HTC One X vs Samsung Galaxy S3

Permalänk
Medlem

HTC One X vs Samsung Galaxy S3

Hej!

Jag står här nu med ett val som jag har väldigt svårt att göra, nämligen HTC One X och Samsung Galaxy S3.

Jag har läst en massa reviews om båda, och som jag har läst och hört så är båda telefonerna bra.

Det jag använder telefonen till är bland annat:

  • Fjärrstyrning

  • Applikationer som dra en hel del minne och CPU kraft

  • Bilnavigator (som ni säkert vet dra en del batteri).

Det jag kräver att mobilen ska ha:

  • Högupplös och bra skärm

  • Hyfsat bra ljud

  • Enkelt att navigera i

Saker som bara ge bonus men som inte är ett måste.

  • En bra kamera samt en bra videokamera (tar sällan kort eller filma så det är inget nödvändigt)

Jag har använt mig av en HTC Desire som jag har varit väldigt nöjd med, men tyvärr blev det ont med minne för mina applikationer och batteriet dör snabbt, dessutom vill jag har en större skärm.

Jag kan meddela att jag har aldrig ägt en Samsung innan, så jag vet ej hur tidigare modeller har varit, och hur deras support är.
Jag vet att Samsung telefonen har fått mycket bra kritik på det mesta, men och andra sidan är den dyrare. Så jag undra om det är värt de pengarna.

Så jag vill helt enkelt höra era åsikter och vad ni tycker.

Tack på förhand
// Secterna

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Fjärrstyrning? Som i att låsa/radera/spåra? Isf finns det gratisappar för det.
S3:an har bättre batteritid, men i övrigt så är telefonerna rätt lika man S3an är rappare.

Permalänk
Entusiast

S3'an har längre batteritid, dock så är det PenTile på skärmen, något som gör att HTC's skärm ser mycket skarpare ut.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Jo men tror nog S3an har en skarp skärm iaf, inte så att den är lika "rutten" som en nokia 3310'as skärm ellerhur?

Permalänk
Medlem

Skit snack att man kan se pentile. Läs lite reviews. Sen är kameran mycket bättre i SG3. Och du har Wolfson DAC, "ljudchip" chip i SG3 som är det bästa hittills för någon mobiltelefon.

SG3 är en helt makalös pryl. Älskar den. Som sagt läs reviews så kommer du märka att alla säger att SG3 är bättre än One X.

Permalänk
Medlem

http://www.swedroid.se/samsung-galaxy-s-iii-recension/

S3 har glonass (gps) stöd vilket inte one x har. Så du som ska använga gps mycket kan ju det vara en idé att kolla upp.

Dessutom har den större batteri och bra mycket längre batteritid. 196 min (S3) Full load vs 127 min (one x).

Den blir inte heller lika varm ca 42 grader (S3) vs 55 grader (one x).

Available RAM:
S3: 779 MB
one x: 976 MB

Är några punkter!

Visa signatur

5900X & 6700 XT

Xperia 1 mk. V

Permalänk
Inaktiv

htc one X suger rakt av pga batteriet och hårdvarufel

min HTC one X är 2 månader gammal och varit på service i en och en halv månad av tiden. den blir extremt varmt när den laddas, skärmen är grön på ena sidan, tappar nät, kan inte hitta 3G nätet, kopplar ner wifi och när den blir så varmt att man inte kan hålla den i handen längre efter 10min samtals tid så slocknar skiten och bootar om. min exemplar är kass, självklart är alla inte så, men mina problem är välkända på nätet och många skrivit om det.

så om du verkligen måste, så är S3 den rätta även om skärmen inte är den bästa

Permalänk

Det roliga med med htc one x är väl att kameran är väldigt snabb.

Permalänk
Avstängd

Jo angående bilnavigering så måste man ha en laddsladd, det drar våldsamt med batteri att ligga och streama kartor samt GPS

Färdigt kit
http://www.htcaccessorystore.com/se/p_htc_item.aspx?i=230298

Sen föredrar jag då klart Sense 4 före Touchwiz (Samsungs gränssnitt), standard ICS är sedan inget för mig.

Prestandamässigt är båda lurarna i en egen klass.

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem

Tack för alla snabba svar från alla!

Hur bra fungerar Touchwiz då?

Det låter som att Samsung inte har några som helst negativa sidor, men det måste ju alltid finnas något som inte är alls lika bra med den?

Jag har som sagt inte någon jätte bra kunskap om just mobiltelefoner då jag lutar mig mer mot datorer. Så alla era åsikter uppskattas väldigt mycket!

Men jag får dra ner till affären igen och kika lite på dom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon160366:

htc one X suger rakt av pga batteriet och hårdvarufel

min HTC one X är 2 månader gammal och varit på service i en och en halv månad av tiden. den blir extremt varmt när den laddas, skärmen är grön på ena sidan, tappar nät, kan inte hitta 3G nätet, kopplar ner wifi och när den blir så varmt att man inte kan hålla den i handen längre efter 10min samtals tid så slocknar skiten och bootar om. min exemplar är kass, självklart är alla inte så, men mina problem är välkända på nätet och många skrivit om det.

så om du verkligen måste, så är S3 den rätta även om skärmen inte är den bästa

Det är oftast dom med mest problem som ropar högst.
Jag har inga problem med min One X och batteriet håller så jag klarar mig iaf.

Det som är sämst med S3 måste vara skärmen, som inte är så bra som en skärm borde vara på en telefon.

Visa signatur

"Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."
-Kristian Wilson, Nintendo Inc, 1989

Permalänk

jag äger en HOX och dom lider tyvärr av många problem, min har en gul fläck på skärmen och GPSen är sämre än min gamla sgs1 och den hade dålig gps. vill inte byta då många som bytt fått en ännu sämre variant med fler fel. sen blir den väldigt het om du använder den hårt. jag körde nvidias tegra3 spel och då höll batteriet under en timme men det var inget problem då den stängde av sig själv kort innan PGA överhettning... så ska du ha en HTC så rekomenderar jag att du kikar runt på forum och ser om dom lyckats fixa till alla fel.

min HOX är inte dålig men den är inte bra heller, lite så jag känner för den.

läs lite på www.swedroid.se forumet om båda så kan du få en uppfattning som inga reviews kan ge

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Secterna:

Tack för alla snabba svar från alla!

Hur bra fungerar Touchwiz då?

Det låter som att Samsung inte har några som helst negativa sidor, men det måste ju alltid finnas något som inte är alls lika bra med den?

Jag har som sagt inte någon jätte bra kunskap om just mobiltelefoner då jag lutar mig mer mot datorer. Så alla era åsikter uppskattas väldigt mycket!

Men jag får dra ner till affären igen och kika lite på dom.

Det här är ju en högst personlig åsikt men One X är "sexigare".

Dock skulle jag nog skaffat en SGS3 i dagsläget(har en One X). Är ju nörd i själen och grafikprestandan är betydligt bättre i SGS3!
Utöver grafiken är de rätt lika. Processorn är LITE bättre i One X. Skärmarna är ju smaksak.

Edit: Min HOX har varit felfri sen start. Så även om du läser om massa fel så är det nog en kraftig minoritet. 4 vänner till har HOX ingen har haft problem

Permalänk
Medlem

För mig spelar inte designen någon större roll. Utan det är prestandan jag är ute efter.
Men jag ska läsa lite mer på swedroid. Jag har varit inne där innan, men det har dykt upp länkar som man har fortsatt till och läst, så har inte riktigt läst igen allt.

Men tack så mycket för alla snabba svar och för era åsikter! Om ni har flera åsikter / diskussioner så är det bara att skriva på. Skönt att höra från folk som har One X dessutom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Secterna:

För mig spelar inte designen någon större roll. Utan det är prestandan jag är ute efter.
Men jag ska läsa lite mer på swedroid. Jag har varit inne där innan, men det har dykt upp länkar som man har fortsatt till och läst, så har inte riktigt läst igen allt.

Men tack så mycket för alla snabba svar och för era åsikter! Om ni har flera åsikter / diskussioner så är det bara att skriva på. Skönt att höra från folk som har One X dessutom.

Då är det SGS3 du ska ha Utan tvekan

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Tancoll:

Det är oftast dom med mest problem som ropar högst.
Jag har inga problem med min One X och batteriet håller så jag klarar mig iaf.

Det som är sämst med S3 måste vara skärmen, som inte är så bra som en skärm borde vara på en telefon.

Du har nog inte sett S3:ans skärm i verkligheten. S3 har, om inte den bästa, en av de absolut bästa skärmarna i en mobil. Jag föredrar den framför HOX skärm, och jag tycker att den är ungefär lika bra som Xperia S skärm.

Permalänk

HTC One X föredrar jag

Visa signatur

*🖥️ [i9 12900ks][Corsair Dominator 32gb DDR5 5600MHz] [EVGA 3080ftw Ultra] [Lian Li Galahad SL Edition 360][Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart][EVGA Supernova G6 1000W}[Alienware AW2723DF + 2x Dell 2715H 27"]
*🎮 Ps5 Digital Edition
*📱 Iphone 15 pro max | 🎧Airpods pro max|
*📺LG Oled CX48
*Noblechairs LEGEND TX Tyg Antracitgrå

Permalänk

Läste att det blev on om minne på din gamla telefon.
Har för mig att hox inte har någon minneskortplats men att sgs3 har det. Annars så skulle jag ta en sgs3 för att den har bättre bild känns snabbare och har inte hört om så mycket fel om den som med en hox.

Visa signatur

Moderkort: Asus Maximus VI Hero CPU: i7 4770k RAM: G.Skill Ares 16GB
PSU: Corsair TX Series 650W GPU: GIGABYTE GTX670 OC
Chassi: Antec P280 Cpu-Kylare: Stock SSD: Samsung 840 EVO Series 250GB
OS: Windows 10 Pro x64

Permalänk
Medlem

Jag har en HOX och den är makalöst bra! Jag förstår inte vad alla snackar om för problem med batteriet? Min håller sig i standby i fyra dagar. Använder jag den till att skicka några sms, ringa några samtal så klarar den sig i två dygn.
Folk kanske har fått måndags ex när de snackar om sina HOX min min är helt klockren!
Jag gick från en HTC Desire och jag gillade verkligen HTC Sense. Det är även största problemet jag har med Samsung. TouchWiz..
Hur som helst så tror jag att båda telefonerna kommer att göra dig väldigt nöjd, men jag lägger min röst på HTC One X.

Permalänk
Skrivet av Lindgren92:

Skit snack att man kan se pentile. Läs lite reviews. Sen är kameran mycket bättre i SG3. Och du har Wolfson DAC, "ljudchip" chip i SG3 som är det bästa hittills för någon mobiltelefon.

SG3 är en helt makalös pryl. Älskar den. Som sagt läs reviews så kommer du märka att alla säger att SG3 är bättre än One X.

Jag testade en Samsung Galaxy S3 idag på Mediamarkt. Det första jag la märke till var Pentile. Det är ju skitenkelt att se linjerna som genomlöper all text. Texten ser liksom "upphackad" ut. Dessutom så märkte jag att skärmen var mycket vattningare i sina färger, jag jämför då med min gamla Galaxy s2 som faktiskt har betydligt bättre färger. Sedan så var ljusstyrkan ganska dålig på Galaxy S3: s skärm. Lite synd att Samsung inte kunde leverera en bättre skärm till deras nya topptelefon.

Annars så kändes den bra. Den var snyggt, frän design, skön att hålla i. Telefonen var lite stor tycker jag men det får man väl acceptera då vissa faktiskt verkar vilja ha stora skärmar och faktumet att alla tillverkare verkar köra på 4"+ numera.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Secterna:

Tack för alla snabba svar från alla!

Hur bra fungerar Touchwiz då?

Det låter som att Samsung inte har några som helst negativa sidor, men det måste ju alltid finnas något som inte är alls lika bra med den?

Jag har som sagt inte någon jätte bra kunskap om just mobiltelefoner då jag lutar mig mer mot datorer. Så alla era åsikter uppskattas väldigt mycket!

Men jag får dra ner till affären igen och kika lite på dom.

Det är väl bara installera Nova launcher eller likande om du inte gillar touchwiz launchern. Eller helt enkelt byta till en custom rom, för lite godis.

Htc one x har haft det riktigt dåligt, folk har behövt doat SJUKT mycket.
Sgs3 verkar mysig, jag är nöjd med min Note.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tcntad:

Jo men tror nog S3an har en skarp skärm iaf, inte så att den är lika "rutten" som en nokia 3310'as skärm ellerhur?

Det är väl en jävligt skruvad jämförelse

Visa signatur

I am no more human then you are, I see my reflection as I look at you

Permalänk
Sötast

bara att kolla XDA forumen så lär du nog inte vara sugen på en One X länge till, det kunde varit en superb telefon som kunde tagit världen med storm, istället blev det en hyfsat stor flopp...

Vågar folk ens köpa dem idag, eller är de bara de som köpt den på release som har den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av furuliden:

Jag testade en Samsung Galaxy S3 idag på Mediamarkt. Det första jag la märke till var Pentile. Det är ju skitenkelt att se linjerna som genomlöper all text. Texten ser liksom "upphackad" ut. Dessutom så märkte jag att skärmen var mycket vattningare i sina färger, jag jämför då med min gamla Galaxy s2 som faktiskt har betydligt bättre färger. Sedan så var ljusstyrkan ganska dålig på Galaxy S3: s skärm. Lite synd att Samsung inte kunde leverera en bättre skärm till deras nya topptelefon.

Annars så kändes den bra. Den var snyggt, frän design, skön att hålla i. Telefonen var lite stor tycker jag men det får man väl acceptera då vissa faktiskt verkar vilja ha stora skärmar och faktumet att alla tillverkare verkar köra på 4"+ numera.

Du kan ställa in hur mycket djup du kan ha i färgerna på sgs3. Amoled har starkare färger och bättre smärta än lcd, lcd har däremot klarare vitt.

Visa signatur

Corsair Graphite 600t, Asus Z77 Maximus V Extreme, Intel I7 2700K @ 4,4Ghz, 2x Gigabyte 670 OC Windforce, Be Quiet! Dark Power Pro 10 850w, 4x 2GB Kingston Hyper X 1600Mhz, Kingston Hyper X SSD 128GB, 2x WD Caviar Black 1GB Raid 0, Asus Xonar Essence STX.

Permalänk
Medlem

Bara One X eller S3 på menyn? Funderar jag på ny lur skulle jag säga... Padfone. Lika dyr som dom inklusive 10" plattan man kan stoppa luren i. Tyvärr så kör den också pentile så skärmen är lite sunkigare än de båda (på telefonen, plattan har ju en IPS LCD).

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Fjärrstyrning? Som i att låsa/radera/spåra? Isf finns det gratisappar för det.
S3:an har bättre batteritid, men i övrigt så är telefonerna rätt lika man S3an är rappare.

Angående fjärrstyrning misstänker jag att Secterna fjärrstyra sin dator med fjärrskrivbordet.
Till det finns tex. 2X Client som funkar riktigt bra faktiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av No_Jah:

Angående fjärrstyrning misstänker jag att Secterna fjärrstyra sin dator med fjärrskrivbordet.
Till det finns tex. 2X Client som funkar riktigt bra faktiskt.

Nah jag menar mer att jag fjärrstyr rummet, t.ex. fläkt, lampor, TV, osv genom egna applikationer.
Sen givetvis fjärrstyr jag datorn med men det är bara genom en SSH klient då jag använder mig av Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DragonRapide:

Läste att det blev on om minne på din gamla telefon.
Har för mig att hox inte har någon minneskortplats men att sgs3 har det. Annars så skulle jag ta en sgs3 för att den har bättre bild känns snabbare och har inte hört om så mycket fel om den som med en hox.

HTC Desire har stöd för att byta ut det externa minnet men inte det interna som är väldigt litet.
Vissa applikationer går att flytta över till det externa minnet men tyvärr är det alldeles för få applikationer som jag använder mig av som kan det.

Permalänk
Skrivet av Allexz:

bara att kolla XDA forumen så lär du nog inte vara sugen på en One X länge till, det kunde varit en superb telefon som kunde tagit världen med storm, istället blev det en hyfsat stor flopp...

Vågar folk ens köpa dem idag, eller är de bara de som köpt den på release som har den?

Det är många som har haft fel, men det är ju nästan bara de som har fel som hörs. One X har sålt otroligt bra.

Jag själv köpte på releasedagen och hade fel, flimmer. Lämnade in den och tog pengarna tillbaka. Då det bara var några veckor kvar till S3 eventet så avvaktade jag. Blev dock besviken på S3 och åkte in dagen efteråt och köpte en One X igen. Ny batch, inga problem. Telefonen har fungerat bra sedan dess. Likadant för mina vänner/bekanta, inga problem med deras One X.

Jag tycker inte det är en stor flopp, inte ens flopp. Kanske första batchen där många exemplar var dåliga.

Visa signatur

3570K | Asus P8Z77-V Pro | Corsair 16GB | Asus 7970T DCII | Fractal Design R3 | Phanteks PH-TC14P | Svintyst

Permalänk
Medlem
Skrivet av skooglund:

Det är många som har haft fel, men det är ju nästan bara de som har fel som hörs. One X har sålt otroligt bra.

Jag själv köpte på releasedagen och hade fel, flimmer. Lämnade in den och tog pengarna tillbaka. Då det bara var några veckor kvar till S3 eventet så avvaktade jag. Blev dock besviken på S3 och åkte in dagen efteråt och köpte en One X igen. Ny batch, inga problem. Telefonen har fungerat bra sedan dess. Likadant för mina vänner/bekanta, inga problem med deras One X.

Jag tycker inte det är en stor flopp, inte ens flopp. Kanske första batchen där många exemplar var dåliga.

Vad va det som gjorde att du blev besviken på S3:an?