Essence STX + AT M50 Setup för spel

Permalänk
Medlem

Essence STX + AT M50 Setup för spel

Kort och Gott:
Vill börja använda min ljudhårdvara även i spel och undrar nu hur en korrekt setup ser ut.

Har alltså ett Asus Essence STX http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=376133
Och ett par Audio Technica M50 http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=256102

Läst en del om så kallad "7.1" headsets och förstår att det handlar om dolby. Hur konfigurerar
jag mitt Essence STX att ge mig ett "surround"-ljud som ger mig möjlighet till postitionering av
motspelare och dylikt?
Vilka inställningar ska jag ha i spel? Stereo/5.1/7.1?
Vilka inställningar i Asus kontrollpanel?
Ska "Stereo enhancer" vara på i BF3?

All hjälp uppskattas!

Permalänk
Medlem

Det funkar.
Jag hatar iaf surroundheadset och föredrar stereoheadset till spel för positionering, om du vill lyssna på mig eller är ditt val.
Har själv ett par ATH M50 på G.

Permalänk
Medlem

Jag har ett par bose quiet comfort med essence stx. Med dolby headphone som klickas i får du surround och kan höra fienden var de är.

Permalänk

ATH M50 ska vara bland de sämsta hörlurarna för surround simulering. Vad har du för budget och vill du ha stängda eller öppna lurar?

Visa signatur

Det finns fem personlighetstyper på Sweclockers:
1. Ryttare 2. Hycklare 3. PK-nissar
4. Folk-som-inte-kan-resonera/argumentera-for-shit-men-ändå-ska-göra-det-in-i-döden typen
5.Jag

Permalänk
Medlem

ATM-M50 är som sagt inte att rekommendera för positionering. (De låter dock riktigt bra till musik)

Jag gillar sennheisers öppna lurar till FPS spel och har själv använt både HD555 och HD650 till detta ändamål ett tag! Fungerar riktigt bra!

Visa signatur

SpelDator: Ghost s1, Ryzen 5, RTX 2060 FE

Datorljud: O2+ODAC & Beyerdynamic DT990 250 ohm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel75:

Jag har ett par bose quiet comfort med essence stx. Med dolby headphone som klickas i får du surround och kan höra fienden var de är.

Vilka inställningar kör man i spelen i så fall? Kör man stereo eller så många kanaler som möjligt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lil_tiger.95:

ATH M50 ska vara bland de sämsta hörlurarna för surround simulering. Vad har du för budget och vill du ha stängda eller öppna lurar?

Skrivet av majje:

ATM-M50 är som sagt inte att rekommendera för positionering. (De låter dock riktigt bra till musik)

Jag gillar sennheisers öppna lurar till FPS spel och har själv använt både HD555 och HD650 till detta ändamål ett tag! Fungerar riktigt bra!

Oj det var förvånande att höra då dom som sagt låter jäkligt bra till musik. Vad är det som gör dem dåliga/avgör hur hörlurar presterar med
surround (när det bara är 2 element)?

Budgeten för nya finns inte då intresset att köpa ett par separata bara för spel känns väldigt onödigt.
Vill mer använda dessa till spel också.

Permalänk
Medlem

om dom är öppna eller stängda har stor betydelse med öppna lurar får du en större ljudbild än med ett par stängda.

Visa signatur

Dator : GPU: Asus RTX3090 ROG Strix |CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D |
| RAM: Kingston Fury 32GB 6000MHz | Hifiman HE-500 | Musical Fidelity M1HPAP |

Permalänk
Skrivet av Gublo:

Oj det var förvånande att höra då dom som sagt låter jäkligt bra till musik. Vad är det som gör dem dåliga/avgör hur hörlurar presterar med
surround (när det bara är 2 element)?

Budgeten för nya finns inte då intresset att köpa ett par separata bara för spel känns väldigt onödigt.
Vill mer använda dessa till spel också.

Hur stor ljudscen lurarna har och hur bra de är på att separera ljud avgör hur bra de är för simulerad 3D. Stängda hörlurar är generellt sett sämre för detta. Samson sr-850 är ett par semi öppna hörlurar som ska vara rätt bra på detta, FWIR ska de vara exakt likadana som superlux HD668B som man kan köpa på thomann.de. Jag bör få mina HD668B nu till helgen så om du orkar vänta så kan jag ge en liten review på hur bra de är i spel. HD668B kostar 400 kr med frakt inkluderat

Visa signatur

Det finns fem personlighetstyper på Sweclockers:
1. Ryttare 2. Hycklare 3. PK-nissar
4. Folk-som-inte-kan-resonera/argumentera-for-shit-men-ändå-ska-göra-det-in-i-döden typen
5.Jag

Permalänk
Medlem
Skrivet av lil_tiger.95:

Hur stor ljudscen lurarna har och hur bra de är på att separera ljud avgör hur bra de är för simulerad 3D. Stängda hörlurar är generellt sett sämre för detta. Samson sr-850 är ett par semi öppna hörlurar som ska vara rätt bra på detta, FWIR ska de vara exakt likadana som superlux HD668B som man kan köpa på thomann.de. Jag bör få mina HD668B nu till helgen så om du orkar vänta så kan jag ge en liten review på hur bra de är i spel. HD668B kostar 400 kr med frakt inkluderat

Okej, det är alltså att dom är slutna som gör det och inte just de hörlurarna låter det som.
Kan ju inte påstå att det var någon större summa att prata om så du får gärna höra av dig
så kan jag överväga det i alla fall.

Finns det någon som har någon erfarenhet med inställningarna i spel och Asus kontrollpanel
som ger skön balans på surroundeffekterna? Testade lite idag men får väldigt skumma effekter
på fotstegen (i BF3). Känns som att dom är nästan I huvudet och man får någon sorts reverb
på dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gublo:

Vilka inställningar kör man i spelen i så fall? Kör man stereo eller så många kanaler som möjligt?

Så många kanaler som möjligt i STX kontrollpanelen såvitt jag vet. (eller iallafall åtminstone 6 kanaler)
Spelet bör såvitt jag vet även det ställas på 5.1 eller så många kanaler som möjligt i det fall det går att konfigurera.
Jag har inte provat så många lir dock... Skyrim tycker jag det funkar bra på iallafall tex.
...

Här är en bra tråd för jämförelser av lurar med Dolby Headphone förresten:
http://www.head-fi.org/t/534479/mad-lust-envys-headphone-gami...

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Så många kanaler som möjligt i STX kontrollpanelen såvitt jag vet. (eller iallafall åtminstone 6 kanaler)
Spelet bör såvitt jag vet även det ställas på 5.1 eller så många kanaler som möjligt i det fall det går att konfigurera.
Jag har inte provat så många lir dock... Skyrim tycker jag det funkar bra på iallafall tex.
...

Här är en bra tråd för jämförelser av lurar med Dolby Headphone förresten:
http://www.head-fi.org/t/534479/mad-lust-envys-headphone-gami...

Tack för svaret och tackar ännu mer för länken
Att sälja mina M50 vore inte svårt och då pengar inte är
något större hinder skulle ett par öppna som kan ta hand
om både musik och spel kanske vara ett alternativ. Känns
ju dumt att erkänna att man inte kollade upp sånt här innan
man köper men målet då var ju musik, inte spel.