Varför har jag delay på mitt spel?

Permalänk

Varför har jag delay på mitt spel?

Jag har precis köpt nytt chassi (Antec P280) samt ny processorkylare.
Efter montering har jag en delay på mitt spel. Märker det redan när jag ska skriva lösenord, då har jag en liten delay på inmatningen. I spelet har jag väldigt låg fps, samt en delay på knappt en halv sekund eller något sånt.

Allting verkar funka som det ska för övrigt. Temperatuerna är bra och jag har senaste drivrutinerna till min gpu.

Någon som har någon idé om vad som kan vara galet?

Övriga specs:
AMD Phenom x4
12GB ram
Geforce 560 TI

edit:
Kan det vara min strömförsörjning?
Använder 4-pins kontakten nu ist för 8-pins kontakten då den var för kort.

Visa signatur

Antec P280, Noctua NF-P12 x2, Corsair HX650, Sabertooth 990FX, AMD Phenom II 965, Noctua NH-D14, Geforce 560TI, 2x 4GB Kingston HyperX, 2x 2GB Corsair Memory XMS3, Western Digital Caviar 500GB

Permalänk
Medlem

Testa och ändra till Windowed(Fullscreen).

Visa signatur

8700K, GTX1070 blablablabla

Permalänk
Skrivet av Raazen:

Testa och ändra till Windowed(Fullscreen).

Okej, tack. Ska testa det.
Det funkade dock fint innan jag bytte chassi/kylare.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Antec P280, Noctua NF-P12 x2, Corsair HX650, Sabertooth 990FX, AMD Phenom II 965, Noctua NH-D14, Geforce 560TI, 2x 4GB Kingston HyperX, 2x 2GB Corsair Memory XMS3, Western Digital Caviar 500GB

Permalänk
Skrivet av LifeIsALoop:

edit:
Kan det vara min strömförsörjning?
Använder 4-pins kontakten nu ist för 8-pins kontakten då den var för kort.

Kan meddela att detta funkade.
Bytte 4-pins kontakten mot en 8-pinskontakt.

Visa signatur

Antec P280, Noctua NF-P12 x2, Corsair HX650, Sabertooth 990FX, AMD Phenom II 965, Noctua NH-D14, Geforce 560TI, 2x 4GB Kingston HyperX, 2x 2GB Corsair Memory XMS3, Western Digital Caviar 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av LifeIsALoop:

Kan meddela att detta funkade.
Bytte 4-pins kontakten mot en 8-pinskontakt.

Är det moderkortets strömförsörjning du pratar om? Låter märkligt att det skulle orsaka delay...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Skrivet av boris_vodka:

Är det moderkortets strömförsörjning du pratar om? Låter märkligt att det skulle orsaka delay...

Skickades från m.sweclockers.com

denna är det...

Ja, jag vet inte varför det funkar nu, men det gör det.

Visa signatur

Antec P280, Noctua NF-P12 x2, Corsair HX650, Sabertooth 990FX, AMD Phenom II 965, Noctua NH-D14, Geforce 560TI, 2x 4GB Kingston HyperX, 2x 2GB Corsair Memory XMS3, Western Digital Caviar 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av boris_vodka:

Är det moderkortets strömförsörjning du pratar om? Låter märkligt att det skulle orsaka delay...

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av LifeIsALoop:

http://img259.imageshack.us/img259/8933/boardcw.jpg

denna är det...

Ja, jag vet inte varför det funkar nu, men det gör det.

För lite ström till cpu:n kanske. För det är just det som matar cpu:n med ström.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

För lite ström till cpu:n kanske. För det är just det som matar cpu:n med ström.

Jo det har jag koll på. Men då borde det väl inte bli ett konstant delay? Det låter på TS som om det är någon form av input-lag. Får CPUn för lite ström (vilket den inte borde om den nu inte är högt överklockad) så borde det snarare yttra sig i instabilitet eller låg FPS, något som TS inte verkar uppleva.

Men eftersom problemet avhjälptes med en 8-pin sladd så måste det ju varit NÅGOT i alla fall som fick för lite ström, kanske någon I/O krets typ USBn eller något.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem
Skrivet av boris_vodka:

Jo det har jag koll på. Men då borde det väl inte bli ett konstant delay? Det låter på TS som om det är någon form av input-lag. Får CPUn för lite ström (vilket den inte borde om den nu inte är högt överklockad) så borde det snarare yttra sig i instabilitet eller låg FPS, något som TS inte verkar uppleva.

Men eftersom problemet avhjälptes med en 8-pin sladd så måste det ju varit NÅGOT i alla fall som fick för lite ström, kanske någon I/O krets typ USBn eller något.

jo, självklart:) Eller kan vara något med agget (om den har en eller två 12 volts linor).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Skulle kunna vara att processorn får för lite ström och throttlar ner. Mest sannolika hittills?

Permalänk
Medlem

Klart att det går fortare med 8 pins kontakten, den satt ju på en kortare sladd

Permalänk
Medlem

Får ju tänka på att han kanske inte använder cpun fullt ut i ex windows, och därför märks delayn direkt när han startar spel då den går på max.

Sen som sirnicke sa, får kanske inte tillräckligt med ström vid full load och börjar throttla precis som om temperaturen börjar stiga till höga nivåer.

Permalänk
Medlem

Om den throttle borde det väl påverka fps:en? Men den var ju hög och stabil enligt TS.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem
Skrivet av boris_vodka:

Om den throttle borde det väl påverka fps:en? Men den var ju hög och stabil enligt TS.

Skickades från m.sweclockers.com

"I spelet har jag väldigt låg fps, samt en delay på knappt en halv sekund eller något sånt."

Permalänk

Ja, jag hade väldigt låg fps, redan i inloggningen.
Detta problem kom direkt efter att jag hade bytt kylare från stock (då funkade spelet bra, men fläkten lät som en jetmotor), till Noctua NH-D14.
Jag tappade greppet lite när ni började spåna, då jag inte är någon expert i ämnet. Jag vet tex inte vad 4-pin/8-pins kontakten är för något, utan googlade lite på mitt problem, kollade över vad jag bytt, hur det var innan, hur det är nu osv, hittade:
"Many motherboards use extra power connectors to provide more power for the parts inside." när jag googlade "4-pin vs 8-pin", så åkte ner till Kjell och co och köpte en förlängning till min 8-pins kontakt. Sen funkade det bra.

Visa signatur

Antec P280, Noctua NF-P12 x2, Corsair HX650, Sabertooth 990FX, AMD Phenom II 965, Noctua NH-D14, Geforce 560TI, 2x 4GB Kingston HyperX, 2x 2GB Corsair Memory XMS3, Western Digital Caviar 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

"I spelet har jag väldigt låg fps, samt en delay på knappt en halv sekund eller något sånt."

Ahaaaa! Jag läste fel! så kan det gå.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Sötast

Låg fps + Vsync = massiv delay

Permalänk
Skrivet av Allexz:

Låg fps + Vsync = massiv delay

Du läste bara rubriken va?

Visa signatur

Antec P280, Noctua NF-P12 x2, Corsair HX650, Sabertooth 990FX, AMD Phenom II 965, Noctua NH-D14, Geforce 560TI, 2x 4GB Kingston HyperX, 2x 2GB Corsair Memory XMS3, Western Digital Caviar 500GB

Permalänk
Medlem

Intressant problem, även fast det är löst nu skulle jag gärna vill veta vad det var som fick för lite ström. Jag har en känsla av att det måste varit någon I/O krets som någon sa innan? Dels throttlade processorn så FPSen blev låg och så fick I/O kretsen för lite ström i samband med det, någon som har mer koll som kan ge ett närmare svar?

Visa signatur

7600x | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 27" LG OLED

Permalänk
Sötast
Skrivet av LifeIsALoop:

Du läste bara rubriken va?

Nej, var faktiskt ett svar till de andra i tråden som yrade runt