Ta ut pengar från affär med endast med kort nummer

Permalänk
Medlem

Ta ut pengar från affär med endast med kort nummer

Tappade kontokortet på tågstationen idag vilket jag upptäckte 5 minuter senare men satt då tyvärr redan på ett tåg på väg bort. Spärrade kortet och det skulle skickas ett nytt. Gick in på internetbanken för att kolla banktider etc och såg att jag redan tilldelats ett nytt kortnummer. Fick då iden att gå till affären med det nya kortnumret och leg, eftersom att jag varit med om att mitt chip gått sönder och då fungerade det med att dem slog in siffrorna manuellt. Kunde även så klart koden till kortet eftersom att det skulle vara samma som på det gamla. På Ica sa dem att det var helt okej att ta ut pengar på detta viset men dem har haft problem med att skriva in kortnummer manuellt förut, de testade men det fungerade inte. De hänvisade mig att gå någon annanstans så borde det fungera. Gick till Konsum där jag blev tvärnekad och behandlad som en bedragare.

Någon som vet vad som egentligen gäller?

Visa signatur

alla forumedlemmar skapar glädje.
vissa när de loggar in.
andra när de loggar ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rankko:

Tappade kontokortet på tågstationen idag vilket jag upptäckte 5 minuter senare men satt då tyvärr redan på ett tåg på väg bort. Spärrade kortet och det skulle skickas ett nytt. Gick in på internetbanken för att kolla banktider etc och såg att jag redan tilldelats ett nytt kortnummer. Fick då iden att gå till affären med det nya kortnumret och leg, eftersom att jag varit med om att mitt chip gått sönder och då fungerade det med att dem slog in siffrorna manuellt. Kunde även så klart koden till kortet eftersom att det skulle vara samma som på det gamla. På Ica sa dem att det var helt okej att ta ut pengar på detta viset men dem har haft problem med att skriva in kortnummer manuellt förut, de testade men det fungerade inte. De hänvisade mig att gå någon annanstans så borde det fungera. Gick till Konsum där jag blev tvärnekad och behandlad som en bedragare.

Någon som vet vad som egentligen gäller?

Jobbade på bolaget tidigare, där fanns inte den funktionen så vitt jag vet.
Låna av en bekant istället? Rutin ärende med hög prioritet, du kommer få kortet snabbt.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Av vad de säger där jag arbetar, så måste kunden ha ett fysiskt kort för att kunna göra en betalning. Så tycker att de borde vara samma överallt.
Dock har ju ICA egna betalkort och "ICA-banken", pga de kanske de har andra bestämmelser eller så är de bara väldigt vänliga mot dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av propan:

Jobbade på bolaget tidigare, där fanns inte den funktionen så vitt jag vet.
Låna av en bekant istället? Rutin ärende med hög prioritet, du kommer få kortet snabbt.

Är inte hemma så har inga bekanta i närheten men ska få låna av min nya chef på jobbet jag börjar på imorgon. Jobbiga är ju att kortet kommer till min hemadress eftersom att jag inte visste adressen hit när jag ringde och spärrade. Tar visserligen inte allt för lång tid att ta mig fram och tillbaka så det är inte alltför farligt. Skulle dock ta fem arbetsdagar för kortet att komma fram.

Visa signatur

alla forumedlemmar skapar glädje.
vissa när de loggar in.
andra när de loggar ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rankko:

Tappade kontokortet på tågstationen idag vilket jag upptäckte 5 minuter senare men satt då tyvärr redan på ett tåg på väg bort. Spärrade kortet och det skulle skickas ett nytt. Gick in på internetbanken för att kolla banktider etc och såg att jag redan tilldelats ett nytt kortnummer. Fick då iden att gå till affären med det nya kortnumret och leg, eftersom att jag varit med om att mitt chip gått sönder och då fungerade det med att dem slog in siffrorna manuellt. Kunde även så klart koden till kortet eftersom att det skulle vara samma som på det gamla. På Ica sa dem att det var helt okej att ta ut pengar på detta viset men dem har haft problem med att skriva in kortnummer manuellt förut, de testade men det fungerade inte. De hänvisade mig att gå någon annanstans så borde det fungera. Gick till Konsum där jag blev tvärnekad och behandlad som en bedragare.

Någon som vet vad som egentligen gäller?

Det ska ju gå det här, precis som du också säger, det här att man knappar in koden manuellt. Det har jag själv varit med om bra många gånger då mitt VISA kort totalt vägrat att fungera. Då magnetremsan hade gjort sitt. Och då jag frågade helt enkelt om dom bara inte knappa in siffrorna på kortet manuellt. Och det var det då inga som helst problem med.

Men kan det inte vara så att i och med att du då tappade ditt kort, då du spärrade det , att du då inte kan inte använda dig utav ditt gamla korts nummer förren du har fått ditt nya kort ? Om det är så, då är det ju inte helt omöjligt att dom nekade dig på Konsum.

Visa signatur

👻 Konstnär på Hyttgatan 18 & en hängiven spöksamlare på hobbybasis
ASUS M52AD-NR001T | Intel Core i5-4460 | 8GB | Nvidia GTX 960 | Windows 10

Permalänk
Medlem

Du kan ju alltid be någon bekant skicka över pengar via tex http://www.westernunion.se/WUCOMWEB/staticMid.do?pagename=Hom... om de har något ombud nära dig? Vet inte vad avgiften är men kan vara värt det

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk

Det beror pa systemet om det gar att gora sa men det ar nog svart att hitta en affar som later dig bara anvanda ett kortnummer iom att du da missar ett sakerhetssteg (kort+leg eller kort+kod).

Kan du inte bara satta over pengar pa nagons konto och dom hamtar ut at dig?

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Medlem

Det går, i alla kortbetalningssytem som förekommer i Sverige idag, att knappa in kortnumret manuellt.

Dock tror jag personalen blir lite tveksam om du kommer ner med en lapp med ett kortnummer.

Så min spontana tanke är att du inte kommer få ta ut, för de kan omöjligen veta om detta kortnummer tillhör dig.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Skrivet av oobum:

Det går, i alla kortbetalningssytem som förekommer i Sverige idag, att knappa in kortnumret manuellt.

Dock tror jag personalen blir lite tveksam om du kommer ner med en lapp med ett kortnummer.

Så min spontana tanke är att du inte kommer få ta ut, för de kan omöjligen veta om detta kortnummer tillhör dig.

Men när personalen slagit in nummret så brukar det väl komma upp att man ska slå in koden ? Kanske olika system i och för sig. Men det har varit så för mig dom gånger dom fått göra det manuellt.
Man får ha förståelse att en butik nekar eftersom det förekommer så mycket konstigheter med kort idag.

Visa signatur

Asus M5 A97 R2.0| Corsair Vengance DDR3 16GB| AMD FX 8350| Gigabyte HD 7950 3072Mb *2| Nätagg Corsair AX1200| Logitech Z4 samt QPAD QH-90 vid spelande eller lyssnade på film/musik| Det styrs av Windows 10.
Jösses vad gamla prylar man har :)

Permalänk
Hedersmedlem

Kan det inte vara så att det nya kortet behöver aktiveras i exempelvis internetbanken för att kunna användas?

Permalänk
Medlem
Skrivet av J Mattsson:

Men när personalen slagit in nummret så brukar det väl komma upp att man ska slå in koden ? Kanske olika system i och för sig. Men det har varit så för mig dom gånger dom fått göra det manuellt.
Man får ha förståelse att en butik nekar eftersom det förekommer så mycket konstigheter med kort idag.

I de olika system jag har varit och härjat i så är manuell inmatning av kortdata automatiskt lika med "signaturköp" dvs man måste visa leg.

Men jag personligen skulle inte godkänna att någon betalar med kort när de har kortnummret på en lapp. Verkar alldeles för suspekt.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oobum:

I de olika system jag har varit och härjat i så är manuell inmatning av kortdata automatiskt lika med "signaturköp" dvs man måste visa leg.

Ja så har det varit när jag betalat med kort och det varit tekniska problem. Då slog de in kortnumret och jag fick visa leg och skriva på kvitto.

Visa signatur

I am Thon, eat my spread!

Permalänk
Medlem

Har din bank ett kontor på orten så bör väll de kunna hjälpa dig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av burk404:

Har din bank ett kontor på orten så bör väll de kunna hjälpa dig?

Dem har öppet kassan omöjliga tider såsom 9-11. Har lånat av min chef så är inget problem.

Visa signatur

alla forumedlemmar skapar glädje.
vissa när de loggar in.
andra när de loggar ut.