2TB Extern på CDon för 599, någon testat?

Permalänk

Garvar ihjæl mig åt detta debakel, men chansar tamejfan och bestæller 4 stk.

Visa signatur

En dator

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Muss3:

Förstår inte riktigt hur det kan vara "begränsat antal" när de måste beställa in dem och de fortfarande går att beställa?

Om cdon verkligen gjort sånt stort fel borde de väl ta bort så att man inte kan beställa istället för att fler personer ska få massa problem... Någon plan lär väl cdon ha, helt jävla dumma kan de väl inte vara? ^^

Kan inte låta bli:

Min veckoranson av Youtube-klipp är därmed slut.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Beställde 2st 1TB diskar i färgerna rött och blått Får väl se om det dyker upp några...

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv

Beställde en 2tb nyss, kul att se vad som händer

Edit: Blev en 1 tb också

Permalänk
Medlem
Skrivet av mp5sd:

Beställde 2st 1TB diskar i färgerna rött och blått Får väl se om det dyker upp några...

Om det mot förmodan inte dyker upp några så fick jag i alla fall en rabattcheck på 50:- som gick till BF3 Premium köp...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Om det nu skulle vara 3.5" istf 2.5" - kräver inte 3.5" en extern adapter för power? Dvs klarar verkligen en USB-port att driva en 3.5"? En adapter får väl knappast plats i den lilla lådan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tanis:

Om det nu skulle vara 3.5" istf 2.5" - kräver inte 3.5" en extern adapter för power? Dvs klarar verkligen en USB-port att driva en 3.5"? En adapter får väl knappast plats i den lilla lådan?

Hallåååå, läs vad som står på förpackningen - det är ett tomt chassi _utan_ någon disk i. Vare sig 2.5" eller 3.5".

Permalänk
Medlem

Jo blir nätadapter o skit, hoppas det inte är 3.5". Dock lär väl usbminnet i höljet inte krävs så mycket kräm

Permalänk
Medlem
Skrivet av datalore:

Hallåååå, läs vad som står på förpackningen - det är ett tomt chassi _utan_ någon disk i. Vare sig 2.5" eller 3.5".

Men skärp dig nu och läs igenom tråden istället..

Skrivet av Hzup:

Frågade Chatten angående hårddisken. Så tror nog inte det är en fara att det är ett tomt skal längre iaf...
http://easycaptures.com/fs/uploaded/557/1380743812.jpg

Permalänk
Skrivet av datalore:

Hallåååå, läs vad som står på förpackningen - det är ett tomt chassi _utan_ någon disk i. Vare sig 2.5" eller 3.5".

Du har kollat igenom ett par sidor i tråden och gjort ditt antagande. Du kanske skulle kollat upp lite källor innan du kommer och leker storebror med dina fantasier.

Lite källor för att styrka mitt tycke, har kollat upp tillverkaren av disken som ligger på Cdon. Denna tillverkare står för produktionen av andra större märken som Seagate och Western digital, och Nej det är INTE Western Digital som gör deras egna hårddiskar. Western Digital är bara ett namn på ett företag som mellanhand mellan produktion och konsumtion.

Men med största sannolikhet är dessa diskar sådana som inte kommit förbi inspektionen eller överflöd av diskar. Och enda utvägen för sådana diskar är att skrotas eller säljas som "No-name".

Visa signatur

Är en jobbig jävel. Lev med det.

| GA-X79-UP4 | i7-3930K @4.7GHz | ASUS GXT 680 4Gb | 2x ADATA 128Gb SSD RAID0 | 28TB mekaniska diskar (en fin häxblandning) | Corsair H100i | Fractal Design Define R4 | Corsair VENGEANCE 32Gb | Corsair HX850 80+ Gold |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av 4everapple1:

Du har kollat igenom ett par sidor i tråden och gjort ditt antagande. Du kanske skulle kollat upp lite källor innan du kommer och leker storebror med dina fantasier.

Lite källor för att styrka mitt tycke, har kollat upp tillverkaren av disken som ligger på Cdon. Denna tillverkare står för produktionen av andra större märken som Seagate och Western digital, och Nej det är INTE Western Digital som gör deras egna hårddiskar. Western Digital är bara ett namn på ett företag som mellanhand mellan produktion och konsumtion.

Men med största sannolikhet är dessa diskar sådana som inte kommit förbi inspektionen eller överflöd av diskar. Och enda utvägen för sådana diskar är att skrotas eller säljas som "No-name".

Du menar att Western Digital och Seagate inte tillverkar sina diskar själva, i sina egna fabriker, under eget namn? Enskilda delar kan jag förstå givetvis men inte att slutprodukten görs av någon annan. Källa tack!

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Inaktiv

Som jag sa tidigare så tror jag absolut CDON planerar att leverera, annars skulle dom absolut inte låtit erbjudandet vara uppe i en hel vecka för att sedan förlänga det med 9-10 dagar till. Något sorts billigt parti med diskar har de fått tag på, men specifikationerna stämmer knappast. Det ryms bara 1st 2,5" disk med nuvarande mått och dom kostar som sagt 1900kr /st.

Permalänk
Skrivet av MultiMan:

Du menar att Western Digital och Seagate inte tillverkar sina diskar själva, i sina egna fabriker, under eget namn? Enskilda delar kan jag förstå givetvis men inte att slutprodukten görs av någon annan. Källa tack!

Nej de har inga egna fabriker. Det är mindre fabriker som gör dem på uppdrag från Seagate och Western Digital. Så är det i nästan alla fall oavsett bransh t.ex H&M. Tyvärr har jag ingen källa mer en mina egna erfarenheter. De skriver inte heller på hemsidan att produkterna inte tillverkas av våra egna fabriker.
Jag har själv köpt ASUS GTX 580 grafik kort direkt från Kina och då köpte jag direkt från en fabrik som inte ägs av ASUS. Det fungerar fin fint och det är inte en kopia. Om det är en kopia så är de förbannat duktiga på att kopiera varenda lilla detalj.

Permalänk
Medlem

Är detta CDONs jämnlike månne? :D

Permalänk
Medlem
Skrivet av ecu971:

Är detta CDONs jämnlike månne?

Nä! CDON:s har fyra muttrar så den är betydligt snabbare...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Oscar-Sand:

Nej de har inga egna fabriker. Det är mindre fabriker som gör dem på uppdrag från Seagate och Western Digital. Så är det i nästan alla fall oavsett bransh t.ex H&M. Tyvärr har jag ingen källa mer en mina egna erfarenheter. De skriver inte heller på hemsidan att produkterna inte tillverkas av våra egna fabriker.
Jag har själv köpt ASUS GTX 580 grafik kort direkt från Kina och då köpte jag direkt från en fabrik som inte ägs av ASUS. Det fungerar fin fint och det är inte en kopia. Om det är en kopia så är de förbannat duktiga på att kopiera varenda lilla detalj.

Det förkommer en hel del OEM-tillverkning i elektronikbranschen men nu är du ute och cyklar. Hårddiskar är inget man slänger ihop i ett litet skjul utan det är rejäla investeringar som behövs innan man kan skruva ihop den första kompletta disken. Kolla lite här t ex:

Permalänk

Ah va f*n. Langade iväg en order på 2 st på faktura.
Ska bli intressant att se vad de säger när de fått sitt exemplar levererat.

Permalänk
Medlem

Jisses va sugen jag blev, även om jag inte behöver utrymmet..

Visa signatur

"Den som aldrig gjort fel har aldrig testat något nytt" -Albert Einstein

MSI 890FXA-GD70 + 1055t @ sweetspot 3,9Ghz

Permalänk
Skrivet av Perb:

Det förkommer en hel del OEM-tillverkning i elektronikbranschen men nu är du ute och cyklar. Hårddiskar är inget man slänger ihop i ett litet skjul utan det är rejäla investeringar som behövs innan man kan skruva ihop den första kompletta disken. Kolla lite här t ex:

http://www.youtube.com/watch?v=Kcb6a_LJaJQ

Ja men nu är det så att bara en bråkdel av alla fabriker i Kina är oseriösa och har inget kapital. Men de flesta är fullt kapabla till att göra de mest avancerade teknikerna som finns. Många har tyvärr fel uppfattning om alla fabriker i Kina.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oscar-Sand:

Ja men nu är det så att bara en bråkdel av alla fabriker i Kina är oseriösa och har inget kapital. Men de flesta är fullt kapabla till att göra de mest avancerade teknikerna som finns. Många har tyvärr fel uppfattning om alla fabriker i Kina.

Det stämmer, de skickar dessutom med ett par muttrar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oscar-Sand:

Ja men nu är det så att bara en bråkdel av alla fabriker i Kina är oseriösa och har inget kapital. Men de flesta är fullt kapabla till att göra de mest avancerade teknikerna som finns. Många har tyvärr fel uppfattning om alla fabriker i Kina.

Du skriver uttryckligen att de inte har några egna fabriker. Jag skriver att du har fel. Att vissa delar tillverkas av andra än Seagate och WD själva är det nog ingen tvekan om men att andra tillverkare sätter ihop diskarna åt dem och att Seagate och WD sedan sätter sina egna etiketter på dem, det vill jag gärna se bevis för.

Edit: Jag åkte faktiskt buss förbi en Seagate-fabrik i Malaysia för en massa år sedan. Inte för att det bevisar något dock, mer en anekdot.

Permalänk
Medlem

Haha vad folk argumenterar här, vem fan bryr sig egentligen om alla specifikationer. Du vet att det är 2TB och priset är lågt, vad mer behöver du veta. En disk i den storleken används ändå bara till lagring. Hade jag haft mer pengar nu hade jag köpt en, kanske två t.o.m.

Permalänk
Skrivet av Perb:

Du skriver uttryckligen att de inte har några egna fabriker. Jag skriver att du har fel. Att vissa delar tillverkas av andra än Seagate och WD själva är det nog ingen tvekan om men att andra tillverkare sätter ihop diskarna åt dem och att Seagate och WD sedan sätter sina egna etiketter på dem, det vill jag gärna se bevis för.

Edit: Jag åkte faktiskt buss förbi en Seagate-fabrik i Malaysia för en massa år sedan. Inte för att det bevisar något dock, mer en anekdot.

Jag har själv köpt alla komponenter till en dator från Kina för inte så länge sedan. Då stöter man på vissa problem.

1. CPU:er Det finns inga tillverkare av (Intel)CPU:er varför? Bara distrubitörer. Jag tror för att Intel själv tillverkar deras CPU:er själva och då finns det ingen möjlighet för andra att tillverkare "äkta" Intel CPU:er. Bara kopior eller så är de "scammers". Men när det kom till hårddiskar fanns det plötsligt massor av tillverkare som tillverkade Seagate diskar. Och det kan inte finnas så många som är bedragare det kan jag lova.

Men om du vill ta kontakt med en tillverkare (ägs inte av Sparkle) som gör grafik kort åt Sparkle maila Peter Wong på Fony Industrial Co.,Ltd. detta är mail adressen sales@fony.com.hk. Det är möjligt att det är Candy Shen som svarar. Men be då att få prata med Peter.

Men det spelar ingen roll åter till ämnet tycker i alla fall jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oscar-Sand:

Nej de har inga egna fabriker. Det är mindre fabriker som gör dem på uppdrag från Seagate och Western Digital.

Så du menar alltså att Seagates fabriker på, bla:

  • No 2, Xingchuang Er Road, Singapore Industrial Garden

  • No 88, Lebuhraya Kampung Jawa, Taman Perindustrian Bayan Lepas

  • No 7000, Ang Mo Kio Ave 5

  • No 200, Suhongzhong Rd Suzhou Industrial Park Suzhou

inte existerar?! Särskilt som den översta är ~58000 kvadratmeter.

Visa signatur

Raid is not backup

Permalänk

nej Seagate har skrivit fel!!!

Permalänk

nej självklart så stämmer det väll att Seagate har en fabrik. Men jag tror att de också har massor av OEM-tillverkare. Då är de inte lika beroende av att sälja massor av skivor. Så vid svårare tider så blir inte förlusterna lika stora.

Det är vad jag tror. Det är möjligt att jag är ute och cyklar igen.

Permalänk
Skrivet av FoxOne:

Så du menar alltså att Seagates fabriker på, bla:

  • No 2, Xingchuang Er Road, Singapore Industrial Garden

  • No 88, Lebuhraya Kampung Jawa, Taman Perindustrian Bayan Lepas

  • No 7000, Ang Mo Kio Ave 5

  • No 200, Suhongzhong Rd Suzhou Industrial Park Suzhou

inte existerar?! Särskilt som den översta är ~58000 kvadratmeter.

Är det Arla som mjölkar ALLA kor i sverige? nej det är andra producenter som har går under storföretagets namn men fortfarande är fristående.

Ni måste tänka logiskt också, namnet säger inte att de skapar produkten. Namnet betyder bara att de äger rättigheterna till produkten. Se på apple t.ex, har dom tillverkat en enda iphone i en egen fabrik i Kalifornien. Nope, de har köpt fabrikers (dvs. företag) tjänster att tillverka deras produkt och sedan sätta Apples namn på det utan att lämna några spår efter någon annan hand i processen.

Jag säger inte emot att "Seagate" tillverkar hårddiskar men "Seagate" är bara ett bolagsnamn och märke.

Visa signatur

Är en jobbig jävel. Lev med det.

| GA-X79-UP4 | i7-3930K @4.7GHz | ASUS GXT 680 4Gb | 2x ADATA 128Gb SSD RAID0 | 28TB mekaniska diskar (en fin häxblandning) | Corsair H100i | Fractal Design Define R4 | Corsair VENGEANCE 32Gb | Corsair HX850 80+ Gold |

Permalänk
Skrivet av 4everapple1:

Är det Arla som mjölkar ALLA kor i sverige? nej det är andra producenter som har går under storföretagets namn men fortfarande är fristående.

Ni måste tänka logiskt också, namnet säger inte att de skapar produkten. Namnet betyder bara att de äger rättigheterna till produkten. Se på apple t.ex, har dom tillverkat en enda iphone i en egen fabrik i Kalifornien. Nope, de har köpt fabrikers (dvs. företag) tjänster att tillverka deras produkt och sedan sätta Apples namn på det utan att lämna några spår efter någon annan hand i processen.

Jag säger inte emot att "Seagate" tillverkar hårddiskar men "Seagate" är bara ett bolagsnamn och märke.

Detta var vad jag menade:)

Permalänk
Medlem

Köpte 1st 2TB får se när den dyker upp och om den dyker upp....annars är det bara och se till att det blir en konflikt mellan MasterCard och Cdon undrar vilka som vinner

Visa signatur

For me to Know and for you to Find out.

Permalänk
Medlem

Tio diskar beställt, spännande