Anmäl dig till Roborock Challenge!

Vad ser ni som spelberoende?

Permalänk
Medlem

Din flickvänn vill bara hitta en anledning till att göra slut, även som den skulle vara helt obegriplig.. Så en del tjejer brukar vara, och brukar göra.

Men då får man hoppas att det inte blir så.

Testa att INTE sitta vid datorn ett tag och se vad som händer, nu är det ju trots allt sommar (snart), så då finns det andra aktiviteter. Jag själv sitter inte alls lika mycket vid datorn längre, börjat ta upp min träning, vara med kompisar, skruva i bilar, grilla osv.

Lycka till.

Visa signatur
Permalänk

Edit: under sommaren umgår jag med många kompisar och sitter väldigt sällan vid datorn.
och det är då jag kan cykla. nu under vinterhalvåret och lite in på våren va de så. men de e inte så att jag skiter i äta/duscha/sova läxor etc etc....
Lite dålig fomulering men som jag har sätt i denna tråden har de väckt många disskutioner.
det med flickvännen: hon bor ganska långt ifrån mig, vilket gör att jag bara träffas vissa skollov och helger. och jag skriver som sagt med henne varje dag hela tiden. men hon har alltid varit lite tjurig över att jag spelar!

TACK FÖR SVAREN

Permalänk

Have you ever sucked dick for crack? Nä dåså..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

Jag ser spelberoende om man spelar 4+ timmar om dagen.

Så alla "vanliga" personer som sitter 4+ timmar om dagen med TV är också beroende? Eller någon som fiskar 4+ timmar? Bara för att man lägger tid på en hobby betyder det inte att man är beroende.

Permalänk
Medlem

kan du släppa datorn i en vecka och göra något annat utan att vilja spela så är du nog utanför riskzonen, jag brukade lira cirka 10-12 timmar om dagen förut.. sen slutade jag för att folk tvingade ut mig i solen....och nu spelar jag kanske 2 timmar / månad

Permalänk
Avstängd

Detta är väl lite åt vad du beskriver, men konsekvensen av hur det kan gå http://mtest.gamereactor.se/blog/frantz3n/163590/

Här är de tecken du bör kolla:

Testa dig själv - riskerar du att bli datormissbrukare?

1 Tänker du hela tiden på datorn och vad som händer när du är uppkopplad?
2 Får du abstinens, blir rastlös och retlig, när du inte sitter uppkopplad?
3 Ökar den tid du sitter uppkopplad framför datorn?
4 Har du fått problem med relationer på grund av att ditt datoranvändande?
5 Försummar du skola eller arbete på grund av datoranvändandet?
6 Upplever du eufori, ruseffekt och lust av att sitta framför datorn?
7 Du känner onormal trötthet

Visa signatur

I am no more human then you are, I see my reflection as I look at you

Permalänk

Allt är ett beroende nuförtiden

Vet inte vad alla har emot spelande?

Sjukt mycket roligare än att se reklam på TVn som spelas upp konstant..
Sitter hellre och dunkar musik och lirar lite som ett tidsfördriv.

Man gör ju inte speciellt mycket efter skolan. Antingen hänga med polare, spela nån sport eller liknande.
Finns större problem på denna jord än att bry sig om vad folk gör på sin fritid

Dom som ser 4 timmars spelande som beroende sitter säkert mer än 4 timmar på datorn och surfar eller liknande
Och om 4 timmar skulle ses som ett beroende så är dom flesta ungdomarna i Sverige det.

Permalänk
Skrivet av Cooling23:

Jag ser spelberoende om man spelar 4+ timmar om dagen.

Skulle gissa att jag är extremt beroende då Sitter från 10:00 till 22:55 utan problem Sen blir det Criminal minds o The big bang teory:). Men jag är också ute o hjälper morsan/farsan någon timme per dag. Ser jag det som ett beroende. NEJ, eller jo på sitt sätt. Vissa personer har anledningar att vilja sitta ensam, o dom som har det säger eller vissar det säkert inte Jag sa till morsan om ett problem o hon tog det som ett döds problem för mig så varför säga till dom då?Men skitsamma.
Vissa älskar att spela, vissa har problem som ingen förstår, vissa är beroende,vissa bryr sig inte om något, vissa blir beroende ist för att bli alkolist.
Finns säkert miljontals anledningar till att man är beroende.

Permalänk
Medlem

Jag inkluderade frugan i spelandet. Igår gick hon om mig i BF3 :D.

Visa signatur

Better to have and not need, than to need and not have.

Permalänk
Hedersmedlem

Om ni nu träffas så pass sällan så kan ju ett första steg vara att se till att dra ner på spelandet ordentligt när ni väl träffas. Det faktum är att hon klagar får mig att undra hur det ser ut när ni väl träffas. Sitter du fortfarande och spelar massor timmar varje dag när ni träffas eller kan du dra ner på spelandet då?

Som många säger så är spel en hobby som vilken annan. Och som vilken hobby som helst så kan det gå över till beroende. Jag ser ingen skillnad på de som går ut och spelar golf 2x9 timmar varje helg eller går och tränar 3 timmar varje kväll (ja, jag känner sådana) mot de som spelar 5-6 timmar per dag.

Men en hobby är inte längre "bara" en hobby om det går ut över massor annat. Jag spelade massor när jag var yngre men sen jag slutade på KTH och började jobba, gifte mig och nu fått barn så har jag fått acceptera att jag måste vara beredd att prioritera lite annorlunda, åtminstone för ett tag. Om ditt spelande endast är en hobby så borde det inte vara några problem alls att dra ner på det när ni väl träffas. Visst, hon är drastisk men jag tror det mkt är frustration och att det kan räcka att du visar henne att du faktiskt är beredd att kompromissa lite och ägna mer tid åt henne. Att du skulle tvingas sluta helt är fånigt då hon måste vara beredd att låta dig ha dina intressen också (efter att ha varit ihop med min tjej och nu fru i 24 år så kan jag säga att det är enormt viktigt att man försöker ha kvar egna intressen också så man inte måste göra allt tillsammans) men det betyder inte att du inte ska kunna vara beredd att komprimissa också.

Och tänk efter ... finns det inte roligare saker att göra med din flickvän när ni träffas än att spela ;)?

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Medlem

Hur länge har du spela så här mkt?
Fattar inte riktigt problemet med din tjej.
Får hon höra av dig hur mycket du spelar eller spelar du när hon är med dig?
Är det så att du spelar de få tiderna ni är tillsammans så är du spelberoende?

Permalänk

Jag skulle gissa på att flickvännen saknar dig och vill ha mer tid med dig, som många säkert skrivit redan. sen är hon saäkert rädd att det ska gå alltfö långt så du kanske inte kommer dom gånger ni sagt att ni ska träffas. eller att du börjar med "Jag är int helt frisk och kan inte komma". om det har börjat redan så är det nog ett spelberoende pågång :P.
Jag blev också nyfiken på hur långt bort hon bor :)Ta ledigt från skolan/Säg att du är sjukt eller vafan som helst. och åk o träffa henna :).

Permalänk
Medlem

Min gräns för spelberoende är när man börjar prioritera bort andra saker för spelandet.
Jag känner att jag spelar (eller snarare, sitter vid datorn för mycket) men alternativen är sällan bättre.
Frågar däremot någon kompis om man ska ta en öl eller något skulle jag typ aldrig fundera på att säga nej.

Skrivet av Simplified:

Jag antar att du är ung (under 20). I de högre skolorna (Högskola/Universitet) hade du inte klarat dina studier genom att sitta och spela hela dagen.

Visst, det beror lite från skola till skola. Själv studerar jag på Lunds Universitet och där brukar man allvar.

Beror nog mer på vem du är än vilken skola du går på.

Visa signatur

Citera om du skriver till mig. Annars läser jag troligtvis INTE.

Permalänk
Skrivet av xHenke:

Jag hade en liten tendens till beroende i hela 7an, lirade(hör och häpna: Rose Online) säkert 8h om dagen.
Alla mina polare spelade också och det kändes rätt illa att man skällde på varandra när man såg att någon loggade in för att man inte ville ligga lägst i lvl. Semester osv. var en jävla pina för då kom man efter polarna, ibland körde vi dessutom hemliga lan två och två för att dra ifrån någon som spelat mycket under veckan osv..

Låter rätt illa så här i efterhand

Jag känner igen stuket. Jag och mina polare i klassen slösade bort våra liv i Runescape. Nu i efterhand så känner man sig som en idiot. Dock hade man inte dator till något annat spel dock, men Runescape var precis som wow, beroende, man tävlade om vem som var högst level hela tiden (jag höll ledningen, lol).

Det som är lite surt nu efterhand är man inte gjorde något bättre, visst man satt ju inte bara vid spelet, men i alla fall mycket av tiden som fanns satt man där och tryckte på musen och högg yew logs... Istället för att varit mer skärpt med lektionerna, haft trevligt med töserna i klassen, ja, njutit av livet.

Som tur det tog ju såklart karriären i runescape slut när man tjänade pengar och kunde köpa bättre rigg. Jag har turen i alla fall att jag suger totalt i spel och bara förlorar hela tiden. Om det så är Battlefield 3 eller starcraft 2 så ska fan och med jag dö alltid! Så tillslut skiter jag i att spela, jag orkar högst 1-2 timmar per dag, ibland skiter jag i det över huvudtaget för jag vet att jag kommer spela dåligt ändå.

Det farligaste är nog att vara en nörd, det är nog nördarna som är spelberoende, de som är dåliga på spela, klarar sig. ^^ Se själv hur det gick för mig som höll ledningen som 6:e klassare i ett piss spel som Runescape.

Nä, välj flickvännen före spelet min gosse, om hon nu är nåt att ha. Är hon ful som ett strykjärn, hård som ett skojärn och har en feminist hjärna, så skaffa nytt, men skaffa i alla fall en flickvän före spel, det är mer trevligare tror jag.

Edit: Datorspel är bra för att koppla av med. Där är så mycket som inte fungerar i vårat land och i världen så man behöver drömma sig in i en annan värld ibland. På ett sätt förstår jag dem som är spelberoende.
Känner man sig olycklig med sitt liv, så är kanske ett spel en bättre plats för vissa.

Visa signatur

I Fractal Design Define R4 Arctic White I EVGA GeForce GTX 680 2GB I i7 2600K I 16gb 1333mhz I Be-Quiet Pure Power L8 630W I 1 TB hårddisk I SanDisk SSD Extreme 120GB I Logitech MX Master I SteelSeries 4HD Mousepad I Samsung S27A950D I Logitech Z623 I

Permalänk
Medlem

Intressant läsning, ska göra en psykologiuppsats om just "datorspelsberoende" så denna tråden dök upp lägligt

Visa signatur

Слава Україні!

Permalänk
Medlem

Det är ju en prioriteringsfråga enligt mig. Men en kvinna eller tjej som inte har överseende med sin killes intresse är inte mycket värd i mina ögon. På samma sätt som det tidigare nämnts i tråden är alla tjejer olika men prova då att kontrollera henne på samma sätt. Vad har hon för intresse? Vad händer om du försöker förändra henne?

Sen kan det absolut bli överdrift av spelande precis som med allt annat. Livet är fullt med svåra val.

Visa signatur

Underskatta inte Citera-funktionen

Permalänk
Skrivet av petter9401:

Själv sitter jag och spelar LoL och bf3 i princip hela dagarna. har inget annat för mig, såfört jag kommer hem från skolan sätter jag mig vid datorn. letar upp mina polare. sedan gibba heeela dagen, ända fram till natten.
Men jag är även ute och cyklar väldigt ofta. så jag kan inte säga att jag e "nörd".
Men om jag e på t.ex farmors jätte tråkiga kalas så känner jag "blev jäkligt sugen på att spela" och vill oftast dra hem så fort som möjligt.
Min flickvän klagar på att jag spelar för mkt, men jag tycker inte de? eftersom hon bor längre bort så träffas vi typ bara vissa helger, och skollov.
Och jag sportar inte längre p.g.a lathet ( vilket e tråkigt) men jag rör mig iaf varje dag, cyklar som sagt.
Hennes ord till mig är: Datorn går före Vårat förhållande. vilket jag tycker e väldigt fel. det går att diskuteras men jag skriver ju med henne varje dag svarar såfort hon smsar och allt. ändå vill hon att jag ska sluta spela.
men jag spelar och jag älskar henne och allt dedär blablabla. Men om jag ska bo ihop med henne så ska jag fasen få spela iallafall ngn timme/timmar om dan.
tänker inte sluta spela som det känns nu!

Var går gränsen för spelberoende?

Det är inte direkt så att du skjuter heroin så att prata om beroende på det sättet är bara direkt löjligt, däremot så kan man anse att du har en ohälsosam relation till spelandet. Det är lite "extremt beteende" att spendera all sin lediga tid framför datorn (eller supa, röka weed, glo på tv, kapprunka, you name it) och än om det är något du gillar så är det synd att du missar mycket annat i livet. Det handlar inte så mycket om att du spelar spel (eller super, knarkar eller kapprunkar) som att du inte gör mycket mer än så.
Jag förstår att du inte ser det som att datorn går före ert förhållande men du måste också förstå varför hon anser det. Det räcker inte att skicka lite SMS eller snacka över Facebook. Nu säger du ju iofs att ni inte kan ses speciellt ofta så se då till att göra "speciella" saker tillsammans när ni faktiskt ses. Vardagen kan vara ganska så förödande i ett förhållande och hon ser det kanske som att ni hamnat i en slentrian. Distansförhållanden är inte mycket att hurra över generellt imo.
Men för att runda av lite, klart som fan du ska få spela, hon får helt enkelt acceptera och respektera att det är något du tycker om. På samma sätt får du respektera att hon inte tycker det är så kul och därför undvika att spela när du är med henne t.ex.
Prata med varandra och kompromissa lite så ska det nog gå bra ska du se att det går bra. Det funkar däremot aldrig att försöka ändra på någon för det resulterar bara i bråk, prata ut om det och acceptera / förstå är vad som är viktigt i ett förhållande.

Blev kanske lite rörigt, hoppas något var vettigt.

Permalänk

Träning är den bästa drogen! Lagligt och billigt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swordfishswe:

Träning är den bästa drogen! Lagligt och billigt!

Offtopic eller?

Permalänk
Medlem

Herrej*vlar, du spelar ju mer än vad jag gör. Jag tycker definitivt att du borde skära ner på spelandet, eller förlora din flickvän, your call.

Permalänk
Medlem

hehe, så farligt mycket mycket tycker inte jag du spelar/sitter vid datorn! Du hade ju ändå skola på dagarna? du är ute och cyklar mm
Själv är jag arbetslös för tillfället o sitter största delen från jag vaknar på förmiddagen till bra bit in på natten o spelar mm ibland så blir det hela nätter jag sitter uppe med
Så man kan väll säga att jag passerat gränsen, men du har en liten bit kvar Hehe
Men min tjej som bor hos mig gnäller inte så mycket som tur är XD

Visa signatur

Ledare & Webbansvarig inom www.balderdash-gaming.com

Permalänk
Skrivet av Solding:

hehe, så farligt mycket mycket tycker inte jag du spelar/sitter vid datorn! Du hade ju ändå skola på dagarna? du är ute och cyklar mm
Själv är jag arbetslös för tillfället o sitter största delen från jag vaknar på förmiddagen till bra bit in på natten o spelar mm ibland så blir det hela nätter jag sitter uppe med
Så man kan väll säga att jag passerat gränsen, men du har en liten bit kvar Hehe
Men min tjej som bor hos mig gnäller inte så mycket som tur är XD

Barmhärtige, jag dyrkar dig.

Visa signatur

I Fractal Design Define R4 Arctic White I EVGA GeForce GTX 680 2GB I i7 2600K I 16gb 1333mhz I Be-Quiet Pure Power L8 630W I 1 TB hårddisk I SanDisk SSD Extreme 120GB I Logitech MX Master I SteelSeries 4HD Mousepad I Samsung S27A950D I Logitech Z623 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av tednasadator:

Barmhärtige, jag dyrkar dig.

Hehe

Visa signatur

Ledare & Webbansvarig inom www.balderdash-gaming.com

Permalänk
Skrivet av kattenp:

WORD! Lite OT men jag undrar också varför dataspel är ett extra fult intresse?! Vore det nåt annat skulle ingen snacka om "beroende". Jag spelar extremt lite men min tjej och många kompisar skulle förmodligen ändå föredra att jag surfade dvärg-porr eller nåt istället. Sitter jag däremot och "slösar" en hel kväll/natt i repan med gitarren så är det ett mindre problem än två timmar BF3. Hur??

ja exakt! likadant anses det helt okey och tillika otroligt socialt att dra ut på krogen och stjälpa i sig kopiösa mängder alkohol med tillika superfulla vänner till priset av hundratals kronor och kopiös baksmälla istället för att sitta med några goda irl vänner och lana eller bara sitta på skype och spela o snacka skit till ingen kostnad och möjligen lätt trötthet dagen efter på en fredag

Permalänk

Beroende är när du känner ett behov av att spela. När du måste spela, inte att du har lust att spela. Om man ska dra en grov linje kan du jämföra det med att hålla andan eller att äta. Dock snackar vi om ett grovt jävla beroende nu. Men som sagt tidigare, när det spelande är beteendeförändrande och det får konsekvenser på både din fysiska och psykiska hälsa så skulle jag kalla det för beroende.

Analysera dig själv och ditt spelande.

Visa signatur

Fractal Define R3 | RadeonHD 6970 | Corsair 850AX | I7-2600k | Noctua NH-D14 | Corsair 8GB XMS3 | MSI P67A-GD65 REV B3 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Absurd:

Förnekelsen säger allt, man ser aldrig det själv, andra ser det men de spelberoende (gäller allt beroende) tar inte till sig av vad de säger

Dummaste jag hört. Och 3 "Gillar", suck...

Om du inte alls är spelberoende (säg spelar 1 timme per vecka), och förnekar att du är det, implicerar det då att du är spelberoende?

Permalänk
Skrivet av tufflax:

Dummaste jag hört. Och 3 "Gillar", suck...

Om du inte alls är spelberoende (säg spelar 1 timme per vecka), och förnekar att du är det, implicerar det då att du är spelberoende?

Hehe, inse bara att världen är full av idioter. ^^ Det lär vi aldrig komma ifrån!

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av panzerthrash:

ja exakt! likadant anses det helt okey och tillika otroligt socialt att dra ut på krogen och stjälpa i sig kopiösa mängder alkohol med tillika superfulla vänner till priset av hundratals kronor och kopiös baksmälla istället för att sitta med några goda irl vänner och lana eller bara sitta på skype och spela o snacka skit till ingen kostnad och möjligen lätt trötthet dagen efter på en fredag

De som har det sämre än en själv är aldrig en bra refenspunkt för hur man själv har det.

Pelle satt på bänken i parken och drack sig full och go en måndag klockan 9 på morgonen. Plötsligt kommer Kalle, en av Pelles vänner från gymnasiet, förbi. Kalle ser förskräckt på Pelle och frågar vad som hänt med honom, han som var så bra på fotboll, smart och populär bland tjejerna, nu var han en smutsig alkis på en parkbänk!? Pelle skrockar och svarar "ja du Kalle, du skulle se de som sitter på bänkarna på andra sidan parken, där har vi några förlorade själar!".

Permalänk
Medlem
Skrivet av petter9401:

Själv sitter jag och spelar LoL och bf3 i princip hela dagarna. har inget annat för mig, såfört jag kommer hem från skolan sätter jag mig vid datorn. letar upp mina polare. sedan gibba heeela dagen, ända fram till natten.
Men jag är även ute och cyklar väldigt ofta. så jag kan inte säga att jag e "nörd".
Men om jag e på t.ex farmors jätte tråkiga kalas så känner jag "blev jäkligt sugen på att spela" och vill oftast dra hem så fort som möjligt.
Min flickvän klagar på att jag spelar för mkt, men jag tycker inte de? eftersom hon bor längre bort så träffas vi typ bara vissa helger, och skollov.
Och jag sportar inte längre p.g.a lathet ( vilket e tråkigt) men jag rör mig iaf varje dag, cyklar som sagt.
Hennes ord till mig är: Datorn går före Vårat förhållande. vilket jag tycker e väldigt fel. det går att diskuteras men jag skriver ju med henne varje dag svarar såfort hon smsar och allt. ändå vill hon att jag ska sluta spela.
men jag spelar och jag älskar henne och allt dedär blablabla. Men om jag ska bo ihop med henne så ska jag fasen få spela iallafall ngn timme/timmar om dan.
tänker inte sluta spela som det känns nu!

jag ser dig dom grovt spelberoende och ser mig själv som datorberoende som är ännu värre, alla mina lediga stunder sitter jag antingen och pillar på mobilen, datorn, laptopen, tableten osv osv..

men iofs är det ett rätt oskyldigt beroende om man inte låter det gå ut över familj och jobb.. finns ju värre saker som att t.ex. hänga på krogen och supa sig full varje fredag, lördag, måndag, onsdag osv osv..

Permalänk
Medlem
Skrivet av petter9401:

Tycker den går när man börjar välja spel före sitt "vanliga liv" dvs kanske undviker att dra ut och hänga med vännerna/flickvän och istället lirar.
Eller att man sitter uppe och spelar så länge att man inte orkar med jobb/skola och dylikt för att man fått för lite sömn.

EDIT: Kom på en till..
Man ska ha fest och låter festdeltagarna sitta och vänta tills man lirat klart sin runda i LoL eller HoN (whatewwa) för att man inte vill lämna gamet och förlora rating när det är 30-40 min kvar......
Förövrigt grymt frustrerande att vara festdeltagare när man får sitta och rulla tummar medan han ska spela klart så att man kan kicka igång musiken och göra något roligt istället...
Förstår mig förövrigt inte på människor som måste ha ljudet på i ett spel och inte kan alt+tabba och slå igång spotify och muta spelet.. Visst är det något fps kan det vara skönt med ljud men vafan HoN och LoL klarar man sig väl lika bra i utan ljud?!? [/endofwhine]