Anmäl dig till Roborock Challenge!
Permalänk
Medlem

ubuntu minne

Hej!

jag har en laptop med ubuntu 10.04, när den har vart på säg så dar 3-4 dar i rad utan reboot så ökar minnes avänningen även fast jag stängt ner allt så kan den ligga på 50%... sedan start man om den så ligger de på 4% ram användning... så går de lika lång tid så är den uppe på 50% konstant igen... några idéer vad detta beror på? de jag gör på den är se film och surfa mesta dels....

Visa signatur

Смерть -это решение всех проблем. Нет человека - нет проблемы
Comp1: Ubuntu 16.04 Comp2: Arch Linux
Comp3: Ubuntu Server 16.04 Comp4: Centos 6.5
Comp5: Linux mint 16 Comp6: Raspberry pi (olika OS hela tiden)
Phone: Motorola Google Nexus 6

Permalänk
Avstängd

Öppna GNOME System Monitor och sortera processer efter minneskonsumtion och leta reda på den process som drar mest minne.

Permalänk
Medlem

Hur kollar du minnesanvändningen?
Det finns jue flera "delar" , det som används av program osv, och sånt som systemet helt enkelt använder som cache för att snabba upp systemet.

Min server med 2GB ram använder oftast nästan allt, c:a 500MB till system + apps (då jag kör ett vm osv blir det lite högre) , och nästan allt överblivet är cachat.

Visa signatur

[ Xeon ]

Permalänk
Medlem

Det är helt normalt. Det finns ingen mening med att ha oanvänt minne. Det frigörs när systemet behöver det.

Read and learn.

http://chrisjohnston.org/ubuntu/why-on-linux-am-i-seeing-so-m...

Permalänk
Medlem

jaa att den går till cache normalt... men de är någon prosses som dra mer och mer ju längre datorn är på... (conky är inställ så att den räckna det som går till cache som free memory) sedan när man start om dator står de 6% används sedan efter kanske 4-5 när den ståt på så står de att den använder 45-60% av minnet... (räcknar de som gått till cache som fritt minne) detta märker jag också av för t,ex vlc blir mycket segare att starta och börja bugga... sedan starta man om så är de samma veva om och om igen även fast jag stänger ner alla program som jag själv har uppet/startat sedan om starten.,.. sedan har jag även kollat på programet "movie player" som följer med när man installera ubuntu... och när de gått en 4-5 utan om start så kan de sluta funka helt eller de funkar kanske men de stänger ner sig själv automatiskt så fort man starta en film eller clipp.. sedan har jag kollat lite i system monitorn,

ps ux top

jag har inte kollat exakt och kollat vilka prosesser som använder hur mycket men på ett ungefär...
och jag tror de är är xorg tycker jag är de ända prossesen som ökar i ram ju mer tid som går... spara den något i minnet som den inte behöver från default som man kan confa bort på ett enkelt sätt?

jag har iofs ett ati kort och vet att dom inte funkar så bra med linux... men jag tycker inte de ska påverka mitt intern minne.. kanske hur bra grafik minnet används...

här är min xorg.conf just nu:

Section "ServerLayout" Identifier "amdcccle Layout" Screen 0 "amdcccle-Screen[2]-0" 0 0 EndSection Section "Files" EndSection Section "Module" Load "glx" EndSection Section "ServerFlags" Option "Xinerama" "off" EndSection Section "Monitor" Identifier "0-CRT2" Option "VendorName" "ATI Proprietary Driver" Option "ModelName" "Generic Autodetecting Monitor" Option "DPMS" "true" Option "Disable" "true" Option "TargetRefresh" "60" Option "Position" "1920 208" Option "Rotate" "normal" EndSection Section "Monitor" Identifier "0-LVDS" Option "VendorName" "ATI Proprietary Driver" Option "ModelName" "Generic Autodetecting Monitor" Option "DPMS" "true" Option "TargetRefresh" "60" Option "Position" "0 0" Option "Rotate" "normal" Option "Disable" "true" EndSection Section "Monitor" Identifier "0-DFP1" Option "VendorName" "ATI Proprietary Driver" Option "ModelName" "Generic Autodetecting Monitor" Option "DPMS" "true" Option "PreferredMode" "1776x1000" Option "TargetRefresh" "50" Option "Position" "0 0" Option "Rotate" "normal" Option "Disable" "false" EndSection Section "Device" Identifier "Configured Video Device" Driver "fglrx" EndSection Section "Device" Identifier "amdcccle-Device[2]-0" Driver "fglrx" Option "Monitor-LVDS" "0-LVDS" Option "Monitor-CRT2" "0-CRT2" Option "Monitor-DFP1" "0-DFP1" BusID "PCI:2:0:0" EndSection Section "Screen" Identifier "Configured Screen Device" Device "Configured Video Device" DefaultDepth 24 SubSection "Display" Virtual 2720 1680 EndSubSection EndSection Section "Screen" Identifier "amdcccle-Screen[2]-0" Device "amdcccle-Device[2]-0" DefaultDepth 24 SubSection "Display" Viewport 0 0 Virtual 2720 1680 Depth 24 EndSubSection EndSection

jag känner inte för att ändra något i den på ett kanske... då jag inte vet någonting om xorg filen själv utan vill att ni ska va säkra om ni orka gå igenom den...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

För att se just vad som äter minne kör du top i ett terminalfönster. Nu får du en lista över processer, och listan uppdateras i realtid.

Som standard sorteras processerna på tillfälligt åtgången CPU-kraft. För att sortera processer på minnesanvändning så trycker du på >, dvs. skift+knappen med <|>, då flyttas sorteringen ett snäpp högerut.

Fönstersystemet X har en tendens att äta lika mycket minne som finns på ditt grafikkort, av ditt vanliga interminne. Mig veterligen brukar X självt inte använda mer minne än vad det tog vid uppstart. Det är nog någon annan process som spökar.

Visa signatur

Dator: C=64 med bandare och diskdrive.

Permalänk
Medlem

när datorn har vart på ca 24h som jag tog detta screanshot.
kolla på dess bilder nu... när de står minnes användning 22.5% är innan omstart kollar man på used minne där uppe också räknar man se får man total användning 1079847 kB som används

sedan kollar man på den efter om start så ser man att de är 1.6% om vi gör samma uträckkning fast med 1.6% av de använda minnet får vi 12169 kB

och för att göra de lite extra tydligt så är 1079847 > 12169

som jag har sakt så är de xorgen som iaf syns att den drar mer minne med tiden!...

om ni kommer med kommentaren att jag har glömt att räckna mec cachen så gjorde jag de också och fick innan omstart minnes användning men de är fortfarande väldigt mycket mer som går åt innan om start än efter...

sedan om ni säger att de är pga 3 users så har jag svårt att se de då den 3e usern är att jag är inloggad på en annan användare med terminalen...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Snabb fråga.
Visar inte %MEM antal procent av hela minnet?
Dvs inte antal procent av använda minnet som du har räknat med.

Permalänk
Medlem

jag är osäker själv så där av så räkna jag ut om den bara mena av de använda...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det där ser onekligen skumt ut. Jag har en uptime på 3 dagar nu och Xorg använder 1,5 % minne. Använder dock inte Ubuntu utan Mint Debian med MATE desktop.

Permalänk
Medlem

Det där ser helt klart suspekt ut. Rapportera bug?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jo, det där ser ut att vara en minnesläcka i X. Tydligen så fanns det en bug i Ubuntu 10.04 Beta 2 där X läckte minne, och det verkar osäkert om buggen blivit fixat helt. Någon anledning till att du kör 10.04? Det är ju en väldigt gammal release, så problemet är förmodligen fixat i nyare releaser (till förmån för nya problem givetvis ).

Permalänk
Medlem

för jag hade inte sätt att 12.04 hade kommit ut nu xD

Visa signatur

Permalänk
Medlem

nu har jag upgraderat till 12.04 var tvungen att lägga in gnome-classic klarade inte av de nya hitte på ett men jag låter de flesta ny funtionerna vara kvar skiter i superlist... men jag ser inge problem med xorgen hittentils vilket jag tycker om :).. nu tycker jag de funkar som de ska ta lite tid att vänja sig med 12.04 bara...

få tacka så gött ett tag!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Släpper det om du kör:
echo 3 > /proc/sys/vm/drop_caches

Permalänk
Medlem

eeh som jag har skrivit har jag uppgraderat till 12.04 och då sluta de... så jag kan inte svara på den frågan tyvär...

Visa signatur