kommer sitta vid skrivbordet. Jag kommer i vilket fall som helst koppla in airporten till recivern så jag kan använda mig av Airplay.

Så nu hur jag en fråga vilket alternativ som borde fungera bäst;

alt1.

(Bild via hdmi) Mac > Skärm
(Ljud) Mac > Airport Express > Toslink adapter > Optisk kabel > Reciver

alt2.

(Bild och ljud via hdmi) Mac > Reciver > Skärm
(Spelning via iphone) Airport Express > Reciver

Mvh
Petter

Permalänk

Jag är antagligen en noob nu, men är inte hdmi, optiskt och usb, digital källa alla 3?

Visa signatur

I Fractal Design Define R4 Arctic White I EVGA GeForce GTX 680 2GB I i7 2600K I 16gb 1333mhz I Be-Quiet Pure Power L8 630W I 1 TB hårddisk I SanDisk SSD Extreme 120GB I Logitech MX Master I SteelSeries 4HD Mousepad I Samsung S27A950D I Logitech Z623 I

Permalänk
Medlem

Optiskt är gammal teknik, Kör Hdmi så mycket du kan

Visa signatur

CPU: AMD FX-8350 @ 4,20 GHz GPU: ASUS ROG Matrix R9 290X
RAM: 4x2GB Corsair Dominator CL8 1600Mhz SSD: Samsung 840 250GB
PCB: ASRock 990FX Extreme9 SPU: Xonar D2 PSU: Corsair AX 750 W
Jag har högre V-core än dig! http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=2427150

Permalänk
Medlem
Skrivet av Malawie:

Optiskt är gammal teknik, Kör Hdmi så mycket du kan

Varför?

Till ts:

Ta det som känns bäst och ger minst sladdar/krångel. Ljudmässigt finns ingen skillnad ifall det är det du undrar.

Permalänk
Medlem

Det gör ingen skillnad, samma ettor och nollor kommer ändå komma till förstärkaren. Alt.2 låter smidigare och den högre bandbredden (HDMI vs. Toslink) kan komma till nytta om du ska lyssna på lossless-ljud i fler än två kanaler.

Permalänk
Medlem

optiskt har inget stöd för Dolby TrueHD, DTS-HD Master Audio, Dolby Digital Plus och DTS-HD High Resolution Audio

Dvs. om du vill ha bästa möjliga ljudupplevelse så fungerar det ej med optiskt

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av DAoG:

optiskt har inget stöd för Dolby TrueHD, DTS-HD Master Audio, Dolby Digital Plus och DTS-HD High Resolution Audio

Dvs. om du vill ha bästa möjliga ljudupplevelse så fungerar det ej med optiskt

Helt sant, men mac mini har ingen blurray, och optiken har ibland fördelen av att det ger galvanisk issolation, jag tror inte det skiljer nått hörbart i det här fallet oavsett hur man kopplar och om det skulle vara skillnader så borde tosliken ha en fördel, iom galvanisk issolation, det är många som får störningar från datorer som kopplas till hembion, många har inte datorerna i anslutna mot samma jord som hembion, och hembion kan ibland ha 2 olika jordanslutningar och då får man nästan garanterat oljud.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DAoG:

optiskt har inget stöd för Dolby TrueHD, DTS-HD Master Audio, Dolby Digital Plus och DTS-HD High Resolution Audio

Dvs. om du vill ha bästa möjliga ljudupplevelse så fungerar det ej med optiskt

Tvivlar starkt på att nämnda tekniker ger bästa möjliga ljudupplevelse.

Skrivet av mrqaffe:

Helt sant, men mac mini har ingen blurray, och optiken har ibland fördelen av att det ger galvanisk issolation, jag tror inte det skiljer nått hörbart i det här fallet oavsett hur man kopplar och om det skulle vara skillnader så borde tosliken ha en fördel, iom galvanisk issolation, det är många som får störningar från datorer som kopplas till hembion, många har inte datorerna i anslutna mot samma jord som hembion, och hembion kan ibland ha 2 olika jordanslutningar och då får man nästan garanterat oljud.

Skillnader i jord gäller väl ändå vid överföring av analoga signaler.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av tehlily:

Skillnader i jord gäller väl ändå vid överföring av analoga signaler.

Nej jordfel kan man få så fort det finns en galvanisk förbindelse, dvs alla kablar, det behöver inte vara en ljudkabel som ger ljudstörningar heller, det vanligaste felet med hembiosar är att folk har en separatjordad antenn och måste montera på en transformator på den för att det blir brum i basmodulen iom att ljudsytemet är jordat på ett annat ställe än antennen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Koppla via receiver torde bli smidigast, men det kan vara värt att försöka bekräfta först att inte receivern kan orsaka inputlag när man använder den som passthrough. (plus att bilden ska passera helt orörd utan omskalning, "bildförbättringar" osv)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tehlily:

Tvivlar starkt på att nämnda tekniker ger bästa möjliga ljudupplevelse.

Jo, det gör de. Eftersom att det är lossless-format så förloras ingen data i komprimeringen så det är ganska omöjligt att få det att låta bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rSon:

Jo, det gör de. Eftersom att det är lossless-format så förloras ingen data i komprimeringen så det är ganska omöjligt att få det att låta bättre.

Isf ett par frågor: varför flera olika tekniker? Och vad gör de som inte går att göra med t.ex flac och en optisk kabel?

Edit: en diskussion som kanske lämpar sig bäst för privata meddelanden. TS får säga till om han tycker att vi (jag) skräpar ner tråden.

Permalänk

Tack för alla svar, blir nog att köra på alt2. då det känns som att det blir mindre krångel med airplay samt att man skulle kunna testa/nyttja HD ljud i detta fall.

Permalänk

När jag köpte min förstärkare trodde jag att optiskt skulle vara det bästa. Men när jag kopplat in allt visade det sig att jag inte kunde använda Dolby/DTS eller ens använda mer än 2 av mina 5.1-högtalare. Så jag kopplade in det genom HDMI-istället och nu funkar det kalas. Så HDMI rekommenderas

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av infinity08:

När jag köpte min förstärkare trodde jag att optiskt skulle vara det bästa. Men när jag kopplat in allt visade det sig att jag inte kunde använda Dolby/DTS eller ens använda mer än 2 av mina 5.1-högtalare. Så jag kopplade in det genom HDMI-istället och nu funkar det kalas. Så HDMI rekommenderas

Det där har inget med toslink att göra, det är för att det som skickar ut ljudet inte ger annan utsignal, helt enkelt ett enklare ljudkort om det handlar om datorn, eller kanske fel inställningar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Det där har inget med toslink att göra, det är för att det som skickar ut ljudet inte ger annan utsignal, helt enkelt ett enklare ljudkort om det handlar om datorn, eller kanske fel inställningar.

Ljudkortet har stöd för dolby och dts. Som redan nämnts i tråden stödjer inte toslink Dolby TrueHD, DTS-HD Master Audio, Dolby Digital Plus och DTS-HD High Resolution Audio.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av infinity08:

Ljudkortet har stöd för dolby och dts. Som redan nämnts i tråden stödjer inte toslink Dolby TrueHD, DTS-HD Master Audio, Dolby Digital Plus och DTS-HD High Resolution Audio.

Nä men det var inte det du skrev, de nya ljudformaten måste gå via en hdcp enhet, så det är mest ett sätt att få in ett kopieringsskydd, dessutom krävs det mycket bättre ljudanläggning än 95% av alla har för att höra skillnaden som motiverar de nya surroundformaten.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Nä men det var inte det du skrev, de nya ljudformaten måste gå via en hdcp enhet, så det är mest ett sätt att få in ett kopieringsskydd, dessutom krävs det mycket bättre ljudanläggning än 95% av alla har för att höra skillnaden som motiverar de nya surroundformaten.

Må så vara, men för mig var det viktigaste att kunna få ljud i alla högtalarna, sub:en inkluderat. Genom toslink fick jag endast i front-högtalarna eftersom datorn skickar ut stereo. Men genom HDMI så låter min Receiver mig slå på 5.1 surround, så det fick det bli.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tehlily:

Isf ett par frågor: varför flera olika tekniker? Och vad gör de som inte går att göra med t.ex flac och en optisk kabel?

Edit: en diskussion som kanske lämpar sig bäst för privata meddelanden. TS får säga till om han tycker att vi (jag) skräpar ner tråden.

Det är väl ganska enkelt, folk vill tjäna pengar. Om du hade bemödat dig med att läsa tidigare inlägg så hade du vetat varför inte optiska kablar används.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rSon:

Det är väl ganska enkelt, folk vill tjäna pengar. Om du hade bemödat dig med att läsa tidigare inlägg så hade du vetat varför inte optiska kablar används.

Nu har jag kollat igenom tråden, och kan inte förstå vilka inlägg du menar, eller varför du har en så aggressiv ton. Tvärtom finns det inlägg som menar att optiska kopplingar är bättre.

Det jag mest undrade över, men formulerade dåligt, är varför någon ansåg att det gick att få bästa möjliga ljudupplevelse över HDMI och de olika dolby-/DTS-formaten, men inte över en optisk toslink. Som du själv skriver tidigare i tråden är det ju samma signal som kommer fram.

Den enda begränsningen med den optiska kabeln är ju just vid fler kanaler än stereo. Men ingenstans nämner TS att det är surroundljud till film eller musik inspelad i sex kanaler som kommer spelas, eller ens hur många kanaler han har. Tvärtom skriver han att han idag har en optisk kabel, vilket leder en att tro att den knappast skulle hindra efter inköpet av en airport express.

Det jag reagerar starkast mot är tron att format med flashiga namn och senare lanseringsdatum ger ett bättre ljud än de utan resp. tidigare lanseringsdatum. Att komma till en tråd och skriva saker som "XX är gammal teknik, kör på det nya", utan att skriva varför, eller "du får bästa ljudupplevelse med detta" när det andra alternativet ger samma ljudupplevelse tycker jag bara förvirrar mer än bidrar.

Permalänk
Rekordmedlem

I en tekniskt perfekt värld så hade aldrig hdmi fått födas, jag har prylar som är ungefär sammtida med lanseringen av hdmi som överför digitlaljudet via riktiga glasfiberinterface, såna som används för telekom, de har en kapacitet som får allt annat att se löjligt ut och jag förmodar att de fibrerna på de korta sträckor det rör sig om hemma skulle klara av att ge samma kapacitet som tiotusentals hdmi anslutningar via en fiber om man hade rätt sändare och mottagare, men det är ju relativt standardiserade delar som kunde användas till det mesta vad gäller supersnabba dataöverföringar, så varför inne uppfinna hjulet igen och se till att man kan ta betalt för det? Det är lite som med hdmi och thunderbolt, 10Gbit på korta avstånd är inte nån jättelast om man ser på det jämfört med telebranchen. Men varför hålla sig till ett system som fungerar bra och har bevisat sig pålitligt?
Priserna på interfacen hade dessutom antagligen blivit riktigt låga om det blivit massvolymtillverkning, en fiber till allt.
Nu blev det inte så, kanske pga ekonomiska skäl, man kan ju sälja hdmi och thunderbolt och ethernet och toslink och displayport och ... en massa annat.......
Allt nytt som kommer är kanske inte nödvändigt för att lösa ett funktionellt problem, utan det "uppfinns" en hel del saker som inte fyller ett tekniskt funktionellt syfte egentligen utan man inför bara konstgjorda begränsningar för att kunna sälja mera och ibland så tar man fram sånt som egentligen är rätt tekniskt dåligt, som hdmi som tex har usla kontakter.
Jag är idag mycket skeptisk till allt sony är inblandade i, de tar fram en del skumma standarder och driver igenom även om de inte är så tekniskt bra, atrac, hdmi, bluray, sacd det är några av deras kanske inte så tekniskt vettiga "uppfinningar"

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av mrqaffe:

I en tekniskt perfekt värld så hade aldrig hdmi fått födas, jag har prylar som är ungefär sammtida med lanseringen av hdmi som överför digitlaljudet via riktiga glasfiberinterface, såna som används för telekom, de har en kapacitet som får allt annat att se löjligt ut och jag förmodar att de fibrerna på de korta sträckor det rör sig om hemma skulle klara av att ge samma kapacitet som tiotusentals hdmi anslutningar via en fiber om man hade rätt sändare och mottagare, men det är ju relativt standardiserade delar som kunde användas till det mesta vad gäller supersnabba dataöverföringar, så varför inne uppfinna hjulet igen och se till att man kan ta betalt för det? Det är lite som med hdmi och thunderbolt, 10Gbit på korta avstånd är inte nån jättelast om man ser på det jämfört med telebranchen. Men varför hålla sig till ett system som fungerar bra och har bevisat sig pålitligt?
Priserna på interfacen hade dessutom antagligen blivit riktigt låga om det blivit massvolymtillverkning, en fiber till allt.
Nu blev det inte så, kanske pga ekonomiska skäl, man kan ju sälja hdmi och thunderbolt och ethernet och toslink och displayport och ... en massa annat.......
Allt nytt som kommer är kanske inte nödvändigt för att lösa ett funktionellt problem, utan det "uppfinns" en hel del saker som inte fyller ett tekniskt funktionellt syfte egentligen utan man inför bara konstgjorda begränsningar för att kunna sälja mera och ibland så tar man fram sånt som egentligen är rätt tekniskt dåligt, som hdmi som tex har usla kontakter.
Jag är idag mycket skeptisk till allt sony är inblandade i, de tar fram en del skumma standarder och driver igenom även om de inte är så tekniskt bra, atrac, hdmi, bluray, sacd det är några av deras kanske inte så tekniskt vettiga "uppfinningar"

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av tehlily:

Nu har jag kollat igenom tråden, och kan inte förstå vilka inlägg du menar, eller varför du har en så aggressiv ton. Tvärtom finns det inlägg som menar att optiska kopplingar är bättre.

Det jag mest undrade över, men formulerade dåligt, är varför någon ansåg att det gick att få bästa möjliga ljudupplevelse över HDMI och de olika dolby-/DTS-formaten, men inte över en optisk toslink. Som du själv skriver tidigare i tråden är det ju samma signal som kommer fram.

Den enda begränsningen med den optiska kabeln är ju just vid fler kanaler än stereo. Men ingenstans nämner TS att det är surroundljud till film eller musik inspelad i sex kanaler som kommer spelas, eller ens hur många kanaler han har. Tvärtom skriver han att han idag har en optisk kabel, vilket leder en att tro att den knappast skulle hindra efter inköpet av en airport express.

Det jag reagerar starkast mot är tron att format med flashiga namn och senare lanseringsdatum ger ett bättre ljud än de utan resp. tidigare lanseringsdatum. Att komma till en tråd och skriva saker som "XX är gammal teknik, kör på det nya", utan att skriva varför, eller "du får bästa ljudupplevelse med detta" när det andra alternativet ger samma ljudupplevelse tycker jag bara förvirrar mer än bidrar.

Svaret är ju att de nya teknikerna gör det möjligt att ha lossless-komprimerade ljudspår i fler kanaler som bidrar med högre ljudkvalité. På grund av den högre bandbredden som krävs så går det inte med Toslink.

Precis som du säger så nämner aldrig TS hur många kanaler h*n har och då är det väl vettigt att ange svar som gäller för så många olika användningsfall som möjligt, samt att redogöra för när de gäller och inte.

Det blir ju faktiskt bättre ljud med de nya formaten och det redogörs klart och tydligt varför så jag förstår verkligen inte vad du försöker argumentera för.

EDIT: Detta gäller givetvis bara i de fall där DTS HD-MA etc. faktiskt används. Har TS tänkt att lyssna på musik i två kanaler så räcker ju bandbredden i Toslink till och då blir det ju naturligtvis ingen skillnad.