Ifixit öppnar Macbook Pro med Retina-skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av _NsMs_:

Den blir inte tunnare av att man limmar fast batteriet i stället för att bara lägga dit det Dessutom tjänar de bara på om folk har sönder datorerna för det går inte på garantin och de får köpa en ny eller lämna in den på lagning, och att betala självrisk för att ramminnet gick sönder är bara dumt när man lika gärna kan (eller kunde på tidigare modeller) skruva upp den och byta ut minnerna mot nya för 400kr från ebay. Jag känner många som har bytt ut minnet i sina 2010 bara för att få mer, och det behöver man inte vara särskilt kunnig för att göra. Bara skruva upp, hitta delarna som är likadana som de nya man köpte och byta ut dem.

Du har aldrig jobbat med kundtjänst eller support antar jag?

Det finns en väldigt bra anledning till att tillverkare försöker göra sina produkter "idiotsäkra" med t.ex. annorlunda skruvtyper och liknande. Gemene idiot som skruvar upp sin laptop, sitt ADSL-modem eller liknande hårdvara nöjer sig inte med ett enkelt "Nej, det täcks uppenbarligen inte av garantin/avtalet" utan ska skrika, gråta, kräva att få prata med en chef, ringa lokaltidningen, blanda in kommunens konsumentrådgivare, kräva pengarna tillbaka och allt tänkbart och otänkbart annat. Det är dessutom väldigt hög risk för en tappad kund (om Bengt-Åke skruvar sönder sin dator och är för dum/envis för att erkänna att det var hans eget fel så kommer han naturligtvis inte att köpa en ny från samma tillverkare). Så det blir en förlustaffär jämfört med en kund som inte spontant kan skruva isär sin hårdvara själv.

Utöver detta så har vi även andra orsaker, som t.ex. att försöka göra datorn så kompakt som möjligt. Att lim tar mindre plats än skruvfästen borde säga sig självt, precis som att fastlödda minneskretsar tar mindre plats än hållare för minnesmoduler plus minnesmoduler. Gällande lim kontra "låt fanskapet ligga löst" så borde det återigen säga sig självt vilken som är den bättre lösningen, lösa batterier riskerar att skakas om mer, glappkontakt kan uppstå, vibrationer med tillhörande missljud kan uppstå...

Visa signatur

“This is the Unix philosophy: Write programs that do one thing and do it well. Write programs to work together. Write programs to handle text streams, because that is a universal interface.” -- Douglas McIlroy

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Utvecklare (Technical Director) / Delägare - Björnmamman

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Medelsvensken kommer fortfarande att fråga sin datorkunniga släkting om det går att göra något åt att datorn är långsam och om det går att uppgradera efter 1-2 år.

Jag tvivlar på att datorn är långsam om 1-2år. Har en 13" MacBook Pro som är mer än 2år gammal och den är allt ifrån långsam! Då kan jag tänka mig att en High-end macbook pro för över 20k inte kommer kännas särskilt långsam om 1-2år.. Snarare 4 år om inte mer!

Visa signatur

 MacBook Pro 15" Retina,  iPhone 6,  iPad Air,
Home server: AsRock q1900dc-itx, Bitfenix Prodigy, 4gb SO-DIMM DDR3L, 90w laptop charger, 2x2tb,

Permalänk
Medlem

Avfall. Tur att jag höll mig borta från "genuina" Apple-produkter.

Well, hackintosh fungerar som det ska i alla fall ^^.

Visa signatur

Citera mig om du vill ha svar :)

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Stationär: Obsidian 550D WaterCooled - Dual Radiator Mod
Intel Core i5 2500k @ 4,5GHz [EK Supreme HF] | ASUS P8P67 | 8GB Corsair Vengeance 1600Mhz CL 8 | Crossfire Gigabyte Radeon HD6950 2GB @ 1536 shaders [EKWB FC6970] | Caviar WD Black 640GB | Caviar WD Green 1TB | Corsair HX 850W | Windows 7 Pro 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Operatören:

ja, vanlig då det finns alltför mycket folk i detta land/denna värld som inte tänker till och köper Apples produkter, därav så blir den vanlig..

Och hur många har en MBPr i dagsläget då? Vanlig? Nej.
Men det var inte ens en sån typ av "vanlig" jag syftade på. Jag syftade på jämfört med andra produkter så är det inte en "vanlig" dator då det inte finns någon annan av dess like på marknaden - än i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bennystreetracer:

Tycker att man inte borde köra på dom dom sidorna längst upp, ta inet, komplett eller cdon som tar runt 4.5-5k.

Du får naturligtvis handla från vilken butik du vill.

Permalänk

Vilket j*vla gnäll det var här då. Det är väl självklart att Apple får ta till sådana lösningar (fastlödda komponenter) för att kunna minska datorns volym och storlek? Passar inte det får ni väl köpa "vanliga" MBP där SSD/HDD samt minne kan bytas? Eller har alla haters inte förstått att det kom sådana modeller också. Ni klagar nu men jag skulle kunna tänka mig att fler och fler tillverkare går mot detta i framtiden för att få ner pris, storlek etc för att kunna göra datorer som är mindre. Sen iom att Apple är först ut med detta (på bred front då, finns säkert andra som gjort det innan) leder givetvis till att alla haters får glädjeyra för att de får något att klaga på. Personligen tror jag det är avundsjuka. Däremot kan jag hålla med om att deras priser för mer minne eller SSD är lite att ta i men å andra sidan får man det man betalar för. Apple tar rätt bra betalt för deras saker, särskilt retina MBP men sen är den ju riktad mot företag också..

Jag ser iaf fram emot min maskin och även om retina skärmen ej kommer gå att utnyttja i alla program direkt så är det bara en tidsfråga innan fler och fler utvecklare börjar göra sina program retina kompatibla. Se bara hur snabbt ändringen från 480x320 till 960x480 gick på iphone.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pletron:

Jag tvivlar på att datorn är långsam om 1-2år. Har en 13" MacBook Pro som är mer än 2år gammal och den är allt ifrån långsam! Då kan jag tänka mig att en High-end macbook pro för över 20k inte kommer kännas särskilt långsam om 1-2år.. Snarare 4 år om inte mer!

Har den inte SSD och maxat minne och kör Lion är den långsam.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Har den inte SSD och maxat minne och kör Lion är den långsam.

Jag kör lion och bara 4gb ram utan problem. Innan jag hade SSD (Satte in en SSD i februari) så var det inga problem alls heller! Vart grundar du din fakta när du säger så? :S

Visa signatur

 MacBook Pro 15" Retina,  iPhone 6,  iPad Air,
Home server: AsRock q1900dc-itx, Bitfenix Prodigy, 4gb SO-DIMM DDR3L, 90w laptop charger, 2x2tb,

Permalänk

Har du någon koll på hur SSD:n i den nya MacBook Air 13" presterar?

Visa signatur

HTPC: Late 2014 Mac Mini
Bärbar: Mid 2012 MacBook Air

Permalänk

Fan vad alla verkar vara svaga nu förtiden, tycker man att 5 kilo är tungt kanske man ska ge fan i datorn och börja käka gröt och träna lite istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kryckster:

Fan vad alla verkar vara svaga nu förtiden, tycker man att 5 kilo är tungt kanske man ska ge fan i datorn och börja käka gröt och träna lite istället.

Datorn väger visserligen 2kg så folk är ännu svagare än vad du trott!

Visa signatur

 MacBook Pro 15" Retina,  iPhone 6,  iPad Air,
Home server: AsRock q1900dc-itx, Bitfenix Prodigy, 4gb SO-DIMM DDR3L, 90w laptop charger, 2x2tb,

Permalänk
Medlem

Handlar ju mer om att man inte pallar släpa på en massa kg skit om man dagligen har en dator med i respackningen.

Visa signatur

"Trust Me, I'm an Engineer"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Supermotard:

Har du någon koll på hur SSD:n i den nya MacBook Air 13" presterar?

Tidigare modeller hade två märken av ssd'n, Toshiba och Samsung, där samsungen presterade mycket bättre.
Det verkar som att samma sak gäller samtliga nya Pro och Air (rykten).

Så har man otur så råkar man ut för Toshiban, något som jag fick uppleva när köpte min Air förra året. :/

Visa signatur

Utvecklare (Technical Director) / Delägare - Björnmamman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rawet:

2år va fel, ja..

Det jag tydligen menar (efter googlande) är: Konsumentköplagen

"Utöver garanti så gäller konsumentköplagen enligt vilken du har tre år på dig att reklamera ett ursprungligt fel på en vara. Ett ursprungligt fel kan vara ett fabrikationsfel eller något annat fel som varan hade innan du fick den. Sådana fel kan visa sig ganska lång tid efter köpet. Att du får en garanti med kortare giltighetstid betyder inte att reklamationstiden förkortas. Skillnaden är att när garantin gått ut är det du som måste bevisa att felet fanns där från början." - http://www.konsumentverket.se/Lag-ratt/Din-ratt-som-konsument...

Så helt ute och cycklade var jag inte chila

Garanti och reklamationsrätt är 2 helt skilda grejer.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ni som sitter och klagar på att "folk är bara arga för att datorn inte är ämnad för dem".

Jag jobbar på ett väldigt stort företag som säljer datorer. Roligt nog så jobbar jag faktiskt på business avdelningen. Oavsett vad eller vilket företag du jobbar för så är det ALLTID dåligt att inte kunna byta ut delar. Så det handlar inte om att "den är anpassad för någon". Att sätta fast hårddisk, ram, batteri och allt sådant är inte bra för någon. När garantin går ut så har du med andra ord ingen möjlighet för att byta ut delar om du inte vill betala skjortan.

Går hårddisken sönder som är ungefär 40% (bara gissningssiffra, jag har ingen statistik på det) så måste du med andra ord byta hela skiten. Jag vill inte veta vad ett apple moderkort, processor, ram och hårddisk kostar. Du får med andra ord köpa i stort sett all hårdvara igen. Vilket gör att du lika gärna kan köpa en ny dator för 20k eller vad de kostar. Värt? Vem är detta anpassad för? Hur ska man ens kunna göra Troubleshooting på denna pcn? Det blir väldigt krångligt att ta reda på var problemet ligger.

Sen det som är värst enligt mig är ju att om du använder ett batteri flitigt så kommer ju batteriet dö efter några år. Men tyvärr så går det inte byta om du inte betalar apple för det. Det blir antagligen hela skalet du måste byta med.

Jag tycker verkligen INTE att detta är anpassad för någon. Visst, detta kommer bli den tunnaste datorn än så länge. Men personligen tror jag att ett företag kommer längre med att fixa en 2-5mm tjockare dator och sedan fixa utbytbara komponenter och även gärna en ethernet port. Wlan är inte alltid lika optimalt som att köra med kabel!

Sorry om texten blir konstig. Sitter på jobbet och supporterar kunder på danska, så det kan bli lite konstigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pletron:

Jag kör lion och bara 4gb ram utan problem. Innan jag hade SSD (Satte in en SSD i februari) så var det inga problem alls heller! Vart grundar du din fakta när du säger så? :S

hade du haft en MBPro anno 2012 hade du inte kunnat öppna den & sätta in en ssd, det är väl det tråden handlar om?

Egentligen så är väl frågan vi alla funderar på;

En dator som du kan byta komponenter i har ju i vilket fall en teoretisk max livslängd, jag menar, till slut blir den för långsam så det är dags för en ny, man kan inte rädda den för evigt
.
Den här MBPro som är "maxad" i dagensläge, kanske håller lika länge som exemplet ovan, den kommer bli långsam & seg med tiden. frågan är om den håller lika länge som en man kan byta delar i, det är ju det som är frågan. Antar att vi får vänta & se helt enkelt.

Visa signatur

AMD Phenom2 940BE | Gigabyte MA790X-UD3P | 4850 CrossfireX | Corsair 4 gig pc6400 | 550 gig HDD's | Antec Threehundred | 450 Watt Ace | Win7 <-> Thinkpad R60 + Win7 & 4 gig RAM <-> Asus G53JW-SZ154V + SSD Intel 320 120gb + Win7 <-> Rasberry pi revB

Permalänk
Skrivet av Kvasten:

Ni som sitter och klagar på att "folk är bara arga för att datorn inte är ämnad för dem".

Jag jobbar på ett väldigt stort företag som säljer datorer. Roligt nog så jobbar jag faktiskt på business avdelningen. Oavsett vad eller vilket företag du jobbar för så är det ALLTID dåligt att inte kunna byta ut delar. Så det handlar inte om att "den är anpassad för någon". Att sätta fast hårddisk, ram, batteri och allt sådant är inte bra för någon. När garantin går ut så har du med andra ord ingen möjlighet för att byta ut delar om du inte vill betala skjortan.

Går hårddisken sönder som är ungefär 40% (bara gissningssiffra, jag har ingen statistik på det) så måste du med andra ord byta hela skiten. Jag vill inte veta vad ett apple moderkort, processor, ram och hårddisk kostar. Du får med andra ord köpa i stort sett all hårdvara igen. Vilket gör att du lika gärna kan köpa en ny dator för 20k eller vad de kostar. Värt? Vem är detta anpassad för? Hur ska man ens kunna göra Troubleshooting på denna pcn? Det blir väldigt krångligt att ta reda på var problemet ligger.

Sen det som är värst enligt mig är ju att om du använder ett batteri flitigt så kommer ju batteriet dö efter några år. Men tyvärr så går det inte byta om du inte betalar apple för det. Det blir antagligen hela skalet du måste byta med.

Jag tycker verkligen INTE att detta är anpassad för någon. Visst, detta kommer bli den tunnaste datorn än så länge. Men personligen tror jag att ett företag kommer längre med att fixa en 2-5mm tjockare dator och sedan fixa utbytbara komponenter och även gärna en ethernet port. Wlan är inte alltid lika optimalt som att köra med kabel!

Sorry om texten blir konstig. Sitter på jobbet och supporterar kunder på danska, så det kan bli lite konstigt

Du beskriver en vanlig MBP. Det finns valmöjligheter. Vanliga MBP med det du beskriver (utbytbara delar) eller den nya retina MBP. Förstår alltså inte riktigt problemet. Om du vill kunna byta delar är det väl bara att skaffa vanliga MBP. Den har dessutom ethernet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvasten:

Ni som sitter och klagar på att "folk är bara arga för att datorn inte är ämnad för dem".

Jag jobbar på ett väldigt stort företag som säljer datorer. Roligt nog så jobbar jag faktiskt på business avdelningen. Oavsett vad eller vilket företag du jobbar för så är det ALLTID dåligt att inte kunna byta ut delar. Så det handlar inte om att "den är anpassad för någon". Att sätta fast hårddisk, ram, batteri och allt sådant är inte bra för någon. När garantin går ut så har du med andra ord ingen möjlighet för att byta ut delar om du inte vill betala skjortan.

Går hårddisken sönder som är ungefär 40% (bara gissningssiffra, jag har ingen statistik på det) så måste du med andra ord byta hela skiten. Jag vill inte veta vad ett apple moderkort, processor, ram och hårddisk kostar. Du får med andra ord köpa i stort sett all hårdvara igen. Vilket gör att du lika gärna kan köpa en ny dator för 20k eller vad de kostar. Värt? Vem är detta anpassad för? Hur ska man ens kunna göra Troubleshooting på denna pcn? Det blir väldigt krångligt att ta reda på var problemet ligger.

Sen det som är värst enligt mig är ju att om du använder ett batteri flitigt så kommer ju batteriet dö efter några år. Men tyvärr så går det inte byta om du inte betalar apple för det. Det blir antagligen hela skalet du måste byta med.

Jag tycker verkligen INTE att detta är anpassad för någon. Visst, detta kommer bli den tunnaste datorn än så länge. Men personligen tror jag att ett företag kommer längre med att fixa en 2-5mm tjockare dator och sedan fixa utbytbara komponenter och även gärna en ethernet port. Wlan är inte alltid lika optimalt som att köra med kabel!

Sorry om texten blir konstig. Sitter på jobbet och supporterar kunder på danska, så det kan bli lite konstigt

Och ändå är det väldigt många företag, både stora och små, som aldrig uppgraderar laptops (eller desktops för den delen). De köper maskiner som är kraftiga nog att användas 2-3 år och sen skrivs de helt enkelt av och nya köps in. Går hårdvara sönder så reparerar de inte den, de ger användaren en maskin som de har i reserv för just såna situationer och skickar tillbaka den trasiga maskinen till återförsäljaren/tillverkaren.

Att sitta och skruva i enskilda desktops och laptops är för väldigt många företag en helt onödig utgift, det är inte värt tiden som skulle gå åt till det.

Visa signatur

“This is the Unix philosophy: Write programs that do one thing and do it well. Write programs to work together. Write programs to handle text streams, because that is a universal interface.” -- Douglas McIlroy

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ramsam:

hade du haft en MBPro anno 2012 hade du inte kunnat öppna den & sätta in en ssd, det är väl det tråden handlar om?

Egentligen så är väl frågan vi alla funderar på;

En dator som du kan byta komponenter i har ju i vilket fall en teoretisk max livslängd, jag menar, till slut blir den för långsam så det är dags för en ny, man kan inte rädda den för evigt
.
Den här MBPro som är "maxad" i dagensläge, kanske håller lika länge som exemplet ovan, den kommer bli långsam & seg med tiden. frågan är om den håller lika länge som en man kan byta delar i, det är ju det som är frågan. Antar att vi får vänta & se helt enkelt.

Dom enda delar du kan uppgradera i dagens datorer är ram och hårddisk. I detta fallet är det enbart ram som inte går att byta ut, not a big loss imo! För 2k på MBP får du 1600mhz 16 gb ram... rätt överkomligt det med.

Visa signatur

 MacBook Pro 15" Retina,  iPhone 6,  iPad Air,
Home server: AsRock q1900dc-itx, Bitfenix Prodigy, 4gb SO-DIMM DDR3L, 90w laptop charger, 2x2tb,

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rawet:

http://www.apple.com/support/products/mac.html
3år med Apple-Care

Dessutom har man rätt till 2 års garanti i Sverige, det borde du veta? (självklart måste du kunna bevisa att problemet är ifrån fabrik)

Rätt till två års garanti? Haha...

Garanti är högst valfritt att erbjuda, däremot har konsumenterna i Sverige den så kallade reklamationsrätten att luta sig mot i vissa fall.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Stationär: i5 2500K @ 4.3 GHz / GTX570 / 8GB @ 1600MHz / P8Z68-V Pro / 120GB SSD + 320 GB HDD / HX650 / FD Define R3 / W7 64 bit
Bärbart: 13.3" MacBook Pro / iPhone 4 / Nikon D80 + 18-135/3.5-5.6 + 50/1.8D
Hemmabio: Samsung 40" UE40D6515 / Yamaha RX-V465 + Canton GLE 490 (MW)
Kaffe: Moccamaster KB741 || Planerat: Rancilio Silvia + Gaggia MDF

Permalänk
Medlem

reklamationsrätten gäller i 3 år

jag förstår inte varför så många människor fått för sig att man alltid har 2 års garanti :S...

saken är den att reklamationsrätten är inget krav, tillverkaren kan peka finger emot dig... Återförsäljare i Sverige är väldigt snälla som tar hand om sådana här örenden. egentligen är det du som kund som skall bevisa att det är ett produktionsfel som orsakat skadan. Vilket som innebär att du som kund skall skicka den på kontroll där de fastställer att det är ett produktionsfel som gjort det. Det kostar. Men som sagt snälla återförsäljare tar hand om det åt dig, så var glad att vi har det rätt bra ändå..

Jag själv kom i en dispyt med Apple, angeånde just detta det gick så långt att jag fick prata med någon avdelning de hade i frankrike. Men jag gick en helt ny dator

Permalänk
Medlem

Nu är faktiskt ssdn utbytbar, och jag är säker på att det kommer komma modeller av ssds på marknaden som passar! (förmodligen dyrare än "vanliga ssds" men iaf. Det är vell ramminnet i så fall, men 8gb borde nog räcka ett tag? annars kan man beställa den med 16gb så klarar man sig tills resten av datorn är omodern

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro 16ACH6H: AMD Ryzen 7 5800H |16GB DDR4 @3200Mhz |GeForce RTX 3070 | NVMe: WD Blue 1TB + Samsung PM981 1TB | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hav:

Du får byta hårddisk och minnen i en MBP utan att garantin ryker, så du får uppenbarligen öppna upp den.

Funkar ens vanliga DDR minnen i Mac, eller kollar firmware efter vendor i SPD på minnet och vägrar boota om det inte står Apple?

Apple minnen kostar väl tredubbelt så mycket som vanliga PC minnen?

Permalänk
Skrivet av Madsoul:

Tidigare modeller hade två märken av ssd'n, Toshiba och Samsung, där samsungen presterade mycket bättre.
Det verkar som att samma sak gäller samtliga nya Pro och Air (rykten).

Så har man otur så råkar man ut för Toshiban, något som jag fick uppleva när köpte min Air förra året. :/

Jo de har jag läst om men trodde inte att de skulle vara ett lotteri även på den nya Går det att kolla på 1080p-filmer på den nya 13" Airen i grundutförande tro?

Visa signatur

HTPC: Late 2014 Mac Mini
Bärbar: Mid 2012 MacBook Air

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Funkar ens vanliga DDR minnen i Mac, eller kollar firmware efter vendor i SPD på minnet och vägrar boota om det inte står Apple?

Apple minnen kostar väl tredubbelt så mycket som vanliga PC minnen?

Jag har då aldrig haft några problem med Intel-macar och vanliga minnen.

Det bör även nämnas att i manualen till de macar som har utbytbara minnen så står det hur man byter minnen själv och mig veterligen så säljer inte Apple lösa minnen. Att de tar hutlöst mycket för extra minne vid beställning av dator är dessutom knappast unikt för Apple, det gör många Wintel-OEM-tillverkare också...

Visa signatur

“This is the Unix philosophy: Write programs that do one thing and do it well. Write programs to work together. Write programs to handle text streams, because that is a universal interface.” -- Douglas McIlroy

Permalänk
Medlem
Skrivet av Supermotard:

Jo de har jag läst om men trodde inte att de skulle vara ett lotteri även på den nya Går det att kolla på 1080p-filmer på den nya 13" Airen i grundutförande tro?

Varför skulle det inte gå att göra det? Om en 6-7 år gammal Mac klarar av det utan problem så borde väl en ny MBA klara det.

Visa signatur

“This is the Unix philosophy: Write programs that do one thing and do it well. Write programs to work together. Write programs to handle text streams, because that is a universal interface.” -- Douglas McIlroy

Permalänk
Skrivet av mludd:

Varför skulle det inte gå att göra det? Om en 6-7 år gammal Mac klarar av det utan problem så borde väl en ny MBA klara det.

Den gamla Airen kunde lagga lite av de jag läst iaf, sen är ju processorn rätt klen och en integrerad grafikdel är väl inte de bästa när de kommer till 1080p. Tvekade lite för att de varit mycket snack om Airen och 1080p.

Visa signatur

HTPC: Late 2014 Mac Mini
Bärbar: Mid 2012 MacBook Air

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Funkar ens vanliga DDR minnen i Mac, eller kollar firmware efter vendor i SPD på minnet och vägrar boota om det inte står Apple?

Apple minnen kostar väl tredubbelt så mycket som vanliga PC minnen?

Absolut, och nej, det gör de inte. Minnena är vanliga DDR3 SO-DIMM som rullar i 1066MHz (på min modell i alla fall!) och det går utan några som helst problem att byta ut dem mot andra fabrikat eller storlekar. Har kört både 2GB, 4GB och 8GB i denna jag har nu. Hårddisken har även den bytts ut flertalet gånger och nu sitter en 160GB Intel 320 SSD i den.

För jämförelse av priserna kan vi ju se hur mycket exempelvis Dell tar för att uppgradera från 6GB RAM till 16GB RAM och hur mycket Apple tar för 8GB till 16GB.

Dell:

Apple:

Som synes så kostar Apples uppgradering ca 245kr/GB och Dells ca 211kr/GB. Är inte "svindyrt" för min del, och jag är till och med student.