Ska inköpa ny 2TB, vilken är mest stabil samt tyst?

Permalänk

Ska inköpa ny 2TB, vilken är mest stabil samt tyst?

Tjena alla på Swec!
Ska införköpa en ny HDD, är verkligen i behov utav en! Det jag kommer använda den till är lagring endast, använder ett Fractal Define R3 chassi om ni undrar.
Mina krav på HDD:n är:

- 5400 RPM "Green".
- Tyst, inte ge ifrån sig konstiga ljud eller vibrationer.
- SATA 3 vore bra men det är inget måste, går lika med SATA 2.
- 2TB minst i storlek.

Jag har kollat själv och kommit fram till dessa två:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=709038
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=864268

Däremot finns problem som antyds i kommentarena på Prisjakt med båda diskarna.

Hjälp mig hitta en HDD, tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Själv gillar jag Western Digital.

När jag jämför just dessa diskar så noterar jag att WD har större cache och lägre strömförbrukning.

Permalänk
Medlem

Kan kanske inte tillägga så mycket men jag funderar på att köpa en http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=653071 som kostar nästan lika mycket som Green diskarna (WD och Seagate) men denna är i 7200rpm... Ska mestadels ha filmer på den men kanske några enstaka spel också... Annars har ju Seagate en Green disk också http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=622010 men om man ska ha en Green disk så skulle jag nog välja WD istället för Seagate...

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=763489 <- Den snurrar snabbare, men låter mindre än samsungen, kanske värt att kika på?
Den drar även mindre ström. (:

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Medlem

Denna är ju den tystaste. På CDON får du för tillfället 10% rabatt med kod.
http://cdon.se/hemelektronik/seagate_barracuda_green_5900.3_2...

Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

Denna är ju den tystaste. På CDON får du för tillfället 10% rabatt med kod.
http://cdon.se/hemelektronik/seagate_barracuda_green_5900.3_2...

Den är inte alls tystast, vräk inte ur dig saker du inte har en aning om. Jag har haft alla Seagates low power modeller och de är inte i närheten av att vara tysta.

WD GP borgar för bästa disken vad gäller ljudnivå men Samsung F4 Eco är ett bra alternativ. Jag kommer aldrig mer köpa en Seagate-disk i hela mitt liv efter alla problem jag haft med min LP och utbytesmodellen Green.

Här finns objektiva mätningar på alla diskar som utförs i specialdesignat rum:
http://www.silentpcreview.com/article1181-page6.html

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Typhonos:

Den är inte alls tystast, vräk inte ur dig saker du inte har en aning om. Jag har haft alla Seagates low power modeller och de är inte i närheten av att vara tysta.

WD GP borgar för bästa disken vad gäller ljudnivå men Samsung F4 Eco är ett bra alternativ. Jag kommer aldrig mer köpa en Seagate-disk i hela mitt liv efter alla problem jag haft med min LP och utbytesmodellen Green.

Här sökte jag på HDDs på 2000-2500gb (2tb diskar) och ett krav på max 25db. Nämen oj, det var visst den tystaste disken!

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=358#rparams=l=s88078613

Var snäll och inte hoppa på folk bara för att du hade en högljudd hårddisk.
Ja, jag vet att du länkade en "objektiv mätning", men den är över ett år gammal, så knappast aktuell längre.

Permalänk
Medlem

Jag har wd gp wd re4 gp, black, Haft samsung f4. De tystaste diskarna är wd gp utan re4 och samsung f4 men skulle köpa wd trots att jag aldrig haft någon trasig samsung. Gillar båda märkena väldigt mycket har aldrig svikit mig

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem

F4 EcoGreen hade för ett tag sen mycket problem med en buggande firmware men köper man en sådan disk idag är den uppdaterat till en stabilare version. En sån disk sitter för övrigt i min rigg och är tyst.

Permalänk
Skrivet av lorgix:

Själv gillar jag Western Digital.

När jag jämför just dessa diskar så noterar jag att WD har större cache och lägre strömförbrukning.

Rekommenderar opartiska åsikter, samtidigt att prestanda är icke relevant utan dB samt RPM.

Skrivet av Typhonos:

Vilken disk rekommenderar du?

Grabbar prestanda är inte viktigt utan hur tyst den är, ström är inget problem heller bara den är uber tyst!

Permalänk
Medlem

Jag har den WD du länkar till och den funkar bra, låter inte mycket och är faktiskt ganska snabb också. Har en del spel på den och lider inte. Ingen aning om Samsungen men tror inte den är mycket sämre i alla fall.

Jag hade köpt WD från cdon och använt koden xY3ZCadt för 10% rabatt. Kanske går att få fri frakt om du är student också men jag är lite osäker.

Visa signatur

1800x @ 4,025GHz @ 1,2875V, Noctua NH D15 AM4, 2x8Gb G-Skill Flare X 3200 MHz CL 14,14,14,37 MSI 1070 Gaming-X 8 GB, 8GB RAM, Slaktad Seagatedisk på 4TB, Define R3, Corsair TX V2 750 W

Lenovo Yoga 2 Pro, i7, 8GB, 256GB

Permalänk
Medlem

Som andra påpekat så är det nog WDs GP-diskar som gäller om man vill ha tyst.

Vill du ha objektiva mätningar så är det nog bäst att du frågar efter det specifikt, alternativt letar själv.

Permalänk
Avstängd

WD green är tystare än F4. Sistnämnda vibrerar en hel del och läshuvudet är tydligt mer hörbart. Visserligen så kan man fixa det med AAM men out of box så får man en klart tystare hdd med WD.

Rekommenderar att man ordnar läshuvudsparkeringen med WD dock. Wdidle är det man ska söka på och får skriva lite i dos miljö men det är mycket enkelt.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Hedersmedlem

jag skulle ta en wd 2 tb green eller om man vill ha lite mer fart så skulle jag tagit black

Visa signatur

Kom in och häng med oss på Discord!

Permalänk
Medlem
Skrivet av tkoop1:

jag skulle ta en wd 2 tb green eller om man vill ha lite mer fart så skulle jag tagit black

Black är långt ifrån tyst. Ska man ha en snabb som är hyffsad tyst är samsung f3 ett bra alternativ

Visa signatur

Permalänk

Barracuda XT och WD Black är väl dem mest stabila ute nu, Barracuda utan XT är juh 20MB/s snabbare drygt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LORAMIGCSS:

Rekommenderar opartiska åsikter, samtidigt att prestanda är icke relevant utan dB samt RPM.

Vilken disk rekommenderar du?

Grabbar prestanda är inte viktigt utan hur tyst den är, ström är inget problem heller bara den är uber tyst!

Står klart och tydligt i tabellen vilken som är tystast om det är det som är viktigast för dig. Har goda erfarenheter av både WD och Samsung, skulle inte köpa något från Seagate som inte är minst 10 år gammalt då de fortfarande gjorde bra diskar.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem

Wd20earx kör jag med, är helt nöjd

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

WD green är tystare än F4. Sistnämnda vibrerar en hel del och läshuvudet är tydligt mer hörbart. Visserligen så kan man fixa det med AAM men out of box så får man en klart tystare hdd med WD.

Rekommenderar att man ordnar läshuvudsparkeringen med WD dock. Wdidle är det man ska söka på och får skriva lite i dos miljö men det är mycket enkelt.

WD GP är tystare ja men F4 Eco är fortfarande rätt tyst, åtminstone om man hänger upp disken i elastiska band vilket man måste om man är seriös med ljudnivån. Min F2 Eco är bland de bättre diskar jag haft.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av pompa_kumla:

Black är långt ifrån tyst. Ska man ha en snabb som är hyffsad tyst är samsung f3 ett bra alternativ

Japp. Jag har en black som jag är nöjd med prestandamässigt. Men den smattrar en del när den jobbar...

/Christer

Visa signatur

i5 12600K - Noctua D14 SE2011 - msi pro Z670-A - 32 GB kingston fury beast 3600 mhz cl17 - WD_BLACK SN750 SE NVMe - Asus Tuf 3080 12gb - ACER XB271HU @ 144hz G-sync - Corsair 850AX - Fractal Design Meshify 2 - Mionix Zibal

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oldvikingschool:

Barracuda XT och WD Black är väl dem mest stabila ute nu, Barracuda utan XT är juh 20MB/s snabbare drygt.

Bara man kyler blacken ordentligt är det en bra disk men många har inte fläkt framför då blir den väldigt varm.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Antingen seagate's eller Western Digitals 5400rpm diskar med 64mb buffertminne fungerar bra, har själv en WD Green 5400rpm 1tb och den är knäpptyst, hade också en samsung innan och den gav ifrån sig konstiga klickljud

Permalänk
Permalänk
Medlem

Kanske inte riktigt vad TS söker, men WD Caviar Blue är en riktigt bra kompromiss mellan Green och Black. Hyfsat snabb och tyst (med AAM). Funkar riktigt bra som systemdisk och nästan helt tyst.

Visa signatur

Det var enklare förr att skilja Asus moderkort åt:
Asus A7V -> Asus P5Q Pro -> Asus M4A88TD-V EVO/USB3

Permalänk
Skrivet av pompa_kumla:

Bara man kyler blacken ordentligt är det en bra disk men många har inte fläkt framför då blir den väldigt varm.

Alla "lyx" diskar blir varma, det är juh förväntat att köparen har ett modern chassi med frontfläkt riktat mot hårddiskarna. WD Blue är juh nu deras OEM disk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

Här sökte jag på HDDs på 2000-2500gb (2tb diskar) och ett krav på max 25db. Nämen oj, det var visst den tystaste disken!

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=358#rparams=l=s88078613

Var snäll och inte hoppa på folk bara för att du hade en högljudd hårddisk.
Ja, jag vet att du länkade en "objektiv mätning", men den är över ett år gammal, så knappast aktuell längre.

Tillverkarnas egna mätningar i ljudnivå går aldrig att lita på oavsett vilken sorts produkt det är. Det enda som stämmer är avancerade recensioner som Silentpcreview.

Permalänk

Läs tråden!

Skrivet av Oldvikingschool:

Lås tråden, 5400RPM som sagt. Det är svenska jag skriver!

Samt till Er alla andra!
Jag vill bara ha en disk som uppfyller kraven om inte, behöver ni inte posta!

Tackar för hjälpen jag fått, lutar sig åt en WD.

Permalänk
Medlem

Med dina önskemål du har så låter det som du vill ha WD Caviar Green 2TB

http://www.inet.se/produkt/4303985/2tb-western-digital-caviar...

Visa signatur

NZXT 810 Switch, Corsair AX860i, Maximus V Formula, I7 3770K ,Asus GTX 680, Corsair vengance 1866Mhz 32gb Ram, Samsung 850 Pro 256Gb, Samsung 840 basic 500Gb, WD 2Tb Caviar Green,120GB, Komplett vattenkylning