2TB Extern på CDon för 599, någon testat?

Permalänk
Skrivet av Oscar-Sand:

Det är vad jag tror. Det är möjligt att jag är ute och cyklar igen.

Det är rena vätternrundan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 4everapple1:

Är det Arla som mjölkar ALLA kor i sverige? nej det är andra producenter som har går under storföretagets namn men fortfarande är fristående.

Ni måste tänka logiskt också, namnet säger inte att de skapar produkten. Namnet betyder bara att de äger rättigheterna till produkten. Se på apple t.ex, har dom tillverkat en enda iphone i en egen fabrik i Kalifornien. Nope, de har köpt fabrikers (dvs. företag) tjänster att tillverka deras produkt och sedan sätta Apples namn på det utan att lämna några spår efter någon annan hand i processen.

Jag säger inte emot att "Seagate" tillverkar hårddiskar men "Seagate" är bara ett bolagsnamn och märke.

Skrivet av Oscar-Sand:

Detta var vad jag menade:)

Så en stor fabrik som ägs av Seagate Technology International (Wuxi) Co., Ltd och där det sitter en stor skyllt med namnet Seagate och personalen som jobbar är anställd av Seagate är alltså inte Seagate enligt er?!

Visa signatur

Raid is not backup

Permalänk

Som du ser i ett tidigare inlägg medgav jag just att jag hade fel på den punkten. Men att de flesta andra företag har inte själva fabriker.

Permalänk
Medlem

Min tur att spekulera lite (om vi ska fortsätta offtopic en liten stund till). Jag vet att massor av elektroniktillverkare lägger ut själva monteringen på diverse fabriker som sköter det åt dem. Detta eftersom det inte är speciellt svårt (relativt sett) att montera t ex ett grafikkort. Dessa tillverkare säljer helt enkelt sin monteringskapacitet till högstbjudande. Foxconn är ju ett känt exempel (och kanske den största aktören?). Dessa montörer har dessutom tusentals potentiella kunder (alla som tillverkar elektronik) medan en montör i hårddiskbranchen har tre potentiella kunder.

När det kommer till hårddiskar så är kraven så pass höga på renhet och precision att det blir för dyrt för en typisk OEM-tillverkare att bygga upp en fabrik speciellt för detta. De kommer helt enkelt inte att kunna uppfylla kraven från Seagate/WD och samtidigt tjäna pengar. Seagate och WD tillverkar dessutom så stora volymer att de skulle fylla dessa tredjepartstillverkar kapacitet helt och då faller hela idén med att lägga ut tillverkningen. Seagate/WD kan helt enkelt bygga fabriker bäst och driva dem billigast själva. Då har de dessutom full kontroll över kvalitén också, något som vi vet är extremt viktigt just i den branschen (hur många miljarder tror ni ett visst företag förlorade på "deathstar"-skandalen?).

Det är svårt att googla på detta (man drunknar(!) i nyheter om översvämningarna) men jag hittade faktiskt en nyhet som berättade att Toshiba har två egna fabriker i Filipinerna och en "contract manufacturer" i Kina. Jag gissar att de monterar kretskorten till hårddiskarna i Kina. </spekulation>

Permalänk
Medlem

Vet vi om någon/några av dessa diskar har sata-interface så att man kan plocka ur dem ur skalet och sätta in internt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nidala:

Vet vi om någon/några av dessa diskar har sata-interface så att man kan plocka ur dem ur skalet och sätta in internt.

Nope, ingen vet någonting än.

Fast troligtvis har dom det om dom använder kabinetten på bilderna, eftersom det står SATA på dem.

Visa signatur

Deschutes -> Spitfire -> Winchester -> Toledo -> Deneb -> Sandy Bridge -> Summit Ridge -> Vermeer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nidala:

Vet vi om någon/några av dessa diskar har sata-interface så att man kan plocka ur dem ur skalet och sätta in internt.

Tror inte någon vet 100% säkert. Men typ alla i tråden tror eftersom det brukar gå.

Permalänk
Medlem

Nu är det här 15 sidor och jag har försökt skumma igenom lite och helt enkelt bara inte stött på funderingen jag har även om jag tror någon redan tagit upp det..

Men 2TB Tum på 2.5 tum? Har ju inte funnits förut i alla fall. Låter osannolikt att när det väl kommer att det skulle vara så pass billigt

edit: ser nu med lite googlande att WD tydligen har 2TB på 2.5tum redo för försäljning. Men till ett mycket högre pris.

Visa signatur

i9 10980XE | 128 GB DDR4-3600 | ASUS X299 WS PRO | RTX 5080 Founders Edition
R7 5700X | 64 GB DDR4-3200 | Gigabyte B550 Gaming X V2 | RTX 2080 Ti Founders Edition

Permalänk
Medlem

Vi får väl se vad som händer, ifall nu inte det är 2tb diskar så kommer det vara riktigt lågt av cdon ifall dom missleder kunderna och borde i sånna fall skicka 2tb wd diskar annars kommer nog cdons rykte gå i botten totalt. Men men man har sett liknande saker för och dessa bolag som klantar sej och ger en snygg ursäkt är rent av för j*****. jag handlar inte någe mer på sånna bolag, tror nog fler är som jag där. Det räcker oftast med 1 misstag för att göra en kund besviken å så vitt ja vet, är det dom som gör att det går runt ;D

Visa signatur

3960@4.7ghz ht off, 16 gb ram, 2x780gtx sli med 3d surround. 2xssd raid 0 med trim igång

Permalänk

Har smyg-läst SC ett tag och blir medlem först nu.

Kan det vara samma som på CDON som på DealExtreme?
http://www.dealextreme.com/p/2-5-sata-usb-2-0-hdd-enclosure-w...

På bilden ser den likadan ut, dock medföljer det saker. Kunder har lagt upp bilder och videos på produkten. Står WD och Seagate på hårddiskarna. Tyckte det stod fujitsu på en men bilden var otydlig.

MVH
Pruttkudden

Permalänk
Medlem
Skrivet av morpeus:

Vi får väl se vad som händer, ifall nu inte det är 2tb diskar så kommer det vara riktigt lågt av cdon ifall dom missleder kunderna och borde i sånna fall skicka 2tb wd diskar annars kommer nog cdons rykte gå i botten totalt. Men men man har sett liknande saker för och dessa bolag som klantar sej och ger en snygg ursäkt är rent av för j*****. jag handlar inte någe mer på sånna bolag, tror nog fler är som jag där. Det räcker oftast med 1 misstag för att göra en kund besviken å så vitt ja vet, är det dom som gör att det går runt ;D

Förlåt men alla som någonsin haft ett jobb inom denna eller en liknande servicesektor skulle nog kunna identifiera sig med att misstag görs och att man måste kunna förlåta utan att det ska kosta dem skjortan Pengarna tillbaka snabbt och snyggt skulle varit allt jag begärt.

Visa signatur

i9 10980XE | 128 GB DDR4-3600 | ASUS X299 WS PRO | RTX 5080 Founders Edition
R7 5700X | 64 GB DDR4-3200 | Gigabyte B550 Gaming X V2 | RTX 2080 Ti Founders Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pruttkudden:

På bilden ser den likadan ut, dock medföljer det saker. Kunder har lagt upp bilder och videos på produkten. Står WD och Seagate på hårddiskarna. Tyckte det stod fujitsu på en men bilden var otydlig.

MVH
Pruttkudden

Där ser det ut att vara Sata iallafall.
dock är det bara skalet på dx

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pruttkudden:

MVH
Pruttkudden

Ja det där bekräfta ju allt. Det är ingen vanlig sata på den enda existerande? 2tb 2.5", kontakten är ju special.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ecu971:

Ja det där bekräfta ju allt. Det är ingen vanlig sata på den enda existerande? 2tb 2.5", kontakten är ju special.

Ser ut som vanlig Sata om de använder samma skal

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nidala:

Ser ut som vanlig Sata om de använder samma skal
http://img.dxcdn.com/productimages/sku_51124_3.jpg

och är det sata i den så finns det ingen 2.5" för sata gränsnittet bara för usb och det är wd, en annan sak vore om det var en 3.5"

Visa signatur

3960@4.7ghz ht off, 16 gb ram, 2x780gtx sli med 3d surround. 2xssd raid 0 med trim igång

Permalänk
Medlem

Hittade en ganska intressant länk, kan det vara härifrån CDON ska beställa?
http://szfdwang.en.made-in-china.com/product/mewQytXUrZhv/China-Hard-Disk-Drive-500GB-1tb-2tb.html

Visa signatur

Här skryts det inte!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SteelSide:

Vilket medför att mellan -40°C och +5°C så varken fungerar den eller fungerar inte, utan är i något slags meta-läge mitt emellan!

Den tar effekt av dualitet redan vid minus 40 celsius! hahaha

Visa signatur

Ingen part kan vinna eller förlora en diskussion, då en diskussion är för gruppens gemensamma utveckling kring ett ämne.
►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem

Varför går den på 1TB på endast 100 spänn mindre? 499sek.
http://cdon.se/search?category=1763&q=OEM+Extern+H%C3%A5rddis...

Eftersom de har många olika volymer så borde 2TB stämma tycker man.

CDON brukar ha ganska bra deals på HDD. Köpte 2st intern WD Green för ca: 1300sek och då var det under översvämningen. Då Komplett hade 1 av samma disk för 3000 spänn.

Visa signatur

OS: Windows 10 | GPU: MSI GeForce GTX 980 Ti (6GB) | MOBO: ASUS X99-A | CPU: i7-5820K | SSD: Samsung 830 256GB | PSU: HX750i 750W Platinum | RAM: Vengeance LPX 32GB DDR4 2133Mhz |

HMD: Oculus Rift (CV1) | Mobiltelefon: Huawei P20 Lite (Android)

Permalänk

Det ser ut som att vara blandade hårddiskar under skalen, det kommer ge er som hade tänkt köra RAID problem. Om ni nu inte har tur och får hårddiskar av samma sort. Jag vet att Göteborgs Kex har något som kallas för Bräckboden.
Där säljer de sina produkter till lägre priser för de inte håller 1:sortering. Det kan vara att påsen har tappats, fel färg, stavfel m.m.

Kan dessa diskar som CDON och DuelExtreme säljer vara "Bräck" från Seagate och WD? Som tappade hårddiskar, missfärgade, stavfel eller något annat som gjorde så de inte godkändes för 1: sortering.

MVH
Pruttkudden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pruttkudden:

Det ser ut som att vara blandade hårddiskar under skalen, det kommer ge er som hade tänkt köra RAID problem. Om ni nu inte har tur och får hårddiskar av samma sort.

Om det är bilderna ifrån dx du tagit information ifrån så säljer de bara skalet och bilderna med hårddiskar i är köparnas egna diskar som de köpt separat.

Permalänk
Skrivet av Nidala:

Om det är bilderna ifrån dx du tagit information ifrån så säljer de bara skalet och bilderna med hårddiskar i är köparnas egna diskar som de köpt separat.

Faceplam på mig.

MVH
Pruttkudden

Permalänk
Skrivet av Gorian:

Länken tycks inte funka längre?

Erbjudandet tycks ha blivit förlängt från 08/06 till 18/06. Är det någon som fått sin disk ännu?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Passe:

Hittade en ganska intressant länk, kan det vara härifrån CDON ska beställa?
http://szfdwang.en.made-in-china.com/product/mewQytXUrZhv/China-Hard-Disk-Drive-500GB-1tb-2tb.html

Intressant. De har också debrandade HDs att sälja http://szfdwang.en.made-in-china.com/product/NedJhIybwwct/Chi...
Aldrig sett eller köpt någon HD utan märke så frågan är vad det är. Något kinesiskt företag som försöker slå sig in på marknaden och detta är testproduktion eller är det överblivet skräp från WD/Seagate/Toshiba?

Och 5 års garanti, vem står för den? Ingen av de vanliga tillverkarna har den garantitiden på sina standarddiskar.

Edit: Förresten, har inte någon annan postat bild från detta företag tidigare?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Fick detta från CDON

...
Vi vill meddela att en eller flera varor ur din beställning har blivit försenade från vår leverantör. Vi kan dessvärre inte ge dig något exakt leveransdatum, men lovar att du kommer att få dina varor så fort det bara är möjligt.

Order ID: xxxxxxxxxx
Följande produkt/produkter finns för närvarande inte i lager:
Artikelnummer Benämning Status
5020639314 (2TB) OEM External hard d Kvar att leverera
...

Permalänk
Medlem

Grattis CDON som säljer grisen i säcken. De vet inte vad det är de säljer eller om de kan leverera. Hur seriöst är det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kim_1138:

Fick detta från CDON

...
Vi vill meddela att en eller flera varor ur din beställning har blivit försenade från vår leverantör. Vi kan dessvärre inte ge dig något exakt leveransdatum, men lovar att du kommer att få dina varor så fort det bara är möjligt.

...

När beställde du ?
Kan vara rätt intressant, kikade maillådan nu och har inte fått något liknande iaf

Visa signatur

Inget är omöjligt, bara det att det omöjliga tar lite längre tid

Permalänk
Medlem

2012-06-03 20:04

Permalänk
Medlem

Diskarna

Har själv fått erbjudande om följande från en "Kinasäljare", stämmer med vikt, storlekar osv

http://i.imgur.com/r0ell.jpg

Har bett dem skicka en SAMPLE to verify Quality

Permalänk
Medlem
Skrivet av magnuzzz:

Har själv fått erbjudande om följande från en "Kinasäljare", stämmer med vikt, storlekar osv

http://i.imgur.com/r0ell.jpg

Har bett dem skicka en SAMPLE to verify Quality

Äntligen ett inlägg med lite ny spännande information, de senaste sidorna har bara varit reposts och flumm.
Berätta hur du fick detta erbjudande?

Permalänk
Skrivet av kim_1138:

Fick detta från CDON

...

...

Fick också detta, men lite längre står denna text:

Om du beställt produkter från Smarta Deals kan du bortse från detta mail, eftersom varan levereras till dig efter avslutad kampanj.

Edit: Jag beställde 3/6 ca 18:15.

Visa signatur

Speldata: Lian Li/Dan Case A3 | Ryzen 7 9800X3D | 7800 XT Hellhound | Dell S3422DWG
NAS: OMV 6 + 9TB