2TB Extern på CDon för 599, någon testat?

Permalänk
Medlem

Denna tråd kommer att följas:)

Har redan bjudit på några skratt

Visa signatur

Amiga 500 + Amiga CD32 + Game & Watch 😊

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stealthbomb:

Går det att plocka ur hårddisken ur USB2.0-chassit och montera den i en stationär dator?

Förmodligen, men det är inte 100% säkert. Den nya WD 2TB externdisken har exempelvis USB-interfacet ditklämt direkt på själva disken. Det finns inte någon SATA-kontakt. Så frågan är hur den här för oss okända disken ser ut...

http://www.online-tech-tips.com/gadgets/western-digital-wd-my-passport-2tb-review/

"With the USB controller placed directly on the drive, rather than being a separate adapter with a SATA interface that plugs into the drive, there is slightly less circuitry needed for the unit. The direct connection offers less components and adapters, and more of a straight through engineering design. However, this also means that you cannot rip the shell off of this hard drive and use it in a laptop computer. "

Visa signatur

Intel: Asrock Z370 Extreme M4|8700K@4.9|Noctua DH15|G.Skill Flare X 3200@4000 17-19-19-39 32GB|MSI 1080TI Gaming X|Samsung 960 EVO 1TB
AMD: MSI B350 Tomahawk|RyzenR5 1600X|Fractal Design Celsius S24|Corsair Vengeance@2933 32GB|Asus 970|Samsung830 SSD

Permalänk
Medlem

Någonting säger mig att det inte är WDs Passport-serie.
99.9% är det så att CDON har gjort lite beställningar från Asien utan att ha kollat upp ett och annat.

Sannolikt kommer beställningarna att makuleras alt kommer alla som beställt 2 tb diskar erbjudas kompensation med ex 1 tb diskar (inte mig emot till detta pris!).

Permalänk
Medlem

Ni är väl medvetna om att CDON läser denna tråden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Batwoman:

Ni är väl medvetna om att CDON läser denna tråden?

Självklart, och det tragiska är att de inte bemödar sig med att kommentera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Självklart, och det tragiska är att de inte bemödar sig med att kommentera.

Kanske beror på att dom själva inte vet VAD dom säljer;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av borz:

Någonting säger mig att det inte är WDs Passport-serie.

Jag visade den mest som ett exempel på att det inte alltid är självklart att det sitter ett (åtkomligt) SATA-interface på disken. Sen är den i och för sig lite extra intressant i och med att det väl är den enda kända 2TB 2.5-tummaren.

Visa signatur

Intel: Asrock Z370 Extreme M4|8700K@4.9|Noctua DH15|G.Skill Flare X 3200@4000 17-19-19-39 32GB|MSI 1080TI Gaming X|Samsung 960 EVO 1TB
AMD: MSI B350 Tomahawk|RyzenR5 1600X|Fractal Design Celsius S24|Corsair Vengeance@2933 32GB|Asus 970|Samsung830 SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Batwoman:

Kanske beror på att dom själva inte vet VAD dom säljer;)

Ja och det har dem ju sagt, ändå fortsätter dem att sälja på chans.

Förtroendet för cdon har gått i botten för min del.
Känns mer och mer som ett företag i total kaos.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av SUMITOMO:

Ja och det har dem ju sagt, ändå fortsätter dem att sälja på chans.

Förtroendet för cdon har gått i botten för min del.
Känns mer och mer som ett företag i total kaos.

Här ser ni CDONs HD-leverans på väg. Resten är sökande till positionen som deras nya inköpschef.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

många som sätter sig på 20 dagars popcorndiet verkar det, många som sannolikt kommer avlida av näringsbrist redan långt innan de första paketen öppnas.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Inaktiv

Om dom inte hade några planer som helst på att leverera så borde kampanjen verkligen inte finnas kvar på deras sida en dryg vecka efter kampanjstarten. Ska specifikationerna stämma så måste det ju vara den där 2TB WD disken som sitter i chassit och då skänker de verkligen bort den. Jag tror dock på att det i själva verket är en 3,5" 2TB disk man får vilket genast låter mycket rimligare och det skadar inte att få hem en sån för 549kr inkl frakt.

Permalänk
Medlem

Tråkigt att det var 2.5tum mot 3.5, kommer ju låta värre än en Raptor disk ^^

Sitter med popcorn i högsta hugg på att allt bara kommer vara fuffens
Vad man kan läsa m.m från infon från tråden och en tesked sunt förnuft så har CDON hittat någon Kina säljare som säljer produkten.
Finns det något på Ebay just nu? I och med att dom skickar efter ett satt datum så skulle jag fan inte förvåna mig att dom bara är en mellanhand.

Min respekt dock från CDON har sjunkit markant, infon är ju under all kritik om själva disken.
Ingen ny info hur den disken heller är som dom fick in till kontoret.
(Dom skriver ju inte ens i tråden....)

Permalänk
Inaktiv

Eftersom CDON inte kan svara på vilken tillverkare det är på hårddiskarna och inte har någon tillverkargaranti så började jag fundera på om det kan vara så att dom har fått tag på ett stort parti refurbished diskar från olika tillverkare billigt. Men det är ju fortfarande så gott som omöjligt att det är 2,5" diskar för det skulle innebära en enorm kostnad för CDON.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kunzite:

Eftersom CDON inte kan svara på vilken tillverkare det är på hårddiskarna och inte har någon tillverkargaranti så började jag fundera på om det kan vara så att dom har fått tag på ett stort parti refurbished diskar från olika tillverkare billigt. Men det är ju fortfarande så gott som omöjligt att det är 2,5" diskar för det skulle innebära en enorm kostnad för CDON.

Läs tråden så vet du varför CDON inte talat om vad det sitter i.

Hint; CDON har inget exemplar (än, det är beställt) att undersöka.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Agile:

Läs tråden så vet du varför CDON inte talat om vad det sitter i.

Hint; CDON har inget exemplar (än, det är beställt) att undersöka.

Bara för att de vet vad det sitter för disk i ett exemplar så betyder inte de att de vet vad som sitter i resten. Till och med Iomega m.m. har olika diskar i sina externa hårddiskar trots att det är samma modell. Innan CDON gjorde beställningen så borde de ha kunnat få reda på mer om specifikationerna på diskarna som används. Om det däremot skulle röra sig om flera blandade hårddiskar som t.ex. refurbished så finns det knappast några specifikationer annat än mer generella.

Har läst hela tråden bara så att du vet, det gjorde jag innan jag beställde mitt ex.

Permalänk
Medlem

Jag beställde en hd och en del filmboxar då priset på HD:n gjorde att jag fick dem billigare(304:-sparat). Nu när det troligtvis inte kommer nån disk, får jag fortfarande mina filmboxar till det lägre priset tro?

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem

Jag har också beställt en. Vi får väl se vad som kommer, om något kommer, med posten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av killawife:

Jag beställde en hd och en del filmboxar då priset på HD:n gjorde att jag fick dem billigare(430:-sparat). Nu när det troligtvis inte kommer nån disk, får jag fortfarande mina filmboxar till det lägre priset tro?

Länk till detta erbjudande?

Filmboxarna då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MooD:

Länk till detta erbjudande?

Filmboxarna då.

det häe ska följas

Visa signatur

NZXT Phantom Special Edition Red Stripes & I5 4670k 4.4ghz & Noctua D14 & Asus Z87-A ATX & Samsung 840 EVO 250GB & Sapphire R9 390X & OCZ FATAL1TY - 750 W & W10 PRO 64x & R.A.T 7 & Saitek Cyborg
LOL (WEST) Norowner!!! inte den bästa men inte den sämsta heller!

Permalänk
Medlem

Det är en del av deras bonustrappa. Köper du saker för ett visst antal kr så får du köpa en tv-serie för 99:-, köper du för ännu mer pengar så får man köpa en cd-box för 69:-. Jag köpte The walking dead och Generation kill för 99 resp. 69:- och sparade 304:-, inte 430 som jag skrev först, sorry för det.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Skrivet av Chronq:

http://cdon.se/hemelektronik/oem_extern_h%C3%A5rddisk_1tb_mod...

Minne: 1TB med ultra hastighet
Fungerar mellan 5°C-40°C
Fungerar inte mellan -40°C - -65°C

Bäst man ökar kylan på ACn i sommar.
Känns som en bra beskriven produkt, PRAO med fria tyglar?

Vilket medför att mellan -40°C och +5°C så varken fungerar den eller fungerar inte, utan är i något slags meta-läge mitt emellan!

Permalänk

Är inte så säker på att detta är skitdiskar.. Dock kan det vara diskar som inte håller optimal kvalité men man ser ju "lite" spår av partnertillverkare på deras produkter...
Sen kan man ju kommentera deras medelmåttiga photoshopkunskaper i att täcka över logotyper. . . .

En "Western Digital 2TB Caviar Black"

Deras "2TB SATA 3,5""

Visa signatur

Är en jobbig jävel. Lev med det.

| GA-X79-UP4 | i7-3930K @4.7GHz | ASUS GXT 680 4Gb | 2x ADATA 128Gb SSD RAID0 | 28TB mekaniska diskar (en fin häxblandning) | Corsair H100i | Fractal Design Define R4 | Corsair VENGEANCE 32Gb | Corsair HX850 80+ Gold |

Permalänk
Medlem

Men titta på bilderna då ...

Men skojar ni med mig, ni som hoppas på att få en 2TB HD för dessa pengar? Är det ingen här som ens har tittat på bilderna som CDON har lagt upp själva?

Det står ju klart och tydligt "2.5'' External Enclosure" på förpackningen.
http://s.cdon.com/media-dynamic/images/product/electronics/sm...

Permalänk
Hedersmedlem
Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Skrivet av datalore:

Men skojar ni med mig, ni som hoppas på att få en 2TB HD för dessa pengar? Är det ingen här som ens har tittat på bilderna som CDON har lagt upp själva?

Det står ju klart och tydligt "2.5'' External Enclosure" på förpackningen.
http://s.cdon.com/media-dynamic/images/product/electronics/sm...

Det bilderna på Cdon missar är det som står ännu längre åt höger på förpackningen

Detta är 1Tb diskarna

Visa signatur

Är en jobbig jävel. Lev med det.

| GA-X79-UP4 | i7-3930K @4.7GHz | ASUS GXT 680 4Gb | 2x ADATA 128Gb SSD RAID0 | 28TB mekaniska diskar (en fin häxblandning) | Corsair H100i | Fractal Design Define R4 | Corsair VENGEANCE 32Gb | Corsair HX850 80+ Gold |

Permalänk
Medlem
Skrivet av 4everapple1:

... Detta är 1Tb diskarna

Men snälla, sluta prata om diskarna. Detta är bara tomma externa chassin!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av datalore:

Men snälla, sluta prata om diskarna. Detta är bara tomma externa chassin!

Då ställer sig vän av ordning frågan varför det står 1TB på kartongerna?

Och jag har inte beställt någon, gillar inte lotterier, men jag hoppas ni andra verkligen får fungerande 2TB för 599kr, ett klipp i dagsläget.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Då ställer sig vän av ordning frågan varför det står 1TB på kartongerna?

För att den interna kontrollern sätter begränsningen? Begränsningen kan vara hård (stöd finns ej) eller mjuk (firmwaren sätter gränsen så att man kan sälja fler produkter med olika "stöd").

Permalänk
Medlem

CDON har svarat att det är hårddiskar, så det ska det vara. Men frågan är:

1. om de levereras överhuvudtaget
2. om specifikationerna stämmer; 2,5 vs 3,5 tum, 1TB vs 2TB
3. Om kvalitén på diskarna är så dålig att man inte vågar använda dem.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X @5GHz, 32 GB DDR4 @3600MHz, RTX 3070 8GB RAM

Permalänk
Medlem

Förstår inte riktigt hur det kan vara "begränsat antal" när de måste beställa in dem och de fortfarande går att beställa?

Om cdon verkligen gjort sånt stort fel borde de väl ta bort så att man inte kan beställa istället för att fler personer ska få massa problem... Någon plan lär väl cdon ha, helt jävla dumma kan de väl inte vara? ^^