Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Måste boota med minnena i 800mhz - CMOS CHECKSUM BAD

Permalänk
Medlem

Måste boota med minnena i 800mhz - CMOS CHECKSUM BAD

Hej,

Skall försöka göra en så kort historia av detta som möjligt. Beställde nytt RAM, SSD & processor.

Först böt jag endast ut RAM stickorna, men när jag bootade fick jag CMOS CHECKSUM BAD. Tänkte inte mer på det och bör tillbaka till dom gamla stickorna. Och allt fungerade fint igen.

Men igår monterade jag alla nya delar, nytt chassi osv. Men när jag bootade möttes jag av samma CMOS CHECKSUM BAD. Tänkte förstås att det var mitt nya RAM som var sekunda eller något och böt tillbaka till dom gamla stickorna. Men fick samma felmeddelande igen. I bios kan jag välja att fortsätta fasten CMOS CHECKSUM BAD, men då är det CHECKING NVRAM som det stannar på sedan.

Efter mycket strul och runk så lyckades jag komma ur bios och till windowsinstallationen när jag clockat ner RAM:et till 800mhz i bios.

Detta har jag redan gjort:

  • Tagit ut batteriet på moderkortet

  • Clearat bios genom jumper

  • Provat flasha om bios i olika versioner

  • Endast använda en RAM sticka

  • Byta plats på minnena

Hårdvara:

Moderkort: MSI 770-C45 länk
RAM: GEIL 1600mhz 2x4gb länk
Processor: AMD phenom II x4 965 BE

Dold text
Permalänk
Medlem

Ingen verkar veta något Slår sönder datorhelvetet när jag kommer från jobbet!

Permalänk

Ska inte RAM minnen gå i halva farten mot vad dom e speccade till? dvs 1600 går i 800. Läst de i någon annan tråd.

Permalänk
Skrivet av o0ski:

Hej,

Skall försöka göra en så kort historia av detta som möjligt. Beställde nytt RAM, SSD & processor.

Först böt jag endast ut RAM stickorna, men när jag bootade fick jag CMOS CHECKSUM BAD. Tänkte inte mer på det och bör tillbaka till dom gamla stickorna. Och allt fungerade fint igen.

Men igår monterade jag alla nya delar, nytt chassi osv. Men när jag bootade möttes jag av samma CMOS CHECKSUM BAD. Tänkte förstås att det var mitt nya RAM som var sekunda eller något och böt tillbaka till dom gamla stickorna. Men fick samma felmeddelande igen. I bios kan jag välja att fortsätta fasten CMOS CHECKSUM BAD, men då är det CHECKING NVRAM som det stannar på sedan.

Efter mycket strul och runk så lyckades jag komma ur bios och till windowsinstallationen när jag clockat ner RAM:et till 800mhz i bios.

Detta har jag redan gjort:

  • Tagit ut batteriet på moderkortet

  • Clearat bios genom jumper

  • Provat flasha om bios i olika versioner

  • Endast använda en RAM sticka

  • Byta plats på minnena

Hårdvara:

Moderkort: MSI 770-C45 länk
RAM: GEIL 1600mhz 2x4gb länk
Processor: AMD phenom II x4 965 BE

Dold text

Funderat på att googla?

http://www.tech-faq.com/cmos-checksum-bad-error.html

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av Invalid28:

Ska inte RAM minnen gå i halva farten mot vad dom e speccade till? dvs 1600 går i 800. Läst de i någon annan tråd.

jupp det stämmer. Dock går dom inte i halva farten utan det har att göra med dual channel (men är tyvärr inte så insatt i detaljer).

Han kan prova http://www.cpuid.com/softwares/cpu-z.html så ska det synas rätt siffror.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Invalid28:

Ska inte RAM minnen gå i halva farten mot vad dom e speccade till? dvs 1600 går i 800. Läst de i någon annan tråd.

Jepp du har helt rätt! Men jag ändrade på "DRAM frequency" från 1333 till 800. Får hoppas nu att efter windows är installerat så är det som du säger att 800*2=1600mhz...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Jepp har redan läst den artikeln och gjort allt som står där!

Permalänk
Skrivet av o0ski:

Jepp har redan läst den artikeln och gjort allt som står där!

jaha:) jo ramminerna ska stå rätt nu då. skumt att det blev så fel inställda.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

jaha:) jo ramminerna ska stå rätt nu då. skumt att det blev så fel inställda.

Man kan hoppas att det är det som är problemet. Man kan ändra DRAM frequency till 1600 också! 1600*2 = 3200 ?

Permalänk
Skrivet av o0ski:

Man kan hoppas att det är det som är problemet. Man kan ändra DRAM frequency till 1600 också! 1600*2 = 3200 ?

hahahahahaha när man överklockar ska man ju göra det rejält!!!!

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Har nu lyckats installera windows. Igen rolig syn gällande hastigheterna.

Permalänk
Skrivet av o0ski:

Jepp du har helt rätt! Men jag ändrade på "DRAM frequency" från 1333 till 800. Får hoppas nu att efter windows är installerat så är det som du säger att 800*2=1600mhz...

Skrivet av Broken-arrow:

jupp det stämmer. Dock går dom inte i halva farten utan det har att göra med dual channel (men är tyvärr inte så insatt i detaljer).

Han kan prova http://www.cpuid.com/softwares/cpu-z.html så ska det synas rätt siffror.

Skönt att man lär sig någe nytt varje dag då!:D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Invalid28:

Ska inte RAM minnen gå i halva farten mot vad dom e speccade till? dvs 1600 går i 800. Läst de i någon annan tråd.

Nej, men när man läser hastigheten i t.ex CPU-z så står halva hastigheten. När man ställer in i BIOS ska man dock ställa in hastigheten de är speccade till.

Skrivet av Broken-arrow:

jupp det stämmer. Dock går dom inte i halva farten utan det har att göra med dual channel (men är tyvärr inte så insatt i detaljer).

Han kan prova http://www.cpuid.com/softwares/cpu-z.html så ska det synas rätt siffror.

Har att göra med DDR3, DDR står för Double Data Rate

Skrivet av o0ski:

Jepp du har helt rätt! Men jag ändrade på "DRAM frequency" från 1333 till 800. Får hoppas nu att efter windows är installerat så är det som du säger att 800*2=1600mhz...

Som du såg så blev det fel ja.

Skrivet av o0ski:

Man kan hoppas att det är det som är problemet. Man kan ändra DRAM frequency till 1600 också! 1600*2 = 3200 ?

Och därmed blir detta 1600, 800 i CPU-z, inte 3200

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Problem löst! Krävdes att installera Windows för att slippa CMOS CHECKSUM BAD ! Nu spinner minnena med 1600mhz