Permalänk
Medlem

Phenom X4 965 vs Intel i5 2500K

Tjena
Lite feedback skulle vara trevligt. Jag ska uppgradera min burk ifrån en Athlon X2 och därmed byter jag Moderkort, RAM, nätaggregat och processor.

Eftersom inet drog in ett antal Phenom X4 så började jag fundera på om man skulle spara lite pengar genom att köpa den över en i5 2500K. Dock så gör jag ju uppgraderingen för att kunna spela bättre då processorn är flaskhalsen i min dator förtillfället. Jag kör med en gammal goding till grafkkort(4780) och den klarar jag mig med ett tag till.

Jag är medveten om att I5:an får bättre poäng i många test men ligger rätt lika inom spel med phenom.

Så vad tycker ni? Är det värt att betala ca 1000kr mer för en i5:a? Eller ska jag spara pengarna så jag kan uppgradera grafikkort snabbare?

Phenom X4 uppgradering:
http://www.inet.se/kundvagn/visa/1936613/phenom-utan-hdd

Intel i5 uppgradering:
http://www.inet.se/kundvagn/visa/1912076/uppgradering-efter-s...

Synpunkter på nätaggregat och andra hårdvara upskattas också!

Tack på förhand, Apower

Permalänk

Hej! tänkte bara påpeka att det finns en sweclockers fraktfritt på Inet.

Annars om du vill spara några hundra lappar så kan du köpa från Cdon med sweclocker 5% rabatt på komponenter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FuzzyMcFluffens:

Hej! tänkte bara påpeka att det finns en sweclockers fraktfritt på Inet.

Annars om du vill spara några hundra lappar så kan du köpa från Cdon med sweclocker 5% rabatt på komponenter.

Inets frifrakt visste jag redan men tack för Cdon rabatten! Ska se om det gör någon märkbar skillnad... Annars blir det min favorit butik inet

Permalänk
Skrivet av Apower:

Inets frifrakt visste jag redan men tack för Cdon rabatten! Ska se om det gör någon märkbar skillnad... Annars blir det min favorit butik inet

Jag tänker uppgradera nu och det blev hela 600 kr billigare på cdon, jämfört med Inet. Men om jag hade pengarna så skulle jag faktiskt köpa från Inet.

Permalänk
Medlem

Med en 4780 grafikkort så spelar det ingen roll vad du väljer för cpu. Kör på den billigare lösningen, eventuelt uppgradera med begagnade delar.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem

Jag skulle köra på i5an. Den kommer hålla sig länge och är lätt att överklocka, vilket betyder att den håller sig med i spelet längre

Freddie

Visa signatur

Chassi: Antec 902 - CPU: Intel i5 6800k + Corsair Hydro H100 - GPU: Gigabyte GTX 1070 - PSU: Fractal Design Tesla 650w80+ - Moderkort: Asus Prime- RAM: 16 GB 1600 Corsair vengance LP - OS: Windows 10 Pro - SSDs: Intel 330 120gb, Intel 335 240gb HDD: WB Blue 1tb, Hitachi 500gb QNIX QX2710 2560x1440
Laptop: Acer E1-571, i7-3632QM Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av FuzzyMcFluffens:

Jag tänker uppgradera nu och det blev hela 600 kr billigare på cdon, jämfört med Inet. Men om jag hade pengarna så skulle jag faktiskt köpa från Inet.

Jag hamnade också på 600kr billigare, jag får hopaps att de har kvar erbjudandet tills jag får lön! ^^

Skrivet av zeleni:

Med en 4780 grafikkort så spelar det ingen roll vad du väljer för cpu. Kör på den billigare lösningen, eventuelt uppgradera med begagnade delar.

Tja... Jag vill ju inte uppgradera processorn ännu en gång detta år, men ja. Jag borde klara mig med en phenom ett tag i alla fall. Hoppas mest på att processorn löser vissa små lagg-spikes i spel, eftersom jag har en extremt värdelös processor just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FreddieT:

Jag skulle köra på i5an. Den kommer hålla sig länge och är lätt att överklocka, vilket betyder att den håller sig med i spelet längre

Freddie

Hmm det var så jag tänkte. Jag vill ju inte behöva uppgradera igen inom kort utan vill fokusera mer på GPU. :]

Permalänk
Hedersmedlem

Man har vänt trenden att dator drar allt mer så man klarar sig med ett bra 400-500W nätaggregat.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaLo:

Man har vänt trenden att dator drar allt mer så man klarar sig med ett bra 400-500W nätaggregat.

Aha okej, men tänkte på eventuell CF i framtiden. Men tack för upplysningen

Permalänk
Avstängd

Kanske kolla upp om ditt moderkort stödjer en am3+ cpu? Sådana fall kan du ju spara en tusenlapp där..

Visa signatur

HP 255 | Nexus7 16Gb | Sony Xperia Z 16GB White Edition | Jays a-Jays Two | Arbetslös sedan 2012 | [url="https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers]Inet frakt fritt[/url]

Permalänk
Medlem

Cdon brukar köra 15% i slutet av månaden på utvalda komponenter.
i5:an har varit med flera gånger.
Sparade 2000 på senaste datorköpet jämfört med inet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Cdon brukar köra 15% i slutet av månaden på utvalda komponenter.
i5:an har varit med flera gånger.
Sparade 2000 på senaste datorköpet jämfört med inet.

Hmm, då får man hålla utkik!

Permalänk
Skrivet av SUMITOMO:

Cdon brukar köra 15% i slutet av månaden på utvalda komponenter.
i5:an har varit med flera gånger.
Sparade 2000 på senaste datorköpet jämfört med inet.

Det låter väldigt intressant! Vet nån hur sent dem brukar börja med dessa reor?
Tänker ju köpa nya datorkomponenter nu och det kanske är värt att vänta några dar för att spara några hundra lappar.

Permalänk

Utan att orka läsa igenom alla svar du har fått, så säger jag I5an den kommer vara bättre i längden

Visa signatur

En del har undrat varför jag ständigt tar av mig glasögonen. Det är för att slippa se er...

-Göran Persson, Inför den socialdemokratiska riksdagsgruppen, 2 oktober 1999.

Permalänk
Avstängd

Varför kör du på en i5:a när du får en Ivy Bridge för 31kr extra?

Visa signatur

HP 255 | Nexus7 16Gb | Sony Xperia Z 16GB White Edition | Jays a-Jays Two | Arbetslös sedan 2012 | [url="https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers]Inet frakt fritt[/url]

Permalänk

Priset är skillnaden!
Fast att betala 700-900 kr extra för att få en 2500K kan vara värt det, med tanke på att då kan du ha den som spelprocessor väldigt länge, men det kan du nog ha en Phenom II X4 965 också, beroende på vad för spel du spelar

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem
Skrivet av DjRaven:

Varför kör du på en i5:a när du får en Ivy Bridge för 31kr extra?

För ivy har ingen performance skillnad och den som är 31kr dyrare är antagligen inte lika överklock-vänlig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MyZk0:

Priset är skillnaden!
Fast att betala 700-900 kr extra för att få en 2500K kan vara värt det, med tanke på att då kan du ha den som spelprocessor väldigt länge, men det kan du nog ha en Phenom II X4 965 också, beroende på vad för spel du spelar

Hmm, det blir nog en 2500k!

Tack för alla åsikter allihopa! Ha en trevlig midsommar!

Permalänk
Avstängd

Ja herregud vad ska man säga..

Visa signatur

HP 255 | Nexus7 16Gb | Sony Xperia Z 16GB White Edition | Jays a-Jays Two | Arbetslös sedan 2012 | [url="https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers]Inet frakt fritt[/url]