Bygglog: Projekt Storebror (Fractal Design XL)

Permalänk
Medlem

Jag ser inte de senaste bilderna

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem

Var god skala ner bilderna innan uppladdning. Jag gör det i paint och det fungerar bra och tar inte evig tid. Sidan blir bara seg. Uppdaterade till firefox 13 idag vilket gjorde att den tar 1,7gb ram om jag läser sida två i tråden och 187mb om jag läser sida tre. Inte märkt av det med tidigare versioner. Tror dock inte det ökar på lagget för det finns ram över.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Var god skala ner bilderna innan uppladdning. Jag gör det i paint och det fungerar bra och tar inte evig tid. Sidan blir bara seg. Uppdaterade till firefox 13 idag vilket gjorde att den tar 1,7gb ram om jag läser sida två i tråden och 187mb om jag läser sida tre. Inte märkt av det med tidigare versioner. Tror dock inte det ökar på lagget för det finns ram över.

-------------
Har inga problem med det i varken IE eller i chrome
FF verkar bara bli sämre med varje version som kommit nu på sistone, läcker minne som ett såll verkar det som, vilket iofs FF haft problem med länge så det har gjort att jag skippat FF och gått över till chrome

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Skrivet av ODDNAME:

Jag ser inte de senaste bilderna

Har du låtit det ladda ett tag? tar ganska lång tid innan de visas?

Skrivet av jocke92:

Hur gör man? har ingen erfarenhet av detta xD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kevin1992:

Hur gör man? har ingen erfarenhet av detta xD

Så här gör jag i paint som finns i Windows 7 och 8.
Öppna paint genom att högerklicka på bilden och välja edit. Tryck resize (bredvid select tool). Hitta en procent storlek som passar dina bilder. Tryck f12 för att "spara som", tryck home-tangenten, skriv ett understreck, enter och alt+f4. Då sparar du inte över orginalet + att de hamnar överst i mappen.

Ibland behöver jag också beskära bilden lite och det verktyget finns också i paint. Då får jag såklart anpassa storleksminskningen efter den.

Permalänk
Skrivet av jocke92:

Så här gör jag i paint som finns i Windows 7 och 8.
Öppna paint genom att högerklicka på bilden och välja edit. Tryck resize (bredvid select tool). Hitta en procent storlek som passar dina bilder. Tryck f12 för att "spara som", tryck home-tangenten, skriv ett understreck, enter och alt+f4. Då sparar du inte över orginalet + att de hamnar överst i mappen.

Ibland behöver jag också beskära bilden lite och det verktyget finns också i paint. Då får jag såklart anpassa storleksminskningen efter den.

Tack så mycket, kommer göra detta i fortsättningen!

Permalänk

En mindre Update för att klargöra lite för framför allt mig själv vart jag står i byggnads processen är lite rörigt för tillfället

Saker som måste göras med chassit:

- Borra hål på sidopanelerna för 240mm radiatorerna.
-Köpa och skära ut plexi skiva för att ersätta "Avskärmningsplåten".
-Skära ut hål för sidopanels fönster.
Saker som måste inhandlas:

Nätagg - Beställt.
Ram - Beställt.
SSD - Beställt.
Crystal link tube set från bitspower då den andra var för kort - Ska beställa.
Hoppas även att Pump toppen kommer nu under veckan!
(Har även beställt massor med olika fläkt kablar och adaptrar)

Ska även beställa Sleeve men vet inte riktigt vilka färger, Vet inte om jag ska ha hel svart, hel vit eller om jag ska ha båda eller hur jag ska ha det, Några förslag?

Det var allt för tillfället! Ha det bra!

Permalänk
Medlem

Skulle du kunna redigera dit första inlägg istället för att skapa fler och fler? Blir lättare att läsa och man behöver inte gå igenom hela tråden för att se bilderna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sacrum:

Skulle du kunna redigera dit första inlägg istället för att skapa fler och fler? Blir lättare att läsa och man behöver inte gå igenom hela tråden för att se bilderna.

Säger tvärt om. Att bara uppdatera första inlägget är riktigt störigt när man följer bygget. Jag brukar länka alla uppdateringar i första posten, så nya följare inte behöver leta dock.

Permalänk
Skrivet av jocke92:

Säger tvärt om. Att uppdatera första inlägget är riktigt störigt när man följer bygget.

Håller med.

Detta är som sagt en bygglog, där man uppdaterar steg för steg vad man gör.
Sedan vid klart arbete så kan man skapa ett galleri, där kan man då se bilderna helt istället för att läsa dom på en forumstråd.
Men det är perfekt detta

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanGashi:

Håller med.

Sedan vid klart arbete så kan man skapa ett galleri, där kan man då se bilderna helt istället för att läsa dom på en forumstråd.
Men det är perfekt detta

Men i galleriet visar man heller inte hela processen.

Permalänk
Skrivet av Sacrum:

Skrivet av jocke92:

Säger tvärt om. Att bara uppdatera första inlägget är riktigt störigt när man följer bygget. Jag brukar länka alla uppdateringar i första posten, så nya följare inte behöver leta dock.

Skrivet av JohanGashi:

Håller med.

Men det är perfekt detta

Kommer fortsätta som jag gjort men kanske att man Som du säger länka till nya Updates!

Permalänk

Dags för en liten Update igen tyvärr inget större :/
Det som gör att det går lite långsamt är att det krånglar lite med en beställning på bland annat pump toppen och det rök tonade plexit.

Fick hem ett packet i fredags, Undra vad detta kan vara

Ett stycke nätagg - Fractal design Newton R2 800W

Och ett stycke SSD - Samsung 830 120Gb (Kommer köra 2 av dessa i raid om jag klurar ut hur det går till xD )

Fick även hem Ram minnen tog dock inget kort på dem men det är A-Data 8Gb Gaming series.

Test monterade nättaget för att se hur det passar in och jag måste säga att jag gillar det! Funderar fortfarande på vilken/vilka färger jag ska ha på sleeven, i skrivande stund är jag lite sugen på Svart och vitt med någon enstaka grå, någon som tycker det verkar vettigt?

Testade även Ram minnena, Har funderat länge på att lacka dessa vita men tror dem får bli svarta då jag tycker det passar, kommer bli mycket vitt i burken ändå

Mjölk?

Kommer se otroligt ut i burken tror jag, Ser verkligen ut som mjölk man vill bara dricka det!

Tack för idag!

Edit: Gjorde bilderna mindre nu med hoppas det hjälper så det inte laggar så pass, upplösningen var runt 4000x3000 minskade till 800x600

Permalänk
Medlem

Riktigt så små behöver du inte göra bilderna. Men de är inte för små. Gillar också den mjölkvita vätskan, man kanske ska tacka Hannes för att den används? Tycker också du kan vänta med ram-minnena så du inte får för mycket vitt

Permalänk
Skrivet av jocke92:

Riktigt så små behöver du inte göra bilderna. Men de är inte för små. Gillar också den mjölkvita vätskan, man kanske ska tacka Hannes för att den används? Tycker också du kan vänta med ram-minnena så du inte får för mycket vitt

Ah visst är det en grym vätska! Har sett det innan Hannes använde sig av detta men det var en riktig uppstickare när han använde det så det är nog ändå pga av honom som jag använder den färgen

Permalänk

Hejsan! snyggt bygge! Jag undrar om det var svårt att få bort avskärmningsskivan? Behövdes det göra mycket eller går den att få bort med hjälp av skruvmejsel? Funderar nämligen på att göra ett bygge i en refine XL men vill inte ha den avskärmningsskivan mellan moderkortet och PSU:t och hdd burarna i botten.
Tack på förhand!

Permalänk
Medlem
Skrivet av epetersson:

Hejsan! snyggt bygge! Jag undrar om det var svårt att få bort avskärmningsskivan? Behövdes det göra mycket eller går den att få bort med hjälp av skruvmejsel? Funderar nämligen på att göra ett bygge i en refine XL men vill inte ha den avskärmningsskivan mellan moderkortet och PSU:t och hdd burarna i botten.
Tack på förhand!

Gissar på poppnitar. Så lagom stort (gissar 3-5mm) borr så får du bort dem.

Permalänk
Skrivet av jocke92:

Gissar på poppnitar. Så lagom stort (gissar 3-5mm) borr så får du bort dem.

Är det bara att borra rakt på dom eller hur skall man bära sig åt? Tror du det är samma sak med popnitar för att få bort hårddiskburarna i botten? Tack för ditt svar!

Permalänk
Skrivet av Kevin1992:

Då var det dags för den dagliga Updaten

Idag har jag hunnit med ganska mycket! Har Försänkt/Gradat alla hål på båda sidorna.

http://www.bilddump.se/bilder/20120530191844-81.233.34.74.JPG

Har även monterat 420mm radiatorn och testat lite fittings.

http://www.bilddump.se/bilder/20120530192140-81.233.34.74.JPG

Jag behövde använda två stycken 10mm förlängare för att komma över kanten på fläkten för att sedan använda en 90 grader vinklad fitting.

http://www.bilddump.se/bilder/20120530192419-81.233.34.74.JPG

Har även börjat fundera lite på hur jag ska göra med topp ventilations hålen, dem vart inte 100% raka och fina så funderar lite på att ha fläktfilter på ovansidan så har testat detta idag.

http://www.bilddump.se/bilder/20120530192735-81.233.34.74.JPG

Såhär ser det ut nu när jag bara gradat till hålen och monterat radiatorn, återstår dock att fylla i färg på vissa ställen och även i hålen så utseendet kan fortfarande bli bättre utan att behöva använda fläktfilter, men testade även idag att montera radiatorn med fläktfilter.

http://www.bilddump.se/bilder/20120530193123-81.233.34.74.JPG

http://www.bilddump.se/bilder/20120530193247-81.233.34.74.JPG

Tycker faktiskt att det ser ganska snyggt ut, men ska ändå måla till hålen och sedan jämföra vilket som ser bäst ut, Vad tycker ni?

Tack för idag!

Vart kan man köpa såna galler? Ska nämligen antagligen göra något liknande

Permalänk
Medlem

Tycker det ser grymt bra ut! måste också slänga iväg en åsikt om toppen, tycker definitivt att du ska ha fläktfiltret på.

Annars ser detta grymt bra ut! vill också ha vatten kylning >:( men är så rädd att jag ska göra fel

Visa signatur

| Ryzen 1700 @ 4.0 ghz | Asus PRIME X370-PRO | 32 GB Corsair Vengeance LP 3000 mHz | Gigabyte GTX 770 2-way SLI | BenQ XL2410T, 5x AOC e2460SDA | Fractal design R5 | https://i.imgur.com/rjO3bLw.jpg

Software developer

Permalänk
Medlem
Skrivet av epetersson:

Är det bara att borra rakt på dom eller hur skall man bära sig åt? Tror du det är samma sak med popnitar för att få bort hårddiskburarna i botten? Tack för ditt svar!

Så ser nitarna ut innan montering. Pinnen i används sedan vid montering och drar ihop niten tills pinnen lossnar. Så den stora skallen kan man borra lös från resten och sedan är det bara att påta ut niten. Gissar på popnitar där (i botten) också.

Permalänk
Skrivet av jocke92:

Så ser nitarna ut innan montering. Pinnen i används sedan vid montering och drar ihop niten tills pinnen lossnar. Så den stora skallen kan man borra lös från resten och sedan är det bara att påta ut niten. Gissar på popnitar där (i botten) också.
http://www.baths.se/shop/thumbnails/shop/18871/art71/h1173/64...

Tackar för svaret!

Permalänk
Skrivet av makkesk8:

Tycker det ser grymt bra ut! måste också slänga iväg en åsikt om toppen, tycker definitivt att du ska ha fläktfiltret på.

Annars ser detta grymt bra ut! vill också ha vatten kylning >:( men är så rädd att jag ska göra fel

Kul att du tycker om det

Vattenkylning är något av det roligaste som finns att greja med och om man får problem eller undrar över något så finns det så otroligt duktigt folk här på SweC Du måste bara prova på det!

Permalänk

Går inte ens att kolla på bilderna på telefonen pga den stora upplösningen du kanske redan har bestämt dig, jag kom inte längre än hälften på sida 2 innan det inte gick mer pga bilderna, men annars så skulle du kunna köra på ett vattenkylt gigabyte ud7 lycka till, jag ska kolla igenom alla bilder så fort jag kommer hem till min dator

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Riktigt snyggt gjort. har alltid tyckt det var synd att XL hade så dåligt stöd för vattenkylning från början. Vilken färg skall du ha på slangarna eller vattnet i systemet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av _MmattiasS_:

Går inte ens att kolla på bilderna på telefonen pga den stora upplösningen du kanske redan har bestämt dig, jag kom inte längre än hälften på sida 2 innan det inte gick mer pga bilderna, men annars så skulle du kunna köra på ett vattenkylt gigabyte ud7 lycka till, jag ska kolla igenom alla bilder så fort jag kommer hem till min dator

Verkar som det blev ett Gigabyte 990FX UD-3. Prestandamässigt vinner man inte mycket på att vattenkyla moderkortet, men det är ofta snyggt. I senaste inlägget har han skalat ner bilderna.

Permalänk
Skrivet av _MmattiasS_:

Har fixat dem senaste bilderna så dem är inte lika högupplösta och kommer fortsätta med detta så det inte laggar så mycket
Tänkte köra på UD-7 först men sen såg jag att vattenblocken till dem inte täckte chipset vilket jag inte gillade riktigt så vart ett hel svart UD-3 istället.

Tackar tackar, hoppas du gillar det när du väl kan se det hemma sen

Skrivet av grafit:

Riktigt snyggt gjort. har alltid tyckt det var synd att XL hade så dåligt stöd för vattenkylning från början. Vilken färg skall du ha på slangarna eller vattnet i systemet?

Tackar kul att höra Ska ha genomskinliga slangar och sen vit kylvätska.

Permalänk

Sådär, äntligen är det dags för en ny Update!

Idag fick jag hem min sleeve från MDPC X, Vart svart, vit och mörkgrå, Majoriteten kommer bli svart med någon enstaka vit och grå.
Har även fått bekräftat att mitt packet från specialtech är på väg till mig, det innehåller bland annat pump top och lite röktonad plexi

Tror dessa färger kommer passa bra..... Hoppas jag iaf

Nu är det bara att dra igång och börja sleevea!

Tror ni dem märker något?

Och nu en fråga om det är någon som vet!

Hur löser jag enklast detta problemet, alltså att dem har "skarvat" ihop flera kablar och sedan är det kablar som skulle behöva "gå runt" "skarvningen" hoppas ni förstår vad jag menar.

Sådär det var allt för idag, kommer nog bli mer jobb när det andra paketet kommer.

Tack för idag!

Permalänk
Snusfri

Som utbildad CNC-operatör så vet jag hur förbannat viktigt det är med rätt borr.
Men man måste även räkna ut så man kör med rätt varvtal (beror på diameter på borren, material osv).

Bäst är givetvis att köra det i en cnc-fräs så man får exakt avstånd mellan hålen osv, sedan så är en pelarborr det näst bästa valet.
Givetviss så ska man köra med kylmedel, dels för att inte förstöra borren, dels för att det ger bättre hål.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Skrivet av EpicBoobs:

Som utbildad CNC-operatör så vet jag hur förbannat viktigt det är med rätt borr.
Men man måste även räkna ut så man kör med rätt varvtal (beror på diameter på borren, material osv).

Bäst är givetvis att köra det i en cnc-fräs så man får exakt avstånd mellan hålen osv, sedan så är en pelarborr det näst bästa valet.
Givetviss så ska man köra med kylmedel, dels för att inte förstöra borren, dels för att det ger bättre hål.

Kul att få lite info om detta, kommer nog vända mig till någon CNC-operatör om jag ska göra detta igen