PANASONIC TX-P50ST50Y på cirka 2 meters avstånd fungerar det? Plasma eller lcd?

Permalänk
Medlem

PANASONIC TX-P50ST50Y på cirka 2 meters avstånd fungerar det? Plasma eller lcd?

Hej alla kunniga! Då min gamla trotjänare i sovrummet till slut gett upp, behöver jag införskaffa mig en ny tv.

Tv-träsket verkar verkligen inte vara nånting man stövlar in i oförberedd, speciellt inte då så mycket verkat ändras senaste åren. Jag riktar därför mitt hopp mot alla er kunniga veteraner här på forumet . Den TV jag spanat in hittills är
http://www.dustinhome.se/product/5010640624/panasonic-tx-p50s...
Som verkar vara varmt rekommenderad i andra trådar här på Sweclockers.

Det jag ska använda tvn till är vanligt tv tittande främst(både sd och hd kanaler) men jag kommer också titta på film genom och spela på mitt PS3 rätt mycket(hur fungerar det att spela på en plasma?)

Ett problem är att jag kommer ha huvudet ungefär 2.20-2.30 m från den vägg där tvn ska monteras och vet inte hur Sd-kanalerna kommer se ut från detta avstånd. Någon som har erfarenhet av detta?

Hur är nya generationen plasma? När jag tänker plasma tänker jag inbränning och ghosting, jag har också hört många prata om att de surrar(hur högt är detta ljud?). Hur vanligt är dessa problem? Finns det många problem som kan uppstå som inte garantin täcker? Har ingen personlig erfarenhet av plasma då jag haft lcd innan.

Nu blev det väldigt många frågor men "den som vet han ser":) .

MVH! och tack på förhand

Visa signatur

Rigg : Fractal Design Define S | ASUS Z170 PRO GAMING | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance | 6700K 4.0 GHz 8MB |MSI GeForce GTX 1080 8GB Gaming X | EVGA Supernova G2 750W | OCZ TR150 480GB x2 |

Permalänk
Inaktiv

På 2 meters avstånd är ca 50" optimalt. Plasma är det bästa valet, slår LCD/LED med hästlängder.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jepp. 2m blir lagom. Har 2.5m till min 60" och det är på gränsen till för smått

SD kommer såklart se ut som skit på det avståndet. Det gör det oavsett display. Skaffa HD-kanaler och bluray.

Enda gången en LCD är att föredra är när man ska läsa text för plasmor har lite rörelse i bilden hela tiden (dithering) så det kan bli jobbigt att läsa text på en plasma i längden. För alla andra scenarion är plasma bättre. TV, film, spel, you name it.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Jepp. 2m blir lagom. Har 2.5m till min 60" och det är på gränsen till för smått

SD kommer såklart se ut som skit på det avståndet. Det gör det oavsett display. Skaffa HD-kanaler och bluray.

Enda gången en LCD är att föredra är när man ska läsa text för plasmor har lite rörelse i bilden hela tiden (dithering) så det kan bli jobbigt att läsa text på en plasma i längden. För alla andra scenarion är plasma bättre. TV, film, spel, you name it.

Har alla de HDkanaler som erbjuds via Boxer, vilket än så länge inte är så många men hoppas på mer i framtiden. Hur jobbigt är det att läsa? Blir text vid film tex svår att läsa? Vad tycker du om Panasonic, gör de bra plasma?

Visa signatur

Rigg : Fractal Design Define S | ASUS Z170 PRO GAMING | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance | 6700K 4.0 GHz 8MB |MSI GeForce GTX 1080 8GB Gaming X | EVGA Supernova G2 750W | OCZ TR150 480GB x2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spruce89:

Har alla de HDkanaler som erbjuds via Boxer, vilket än så länge inte är så många men hoppas på mer i framtiden. Hur jobbigt är det att läsa? Blir text vid film tex svår att läsa? Vad tycker du om Panasonic, gör de bra plasma?

Jag skulle vilja säga att alla Panasonic TV's är bra.

Visa signatur

2500k @ 4.2GHz - Asus R9 290x - 16GB G.Skill 1600Mhz - Asus P8Z68 Pro Gen3 - Samsung 840 256GB / 500GB WD Black / Corsair TX650 V2 / Corsair H80 / Define R3

Permalänk
Medlem

Det är ju högst subjektivt hur stor skärm man vill ha. Jag skulle nog tycka 46" var bra ditt avstånd.

Inbränningar behöver du inte vara så orolig för. De finns kvar, men då behöver man nästan använda den som datorskärm och ha skrivbordet uppe i flera timmar. HUDs i spel (som plasma för övrigt är överlägsen på) kan nog fastna, men endast tillfälligt. Buzzing är å andra sidan ett litet orosmoment. Det skiftar en del mellan exemplar, men buzzing kan man nog allt som oftast höra om man har örat precis intill TV:n. Har du otur kan det vara hörbart flera meter. Oljudet påträffas mer vid ljusare scener.

Så det finns helt klart nackdelar med plasma, men jag skulle ändå alla dagar i veckan ta en sådan i stället för en LCD. Svärtan är otrolig på den nya generationen från Panasonic. Om man skulle råka drabbas av lite buzzing går det nog att ha överseende med. Annars kan du försöka reklamera TV:n

Permalänk
Medlem
Skrivet av chipfunk:

Det är ju högst subjektivt hur stor skärm man vill ha. Jag skulle nog tycka 46" var bra ditt avstånd.

Inbränningar behöver du inte vara så orolig för. De finns kvar, men då behöver man nästan använda den som datorskärm och ha skrivbordet uppe i flera timmar. HUDs i spel (som plasma för övrigt är överlägsen på) kan nog fastna, men endast tillfälligt. Buzzing är å andra sidan ett litet orosmoment. Det skiftar en del mellan exemplar, men buzzing kan man nog allt som oftast höra om man har örat precis intill TV:n. Har du otur kan det vara hörbart flera meter. Oljudet påträffas mer vid ljusare scener.

Så det finns helt klart nackdelar med plasma, men jag skulle ändå alla dagar i veckan ta en sådan i stället för en LCD. Svärtan är otrolig på den nya generationen från Panasonic. Om man skulle råka drabbas av lite buzzing går det nog att ha överseende med. Annars kan du försöka reklamera TV:n

Överröstar buzzing alltså ljudet från det man tittar på i vissa fall? Om jag spelar ett spel med HUD på samma ställe i 6-7 timmar så får man väll räkna med temporär "ghostning" men det blir väl inget permanent? Blir nog annars ett köp på den tv jag länka!

Visa signatur

Rigg : Fractal Design Define S | ASUS Z170 PRO GAMING | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance | 6700K 4.0 GHz 8MB |MSI GeForce GTX 1080 8GB Gaming X | EVGA Supernova G2 750W | OCZ TR150 480GB x2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spruce89:

Överröstar buzzing alltså ljudet från det man tittar på i vissa fall? Om jag spelar ett spel med HUD på samma ställe i 6-7 timmar så får man väll räkna med temporär "ghostning" men det blir väl inget permanent? Blir nog annars ett köp på den tv jag länka!

"Vanlig" volym överröstar lätt buzzandet. Med låg volym kan man kanske höra det. Men det beror dessutom på hur ljusintensiv scenerna är, som jag skrev. Jag brukar vilja ha det tyst och är nog rätt kräsen. Tror att en medelsvensson inte tänker på buzzandet om hen inte söker efter det.

Och inbränningarna för HUD är endast temporära.