Hjälp med Catalyst - Catalyst ställer om upplösning vid uppstart + hur funkar presets

Permalänk
Medlem

Hjälp med Catalyst - Catalyst ställer om upplösning vid uppstart + hur funkar presets

För det första. Varje gång jag startar om datorn så är upplösningen inställd på 1600x900 vilket får skärmen att visa bilden sjukt märkligt. En stor del av bilden är så att säga utanför skärmen och det gå inte att använda det. Skärmen är inte byggd för den upplösningen alls alltså. Den är byggd för 1680x1050, vilket inte går att ställa in eftersom att maxupplösningen enligt catalyst är 1600x900. Så jag måste alltså ändra den först till 1680x1050, sen kan jag ändra upplösningen till densamma. Fast upplösningen syns inte direkt, utan först måste jag ställa det till en annan upplösning för att listan ska uppdateras. Jag måste alltså göra det här varje gång jag startar datorn och det vill jag helst slippa.

Detta började för några månader sen efter en av uppdateringarna. Har för mig att det kom i samband med det nya menysystemet. Jag har den nyaste uppdateringen av CCC. Jag har sökt google under ett tag på allt möjligt men hittar inte ett skit.

För det andra så fattar inte jag ett jota av hur man använder presets. Jag hittar inte någon hjälp eller guide någonstans, och när jag trycker på hjälpknappen i CCC så händer inget. Det kommer inte upp något alls. Jag har sökt även efter det här, men hittar inget nånstans..

Grafikkort: RADEON XFX HD5850
Skärm: Acer AL2216W (SÄMST! kopplad analogt, kommer inte ihåg vad det hetter men digital funkar inte på skärmjävlen längre, tydligen ett vanligt problem)