Amerikansk domstol stoppar Galaxy Tab 10.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Nej, men det är apples fel att de ska vara så fruktansvärt tjuriga att exakt ALLT ska följas..

Det är en princip sak. dom tillåter inte att folk kopierar deras design, vilket är fullt normalt och acceptabelt? och även om dom kommer förlora en domstol så tror jag Apple har iaf sagt sitt.

eller menar du på fullt alvar att Apple borde köra mer: "Okay Samsung, vi säger så här att kan ni lova att inte kopiera våran design? för vi blir ledsna då, snälla? låt gå den här gången förresten, men nästa gång måste ni lova att inte kopiera!"

Jag tänker inte gå in på hur lik den är / inte är.

Visa signatur

I reject your reality and substitute my own.

Permalänk

Men snälla..

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zcenicx:

Ingen större risk, Apples amerikanska patent gäller inte i Sverige såvida de inte även ansökts om och godkänts här. Vi har också inte så lite skarpare krav på patent än vad USA har.

Kan dock på påföljder även här i Sverige eftersom importeringar blir lidande..

Skrivet av Rawet:

Det är en princip sak. dom tillåter inte att folk kopierar deras design, vilket är fullt normalt och acceptabelt? och även om dom kommer förlora en domstol så tror jag Apple har iaf sagt sitt.

eller menar du på fullt alvar att Apple borde köra mer: "Okay Samsung, vi säger så här att kan ni lova att inte kopiera våran design? för vi blir ledsna då, snälla? låt gå den här gången förresten, men nästa gång måste ni lova att inte kopiera!"

Nu kopierar inte Samsung deras design.. vilket även en blind ser (ja förutom denna domare då..). De enda de har gemensamt är att de har rundade hörn och är av svart plast. Annars så ser de helt olika ut.. Och Nej.. Apple är mer "Nu ska vi stämma samsung igen.. varför? Jo för att deras tablets är fyrkantiga.." Och att de ens får igenom det är ju sinnessjukt.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

"Hate Apple, kommer ALDRIG köpa något jäkla äpple!!!"

Tror jag sammanfattade ungefär 9 av 10 tankar hos folk som läser artikeln, så ...

Enjoy the game, dear sweclockers.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Musikälskare

Hmm tycker Apple har lite rätt ändå, den är väldigt lik

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Nu börjas det igen.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Egentligen är det väl patentverket man skalll klaga på. ett av patenteten till iPhone är t. ex formulerat såhär: "”Portable electronic device with graphical user interface supporting application switching.” vilket det är OMÖJLIGT att bryta mot om man vill göra en konkurrerande smartphone. Så domstolen gjorde säkert rätt rent juridiskt. De har inget krav på att använda sunt förnuft. Sedan att det vore önskvärt är ju en annan sak.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk

Jag undrar hur många här som flamear Apple som verkligen har jämfört dessa surfplattor.

För övrigt ska man väl inte klandra Apple för att de försvarar sina patent och koncept, alla företag företag stämmer varann till höger och vänster för allt de kan komma på.

Permalänk
Medlem

På hur många olika sätt kan en platta göras egentligen?

Snart kommer väl det stämmas hej vilt på platt-tvs och monitorer med.....för på hur många olika sätt kan DE göras? *suck*

Permalänk
Medlem
Skrivet av tobbe_x90:

Jag undrar hur många här som flamear Apple som verkligen har jämfört dessa surfplattor.

För övrigt ska man väl inte klandra Apple för att de försvarar sina patent och koncept, alla företag företag stämmer varann till höger och vänster för allt de kan komma på.

Det stora problemet är just att Apple tar en MASSA patent på en mängd olika sätt att designa ngt på......vilket gör att det öppnar för sådana här möjligheter.

Men åter igen: På hur många olika sätt KAN man göra en platta?

Permalänk
Medlem

Det är skillnad på patent i Europa och i USA. I USA faller även formskydd under patent, vilket det inte gör i Europa. Här skulle snarare patentet ha varit ett "copyright" eller liknande. Vilket fortfarande skulle ha lett till att Samsung skulle ha åkt på att betala pengar. Eftersom det dock faller under patent-reglerna i USA så handskas det som ett patent också.

och som vanligt sköts alla diskussioner mellan företag "i domstolen". Så fort man har med sig sina jurister (vilket man alltid har) så blåser tidningarna upp det så otroligt stort här i Sverige, men det är så man för diskussioner på andra sidan Atlanten. Alltid vittnen med

Permalänk
Medlem

Haha lika? Runda hörn, svart ram, display så får alltså bara Apples platta se ut? Hur hade TV branschen sett ut med dessa regler eller för den delen digitala foto ramar? Vad skiljer då? Fler knappar, annan logga, annat operativsystem, annan hårdvara, annat format, annat bakstrycke, annan paketering lätt att missa när man köper produkten? Knappast.

Det roligaste var ändå att läsa att Apple ska få betala 2,6 miljoner dolla för att det ska gå igenom och då är pengarna tänka som en backup om dummen skulle visa sig icke hållbar längre fram (d.v.s ev skadestånd till Samsung)?

Systemet är helt brutet, att man som företag utnyttjar det kan man förstå, Apple är precis som alla andra företag ute efter att säkra sin framtid och dra in så mycket pengar som det är möjligt (även om man måste sänka sig till denna nivån).

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

...
Nu kopierar inte Samsung deras design.. vilket även en blind ser (ja förutom denna domare då..). ...

Inte ens Samsungs jurister kunde se skillnaden..

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

Ja och min TV är sjukt lik min polares TV. Fyrkantig och svart. Borde totalförbjudas, Mer monopol, mindre utveckling, och högre priser åt folket! Halleluja!

Visa signatur

AMD Ryzen 9 3900x | ASUS x570 TUF Gaming Plus | Corsair Vengeance 3200MHz CL16 64GB | SSD Samsung 970 EVO Plus | EVGA GTX 1080 SC | EVGA P2 1000W | BenQ SW321C | Dell AW3821DW

Permalänk
Avstängd

Amerikansk domstol suger.

Amerikansk domstol dömmer i förmån för ett Amerikanskt företag i en tvist med ett utländskt företag.

Permalänk
Avstängd

Hade inte Star Trek typ på 60-talet rektangulära svarta tablets med rundande hörn?

Prior art.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av boomhowler:

Inte ens Samsungs jurister kunde se skillnaden..

Uppenbarligen kunde de det eftersom de tog det till domstol?

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Om Samsung kunde släppa på sin kopieringsmaskin och börjar bli lite innovativa så kanske dom inte skulle ha så mycket problem med Apple.

Permalänk
Avstängd

Den ursprungliga designen är ju Samsungs egen.
Samsung skapade designen för deras digitala picture frames för flera år sedan.

Apple stal ju designen från Samsung.

Permalänk
Medlem

gäsp, är dem igång och bråkar nu igen?

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rawet:

Finns en helvete massa kina kopior men dom skiter apple i... Konstigt att Apple inte gått under då dom inte har nått att konkurera med i mina ögon!

Visa signatur

Jag har ingen dator att visa upp här nere längre, men jag har en fräsig formel 1 bil i Lego!

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Amerikansk domstol suger.

Amerikansk domstol dömmer i förmån för ett Amerikanskt företag i en tvist med ett utländskt företag.

Tyska domstolen har ju sedan tidigare gått på Apples linje och förbjöd försäljning av denna Samsung-platta tills de gjorde vissa ändringar på den. Så nej, det är inte bara Amerikanska domstolen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snutte:

Om Samsung kunde släppa på sin kopieringsmaskin och börjar bli lite innovativa så kanske dom inte skulle ha så mycket problem med Apple.

Kan hålla med till viss del men samtidigt är det som att försöka uppfinna hjulet på ett annat vis. Man måste ju erkänna att runda hörn, svart bred ram, display mer eller mindre är standard på en padda? Hur skulle det se ut om vi tog bort ramen? Hur skulle vi hålla i den? Hur ergonomisk skulle den bli med spetsiga hörn?

Visst kan man designa på andra vis men om en specifik design har stora fysiska fördelar för användningen så känns det bara korkat att lägga massa tid på att forska fram sämre men ok vägar att gå. För mig är formpatent för grova för att gynna utveckling men det kanske är i människans natur att försöka bromsa sin utveckling.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Skrivet av LeVvE:

Klart det skulle va Kalifornien också, domstolen måste ju dömma för hemma laget, asså USA har ju en del skruvar lösa.
Sen tycker jag de inte är mycket lika.

USA måste ju fatta att det är fel på hur folk stämmer hit och dit och sätta stop någon stans, är väl så mycket pengar inblandade så att de blir kåta.

Alla har rätt till försvar och försvara sig själv men att varje amerikan i USA kan lagligt gå runt med ett vapen på sig är bara absurt och påvisar att USA är mer en anarki än en organiserad republik. Troligtvis tar Sverige efter deras grundlag dock med tanke på den stigande kriminaliteten i Sverige, folk kommer ändå att beväpna sig så de kan lika gärna lagstifta för det.

Skrivet av Eronki:

Nån mer än jag som tror att Apple är ute efter monopol på surfplattor (globalt)?? Jag börjar förknippa dom med Hitler, det vita (eller ariska) äpplet kommer snart bytas ut mot ett hakkors.
Tycker det hela är så jävla löjligt, hur många asiatiska surfplattor finns det inte som är så förbannat lika Apples?? Gör dom ens nånting åt det?

"Syftet med ett företag är att tjäna pengar." Är vad väldigt många slänger ur sig idag, det är sant till en viss del men det egentliga syftet är att tillhandahålla en viss produkt/tjänst, som skall uppskattas av folk och försöka sälja den/det. Det förekommer ju tyvärr en hel del ocker idag. Jag är inte glad i att företag kan muta politiker till att lagstifta om att A eller B skall vara obligatoriskt i varje hushåll exempelvis brandsläckare, så att man sedan kan sälja ett par miljoner av dessa.

Körskolorna är ju definitivt de nya pengautsugarna i Sverige iallafall.

Skrivet av ginux1234:

Du tror på allvar att domen baseras på att Apple mutade en enskild domare?

Skall man komma någon vart får man nog se till att muta fler än bara domaren i det här fallet. Hursomhelst är det inte omöjligt om Apple använt sig av bestickning men så behöver det nödvändigtvis inte vara. Det låter ju dock lite skumt för jag tycker inte att ett patent på design är någonting som skall kunna hindra konkurrenterna från att sälja sina produkter, det hade varit väldigt jobbigt om endast Dell fick sälja laptops t.ex. konkurrens behövs.

Du bör däremot ha i omtanke att USA är ett väldigt korrupt land jämfört med de Nordiska länderna. http://en.wikipedia.org/wiki/Corruption_Perceptions_Index Det är väldigt vanligt med mutor i omvärlden och USA är ett väldigt typiskt land för just mutor i sig. I USA kommer du bara någonstans om du har pengar, har du mycket pengar kan du i princip göra vad du vill där.

Detta är inga vidare referenser men tänk efter och försök att notera hur ofta mutor och korruption förekommer i amerikanska filmer. The Shawshank redemption, Forest Gump, Greenzone, Bourne, Fight club och Inception är ett antal filmer som innehåller korruption i form av mutor och liknande. Det ger åtminstone mig känslan av att mutor är hyfsat okej, nästan naturligt i de flesta amerikaners vardagsliv. Försök även notera hur ofta korruption förekommer i Svenska, Brittiska, Kanadensiska filmer, ja allt som är ICKE-Amerikanska filmer, ser du någon skillnad på vardag? Det gör jag.

Att Sverige fick igenom FRA och IPRED är ju pga påtryckningar från amerikanska företag och förmodligen mängder av mutor. Här har du ang: FRA http://www.friatider.se/fra-lagen-beordrad-av-usa Beodrad av USAs regering, i det här fallet företagen i sig, detta för att gynna dom. I USA styr inte folket, det gör företagen.

Jag hoppas detta upplyst dig lite om läget iallafall.

MVH.

Skrivet av nae0:

Tack Ginux! +1

Tänker inte säga rätt eller fel, men den bevisade intelligensnivån i trådarna till alla nyheter gällande detta ligger på bortom efterbliven.

Det kan jag inte hålla med om, tråden innehåller inte många inlägg och 90% har inte kritiserat apple. Sluta ser er själva som en överklass alla slår ned på, det gör många apple-användare och det är barnsligt. "det är en PC." "bättre komponenter, och? Det är fortfarande en PC."

Visa signatur

Många datoranvändare underskattar virus och överskattar sina egna kunskaper medan andra är omedvetna om problemet med virus. Den nonchalans som finns idag beror på ett stort antal faktorer, folk tycker virusskydd är dyrt, besvärligt och sölar ned prestandan. Något som däremot är dyrt, besvärligt och slöar ned prestandan är en infekterad dator, som dessutom förstör för alla andra på nätet. - Pedrag Mitrovic, IT-Säkerhet (2010)

Permalänk
Medlem

Hmm Sasmung, Sony, LG TV mm har samma ramar ju, och då ska vi inte tala om alla datorskärmar som finns o som ser likadana ut.

Visa signatur

Amiga 500 + Amiga CD32 + Game & Watch 😊

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

Wait what?

Permalänk
Hjälpsam

Har inte sett 2011 poängen ännu, men 2010 vann Apple med mest inflytesrika patentportfölj. Dock endast 566 nya patent, men stor andel av dessa patent ledde till nya patent redan internt och externt.

Samsung Electronics registrerade 2010 4599st patent (!), däremot är det halvledarproducenter och pysslar med räck mycket mer än vad Apple gör.
(källor http://spectrum.ieee.org/static/patent-power-2011 & http://spectrum.ieee.org/at-work/innovation/apple-has-the-mos... )

Flest starka patent vinner när man har ett juridiskt system som förskjuter all form av sunt förnuft utan kör 100% paragrafrytteri. Och att sedan en patentansökan kan godkännas av en sommarpraktikant som sedan får globala effekter är lite galet med.

Nuvarande patentsystem är helt och hållet värdelöst, fyller ingen funktion för att skydda enskilda uppfinnare mot stora firmor vilket var ursprunget. När man kan bygga enorm framgångsrika företag på att enbart patent-trolla, dvs köpa upp en juste patentportfölj och sedan stämma folk som kan tänkas bryta mot någon av dem. Där hela affärsidén inte har någon som helst produktiv sida, ingen R&D utan enbart består av jurister som stämmer produktiva företag för att maximera ekonomisk vinst... Vidrigt.

Men om spelreglerna är på det sättet så kommer spelarna köra hårt. För den sakens skull gillar jag inte Apples attityd eller tillvägagångssätt, dock är det ingen större skillnad på dem jämfört med resten i samma bransch, de har bara fått mer uppmärksamhet i media.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Hade inte Star Trek typ på 60-talet rektangulära svarta tablets med rundande hörn?

Prior art.

Ja även TNG hade plattor.

Permalänk
Medlem

Jäkla trams

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lonefox:

På hur många olika sätt kan en platta göras egentligen?

Snart kommer väl det stämmas hej vilt på platt-tvs och monitorer med.....för på hur många olika sätt kan DE göras? *suck*

Brist på kreativitet är ingen ursäkt, men nånting helt främmande för Samsung.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi