2TB Extern på CDon för 599, någon testat?

Permalänk
Medlem

Såg skärmdumpen på chatten med CDON från tidigare idag.

Lite tankar om den...
CDON har beställt en till kontoret som kan anlända redan imorgon. Bra av CDON . Hoppas dom skruvar upp kabinettet och undersöker vad som sitter i och inte bara kontrollerar utrymmet i Windows, alla kan få ett USB-minne se ut som 2TB.

Även om CDON skruvar upp och det sitter en legitim disk i så kan ändå fabriken ha valt att skicka ett riktigt exemplar just då men resten kan vara bluff.

Jag hade aldrig beställt om det inte var ett så välrennomerat företag. Som jag ser det är CDON en brandvägg för oss kunder och kommer få ett helvete med alla annullerade (från CDONs sida) ordrar ifall det är bluffdiskar. Skulle man leverera bluffdiskarna bryter helvetet ut med reklamationer och dålig publicitet.

Det lutar mer och mer åt 50kr bonuskodskompensation istället för 2TB för 599

Visa signatur

i7 6700K, GTX 970, ASUS Z170-A, 16GB RAM, Samsung 840 EVO 250GB,

Permalänk

man brukar ju säga verkar nått vara för bra för vara sant luktar de nått fiffens ....

Visa signatur

|***<SÖDER BRÖDER GLÖDER>*| http://www.bajenfans.se|*<SÖDER BRÖDER GLÖDER> *** |
|* Cornelis Vreeswijk den största svenska trubaduren genom tiderna http://www.cornelis.nu |

Permalänk
Medlem

Beställde en till idag med 50kr rabatt, ska bli intressant o se imorn när dom skruvar upp den.

Visa signatur

Projektlogg: Vector Qlimax

X APEX, 8700K @ 5200MHz, Trident Z 16GB @ 4133MHz CL16, RTX 2080 Ti, 970 M.2 SSD, RM1000x, EK A240

Permalänk
Medlem
Skrivet av EMMHMMS:

Såg skärmdumpen på chatten med CDON från tidigare idag.

Lite tankar om den...
CDON har beställt en till kontoret som kan anlända redan imorgon. Bra av CDON . Hoppas dom skruvar upp kabinettet och undersöker vad som sitter i och inte bara kontrollerar utrymmet i Windows, alla kan få ett USB-minne se ut som 2TB.

Även om CDON skruvar upp och det sitter en legitim disk i så kan ändå fabriken ha valt att skicka ett riktigt exemplar just då men resten kan vara bluff.

Jag hade aldrig beställt om det inte var ett så välrennomerat företag. Som jag ser det är CDON en brandvägg för oss kunder och kommer få ett helvete med alla annullerade (från CDONs sida) ordrar ifall det är bluffdiskar. Skulle man leverera bluffdiskarna bryter helvetet ut med reklamationer och dålig publicitet.

Det lutar mer och mer åt 50kr bonuskodskompensation istället för 2TB för 599

Är inte ofta man brukar säga vad man ska använda varan till när man köper, så tvivlar att CDON sagt något. Men klart, detta blir bara mer mysko, antingen är det win win för oss alla eller så blir det ett helvete hos CDON.

Visa signatur

RTS :D

Permalänk
Medlem

Klart som fan att inte cdon skulle sälja fakegrejer, det är en stor, seriös handlare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av matte70:

Klart som fan att inte cdon skulle sälja fakegrejer, det är en stor, seriös handlare.

De vet inte ens själva exakt hur hårddisken är som de köpt in, så det är inte säkert att det är en legitim 2TB 2.5"s hårddisk. De beställde tydligen hem en till sig själva nu för att kolla imorgon.

Permalänk
Skrivet av borz:

Går man efter bild och storlek så verkar det vara Seagate Expansion Protable... men dessa går upp till 1,5 tb endast

jag har saegate på 2 tb, så det finns

Visa signatur

Moderkort: Asus CG-8350, Intel i7-3770, Asus Nvidia GeForce 660 Ti 3 GB, 1 TB hårddisk, 12 GB DDR3
Skärm: BenQ XL2411T Tangentbord: SteelSeries 6GV2 Mus: SteelSeries Sensei Pro Fnatic Edition Musmatta: SteelSeries 4HD Headset: SteelSeries 7H Fnatic Edition Ratt: Logitech Driving Force GT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalle_Finnen:

jag har saegate på 2 tb, så det finns

2,5tums?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalle_Finnen:

jag har saegate på 2 tb, så det finns

Nu blir jag genast väldigt intresserad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalle_Finnen:

jag har saegate på 2 tb, så det finns

Nu var det 2.5"s diskar det handlade om, inte 3.5". Självklart finns det 2TB 3.5" diskar, de finns till och med i storlek upp till 4TB.

Permalänk
Medlem

Det här är mycket intressant!

Skall bli intressant att se ifall vi får nått svar senare idag från CDON. De har tydligen beställt en så kallad Commercial Sample som skall anlända idag till kontoret.

Jag har dock inte beställt nån disk. Detta då jag inte är ute efter nån i dagsläget. Men blir intressant att se ifall ni kommer få riktiga diskar eller ingenting

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem

De har nog gjort som följer:
Köpt/beställt ett lager med så billiga externa chassin som möjligt (utan back-garanti från tillverkare).
Beställt ett lager med 2 TB diskar från Seagate eller WD utan garanti utan har köpt på sig ett par extra för ev. garanti-förfrågningar.

Kanske svårare i ett sånt här fall för dem att sköta all garanti och eventuella reklamationsförfrågningar (år 2,3) om de inte besitter kunskapen själv.

Hade det varit någon annat bolag hade det känts konstigt, men tror nog jag vågar lägga en beställning på 6x (zfs får tillskott) då cdon inte lär försvinna på ett år för eventuella garanti-förfrågningar.

Dock det jag skulle vilja veta är om de kommer att klistra på någon warranty-void klisterlapp om man tar ur disken och ger den ett bättre hem än alu-lådorna av billig kvalitet som brukar göra att diskarna skriker rött i HD sentinel t.ex.

Visa signatur

Inget är omöjligt, bara det att det omöjliga tar lite längre tid

Permalänk
Skrivet av Hzup:

Tänkte köpa 2st för att raida som frapsdiskar...

Raid med externa? frapsdiskar? Nu får du allt förklara, nu blev jag nyfiken

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Lasergurka:

Raid med externa? frapsdiskar? Nu får du allt förklara, nu blev jag nyfiken

Han menar nog att han ska plocka ur dem ur sina chassin och köra internt. Fraps har potentialen att äta ganska mycket diskprestanda, därav raid för "frapsdiskar".

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Skrivet av TheDaemon:

Han menar nog att han ska plocka ur dem ur sina chassin och köra internt. Fraps har potentialen att äta ganska mycket diskprestanda, därav raid för "frapsdiskar".

Aha, trodde han menade att han skulle spela in med fraps till extrerna diskar, som på något vänster var kopplade i RAID xDD

Man får allt bra härliga idéer när man inte sovit xD
Känner mig så dum nu haha.

Men jag har ju själv en 2TB disk endast dedikerad för fraps, och har just skaffat mig en till 2TB disk ( är inte säker, men tror att det kan ha råkat bli exakt samma modell som min gamla), vad skulle jag kunna vinna av att koppla dem i RAID?

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

Nu var det 2.5"s diskar det handlade om, inte 3.5". Självklart finns det 2TB 3.5" diskar, de finns till och med i storlek upp till 4TB.

2TB 2,5" finns också att köpa och bara inte till sånt lågt pris.
http://www.pricerunner.se/pl/36-2801212/Haerddiskar/Western-Digital-My-Passport-2TB-priser

http://www.pricerunner.se/cl/36/Haerddiskar?attr_191=40003237&attr_2000145=53091953&attr_47511660=47511661

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

Aha, trodde han menade att han skulle spela in med fraps till extrerna diskar, som på något vänster var kopplade i RAID xDD

Man får allt bra härliga idéer när man inte sovit xD
Känner mig så dum nu haha.

Men jag har ju själv en 2TB disk endast dedikerad för fraps, och har just skaffat mig en till 2TB disk ( är inte säker, men tror att det kan ha råkat bli exakt samma modell som min gamla), vad skulle jag kunna vinna av att koppla dem i RAID?

RAID 0: Hastighet, men om en disk i konfigurationen går sönder så får du formatera om den som överlevde då all data förloras om en enda disk i en RAID 0 konfiguration går sönder.

Hälften utav all data skrivs på den ena 2Tb disken, andra halvan på den andra.

RAID 0 Wiki

Permalänk
Medlem

Får bli en på faktura och hoppas på att det gömmer sig en duglig disk i som kan stoppas in i datorn.

Visa signatur

i5 2500k@4,4| NH-D14 |GTX 780| ASUS VG248QE | Asus Xonar Essence STX | Beyerdynamic DT 990 | Dali Zensor 7

Permalänk
Medlem

Efter att ha läst en hel del av denna tråden kan man inte låta bli att undra:

Är det värt att köpa denna disk? Jag behöver EGENTLIGEN inte mer utrymme, men en 2TB 2,5" extrern för detta pris känns jäkligt billigt!
Meningen är att behålla den i skalet och köra som backup, tror ni den kommer paja? jag har sedan tidigare ett liknande skal som jag stoppade min 640GB 2,5" disk från laptopen i när jag köpte SSD, den verkar leva efter drygt 1 år...

Ska kanske tillägga att jag inte har den igång 24/7, utan säkerthetskopierar nya grejer max i gång per vecka för att hålla min SSD tömd.

ja eller nej på att köpa?;)

//Klirre

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Medlem

2 st beställda på faktura. Billig Raid1:a som extra lagring skadar aldrig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

Raid med externa? frapsdiskar? Nu får du allt förklara, nu blev jag nyfiken

Skrivet av TheDaemon:

Han menar nog att han ska plocka ur dem ur sina chassin och köra internt. Fraps har potentialen att äta ganska mycket diskprestanda, därav raid för "frapsdiskar".

TheDaemon har helt rätt. Tänkte öppna deras externa plast bastu (chassi) och sätta in dem i min dator. I och med att det är ett frågetecken på diskarna som sådana. Jag antar att RAID 0 (hastighet, som förklarades ovan) för att skynda på lite, är nödvändigt ifall jag vill filma i full hd. Bör dock klara ful hd, vad jag förstår, utan problem...

Aja, den som lever får se!

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010

Permalänk
Medlem

Hoppas inte

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hzup:

Bör dock klara ful hd, vad jag förstår, utan problem...!

Ful-hd. Nån sorts fejkad hd? Får mig att tänka på den gamla reklamen om ful-öl.

On topic: Man är sugen nu... kanske skickar iväg en beställning när man kommer hem :).

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Skrivet av xpanterx:

Ful-hd. Nån sorts fejkad hd? Får mig att tänka på den gamla reklamen om ful-öl.

On topic: Man är sugen nu... kanske skickar iväg en beställning när man kommer hem :).

tror han syftade på 720p eller nått.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

beställde två på faktura, den som lever får se hur det slutar!

Visa signatur

Hemmabio - LG C7 55", nVidia Shield TV 2017, Onkyo TX-NR656, Dynavoice DF-5, Dynavoice DX-5, Dynavoice DC-5
Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 1050 TI 4GB, 24GB RAM, 30TB HDD /w parity + 628GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 512GB],Sony Xperia 5 II , MediaPad 5 10,8"

Permalänk
Skrivet av Sweex:

beställde två på faktura, den som lever får se hur det slutar!

Welcome aboard.
Någon som orkar räkna på hur många vi beställt i tråden?
Om ingen så kan jag göra det senare idag när jag slutat jobba.

Hade varit kul att se ungefär hur många som beställts.
Alternativt. Kan man lägga till en poll i tråden där folk kan rösta som köpt?

Permalänk
Skrivet av twebbas:

Welcome aboard.
Någon som orkar räkna på hur många vi beställt i tråden?
Om ingen så kan jag göra det senare idag när jag slutat jobba.

Hade varit kul att se ungefär hur många som beställts.

Här får du en till att räkna

Permalänk
Medlem

Jag har också beställt en via faktura, var för nyfiken

Visa signatur

- Intel i7 8700K | Z370 AORUS Gaming 5 | MSI 1080TI | 16GB DDR4 |
- Asus ROG G20AJ | Intel i7 4790K | GTX 970 | 16GB DDR3

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Tänker i liknande banor men såg ditt inlägg och citerar därför.

Med tanke på alla driftstörningar hos WD efter Thailandskatastrofen skulle man kunna tänka sig att WD dumpar ett stort parti diskar som inte uppfyller deras egna krav. Diskarna kan antingen vara från tiden innan översvämningarna och varit utsatta för väta i någon form, eller diskar som tillverkats direkt efter fabrikerna startade upp igen med tänkbara renrums- och kalibreringsproblem.

Nidec som tillverkar 90% av alla HD-motorer fick ju i stort sett all sin utrustning utslagen och där kan man tänka sig potentiella livslängdsproblem med lager eller liknande när tillverkarna fick jaga delar på annat håll. Problem som gör att WD eller Seagate inte vågar ge normala garantier, men att diskarna ändå testar ok i första läget.

Med tanke på prisläget på diskarna bör man vara misstänksam.

Ja, det låter rimligt. Tillverkaren sätter inte sitt märke på diskarna, sänker priset, och låter ngn annan ta hand om garantin.

Jag förstår inte varför folk är så nojiga. CDON är stora, dom kommer inte undan med fake-diskar. Även om diskarna är mindre bra så har dom ju 2 års garanti.

Hur det än är så blir inte konsumenten lidande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xpanterx:

Ful-hd. Nån sorts fejkad hd? Får mig att tänka på den gamla reklamen om ful-öl.

On topic: Man är sugen nu... kanske skickar iväg en beställning när man kommer hem :).

Jo, såg faktist reklamen av en slump på youtube därav blev det ful hd (720p) vs full hd (1080p)! Tyckte det var en lite rolig grej bara

High Definition (HD) var 1080p tills vissa bolag tyckte att de 720p skulle vara det och började marknadsföra det som 'HD-ready' etc.
Precis samma sak hände med Bredband som var Fiber, tills ett bolag började marknadsföra 'ADSL Bredband', nu är även koppartråden 'bredband'.

Edit: Vill slänga ut ytterligare en hypotes... Kan det inte vara såhär att dessa hårddiskar inte blir 'officiella' och därav så kan de (WD, Seagate, Hitachi) fortsatt hävda att produktionsvolymen är låg -> Högt pris? Man har sett detta i andra marknader, där den officiella produktionsvolymen kraftigt understeg det som levererades till officiella marknader...

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010