Permalänk
Medlem

680 sli eller 690?

Jag har beställt två evga gtx 680 ifrån inet och det verkar som att dem kommer att komma först i augusti eller så. Jag är inte ute efter att uppgradera mitt nuvarande grafikkort utan det är så att jag behöver nytt för att mitt grafikkort är helt trasigt, kaputt. Därför kan jag knappt använda datorn alls, alltså, satte i ett svingammalt 6600GT från 2004 och, det laggar i spel som harpan...

Iallafall, jag vill ha ett grafikkort NU och inet har 13 stycken msi 680 på centrallagret. Hur bra är msi? Det står ingenting om garanti på inets hemsida medans evga kortet har enligt inet 3 års garanti.

Sedan så finns det ett par 690 lite här och där i olika affärer. Hade det varit bättre att köpa ett sådant? Vad ska jag göra? Inet ska snart få in asus 680 också men där står det inte heller någonting om garanti.

Visa signatur

CPU: Core i7 4770K @ 3.5 Ghz GPU: MSI GeForce GTX 680 Sli
RAM: Corsair Vengeance 16GB 1600Mhz Moderkort: Asus Z-87 Pro
Systemdisk: Samsung SSD 840 basic
Burk: Fractal Design Define XL PSU: Cooler master Vanguard 1000w
Mus: Cyborg Madcatz M.M.O. 7 Tangentbord: Q-pad MK-85

Permalänk
Medlem

Varför ringer du inte Inet och får svar direkt huruvida det är någon garanti på produkterna ifråga?

"Klart det är garanti men hur länge gäller den"

Ett 690 presterar lite sämre än dubbla 680 och är dyrare med så satsa på 680...

Permalänk

Hade själv satsat på ett 690 det är några enstaka fps prestandaskillnaden gör i utbyte mot en mycket högre ljudnivå och högre temps.

Permalänk
Medlem
Skrivet av milla_66:

Ett 690 presterar lite sämre än dubbla 680 och är dyrare med så satsa på 680...

Tänk dock på att ett 690 skall ha mindre så kallad microstuttering än dubbla 680.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ayrin:

Tänk dock på att ett 690 skall ha mindre så kallad microstuttering än dubbla 680.

Lol... knappast ett argument varken för eller emot 680 vs 690!

Kort och gott är problemet med microstuttering löst i 6xx serien, oavsätt vilka kort du använder.

CDON har iofs rabatt på 5% för swec-members, så där kan du få ett 690 för 800kr billigare... xD (läste jag i en annan tråd tidigare idag )

Största köpargumentet är vell att du kan få lägre ljudnivå med 690, samt mer plats för ljudkort etc.

Skulle inte oroa mig för prestandan på ett 690, speciellt om jag kör 1080p, där är det redan overkill:D

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro 16ACH6H: AMD Ryzen 7 5800H |16GB DDR4 @3200Mhz |GeForce RTX 3070 | NVMe: WD Blue 1TB + Samsung PM981 1TB | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Medlem

Jag ringde inet och de visste inte.. Jag mailade precis inet med. Många har skrivit till mig att jag borde beställa från EVGA's hemsida istället men för det första så får man bara beställa ETT kort där, för det andra så blir det dyrare med frakt, för det tredje så är det antagligen ganska lång väntetid ändå och för det fjärde så har jag redan betalat till inet.

Hur är det med minnet? Två gtx 680 med 2gb ram styck blir ju inte 4 gb ram men hur är det med gtx 690 som har 4gb ram? Blir det 2 gb ram per GPU där med?

Visa signatur

CPU: Core i7 4770K @ 3.5 Ghz GPU: MSI GeForce GTX 680 Sli
RAM: Corsair Vengeance 16GB 1600Mhz Moderkort: Asus Z-87 Pro
Systemdisk: Samsung SSD 840 basic
Burk: Fractal Design Define XL PSU: Cooler master Vanguard 1000w
Mus: Cyborg Madcatz M.M.O. 7 Tangentbord: Q-pad MK-85

Permalänk
Hedersmedlem

med 690 skall du få utt 4 gb tror dom är kollade 2 till varie men du får utt 4 gb hur som hälst

Visa signatur

Kom in och häng med oss på Discord!

Permalänk
Medlem

På komplett.se så står det fabriksgaranti 36 månader så det bör väl gälla på inet också då, eller?

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=746749

Visa signatur

CPU: Core i7 4770K @ 3.5 Ghz GPU: MSI GeForce GTX 680 Sli
RAM: Corsair Vengeance 16GB 1600Mhz Moderkort: Asus Z-87 Pro
Systemdisk: Samsung SSD 840 basic
Burk: Fractal Design Define XL PSU: Cooler master Vanguard 1000w
Mus: Cyborg Madcatz M.M.O. 7 Tangentbord: Q-pad MK-85

Permalänk
Medlem

Skulle mitt moderkort och processor ha någonting att göra i valet av grafikkort? Jag har ett gigabyte x58 ud5 och en i7 950. Gigabyte moderkort och grafikkort tycker man ju att det borde funka bättre ihop.

Visa signatur

CPU: Core i7 4770K @ 3.5 Ghz GPU: MSI GeForce GTX 680 Sli
RAM: Corsair Vengeance 16GB 1600Mhz Moderkort: Asus Z-87 Pro
Systemdisk: Samsung SSD 840 basic
Burk: Fractal Design Define XL PSU: Cooler master Vanguard 1000w
Mus: Cyborg Madcatz M.M.O. 7 Tangentbord: Q-pad MK-85

Permalänk

670 sli skulle också vara bra alternativ, för pris/kvalitet

Permalänk
Medlem
Skrivet av tkoop1:

med 690 skall du få utt 4 gb tror dom är kollade 2 till varie men du får utt 4 gb hur som hälst

Har du också gått på det försäljningstricket... Visst det är 4GB totalt men du kan likafullt bara utnyttja 2GB, sedan så stavas helst med ett e och inte ä

Permalänk
Medlem
Skrivet av milla_66:

Har du också gått på det försäljningstricket... Visst det är 4GB totalt men du kan likafullt bara utnyttja 2GB, sedan så stavas helst med ett e och inte ä

Jag trodde att båda gpu'erna kunde använda samma minne i och med att det är på samma kort osv.

Visa signatur

CPU: Core i7 4770K @ 3.5 Ghz GPU: MSI GeForce GTX 680 Sli
RAM: Corsair Vengeance 16GB 1600Mhz Moderkort: Asus Z-87 Pro
Systemdisk: Samsung SSD 840 basic
Burk: Fractal Design Define XL PSU: Cooler master Vanguard 1000w
Mus: Cyborg Madcatz M.M.O. 7 Tangentbord: Q-pad MK-85

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lontarus:

Jag trodde att båda gpu'erna kunde använda samma minne i och med att det är på samma kort osv.

För att det ska fungera så måste korten spegla sina minnen, därav har du 4gb totalt men bara 2gb till varje gpu.

Är det någon som har koll på om det är ett måste för att det ska fungera med SLI/CF, spegling alltså?

Permalänk
Medlem

Ändrat och klart till två Msi gtx 680 istället för evga gtx 680. Evga så hade jag fått vänta tills typ augusti eller något och i och med att mitt nuvarande grafikkort gick sönder så är det riktigt segt att inte kunna spela något spel över huvud taget..

Imorgon kväll blir det fan game-on!!

Visa signatur

CPU: Core i7 4770K @ 3.5 Ghz GPU: MSI GeForce GTX 680 Sli
RAM: Corsair Vengeance 16GB 1600Mhz Moderkort: Asus Z-87 Pro
Systemdisk: Samsung SSD 840 basic
Burk: Fractal Design Define XL PSU: Cooler master Vanguard 1000w
Mus: Cyborg Madcatz M.M.O. 7 Tangentbord: Q-pad MK-85

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lontarus:

Ändrat och klart till två Msi gtx 680 istället för evga gtx 680. Evga så hade jag fått vänta tills typ augusti eller något och i och med att mitt nuvarande grafikkort gick sönder så är det riktigt segt att inte kunna spela något spel över huvud taget..

Imorgon kväll blir det fan game-on!!

Gratulerar till ett vettigt val!

Permalänk
Medlem
Skrivet av milla_66:

Gratulerar till ett vettigt val!

Varför tycker du att msi är bättre än evga då?

Visa signatur

CPU: Core i7 4770K @ 3.5 Ghz GPU: MSI GeForce GTX 680 Sli
RAM: Corsair Vengeance 16GB 1600Mhz Moderkort: Asus Z-87 Pro
Systemdisk: Samsung SSD 840 basic
Burk: Fractal Design Define XL PSU: Cooler master Vanguard 1000w
Mus: Cyborg Madcatz M.M.O. 7 Tangentbord: Q-pad MK-85

Permalänk

En fördel med 2st 680 kan ju vara den dagen du vill uppgradera så är det lättare att sälja, är nog svårare att kränga ett 690 för 6-7000kr jämfört med 2st 680 för 3500kr styck.

Visa signatur

Arbetsdator: Imac 27" Core I3@3,2 Ghz, 1TB HDD. Backup: Scaleo home server 2205 2+2TB
GamerPC: Core i7 2,8 Ghz, 6GB DDR3, Geforce 2x680 Sli, 128GB Samsung 830 SSD, Corsair 750W nätagg, W7 Ultimate.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lontarus:

Varför tycker du att msi är bättre än evga då?

Jag bryr mig inte om tillverkaren, modellen dvs 680 är ett bra val.

Permalänk
Medlem

Fick 3 års garanti på mitt gigabyte windforce 680 av inet iallafall när jag frågade

Permalänk
Medlem

om du har två kort med 2 gb minne var, så får du bara ut 2 gb. men haru 2 kort med 4 gb minne var så fåru ut 4 gb haru ett kort med 1 gb och ett med 2 gb så fåru ut 1 gb.

2+2=2
4+4=4
2+1=1

Visa signatur

NZXT Switch 810 | Corsair AX 1200W 80+ Gold | GTX 680 4096 mb| i7 2600k 4,4 ghz | Crucial SSD m4 256GB | 2TB Seagate Barracuda 7200rpm | ASRock Fatal1ty Z77 |

skulle man vilja ha :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av GreckE:

om du har två kort med 2 gb minne var, så får du bara ut 2 gb. men haru 2 kort med 4 gb minne var så fåru ut 4 gb haru ett kort med 1 gb och ett med 2 gb så fåru ut 1 gb.

2+2=2
4+4=4
2+1=1

Matematik när den är som bäst

Sen kanske man ska komma ihåg att vid en eventuell försäljning så är det nog lättare att kränga iväg två 680 än ett 690. Men det lär nog dröja ett bra tag tills dess...

Permalänk
Medlem
Skrivet av hjalmarrr:

Hade själv satsat på ett 690 det är några enstaka fps prestandaskillnaden gör i utbyte mot en mycket högre ljudnivå och högre temps.

enl. recennsion så har 690 högre temp och ljudnivå under belastning än vad 680 har så undrar vart du får denna informationen ifrån.

Visa signatur

Citera gärna

ASRock Fatal1ty Z77 | i5 3570K @ 4,4 Ghz - Phanteks PH-TC14PE | 2-Way Sli GTX 680 | 16 Gb Corsair vengeance 1600 MHz | OCZ ZX Series 1250W | SSD - 1x128 GB - 1x256 | 2,7 TB - HDD | Antec P280 | G500 | Qpad MK-80 | G35

Permalänk
Skrivet av Kaksylt:

enl. recennsion så har 690 högre temp och ljudnivå under belastning än vad 680 har så undrar vart du får denna informationen ifrån.

Sen var ju frågan vid sli, inte singel 680...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ett kort brukar kräva mindre ström gå svalare mindre problem så jag hade köpt 690

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem
Skrivet av hjalmarrr:

Sen var ju frågan vid sli, inte singel 680...

Skickades från m.sweclockers.com

Körde mina i furmark i 30 min landade på 75 grader och lät nästan ingenting, i vilket fall som helst så är skillnaderna så små att du lika bra kan välja alternativet som ger dig mest prestanda för samam peng.
680 har nog även högre andrahandsvärde än 690.

Visa signatur

Citera gärna

ASRock Fatal1ty Z77 | i5 3570K @ 4,4 Ghz - Phanteks PH-TC14PE | 2-Way Sli GTX 680 | 16 Gb Corsair vengeance 1600 MHz | OCZ ZX Series 1250W | SSD - 1x128 GB - 1x256 | 2,7 TB - HDD | Antec P280 | G500 | Qpad MK-80 | G35

Permalänk
Skrivet av Kaksylt:

Körde mina i furmark i 30 min landade på 75 grader och lät nästan ingenting, i vilket fall som helst så är skillnaderna så små att du lika bra kan välja alternativet som ger dig mest prestanda för samam peng.
680 har nog även högre andrahandsvärde än 690.

Jo, lät nästan ingenting är en bra måtstock...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av hjalmarrr:

Jo, lät nästan ingenting är en bra måtstock...

Skickades från m.sweclockers.com

Ljudnivå är ganska subjektivt, även om jag hade haft rätt utrsustning och hade kunnat ge ett decibellvärde så han endå inte kunnat sätta det i jämförelse med något eftersom han förmodligen inte har någon referesnpunkt eller egen utrustning hemma.

Allt han har att gå på är andras åsikter därför lämnade jag min och jag sitter in bra postion att göra det då jag precis köpt 2 st gtx 680 och kör SLI.
så hur vill du att jag ska formulera mig för att du skall vara nöjd och inte "hugga" tillbaka med värdelösa inlägg?

Visa signatur

Citera gärna

ASRock Fatal1ty Z77 | i5 3570K @ 4,4 Ghz - Phanteks PH-TC14PE | 2-Way Sli GTX 680 | 16 Gb Corsair vengeance 1600 MHz | OCZ ZX Series 1250W | SSD - 1x128 GB - 1x256 | 2,7 TB - HDD | Antec P280 | G500 | Qpad MK-80 | G35

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaksylt:

Ljudnivå är ganska subjektivt, även om jag hade haft rätt utrsustning och hade kunnat ge ett decibellvärde så han endå inte kunnat sätta det i jämförelse med något eftersom han förmodligen inte har någon referesnpunkt eller egen utrustning hemma.

Allt han har att gå på är andras åsikter därför lämnade jag min och jag sitter in bra postion att göra det då jag precis köpt 2 st gtx 680 och kör SLI.
så hur vill du att jag ska formulera mig för att du skall vara nöjd och inte "hugga" tillbaka med värdelösa inlägg?

Ser du ett värdelöst inlägg är det bästa att trycka på anmälningsknappen och berätta för moderatorerna varför du gör anmälan och tycker dom som du så kanske personen ifråga får en varning och med tillräckligt många varningar så är han/hon snart ett minne blott...

Permalänk
Medlem

Tack för svar, fick hem mina grafikkort idag och har precis satt in dem. Ett problem däremot, jag var tvungen att sätta dem väldigt tätt intill varandra och det övre kortet blir väldigt varmt. Det verkar också vara just det kortet som belastas hårdast, varför vet jag ej. Är det för att jag har kopplat in min skärm i just det kortet? Den enda skärmen jag har.

Idle 55°C på det övre,
Idle 45°C på det undre.

Jag provade att testa lite crysis på max inställningar men då hade jag glömt aktivera sli så då var det bara det koret som användes alls men det var ändå uppe i typ 85°C efter att nästan precis ha startat spelet. 35-40 fps fick jag också.

En sak till, jag är lite noob på detta så, vad för inställningar mer än att aktivera SLI mode ska jag göra i nvidias kontrollpanel? Bör jag aktivera vertical sync för att få bort microstuttering osv eller?

Visa signatur

CPU: Core i7 4770K @ 3.5 Ghz GPU: MSI GeForce GTX 680 Sli
RAM: Corsair Vengeance 16GB 1600Mhz Moderkort: Asus Z-87 Pro
Systemdisk: Samsung SSD 840 basic
Burk: Fractal Design Define XL PSU: Cooler master Vanguard 1000w
Mus: Cyborg Madcatz M.M.O. 7 Tangentbord: Q-pad MK-85

Permalänk
Medlem

I crysis så är det ca 85°C och 75°C. C

Visa signatur

CPU: Core i7 4770K @ 3.5 Ghz GPU: MSI GeForce GTX 680 Sli
RAM: Corsair Vengeance 16GB 1600Mhz Moderkort: Asus Z-87 Pro
Systemdisk: Samsung SSD 840 basic
Burk: Fractal Design Define XL PSU: Cooler master Vanguard 1000w
Mus: Cyborg Madcatz M.M.O. 7 Tangentbord: Q-pad MK-85