Permalänk
Medlem

Bygglogg, G5 chassi med PC delar

Hej detta är mitt första dator bygge och jag tycker det låter väldigt intressant men jag har tyvärr inga erfarhetera av detta så jag får lära mej med tiden. Eftersom jag tycker om Powermac g5 chassi så hade jag tänkt att bygga in pc delar i det.
Mina komponenter i bygget:

Chassi: Powermac G5
Modekort: Asus M5A99X evo
Processor: Amd Fx 8120
Grafikkort: HIS HD6950 IceQ X
Nätaggretgat: OCZ ZT 750w
Ram-minne: Corsair Vengeance low
Kyllning: Antec Kuhler H20 620
fläktar: 1 st noctua, 1 st fractal design silent

Jag uppdaterar efterhand när jag har tid och det händer något. Jag kommer först och främst montera och modda så allt passar. I framtiden när jag har fått mer erfarenheter kommer jag även att sleeva kablarna.

Dom flesta bilderna kommer att tas med min Iphone 4s så bilder är inte kanon bra, men ska försöka använda systemkamera också =inga kommentarer på kvalitén på bilderna.

Ge gärna positiv och negativ feedback!

Äntligen har delarna kommit, en överblick på allt.

Det fick bli en Amd fx 8120 pågrund av att jag ville ha den prestandan och mest prisvärd.

Processorn monterad på modekortet.

Köpt här på Swec för 250kr då den verkade bra enligt specifikationen och recensionerna.

Monterat vattenkylningen på moderkortet och processorn, använde Artic silver 5. Faktiskt enklare än förväntat!

Ram-minne, tror 8 gb räcker för mej faktiskt

Grafikkortet är ett His 6950 IceQ X tror det räcker för lite Film och foto redigering, kanske ev lite bf3.

Alla komponenter på plats med en bild uppifrån.

Alla kablar isatta och det blev genast en jävla röra.

Blev snabbt ganska rörigt i rummet med alla delar, kartonger osv.

Eftersom bilderna har jag nu bestämt mej för att bara använda systemkameran,(nikon d3100).

Det fick bli att plocka bort grafikkortet och alla kablar från nätaggregat för att modda chassi så det får plats.

Mitt fina G5 chassi

Insidan på chassit, moddat med en modekortsplåt från lian-li.

Hålet till vänster är till för nätaggregatet och det ska även göras ett till hål på måndag 18/6 för att få plast med radiatorn. Jag har mätt och det kommer bli precis..

Efter en massa mätande ritande och borrande kunde jag äntligen såga ut en kvardat. tror att detta tog uppemot 1-2h och jag kan säga att jag fick mäta om nästan 10 gånger, men bra blev det tillslut!

Moderkortet monterat (Asus M5A99X Evo).

Kopplat in min moddade start-knapp pågrund av att jag inte får den på framsidan att fungera.

Vattenkylningen (Antec Kuhler 620) monterat, bild på insidan av chassit.

Vattenkylningen sett utifrån chassit.

Grafikkortet monterat (His IceQ X 6950).

Psu:n monterad (OCZ ZT 750W).

Psu och vattenkylningen sett underifrån.

Väldigt tur att Nätaggregatet är modulärt annars vetifan hur jag skulle få plats och vilken röra det skulle bli.

Satte några buntband på kablarna så det blir lite bättre luftflöde och ser lite bättre ut också.

Jag ska åka in till stan imorgon och köpa skruvar till fläktarna så jag kan fästa 2 fläktar i fram så det blir lite bättre luftflöde.

2 extra fläktar för bättre luftflöde, fick dock fundera en stund på hur dom skulle färstas då jag inte ville modda chassit.

Fläktarna fick fästas med ståltråd då jag det ska synas så lite som möjligt på utsidan.

Inköpt mej även lite mer saker som en enkel cd/dvd läsare från misco, en samsung 830 128gb och även en razer mamba.

Visa signatur

CPU Amd fx 8120 @4GHz Cpu Kylning: Antec kuhler 620 Mobo: Asus M5A99X evo
Ram: Corsair Vengeance 8gb PSU: OCZ ZT 750W GPU: Crossfire 6950
Chassi: Powermac G5 Lagringsdisk: WD 500gb OS disk: SSD samsung 830

Permalänk

några bilder?

Permalänk
Medlem

Ska följas När kommer första bilderna?

Visa signatur

Dell Xps i7 2,7Ghz 6gb ram GeForce Gt 540m.

Projekt ivy eller sandy 16/32 ram, 800D div andra grejer (Galleri kommer snart)

Permalänk
Medlem

bilderna kommer inom några minuter

Visa signatur

CPU Amd fx 8120 @4GHz Cpu Kylning: Antec kuhler 620 Mobo: Asus M5A99X evo
Ram: Corsair Vengeance 8gb PSU: OCZ ZT 750W GPU: Crossfire 6950
Chassi: Powermac G5 Lagringsdisk: WD 500gb OS disk: SSD samsung 830

Permalänk
Hedersmedlem

Inte bättre att göra ett riktigt galleri här: http://www.sweclockers.com/galleri

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

Inte bättre att göra ett riktigt galleri här: http://www.sweclockers.com/galleri

Hade tänkt att göra det när projektet är klart

Visa signatur

CPU Amd fx 8120 @4GHz Cpu Kylning: Antec kuhler 620 Mobo: Asus M5A99X evo
Ram: Corsair Vengeance 8gb PSU: OCZ ZT 750W GPU: Crossfire 6950
Chassi: Powermac G5 Lagringsdisk: WD 500gb OS disk: SSD samsung 830

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eng_95:

Hade tänkt att göra det när projektet är klart

Rätta takter. G5 är riktigt snyggt., har du funderat på någon egen touch eller kör du så mycket orginal det går?

Permalänk
Medlem

Jag vet inte riktigt vad jag ska göra isåfall :/

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU Amd fx 8120 @4GHz Cpu Kylning: Antec kuhler 620 Mobo: Asus M5A99X evo
Ram: Corsair Vengeance 8gb PSU: OCZ ZT 750W GPU: Crossfire 6950
Chassi: Powermac G5 Lagringsdisk: WD 500gb OS disk: SSD samsung 830