Permalänk
Medlem

Bra distanskurs för Java

Hej!

Jag har faktiskt inte kikat än om det fanns någon tråd om detta men jag skapar en ändå.

Jag skulle vilja ha lite bra tips om bra distanskurser för Java programmering. Jag har läst lite Java men skulle verkligen vilja gå någon kurs för det.
Det måste vara helt nätbaserat då jag redan går på högskolan fast ett nätverksprogram, men skulle vilja klämma in programmering också då jag får tid över.

Så om det är någon som har något tips om någon bra "distanshögskola" som lär ut Java programmering så skulle det uppskattas.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Jag vet att jag stavade fel på "distandskurs" men försökte redigera det men hittar varken en knapp för att redigera det eller ta bort tråden, för att sedan göra en ny med rätt namn.

Permalänk
Medlem

Om det är nybörjarnivå finns det en hel del distanskurser på de "nya" universiteten och högskolorna. Gotlands högskola, Linnéuniversitetet och Mittuniversitetet är tre exempel. Kvalitén är väl so-and-so, enligt vad jag har fått erfara, men det är å andra sidan sällan platsbrist. Om du ändå har tänkt att göra det lite "vid sidan av" och inte söka studiestöd kan du ju pröva att skicka in en sen anmälan. Kolla på studera.nu och gör en sökning på vilka kurser som fortfarande har platser kvar i höst.

Min erfarenhet av distanskurser i Java är inte särskilt god, ofta tycker jag att forum + webbguider + youtube är lättare att haka på. Men det blir ju lite mer uppstyrt om man har tvång på sig att lämna in labbar, projekt och sätta tentor under givna deadlines.

Permalänk
Medlem
Skrivet av serdyllon:

Om det är nybörjarnivå finns det en hel del distanskurser på de "nya" universiteten och högskolorna. Gotlands högskola, Linnéuniversitetet och Mittuniversitetet är tre exempel. Kvalitén är väl so-and-so, enligt vad jag har fått erfara, men det är å andra sidan sällan platsbrist. Om du ändå har tänkt att göra det lite "vid sidan av" och inte söka studiestöd kan du ju pröva att skicka in en sen anmälan. Kolla på studera.nu och gör en sökning på vilka kurser som fortfarande har platser kvar i höst.

Min erfarenhet av distanskurser i Java är inte särskilt god, ofta tycker jag att forum + webbguider + youtube är lättare att haka på. Men det blir ju lite mer uppstyrt om man har tvång på sig att lämna in labbar, projekt och sätta tentor under givna deadlines.

Tack för det snabba svaret!
Ja precis, det var lite så jag tänkte med. Jag googlade en del på distanskurser men det finns ju rätt många skolor som erbjuder det. Problemet är ju bara att man vill hitta "rätt". Så det var därför jag tänkte att någon hade någon skola som de rekommenderade mer.

Permalänk
Medlem

Jag läste Grundläggande programmering med ett objektorienterat språk för något år sedan, helt på distans hos Högskolan Väst parallellt som jag jobbade. Kursen hade en kodmässig inlämning samt en vidareutveckling när man tog koden för den första inlämningen och lade på ett grafiskt gränssnitt samt avslutningsvis en tentamen. Tycker det fungerade bra och läraren var enkel att få kontakt med tillskillnad från andra kurser jag läst...

Permalänk
Medlem

Jag läste Introduktion till Java programmering på Blekinge Tekniska Högskola, en helt och hållet distanskurs. Kursen hade väldigt bra inlärningskurva med grundläggande kunskaper inom java och de lärde ut mer och mer inför tentan på ett bra sätt så att det gick att hänga med. Var även en hel del inlämningsuppgifter också, vissa var svåra, andra var lätta, men skolan hade väldigt bra kontakt med elever och lärare så det var inga problem med kontakt med lärare.

Visa signatur

Utvecklare inom Full Stack .NET, ASP.NET, Java, SQL, MySQL, XNA, jQuery, Javascript

Main PC: AMD Ryzen 5 7600X, MSI MAG CORELIQUID 420, Kingston FURY Beast DDR5 5600MHz 32GB, ASUS Prime B650M-A Wifi, MSI RX 6650XT, Crucial 480GB SSD, WD Blue 1TB, WD Green 500GB, Windows 10 Pro x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClubT:

Jag läste Grundläggande programmering med ett objektorienterat språk för något år sedan, helt på distans hos Högskolan Väst parallellt som jag jobbade. Kursen hade en kodmässig inlämning samt en vidareutveckling när man tog koden för den första inlämningen och lade på ett grafiskt gränssnitt samt avslutningsvis en tentamen. Tycker det fungerade bra och läraren var enkel att få kontakt med tillskillnad från andra kurser jag läst...

Tack! Det låter intressant och vettigt, ska ta och kika på det.

Skrivet av Algoroth:

Jag läste Introduktion till Java programmering på Blekinge Tekniska Högskola, en helt och hållet distanskurs. Kursen hade väldigt bra inlärningskurva med grundläggande kunskaper inom java och de lärde ut mer och mer inför tentan på ett bra sätt så att det gick att hänga med. Var även en hel del inlämningsuppgifter också, vissa var svåra, andra var lätta, men skolan hade väldigt bra kontakt med elever och lärare så det var inga problem med kontakt med lärare.

Tack! Det låter väldigt intressant med, och verkar dessutom vara ett bra upplägg. Jag har ju läst lite Java innan, så kan väl de mest grundläggande fast skulle behöva börja från början tror jag, så det här vore ju perfekt.

Hur fungerade tentorna på Blekinge Tekniska Högskolan?
Jag hade tänkt att söka till nedanstående kurser på Blekinge Tekniska Högskolan. Men det blir nog efter jag har slutat på Tekniska högskolan i Jönköping som jag läser nu (har 1 år kvar). Jag och en kompis tänkte söka de kurserna tillsammans så det får vänta.

Permalänk
Medlem

Jag tycker tentorna fungerade bra. De var ganska bökiga, men om man pluggar på rätt saker så bör man klara av de galant. Om man ska göra tentorna på distans så får man besked från kurs- och sektionslärare hur man ska göra. Mycket praktiskt och smart system.

Visa signatur

Utvecklare inom Full Stack .NET, ASP.NET, Java, SQL, MySQL, XNA, jQuery, Javascript

Main PC: AMD Ryzen 5 7600X, MSI MAG CORELIQUID 420, Kingston FURY Beast DDR5 5600MHz 32GB, ASUS Prime B650M-A Wifi, MSI RX 6650XT, Crucial 480GB SSD, WD Blue 1TB, WD Green 500GB, Windows 10 Pro x64

Permalänk

Tror distanskursen från Linnéuniversitetet är mycket bra.
Har inte läst den själv men har haft samma lärare i andra kurser och hon är väldigt bra, var dock inte på distans då.
Sedan har Linnéuniversitetet överlägset bäst verktyg/plattform för studenter på distans jämfört med de andra universiteten och högskolorna jag läst på.

Permalänk
Medlem

Jag har läst några olika kurser på distans nu under våren (främst inom programmering, dock inte Java), och kan intyga att kvalitén varierar en hel del.

Av kurserna jag läste var den på högskolan i Malmö den absolut vassaste, men även Gotland och Umeå fungerade bra. Linneuniversitetets kurser har jag också hört mycket gott om, men inte testat själv. Luleå är dock inget jag rekommenderar för distansstudier.

Glad midsommar och lycka till!

Visa signatur

Stationärt: i7 3770k, Gigabyte GTX 780 WF, 4x8GB XMS3, MSI Z77A-GD65, Samsung 830 + 840, FD Newton 650W, FD Define R2
Bärbart: MacBook Pro 13" Tidigt 2011, Core i5, 8GB DDR3, OCZ Vertex 3 LT 240GB
Hemmaserver: HP Microserver N54L, 4GB ECC, Debian

Permalänk
Medlem

Tack så mycket för alla svar, uppskattas verkligen!
Jag får ta och kika lite på Linnéuniversitetet och se vad de har att erbjuda.

Tack och glad midsommar på er!