Vad tycker ni om senate patchen?

Permalänk
Moderator
Moderator

Patchen verkade lovande när design preview släpptes men nu är besvikelsen stor. Har svårt att se hur denna patch på något sätt lyckas stoppa stormfloden av spelare som lämnar D3 bakom sig.

Utmärkta förändringar som att lägga in lvl63 drops i act 1 och 2 förstörs helt av att MF nerfas och droprate för lvl63 i act 3 och 4 sänks drastiskt. Balanseringen av IAS är gjord med en yxa utan eftertanke och finlir. Mobs som tidigare var jobbiga (hej Soul Lasher) förvandlas till små gosedjur genom att de drabbas av både den generella sänkningen av skada och dessutom ytterligare en nerf av deras mobtyp, det blir nu nästan sport att se hur många lashers man kan springa omkring med som slickar en i rumpan mest hela tiden.
En ability som Blizzard själva säger är fungerar dåligt, reflect damage, buffas och introduceras på fler mobs. Fullständigt absurd mekanik som att vissa mobs träffar med sina långsamma attacker även om du springer undan introduceras på fler mobs istället för att fixas.

Blizzard talar om valmöjligheter men patchen resulterar i färre alternativ och mer konformitet. En hel massa kontraproduktiva förändringar slängs in och ut kommer en smörja man mest blir förbannad på för att det är så korkat gjort.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Hussaren:

patchen gynnade alla tanks av den enkla anledningen att de slipper rep kostnader. De kan ju fortfarande inte tanka eftersom de inte kan hålla aggro vilket gör att alla dps dör hela tiden och gör oss panka...

så sjukt tråkig patch... längtar till nästa pach där barben får känna på nerfens hårda pungslag...

Skojar du med mig? Jag kör Butcher runs med min monk med 2 stycken tyskar varje kväll (DH och Wiz) och dem tar sällan eller aldrig skada då jag blockerar vägen mot dem, använder cyclone strike och om nu en mob skulle undslippa mig så kitar dem. Det går visst att tanka men inte 100%

För övrigt så tycker jag patchen än så länge verkar bra. Lite tråkigt att slå 1.5 istället för 2 APS men man vänjer sig.

Visa signatur

| Intel Core i5-4690k | Gigabyte GA-Z97X-Gaming 3 | Corsair XMS3 DDR3 8GB| Asus Geforce 750Ti OC 2GB | Corsair CX V2 600W |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zoidberg:

Körde mest på attackspeed, fast har bytt till crit damage och crit%

Skills jag kör med, Act 4 Inferno

http://i.imgur.com/R6pu4.jpg

Tack! Såg att vi kör med exakt samma skills, osäker på runorna dock. Bör man satsa på Armor/all res som DH eller ska man köra på pure dps? Är i slutet av Act 1 Inferno men ska försöka hitta nåt bra ställe i Hell att farma guld då jag gått back 100-150k i repaircost idag -.-

Visa signatur

CPU: Core i5 2500K @4,5GHz Kylare: Corsair H80 med 2st Enermax Magma i PnP Mobo: Asrock Z77 Extreme4-M Lagring: 2TB hdd + Samsung 830 128gb GPU: Asus R9 280x DCII Top @1150MHz/6800MHz RAM:16gb G.Skill Ripjawz Nätagg: Fractal Design Tesla 650w Chassi: Silverstone SG09 Lurar: Sennheiser PC360 G4ME Skärm: Samsung S23A700D Konsol: Xbox 360

Permalänk
Medlem

De flesta ändringarna är ju helt okej, förutom en grej som stör mig oerhört mycket: den nerfade dropraten. Ilvl 63 items har nu en droprate på 8% i act 3/4 jämfört med omkring 20-25% innan patchen.

Jag hade hellre sett att de behöll svårighetsgraden på fienderna i de senare acterna med en högre droprate istället för att som nu, göra allt superenkelt med kassa drops.

Visa signatur

Assembly är ett högnivåspråk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr_svahn:

Tack! Såg att vi kör med exakt samma skills, osäker på runorna dock. Bör man satsa på Armor/all res som DH eller ska man köra på pure dps? Är i slutet av Act 1 Inferno men ska försöka hitta nåt bra ställe i Hell att farma guld då jag gått back 100-150k i repaircost idag -.-

Okej
Jag kör bara DPS, fast ska nog fixa ihop lite All Resist gear.

Visa signatur

Bildskärm: Acer 27" WQHD 170Hz 2560x1440
Datorsystem: AMD Ryzen 3600 @4.0GHz - Nvidia RTX 3060 - ASUS TUF GAMING X570-PLUS - NZXT H440 Blue
Övrigt: Corsair K95 RGB - Corsair Scimitar - Corsair VOID Wireless

Permalänk
Medlem

Jag har förlorat ofantligt mycket pengar bara på att reparationer ska kosta så sjukt mycket, så nu håller jag på gå igenom hell bara för att få ihop massvis med pengar, klarar mig inte på inferno med min DH med trasiga grejs.

Permalänk

Ptja, för det första blåste jag 300k på smeden kvällen innan patch, nu hade samma sak kostast 70k... yeeey....
min dps sjönk från 32-23,5k på min WD... Inte helt nöjjd och hade gärna sett att någon tog sig en tit på min gubbe och berättade vad ajg borde köpa istället....

MEN det som stör mig mest är att jag innan satsat 100% på att få in fina slagserier med mina Zombie bears, vilket nu blivit smått komiskt då de fastnar i precis allting utan förvarning, trappor ska vi inte ens prata om, då kan jag lika gärna försöka slicka ihjäl fienden... där springer bjärnarna bara rakt ut i luften... mycket underhållande...

reparationskostnaderna steg, ja. Förstår egentligen inte varför då de var lika låga för alla och nu är lika höga för alla.... men med nef så tjänar man ju ändå flis i drivor så det spelar väl inte SÅ stor roll....

Visa signatur

Intel i5 2500k 4,7Ghz@ 1,425v - Noctua NH-D14 - Crucial DDR3 BallistiX Tactical 16GB CL8 1,5v - Gigabyte Radeon HD7970 3GB 1189/6400 mhz - Asus Xonar Essence STX - Asrock Z77 Extreme 6

Permalänk
Skrivet av Evil Peter:

Det jag är mest besviken på var att de inte fixade IAS-buggen på befintliga legendaries/sets när de ändå höll på med IAS, men att ändra på legendaries är väl ett helt annat projekt och därför inte klart ännu.

Vad för ias bug?

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Skrivet av RHWarrior:

Min DPS gick upp på Daemon Huntern efter patch, tror det var 19000 c:a innan och är nu 23000 (eller så är det nån extern effekt jag inte tänkt på). Eller vad kan va skillanden, har inte stenpejl på alla aspekter.?

Verkar osannolikt.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Patchen verkade lovande när design preview släpptes men nu är besvikelsen stor. Har svårt att se hur denna patch på något sätt lyckas stoppa stormfloden av spelare som lämnar D3 bakom sig.

Utmärkta förändringar som att lägga in lvl63 drops i act 1 och 2 förstörs helt av att MF nerfas och droprate för lvl63 i act 3 och 4 sänks drastiskt. Balanseringen av IAS är gjord med en yxa utan eftertanke och finlir. Mobs som tidigare var jobbiga (hej Soul Lasher) förvandlas till små gosedjur genom att de drabbas av både den generella sänkningen av skada och dessutom ytterligare en nerf av deras mobtyp, det blir nu nästan sport att se hur många lashers man kan springa omkring med som slickar en i rumpan mest hela tiden.
En ability som Blizzard själva säger är fungerar dåligt, reflect damage, buffas och introduceras på fler mobs. Fullständigt absurd mekanik som att vissa mobs träffar med sina långsamma attacker även om du springer undan introduceras på fler mobs istället för att fixas.

Blizzard talar om valmöjligheter men patchen resulterar i färre alternativ och mer konformitet. En hel massa kontraproduktiva förändringar slängs in och ut kommer en smörja man mest blir förbannad på för att det är så korkat gjort.

Bra sammanfattat.

Jag skriver tickets, så deras kundtjänst får känna av belastningen lite. Forumen kan de ignorera, men tickets måste de svara på...

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

Vad för ias bug?

Det finns ett antal legendary/set items som har IAS men som inte ger något när man tar på sig dem. Har själv ett par Inna's Glory (set-byxor) som det inte fungerar på. Kör dem dock ändå eftersom +25% movement speed är gudomligt skönt på en ranged character.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Quatermain:

Ptja, för det första blåste jag 300k på smeden kvällen innan patch, nu hade samma sak kostast 70k... yeeey....
min dps sjönk från 32-23,5k på min WD... Inte helt nöjjd och hade gärna sett att någon tog sig en tit på min gubbe och berättade vad ajg borde köpa istället....

MEN det som stör mig mest är att jag innan satsat 100% på att få in fina slagserier med mina Zombie bears, vilket nu blivit smått komiskt då de fastnar i precis allting utan förvarning, trappor ska vi inte ens prata om, då kan jag lika gärna försöka slicka ihjäl fienden... där springer bjärnarna bara rakt ut i luften... mycket underhållande...

reparationskostnaderna steg, ja. Förstår egentligen inte varför då de var lika låga för alla och nu är lika höga för alla.... men med nef så tjänar man ju ändå flis i drivor så det spelar väl inte SÅ stor roll....

Zombie bears fungerar inte senare, visst dem gör skada... Men du måste stå och krama dina fiender för att dem skratta träffa. Satsa istället på megaslow och locust swarm med sista runan + zombie walls och vanliga darts!

Visa signatur

Intel Core i5 4670K
770 GTX
ASRock Z87E-ITX mITX
Minne 16 GB @1600 Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Quatermain:

Ptja, för det första blåste jag 300k på smeden kvällen innan patch, nu hade samma sak kostast 70k... yeeey....
min dps sjönk från 32-23,5k på min WD... Inte helt nöjjd och hade gärna sett att någon tog sig en tit på min gubbe och berättade vad ajg borde köpa istället....

MEN det som stör mig mest är att jag innan satsat 100% på att få in fina slagserier med mina Zombie bears, vilket nu blivit smått komiskt då de fastnar i precis allting utan förvarning, trappor ska vi inte ens prata om, då kan jag lika gärna försöka slicka ihjäl fienden... där springer bjärnarna bara rakt ut i luften... mycket underhållande...

reparationskostnaderna steg, ja. Förstår egentligen inte varför då de var lika låga för alla och nu är lika höga för alla.... men med nef så tjänar man ju ändå flis i drivor så det spelar väl inte SÅ stor roll....

Vadå flis i drivor. Jag körde hela Act 1 fram till Butcher, dog 2 gånger. Gick för forst gång + 35000. Det kallar jag inte flis i drivor.
Jag börja faktisk och undra om jag har samma spel som vissa andra som tydligen håvar in hur mycket som helst.

Visa signatur

Antec P180/ Asus A8N-E / A64 X2 3800+ / 2x512 Corsair value select / Gainward GS 7800GT /SB audigy 2 /Antec neopower 480W

Permalänk
Medlem

+ Jag fick bättre prestanda i spelet. Spelet flyter på bättre
+ Mycket mera loot från mobs och högre lvl items från ACT1

- 40k repairs.. inget kul alls

Permalänk
Medlem
Skrivet av Twoedge:

Vadå flis i drivor. Jag körde hela Act 1 fram till Butcher, dog 2 gånger. Gick för forst gång + 35000. Det kallar jag inte flis i drivor.
Jag börja faktisk och undra om jag har samma spel som vissa andra som tydligen håvar in hur mycket som helst.

Ja, det låter väldigt konstigt. Med 5 NV droppar ju mobs och prylar 500-1000+ guldhögar riktigt ofta. Med alla magic och rares så lär man väl å det allra minsta få in 500 guld per två slots i inventory om man kör allt till vendorn (och det känns lågt räknat), och det fylls på rätt snabbt.

Jag drar definitivt in mer pengar efter patchen när jag farmar.

Permalänk

Tycker inte om att de total ändrade Belials AI/Attack pattern. Första steget är helt annorluna nu, vet inte ifall han är buggad eller vad det är för han flyger inte omkring som en yrhöna längre utan bara står och slår. Tyvärr gjorde dps sänkningen så att jag inte har tillräckligt med dps (i 2-manna grupp) att ta ner honom innan enrage. När han går enrage är han helt cp och sätter "gröna-explosioner" över hela banan...

Visa signatur

| Silverstone raven rv02 | Intel Core i7 920 @ 3.5ghz + Corsair H50 | Kingston DDR3 HyperX 1333MHz 6x2GB | XFX Radeon 6870 | ASUS P6T SE | Chieftec Super Series 750W |

Permalänk

Är det bara jag som tycker/känner att act 2 har blivit nerfat ner i jorden? Hade galna problem med min WD precis som alla andra, farmade gear i act 1 och klarade act 2 tillslut med nöd och näppe, belial var ju helt sjuk. Pre patch.
Nu post patch så har jag levlat upp en munk och one shottade nyss belial på inferno, det enda jag har köpt på ah är byxor, ett okey vapen och chest, mina resists är låga och min armor är låg. Jag kör inte ens sköld :S Så här var det inte innan patchen vad jag har läst...Inte ens eliterna gav mig problem, annat var det på min WD herregud.

Ska teste hur act 3 sen, någon annan som har upplevt act 2 som betydligt lättare än pre patch?

Visa signatur

|Silverstone Fortress II|Intel i5 2500k @ stock|Asus Maximus IV Extreme B3 Intel P67|CM V8|Gainward GTX 570 Phantom|Corsair Vengeance 2x4|Corsair HX 750|Iphone 4 16 Gb|Nokia Lumia 920|Macbook Air 13" 2012 8 gb|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evil Peter:

Ja, det låter väldigt konstigt. Med 5 NV droppar ju mobs och prylar 500-1000+ guldhögar riktigt ofta. Med alla magic och rares så lär man väl å det allra minsta få in 500 guld per två slots i inventory om man kör allt till vendorn (och det känns lågt räknat), och det fylls på rätt snabbt.

Jag drar definitivt in mer pengar efter patchen när jag farmar.

Ja något sådant har jag inte sett. Provade act 1 nu igen . men fick stanna på Leoric's manor. det jag stötte på var elitepack med mortar, waller ,vertex, immortal minions. Glöm att jag försöker där.

Visa signatur

Antec P180/ Asus A8N-E / A64 X2 3800+ / 2x512 Corsair value select / Gainward GS 7800GT /SB audigy 2 /Antec neopower 480W

Permalänk
Medlem

Det enda jag riktigt stör mig på är att MF inte längre gäller när man öppnar kistor och att vissa förstörbara objekt inte längre har chans att droppa saker.

Permalänk
Medlem

Tycker inte reparationskostnaderna är så farliga, sällan man går minus ändå och det känns faktiskt roligare att loota nu, däremot stör jag mig på att dom nerfade Inferno även om jag bara var på act3 så hade jag iaf mer att kämpa för.

Min main är en Barbar.

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 750 2,67GHz
RAM: Corsair 8GB (2x4GB) CL9 1600MHz
GPU: Asus GeForce GTX 970 Strix
SSD: Samsung SSD 830 128GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av philip_BNF:

Är det bara jag som tycker/känner att act 2 har blivit nerfat ner i jorden? Hade galna problem med min WD precis som alla andra, farmade gear i act 1 och klarade act 2 tillslut med nöd och näppe, belial var ju helt sjuk. Pre patch.
Nu post patch så har jag levlat upp en munk och one shottade nyss belial på inferno, det enda jag har köpt på ah är byxor, ett okey vapen och chest, mina resists är låga och min armor är låg. Jag kör inte ens sköld :S Så här var det inte innan patchen vad jag har läst...Inte ens eliterna gav mig problem, annat var det på min WD herregud.

Ska teste hur act 3 sen, någon annan som har upplevt act 2 som betydligt lättare än pre patch?

Jag har riktigt tungt i Act 2.
Wizard 29k HP, ~ 500 all res , 23,5k Damage.
Dör helt galet mycket mycket, tycker själv jag har en bra build och det är builds som de flesta wizards kör vad jag läst...
Har 12% Movement speed men hinner aldrig springa ifrån Elite-packsen så man dör ju hela tiden =(

Permalänk
Avstängd

Tycker att patchen och reparationskostnaden i synnerhet förstört spelet. Har en lvl 60 DH och kände att jag behövde cash så jag kan skaffa en bättre båge då jag bränt 100-150k på reparationer i Inferno Act 1, därför körde jag igenom Hell Act 4 men gick bara 15k plus då jag var tvungen att lägga runt 20-30k på reparationer där också. Detta trots att jag bara dog 1 gång

Visa signatur

CPU: Core i5 2500K @4,5GHz Kylare: Corsair H80 med 2st Enermax Magma i PnP Mobo: Asrock Z77 Extreme4-M Lagring: 2TB hdd + Samsung 830 128gb GPU: Asus R9 280x DCII Top @1150MHz/6800MHz RAM:16gb G.Skill Ripjawz Nätagg: Fractal Design Tesla 650w Chassi: Silverstone SG09 Lurar: Sennheiser PC360 G4ME Skärm: Samsung S23A700D Konsol: Xbox 360

Permalänk
Medlem

De har förenklat grejjer som folk gnäller på bara för att de inte kan progressa lika snabbt som de gjort innan. Känns som de gjort denna patchen med endast casual spelare i åttanke, tycker det är riktigt tråkigt att alla spel ska vara 100% inriktade emot casual, om de nu ska vara det ska de även ha "modes" eller liknande för avancerade spelare.

Sedan har de förstört AH mer igen, gruppering av stats gör det bara svårare att hitta dem än vad det var innan. Sedan slängde med nya uppdateringar som de inte nämnt, som t.ex. att numera beräknas DPS på vapen i AH vid mouseover det gjorde det innan, men det som visas i kolumnen är fortfarande "raw dps".

Sedan har de förstört "windowed-fullscreen" mode. Hur jag än gör får jag screen tearing när jag kör det. Samt att slår jag igång så jag ser vad jag har för FPS (inbyggda funktionen, CTRL-R) så står det alltid "0 fps"?

Sedan har vi mer stabilitetsproblem, AH har ju varit ner idag av och till. EU servrarna har t.o.m crashat, tur att man inte var inne på sin HC karaktär då :/.

Nej, men spelat är trots allt bra. Men det var ingen bra patch.

Permalänk
Avstängd

Sjukt mycket grinande här i tråden.

Skärp er, märker att ni som klagar är DH's och Wizards som stackat attack speed innan i brist på annan kunskap.

Dör ni? lär er spela.

att klaga på repair bills bevisar än en gång hur pass lite kunskap vissa här har om spelet.

Patchen är bra och är ett steg i rätt riktning, spelet ska inte vara enkelt, men det ska inte vara omöjligt heller.

Jag farmar act3 på min monk flera gånger om dagen, dör aldrig. Jag har långt ifrån BiS gear.

Visa signatur

Intel Core i5 2500k | Asus Geforce GTX 980 | MSI Z68A-GD65 G3 Rev B3 | 8GB G.Skill ARES | BeQuiet! SP7 500w | WD Black 1tb | WD Green 500gb | Hitachi 320gb | Creative X-Fi Titanium Fatality pro | Razer Kraken | Razer Naga Molten | Qpad-MK85 | Antec 1200 | LG 42" IPS LED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blazin87:

Skärp er, märker att ni som klagar är DH's och Wizards som stackat attack speed innan i brist på annan kunskap.

Dör ni? lär er spela.

att klaga på repair bills bevisar än en gång hur pass lite kunskap vissa här har om spelet.

Patchen är bra och är ett steg i rätt riktning, spelet ska inte vara enkelt, men det ska inte vara omöjligt heller.

Jag farmar act3 på min monk flera gånger om dagen, dör aldrig. Jag har långt ifrån BiS gear.

Jag har noll problem som dh, drar in mycket mera guld nu än tidigare...

Har 80k dps med sharpshooter och kring ~40-50 nåt utan, klarar mig utmärkt i alla akter. Bara att kita, allting är nerfat så blir inte ens oneshottad i act 3 längre....

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zoidberg:

Körde mest på attackspeed, fast har bytt till crit damage och crit%

Skills jag kör med, Act 4 Inferno

http://i.imgur.com/R6pu4.jpg

Min polare kör med crit skada och crit chans. Han provade att köra med rapid fire och bombardment, och jag tankar. Han skadar sjukt mycket.. haha

Permalänk
Skrivet av Zoidberg:

Körde mest på attackspeed, fast har bytt till crit damage och crit%

Skills jag kör med, Act 4 Inferno

http://i.imgur.com/R6pu4.jpg

Har du dödat Rakanoth (andra bossen i act 4 första våningen typ.) praktiskt omöjligt som DH för han 1hittar dig hursomhelst med sin ingen animation insta rush?

personligen har ja lagt ner, deprimerande patch, droppat min dps & attack speed rejält, nerfat nether tentacle, istället för att dö på 1 hit i inferno dör man nu med två hits om man har tur, (40k hp) o mobsen slår för mellan 36-108k (act3 inferno/efter siegebreaker) Man dör lika mycket som förut, reparationkostnaderna är 20-40k och om man har legendary items så har dom lägre durability vilket betyder MER REPARATION! FUCK YEAH!

Meningen med detta patch i min åsikt var att få oss o köpa nya grejjor för att kunna klara skiten, dvs utnyttja auction house, real money auction house.
ångrar nästan att jag köppte spelet.

och är det bara jag eller har dom inte fixat Increase Attack Speed alls, för mina Inna's byxor som jag provade ändrade ingeting, lolz!

Visa signatur

[Fractal R4] [Corsair RM750] [ASUS B550-F] [AM4 Ryzen 7 5800X3D]
[32GB@3600Mhz] [ASUS STRIX 1070] [120GB SSD Win11 OS] [960EVO M.2]
[Monitor: PG278Q"] [Key/Mouse/Sound: G810 + SVIVE GM006 + ODAC-ATH AD-900X]

Permalänk
Medlem

Dom gjorde denna patch för att förhindra bottar och för att stövja inflation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rinosaur:

Jag har noll problem som dh, drar in mycket mera guld nu än tidigare...

Har 80k dps med sharpshooter och kring ~40-50 nåt utan, klarar mig utmärkt i alla akter. Bara att kita, allting är nerfat så blir inte ens oneshottad i act 3 längre....

Hur gör du med ormfolket i act 2, har ett väldans problem med dem när det är elitpacks. har iof nästan hälften av din dps.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blazin87:

Skärp er, märker att ni som klagar är DH's och Wizards som stackat attack speed innan i brist på annan kunskap.

Dör ni? lär er spela.

att klaga på repair bills bevisar än en gång hur pass lite kunskap vissa här har om spelet.

Patchen är bra och är ett steg i rätt riktning, spelet ska inte vara enkelt, men det ska inte vara omöjligt heller.

Jag farmar act3 på min monk flera gånger om dagen, dör aldrig. Jag har långt ifrån BiS gear.

En samvetsfråga? Har du tagit dej vidare på gear som du plockat upp, eller har du köpt ihop det.

För jag trodde i min enfald att man faktist kunde hitta saker som gjorde att det gick att slutföra spelet.

Visa signatur

Antec P180/ Asus A8N-E / A64 X2 3800+ / 2x512 Corsair value select / Gainward GS 7800GT /SB audigy 2 /Antec neopower 480W