Komptaktfolding - kraftfull miniITX

Permalänk
Medlem

Komptaktfolding - kraftfull miniITX

Hej allesammans!

Jag har under en tid funderat på att förutom en G34-rigg bygga ihop en eller två väldigt små system för folding. Från börjar tänkte jag mATX, men efter att ha läst artikeln om bygget av en kraftfull miniITX så blir det ett sådant istället.

Jag har tänkt ut två alternativ.
*ett baserat på Asus M4A88T-I Deluxe tillsammans med en Phenom II X6 1100. Detta för det är AMD och det är ganska billigt. Tusan att CPUerna inte säljs längre.
*ett baserat på Intel DH77DF för att det var den enda vettiga kortet med Firewire jag hittade på Prisjakt. Jag använder det rätt mycket, och även om det är främst en foldingmaskin vill jag ändå ha möjlighet till det för eventuellt framtida bruk. Det går ju inte att lägga till ett Firewire-kort själv.

Burken blir väl en Silverstone SG05 eller vad den hette.
Grafikkort har jag inte funderat över.

Det största problemet för detta projekt har varit, och är fortfarande, att jag inte har någon plats att ha den där jag bor nu, fastän den är så liten. Så fort detta är löst så ska det börja byggas. Eventuellt köper jag sakerna lite innan, men då kan jag inte använda dem.

Hur ser era tankar och idéer ut kring detta?

Stavfel, typo
Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem

Min tanke är nog att såvida du inte har extrem platsbrist så är det nog bättre att lägga de pengarna på bättre processorer till ett 4p G34 system..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem

Som sagt, en 4p G34 kommer krossa vilka två mITX som helst. Men skulle jag byggt mITX skulle jag valt Asus P8Z77-I och en 3770K, klockat drar dom runt 200W, vilket även en AMD X6 landar på, men PPDn är >60% mer på samma typ av arbeten.

M4A88T-I skall dessutom inte klocka sådär vidare bra med X6orna.

Visa signatur

Intel i7 3770K@4,5GHz | EK-Supremacy | ASUS P8Z68-V| Samsung 30nm 1600 CL11@1866 CL9 4x4GB | Geforce GTX780 Ti | EK-FC Titan Plexi | Enermax Platimax 1500W | Ubuntu 20.04 & Windows 10

Permalänk
Medlem

Jag funderar på ett G34-system också Dessa miniITX-lådor kan jag även använda till andra saker. Och är det verkligen så bra att överklocka en foldingmaskin? Jag hade för mig att foldingen ville ha maximal stabilitet.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem

4P =

Visst vill du ha stabilitet med foldingen, men överklockning behöver ju inte vara instabil, kör överklockat på alla datorer jag foldat på (förutom två Lernovos och en Dell av naturliga skäl) och tar man sig tid att hitta en nivå som är stabil (det tar lite tid och tålamod) så går det ju snabbare att folda.

Dock ska väl nämnas att effektiviteten (PPD/W) generellt sett minskar vid lite högre överklockningar då spänning till komponenterna behöver ökas en hel del. Stanna en bit under max-klock så har man marginal med både temperatur och stabilitet.

Några av mina CPUer har jag behövt höja spänningen ett par snäpp efter ett apr månader med 24/7 folding för att inte krasha (dock en gång per två månader skulle ju kunna vara något annat också) och GPUerna har nog gått i samma klock/spänning som jag först satte dom till.

Visa signatur

Intel i7 3770K@4,5GHz | EK-Supremacy | ASUS P8Z68-V| Samsung 30nm 1600 CL11@1866 CL9 4x4GB | Geforce GTX780 Ti | EK-FC Titan Plexi | Enermax Platimax 1500W | Ubuntu 20.04 & Windows 10