Age of Empires 2, trojan i originalskiva?

Permalänk
Medlem

Age of Empires 2, trojan i originalskiva?

Hej,

Jag körde igår en virusskanning på min Age of Empires 2 original DVD-skiva och mitt antivirusprogram upptäckte då trojanen Trojan.Win32.Menti.nfra. Det är tydligen filen AGE2_X1.LCD som är eller innehåller viruset. Är detta ett virus eller är det ofarligt? Mitt operativsystem är Windows 7 64-bitars.

Spelet är köpt hos en stor dagligvarukedja så borde ju vara pålitligt.

med vänlig hälsning

Permalänk

Kan vara antivirus programmet som har det klassat som trojan även fast det inte är det^^ haft liknande problem

Permalänk
Medlem

Kan vara en s.k. false possitive. Det är inte ovanligt att virusprogram ger falsklarm vid heuristisk sökning eftersom den letar efter signaturer som kan återfinnas i legitima programpaket.

Sedan SONY fick bakläxa efter att ha ympat in ett root-kit så tvivlar jag på att det är något vågar göra samma sak och hade det varit ett virus från fabrik så hade det antagligen ockås varit allmänt känt vid det här laget.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Antagligen det som redan sagts.

Nu kankse det inte är aktuellt i det här fallet, men om du får en varning på en liten fil kan du skicka upp den på en online scanning-sajt som Virustotal. Då får man en rapport från en bunt olika uppdaterade antivirus. De förbehåller sig att skicka informationen vidare ifall de stöter på filer som är skumma (läs där för mer info).
https://www.virustotal.com/

Permalänk
Medlem

Tack för Era snabba och informativa svar!