Apple lanserar ny generation Macbook Pro

Permalänk
Medlem

Verkar som tur är som att flashminneskretsarna sitter på ett eget litet kort då de som bekant har begränsad livslängd. Lite synd att man inte hört något om den nya trådlösa standarden 802.11ac.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ficklampa:

Närmaste jag hittar http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=1260728 vet dock inte om det är ips och den saknar ju ssd... samt väger ~3 kilo. och ingen ivy...

Hittar detta efter att ha klickat i 1920x1080 (paneltyp vet jag ej), ssd, i7 gen3 och vikten är över 3 kilo
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1277699
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1263547

Sett till seriösa datorbutiker är priserna likvärdiga eller dyrare.

Apple ligger i samma prisklass, och där får du även bättre prestanda, skärm etc, så Apple är egentligen inte så dyra som folk tror.

Och ser man till Apple datorer så är andrahandsmarknaden mer värd än vad det är på en PC, som man oftast har tills den går sönder, eller man tycker den är för gammal /slö och å slänger eller ger den vidare i familjen/släkten.

Gamla pc datorer har inte mcket värde, men det har Apple desto mer på sina datorer och även telefonerna.

Inte helt ovanligt att man t.ex. om vi tar iPhone som exempel kan få ut 4-5k efter 1 år för en begagnad telefon (ny kostar 7500 kr) så en minskning på runt 2500-3500 kr på ett år, en motsvarande android/Windows Phone mobil får man ju nästan skänka iväg för att någon ens ska ta emot den.

Se bara på statistiken som dem presenterade, hos Apple kör över 80% iOS5 (om jag kommer ihåg rätt) mot hos androgi så var det inte ens 10% som kör android 4

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Apple ligger i samma prisklass, och där får du även bättre prestanda, skärm etc, så Apple är egentligen inte så dyra som folk tror.

Och ser man till Apple datorer så är andrahandsmarknaden mer värd än vad det är på en PC, som man oftast har tills den går sönder, eller man tycker den är för gammal /slö och å slänger eller ger den vidare i familjen/släkten.

Gamla pc datorer har inte mcket värde, men det har Apple desto mer på sina datorer och även telefonerna.

Inte helt ovanligt att man t.ex. om vi tar iPhone som exempel kan få ut 4-5k efter 1 år för en begagnad telefon (ny kostar 7500 kr) så en minskning på runt 2500-3500 kr på ett år, en motsvarande android/Windows Phone mobil får man ju nästan skänka iväg för att någon ens ska ta emot den.

Se bara på statistiken som dem presenterade, hos Apple kör över 80% iOS5 (om jag kommer ihåg rätt) mot hos androgi så var det inte ens 20% som kör android 4

Jag vet, jag kör både PC och Mac hemma. Har en MBP från 2005 som ser ny ut, samt två mac minis som rullar lite olika tjänster. Tuffar på bra än för att vara stenålders med PC mått mätt. Ville bara visa för folk att det kanske inte var så dyrt...

Är ju inte samma prestandahets och kass kvalitet, så då blir ju andrahandsvärdet lite annat. Har som sagt haft ett par pc-laptops som näst intill rasat isär (skojar inte) efter något års släpande...

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller

Permalänk
Medlem
Skrivet av epatnor:

Sen är det väl så att det finns inga "lediga minnesplatser" i nya MBP Retina, det är ju så tunn att det måste använda ingenjörskonst för att klämma in fler minnesmoduler. Eller stryk det, dom byter förstås ut minneskretsarna på fabrik. Det lär ju aldrig gå att uppgradera minnet på en MBP framöver.

Men på det hela taget så håller jag med om att minnesuppgraderingen inte verkar vara så dyr - det är ju som sagt inte bara att slänga in en standard, masstillverkad SO-DIMM.

http://images.apple.com/euro/macbook-pro/design/images/perfor...

Lite surt de där med färdigmonterade minneskretsar som tar bort möjligheten till att uppgradera. Tur är det väl ändå att Mac OS skräddarsys för just dessa datorer och kommer därför klara sig lite längre än en vanlig uppgraderingsbar Windows-PC. När det är dags för en minnesuppgradering så är det nog dags att byta ut hela datorn. Jag skulle bli oerhört irriterad om jag kanske 1år efter köpet kommer in på minneskrävande banor, t.ex. foto och videoredigering (något som lockar väldigt många nya Mac-användare tack vare Apples program), när ens enda utväg blir att köpa en helt ny dator i fall man vill ha mer minne.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av ficklampa:

Upptäckte precis att de nya Macbook Pro kör DDR3L. Low Voltage 1.25v istället för 1.8v som vanliga DDR3 nyttjar.

Vi får vänta och se till ifixit har skruvat isär en för att seom det inte gömmer sig någon minnesslot under batteri eller något.

Edit: Tittar man noga så ser man minnesslotten till vänster på moderkortet.
http://failtality.se/performance2.jpg

miniPCI-e slot, som i mba.

Minnesslotten du har ringat in är SSDn, inte raminnet

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Delerium:

Ah, så klart. Skyller på tidig morgon!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Måste stämma in i kören och säga att det är helt otroligt mycket dator för pengarna, finns verkligen ingen konkurrent, hade man haft råd så hade det varit en sådan, fast med windows.

Permalänk
Medlem

Tror att det blir den billigare Macbook Pro med Retina. 21495kr. Dags att uppdatera min vita macbook.
Är jäkligt glad för att den äntligen har HDMI, det är verkligen något jag behöver. Det enda jag oroar mig lite för är att bara ha 256GB utrymme. Det är väldigt lite för mig. Och att betala 5000kr mer för 512GB känns inte som det är lite väl dyrt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mayth:

Men en upplösning som hör hemma i 2006.

Var inte det jag svarade på.

Visa signatur

"Du vet väl att fildelning är förbjudet! Köp en till frugan också"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Delerium:

Skrivet av ficklampa:

Ah, så klart. Skyller på tidig morgon!

Källa: http://www.apple.com/se/macbook-pro/design/

Visa signatur

I reject your reality and substitute my own.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Okej, då kan vi fortsätta rabbla upp på Samsung 7 serien:

Sämre prestanda på cpu, grafik, mindre minneskapacitet, skärm som hör hemma på 1990 talet (ja, min gamla HP laptop från 2006 klår Samsung 7 seriens skärm med råge), sämre trådlösa uppkopplingsmöjligeter, inte Bluetooth 4, inte USB3, saknar thunderbolt etc, sämre disk så ja

Alla företagen försöker efterlikna Apple, på både datorsidan och mobilsidan (se bara på Samsung Galaxy som är rena kopian av iPhone 3G/3GS)

Apple did it again

Påläst du verkar. Den finns med i7 3615qm, gt650m, upp till 16GB RAM (vissa modeller), den har bluetooth 4 samt 2 ggr usb 3.0. SSD och HDD i dual and yeah i could go on and on and on. Sämre skärm ja kanske men det är absolut smaksak.

Min Nokia Lumia är inte heller ett dugg likt något apple gjort.

So yeah, u trolled again.

PS: Har inget mot de som blir våta i brallan av MBP eller MBA eller mot apples produkter. Har däremot något mot personer som sätter sitt märke på en pedistal och blir helt förblindade för andra alternativ.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

jobbig sits om nåt år då det kommer fler enheter med thunderbolt, då sitter man där och måste välja mellan ethernet eller den andra enheten. Rätt onödig borttag.

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem

Mm, jag hade fel. Det händer!

Verkar ju funka bra på MBA, har inte hört om det skulle vara massa problem med minnesfel på dem...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ficklampa:

Mm, jag hade fel. Det händer!

Verkar ju funka bra på MBA, har inte hört om det skulle vara massa problem med minnesfel på dem...

---

Skrivet av huxflux:

jobbig sits om nåt år då det kommer fler enheter med thunderbolt, då sitter man där och måste välja mellan ethernet eller den andra enheten. Rätt onödig borttag.

Det finns 2 thunderbolt-portar, sen så kan man daisy-chain:a dem. Skulle inte förvåna mig om någon köper en thundebolt-hub också..

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Evil Peter:

Är Apple nytt för dig? De har ju tagit helt sjuka priser för vissa saker. En kompis skulle köpa mer minne till sin Mac och Apple skulle ha 2-3 gånger så mycket för minnet som han köpte det för på annat ställe. Bara för att det kan finnas andra företag som också gör det betyder inte att de inte tar överpriser.

Och jag har en MBP i hushållet själv så jag är inte utan erfarenhet av dem själv.

De flesta tillverkare av bärbara datorer säljer dyra uppgraderingar och reservdelar. Varför? För att folk är beredda att betala för det. Vi som har kunskapen att hitta passande delar själva är försvinnande få i sammanhanget, vilket företagen självklart utnyttjar maximalt.

I övrigt förstår jag inte riktigt vad du vill säga med ditt inlägg. Företag tjänar pengar på att folk inte är villiga att investera tid i att skaffa sig färdigheter och kunskap om något. Det är ungefär samma sak som att jag anlitar en mekaniker när min bil går sönder - jag är inte sugen på att investera tid i att lära mig att fixa den själv.

Jag tycker fortfarande att "överpris" är ett löjligt begrepp som kan betyda allt möjligt.

Och nej, Apple är inte nytt för mig. Jag är nöjd ägare av en MBA av förra årets modell.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mozelito:

Hur blir 2199 dollar 21 495 kr? visste inte att dollarn var uppe vid 10 kr igen? det blir väl runt 15-16 tusen kr i bästa fall..?

Alla priser i USA är exklusive moms. De har ingen moms i USA utan du har ngt som heter sales tax som är olika beroende på var du bor i USA. Därför är det omöjligt för Apple att ha exakta priser på sin websida.
Sen tillkommer det tull också så man brukar kunna översätta en dollar till ungefär 10 spänn när man inkluderat alla katter och tullavgifter.

Permalänk
Skrivet av iNfragiq:

Visserligen är upplösningen imponerande, men vad som verkligen höjer ögonbrynen är att Apple slog till på en IPS-panel i 2880x1800.

Jämför det med priserna av externa skärmar. (Självklart dubbelt antal tum, men fortfarande samma teknik och ung. upplösning.)

Verkar som du har dolda syften
2560*1440 fanns icke med i din prisjaktlänk.

Nöjer man sig med 27" 16/9 kan man få HPs modell från 5000 t ex.
HP ZR2740W
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=966051
Fujitsu P27T-6P IPS för några hundralappar till
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1027950
Dell UltraSharp U2711 5500/5600 Komplett/Dustin
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=539896

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem
Skrivet av widL:

De flesta tillverkare av bärbara datorer säljer dyra uppgraderingar och reservdelar. Varför? För att folk är beredda att betala för det. Vi som har kunskapen att hitta passande delar själva är försvinnande få i sammanhanget, vilket företagen självklart utnyttjar maximalt.

I övrigt förstår jag inte riktigt vad du vill säga med ditt inlägg. Företag tjänar pengar på att folk inte är villiga att investera tid i att skaffa sig färdigheter och kunskap om något. Det är ungefär samma sak som att jag anlitar en mekaniker när min bil går sönder - jag är inte sugen på att investera tid i att lära mig att fixa den själv.

Jag tycker fortfarande att "överpris" är ett löjligt begrepp som kan betyda allt möjligt.

Värt att nämna är att många tillverkare av datorer väljer att ta ut ett högre pris än sina återförsäljare för att inte konkurrera ut dem. Man vill ju inte förstöra möjligheten till merförsäljning.

Bla därför man inte får med en usb-kabel när man köper en skrivare...

Sen brukar build to order kosta en slant extra eftersom de måste ta en modell och byta komponenter i fabriken.

--

Skrivet av 'Jonte[YoT:

;12367253']Verkar som du har dolda syften
2560*1440 fanns icke med i din prisjaktlänk.

Nöjer man sig med 27" 16/9 kan man få HPs modell från 5000 t ex.
HP ZR2740W
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=966051
Fujitsu P27T-6P IPS för några hundralappar till
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1027950
Dell UltraSharp U2711 5500/5600 Komplett/Dustin
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=539896

Två av tre är CCFL...

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tomhas:

Påläst du verkar. Den finns med i7 3615qm, gt650m, upp till 16GB RAM (vissa modeller), den har bluetooth 4 samt 2 ggr usb 3.0. SSD och HDD i dual and yeah i could go on and on and on. Sämre skärm ja kanske men det är absolut smaksak.

Min Nokia Lumia är inte heller ett dugg likt något apple gjort.

So yeah, u trolled again.

PS: Har inget mot de som blir våta i brallan av MBP eller MBA eller mot apples produkter. Har däremot något mot personer som sätter sitt märke på en pedistal och blir helt förblindade för andra alternativ.

Samsung värsta dator (vid närmare koll) som hittas nu vid snabb koll är:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=1207908
Intel Core i7 3610QM 3,81 kg 17,3 tum 1920x1080 16 GB GeForce GTX 675M
Antal hårddiskar 2 st 2x750GB
Hårddiskhastighet 7200 RPM
Hårddiskstorlek 1 500 GB
Hårddisktyp Hybrid
Flashminnesstorlek 8 GB
Bildskärm
Bakbelysning LED
Bildförhållande 16:9 (Widescreen)
Skärmstorlek 17,3 tum
Skärmupplösning 1920x1080
Dimensioner Mått (BxHxD) 409,8 × 49,8 × 284,8 mm
Vikt 3,81 kg

Nya Macbook Pro ser ut att ha en:
Intel® Core™ i7-3720QM Processor
(6M Cache, up to 3.60 GHz) (den som stämmer bäst överens med Apple spec)

Samsung datorn är inte ens i närheten, vare sig på skärm, cpu eller annat.
Och kolla bara på bilderna på datorn, tur att man redan druckit morgon kaffet annars hade man fått det i halsen, den datorn ser ju rent ut sagt förjäklig ut, det var såg dem såg ut föer flera år sen, som kilformade, stora, tjocka och klumpiga.

Se på Apple, stilren, snygg behändig design

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Hårddiskstorlek 1 500 GB
Hårddisktyp Hybrid
Flashminnesstorlek 8 GB
Bildskärm
Bakbelysning LED
Skärmstorlek 17,3 tum
Vikt 3,81 kg

Samsung har otroligt dålig byggkvalitet på sina laptops, billig plast och tror inte ens de har speciellt mycket metall för att stadga upp. För att inte nämna den otroligt dåliga service de erbjuder via infocare.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Apple använder väl också infocare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Apple använder väl också infocare?

Man kan vända sig till andra certifierade verkstäder så som lan-master.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Hårddiskstorlek 1 500 GB
Hårddisktyp Hybrid
Flashminnesstorlek 8 GB
Bildskärm
Bakbelysning LED
Skärmstorlek 17,3 tum
Vikt 3,81 kg

Så du var tvungen att dra en jämförelse istället för att säga att du hade fel?. Du jämförde 7 seriens topmodell mot (vad vi kan anta) MBP basmodell som troligtvis sitter på snäppet sämre hårdvara men mycket högre pris? Den du länkade ovan var ju dessutom bara bättre på cpun.....

Men det är som med allt, smaksak och personligt. Jag vill INTE ha en högupplöst skärm på en mobil enhet, varken telefon eller dator eller dylikt. Jag vill ha en matt skärm med hyfsad upplösning som skonar batteriet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ficklampa:

Samsung har otroligt dålig byggkvalitet på sina laptops, billig plast och tror inte ens de har speciellt mycket metall för att stadga upp. För att inte nämna den otroligt dåliga service de erbjuder via infocare.

5 serien: 25% metall, 75% plast
7 serien: 75% metall, 25% plast
9 serien: 100% metall

Sen har just dessa 3 serierna hyllats för sin byggkvalite.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tomhas:

5 serien: 25% metall, 75% plast
7 serien: 75% metall, 25% plast
9 serien: 100% metall

Sen har just dessa 3 serierna hyllats för sin byggkvalite.

Det är nyare modeller än de jag har haft inne på service. De var inte i metall, bara plast. Inte ens powerknappen hade en riktig fjäder utan bestod av en dutt skumgummi.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ficklampa:

som jag sa:

Kolla bara på bilderna på datorn, tur att man redan druckit morgon kaffet annars hade man fått det i halsen, den datorn ser ju rent ut sagt förjäklig ut, det var såg dem såg ut föer flera år sen, som kilformade, stora, tjocka och klumpiga.

Och för att tillägga, servicen är ju URUSEL oavsett vilket av dem färdiga lågpris/mass märkena man väljer som ex.

Hade en bekants dator (stationär, Compaq, köpt på Elgiganten, färläng garanti/support i tre år)

Den lämnades in då det var fel på DVD brännaren (vilket jag konstaterade, men då det var garanti fel så skulle verkstaden byta ut den annars så bryts garantin om man byter delarna i maskinen)

Iaf, dem lämnades in på Elgiganten, sen tog det väll 3-5 veckor innan man fick samtal att den kunde hämtas.

Skulle hämta den, och fick då ut datorn, OCH en DVD brännare (som ska sitta internt i datorn) fick jag med löst (dem hade inte monterat den på verkstaden)

Och jag sa ju då till dem som lämnade ut den "Eh, vi har lämnat in datorn på service, och ni har skickat iväg den och vi får tillbaka den med en intern ny DVD spelare löst i handen? det är ni service verkstaden som skulle laga den inte vi själva".

och fick då svaret av dem i butiken "okej, det var ingen som sagt det, här är ialla fall datorn och DVD brännaren"

och jag svarade då "men ni måste ju montera den, då den varit inne på verkstad och lagats och ni lämnar ut den med en lös DVD brännare till kunden?"

dem svarade: "vi har tyvärr ingen här som kan montera det här, då vi i butiken saknar kunskap"

och jag svarade då "har ni en bänk att vara, och en skruvmejsel så monterar jag i den själv i chassit så får ni kolla på"

och fick tillbaka svaret "kan du ens det?"

jag svarade då: "jag har hållit på med datorer så länge jag kan minnas, ända sen man styrde dem med grön/vit text på skärmen och svart bakgrund så jag kan nog mer än alla er i butiken tillsammans"

fick svaret tillbaka "okej, följ med in i butiken, vi har en bänk och lite verktyg där som du kan få använda"

Ja, historien slutade ialla fall med att jag fick följa med in i butiken med datorn och dne interna DVD brännaren som var lös, och skruva i den själv i datorn.

DET kallar man usel service verkstad dem skickar datorn till.....

Senn dess så har jag sagt till alla jag känner som ska köpa stationära datorer att ALDRIG köpa "märkes pc" (HP, Compaq, Dell etc) utan att jag istället kan bygga ihop en maskin mer anpassad för personens bruk och få bättre kvalite.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ficklampa:

Det är nyare modeller än de jag har haft inne på service. De var inte i metall, bara plast. Inte ens powerknappen hade en riktig fjäder utan bestod av en dutt skumgummi.

Med andra ord var ditt uttalande alltså orrelevant Vet att de var kassa förr men Samsung har verkligen storsatsat just på dessa modeller och jag kan rekommendera alla som vill ha en bra allround dator för en billig peng att klämma på de i någon affär

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tomhas:

Så du var tvungen att dra en jämförelse istället för att säga att du hade fel?. Du jämförde 7 seriens topmodell mot (vad vi kan anta) MBP basmodell som troligtvis sitter på snäppet sämre hårdvara men mycket högre pris? Den du länkade ovan var ju dessutom bara bättre på cpun.....

Men det är som med allt, smaksak och personligt. Jag vill INTE ha en högupplöst skärm på en mobil enhet, varken telefon eller dator eller dylikt. Jag vill ha en matt skärm med hyfsad upplösning som skonar batteriet.

Det var jämförelse mot Macbook Pro´s dyraste basmodell:

15 tum: 2,6 GHz
2.6GHz quad-core Intel Core i7
Turbo Boost up to 3.6GHz
8GB 1600MHz memory
512GB flash storage1
Intel HD Graphics 4000
NVIDIA GeForce GT 650M with 1GB of GDDR5 memory
Built-in battery (7 hours)2

Färdig att skickas: 2–3 veckor
Gratis frakt
26.995,00 kr

Samsungen har inte ens SSD, den har 1920x1080p i upplösning vilket är mycket sämre, designen är ju så man sätter kaffet i halsen på den...

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

~16.000 från USA med frakt med "retina" display.
Det är faktiskt helt överkomligt.

Jag brukade vara en av dom största förespråkarna för att "bajsa på apple".
Men nu sitter man här med iPad, iPod och snart en MacBook, dom har jäkla fina grejor alltså

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tomhas:

Med andra ord var ditt uttalande alltså orrelevant Vet att de var kassa förr men Samsung har verkligen storsatsat just på dessa modeller och jag kan rekommendera alla som vill ha en bra allround dator för en billig peng att klämma på de i någon affär

Får kika på det, men påståendet om servicen kvarstår.

Visa signatur