Hur gick det med Raspberry pi?

Permalänk
Medlem

Väntar och väntar. Får hoppas att den inte kommer mens jag är på semester.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem

Min skickades 2012-06-20, om jag har tur så ligger den i brevlådan när jag kommer hem från jobbet. Fick precis en leverans från Deltaco så jag sitter och förbereder mitt SD kort

Permalänk
Medlem

Fick min nyss Nu e bara frågan vad man ska göra av den!

Permalänk
Medlem

Ush har väntat 5 veckor nu efter att jag fått lägga min beställning. Sitter nästan varje dag och kolla på olika forum för att följa hur man steg för steg får XBMC att köra bättre på den lilla datorn.

Visa signatur

AMD FX-8350 @ 3,5 GHz, Gigabyte GA-990FXA-UD3, 2X Crucial Ballistix Sport DDR3 PC12800/1600MHz CL9 2x8GB (16GB total), Asus GTX 970 Turbo, Corsair CX600M, 2x HDD 7200 RPM 1TB Raid 1, Fractal Design Core 3000, 2x Intel SSD 40GB Raid 0.

Permalänk
Inaktiv

Min är på väg nu!

Permalänk
Medlem

Min kom idag. En användbar sak man kan ha den till förutom mediaspelare är som cloud storage server. Synca och gör backup av filer från datorerna och telefonen till en extern hårddisk kopplad till din Rpi mha tex Owncloud.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Athlon XP 2100+ AIUHB 0302 | Epox 8RDA+ | 2x256MB Twinmos CL2 | Radeon 9500 @ 9700 Vcore & Vram mod | RIP

Permalänk
Medlem

Min skeppades idag, beställdes 29:e februari Det ska bli kul, men jag vet inte 100 vad jag ska ha den till. Kul idè och superbilligt... Vilket sdkort ska man köra? Funderar på att bygga in den i en minimal låda och bygga in en smal/tunn typ 4 portars usbhubb i samma låda. Låter det vettigt? De behöver tydligen ingen vidare kylning så det borde funka fint

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i7 6850K 3,6 GHz 15MB @ 4,7GHz kyld med Noctua NH-U9S på MSI X99A Raider
Corsair Vengence LPX 64GB (8x8GB) DDR4 3000MHz @ 3200 MHz
2x MSI GeForce GTX 1080 8GB Aero OC i SLI
HyperX Predator 480GB M.2 och 4x Samsung 750-Series 250Gb i raid 0
Oculus Cv1. Win10 pro

Permalänk
Medlem

Beställde kort efter releasedagen och den dök upp i onsdags (27/6).

Hade från början lite tankar om sätta upp en "grön" 24/7 webbserver genom att driva den med sol/vind och batteri. Sedan gick tankarna över till en sjögående farkost med GPS-styrning typ http://fishpi.org.

Nu efter två dagar med strul har nyhetens behag lagt sig och kortet är nära läbbigt nära elektronikåtervinningen, istället för att hamna i en spännande "setup". Det som stör mig mest är att minneskortet ofta blir korrupt, det händer i samband med att man bootar om systemet (shutdown -r now/reboot).

Kommer dock ge Raspberryn fler chanser, ska testa ett annat minneskort samt undersöka om kortets firmware behöver en uppdatering, finns mycket att läsa här - http://elinux.org/R-Pi_Troubleshooting

Lycka till med era hallon!

Visa signatur

-Att diskutera säkerhet med en Applefrälst är som att övertyga en religiös person med vetenskap, det går inte - André Rickardsson @2010

Permalänk

Jag har fått mail om att jag kan beställa Raspberry pi både från Farnell och RS components. Kan jag beställa en från varje företag ?

Jag vet att det står att det är en per kund men min bror vill ha en och jag undrar då om jag kan beställa 2 då han sa att jag skulle göra en intresse anmälan åt honom

EDIT: såg nu att det stod att det var en per kund för första batchen, så kan man beställa flera nu ?

Visa signatur

Intel i5 @ 2,66Ghz | Noctua NH-D14 | 4gb corsair 1600mhz | Asus P7P55D-E PRO | Antec p182 | Corsair 550w |Asus 6950 2gb upplåsta shaders, ASUS 5770 V2|Samsung SpinPoint F3 1 TB |Benq BL2400PT | LG 42PQ6500 | Steelseries Siberia v1 |Asus Xonar DX |Creative EP-630 | AKG K601 | Dynavoice F-6 EX 5.0 |Canton Reference 9.2 DC | Atacama Nexus 6| Onkyo 607

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gekko:

Beställde kort efter releasedagen och den dök upp i onsdags (27/6).

Hade från början lite tankar om sätta upp en "grön" 24/7 webbserver genom att driva den med sol/vind och batteri. Sedan gick tankarna över till en sjögående farkost med GPS-styrning typ http://fishpi.org.

Nu efter två dagar med strul har nyhetens behag lagt sig och kortet är nära läbbigt nära elektronikåtervinningen, istället för att hamna i en spännande "setup". Det som stör mig mest är att minneskortet ofta blir korrupt, det händer i samband med att man bootar om systemet (shutdown -r now/reboot).

Kommer dock ge Raspberryn fler chanser, ska testa ett annat minneskort samt undersöka om kortets firmware behöver en uppdatering, finns mycket att läsa här - http://elinux.org/R-Pi_Troubleshooting

Lycka till med era hallon!

Prova det gamla kommandot sync innan du bootar om

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i7 6850K 3,6 GHz 15MB @ 4,7GHz kyld med Noctua NH-U9S på MSI X99A Raider
Corsair Vengence LPX 64GB (8x8GB) DDR4 3000MHz @ 3200 MHz
2x MSI GeForce GTX 1080 8GB Aero OC i SLI
HyperX Predator 480GB M.2 och 4x Samsung 750-Series 250Gb i raid 0
Oculus Cv1. Win10 pro

Permalänk
Medlem

Beställde på releasedagen, stod i kö och var en av de första som beställde. Idag kom den äntligen, i morgon ska jag köps sdkort. Jag ser fram mot att labba lite

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i7 6850K 3,6 GHz 15MB @ 4,7GHz kyld med Noctua NH-U9S på MSI X99A Raider
Corsair Vengence LPX 64GB (8x8GB) DDR4 3000MHz @ 3200 MHz
2x MSI GeForce GTX 1080 8GB Aero OC i SLI
HyperX Predator 480GB M.2 och 4x Samsung 750-Series 250Gb i raid 0
Oculus Cv1. Win10 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bjebbosten:

Jag har fått mail om att jag kan beställa Raspberry pi både från Farnell och RS components. Kan jag beställa en från varje företag ?

Jag vet att det står att det är en per kund men min bror vill ha en och jag undrar då om jag kan beställa 2 då han sa att jag skulle göra en intresse anmälan åt honom

EDIT: såg nu att det stod att det var en per kund för första batchen, så kan man beställa flera nu ?

Jag beställde en från RS och en från farnell och båda komm i veckan:)

Permalänk
Medlem

Nu gäller det bara att lista ut vad man ska göra med den Mediaspelare har jag så det räcker. Nåja, nått ska jag nog komma på

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i7 6850K 3,6 GHz 15MB @ 4,7GHz kyld med Noctua NH-U9S på MSI X99A Raider
Corsair Vengence LPX 64GB (8x8GB) DDR4 3000MHz @ 3200 MHz
2x MSI GeForce GTX 1080 8GB Aero OC i SLI
HyperX Predator 480GB M.2 och 4x Samsung 750-Series 250Gb i raid 0
Oculus Cv1. Win10 pro

Permalänk
Skrivet av '[Qvist:

;12441313']Jag beställde en från RS och en från farnell och båda komm i veckan:)

Trevligt,

Stod att jag måste vänta circa 12 veckor innan jag kan förvänta mig den, hur länge måsta du vänta ?

Visa signatur

Intel i5 @ 2,66Ghz | Noctua NH-D14 | 4gb corsair 1600mhz | Asus P7P55D-E PRO | Antec p182 | Corsair 550w |Asus 6950 2gb upplåsta shaders, ASUS 5770 V2|Samsung SpinPoint F3 1 TB |Benq BL2400PT | LG 42PQ6500 | Steelseries Siberia v1 |Asus Xonar DX |Creative EP-630 | AKG K601 | Dynavoice F-6 EX 5.0 |Canton Reference 9.2 DC | Atacama Nexus 6| Onkyo 607

Permalänk
Skrivet av zyberzero:

Jag har fått min. Jag kommer att skriva ett litet frontend till min lägenhet, då jag redan idag har en tellstick, temperatursensorer och en XBMC-maskin i min lägenhet

Tänk typ nästa buss, dagens kalender, tänd/släck/larma lägenheten.

Vad har du för dator som tellstickserver?
Jag hade tänkt använda en PI till precis det, men mina intresseanmälni9ngar från releasedagen verkar ha försvunnit i cyberspace, så vetefan om jag nånsin ser röken av en.

*bara lite bitter på att folk som inte ved vad dom ska ha sina till fått hem dom för länge sedan*

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

Vad har du för dator som tellstickserver?
Jag hade tänkt använda en PI till precis det, men mina intresseanmälni9ngar från releasedagen verkar ha försvunnit i cyberspace, så vetefan om jag nånsin ser röken av en.

*bara lite bitter på att folk som inte ved vad dom ska ha sina till fått hem dom för länge sedan*

Just nu en virtuell maskin i min ESXi-kärra i lägenheten. Innan köpte jag en begagnad Mac Mini med PPC-processor som jag körde med. PIen lär klara det utan problem, det tråkiga är att kompilera mjukvara för ARM om man inte har rätt toolchain i datorn...

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bjebbosten:

Trevligt,

Stod att jag måste vänta circa 12 veckor innan jag kan förvänta mig den, hur länge måsta du vänta ?

Båda mina har kommit.. men min från farnell tog ca 4mån och den från RS drygt en månad:) det stod ca 5veckors leveranstid från RS när jag beställde.

Permalänk
Medlem

Jag hade tänkt köra min som xbmc/airplaytarget, problemet är ju att mjukvaran, för diverse kretsar fortfarande är rätt kass...

Bl.a så har iaf jag fortfarande 'buggen' som gör att ljudet hackar såfort man får lite load på maskinen.
Så kör jag ljud streamar via airplay och se lastar säg 30% med nått annat så hackar det.

Samma sak i xbmc. Samt att libraryfunktionen buggar (visning av art går segt och blir förvrängt, flera trådar om det på officiella forumet, samt att scrapern går så långsamt att det blir ohållbart utan en extern sql-server...)

Och därav föll mitt intresse då jag ville ha en mediaburk som även kunde extraknäcka som lite annat...

Får väl hoppas att det löser sig med tiden.

Edit: har dock även kört den med tptest + ping för att testa en internerlina, så är ju smutt att ha nått litet enkelt för diverse meck. Ska även försöka få igång temp-sensorer nån dag ja orkar förbi elfa och köpa lite motstånd

Permalänk
Skrivet av '[Qvist:

;12443242']Båda mina har kommit.. men min från farnell tog ca 4mån och den från RS drygt en månad:) det stod ca 5veckors leveranstid från RS när jag beställde.

Jaha, så du beställde från både batcher ? alltså köpte en sen senare köpte en till ?

Står 12 veckor vilket innebär 3 månader... bara vänta

Visa signatur

Intel i5 @ 2,66Ghz | Noctua NH-D14 | 4gb corsair 1600mhz | Asus P7P55D-E PRO | Antec p182 | Corsair 550w |Asus 6950 2gb upplåsta shaders, ASUS 5770 V2|Samsung SpinPoint F3 1 TB |Benq BL2400PT | LG 42PQ6500 | Steelseries Siberia v1 |Asus Xonar DX |Creative EP-630 | AKG K601 | Dynavoice F-6 EX 5.0 |Canton Reference 9.2 DC | Atacama Nexus 6| Onkyo 607

Permalänk
Medlem

Jag beställde min från Farnell i slutet av April och den skickades igår.
Tanken var att ersätta min nuvarande HTPC med en liten ljudlös maskin, får se om den håller måttet. Annars blir det nog att sätta upp den som en enkel webbserver för experimenterande eller sälja vidare den.

Permalänk
Medlem

Jag fick min häromdagen efter lång väntan...

Har bara provat lite snabbt att trycka in RaspBMC och det funkar ju faktiskt. Några smågrejer som jag ska undersöka varför det inte funkar bara... Borde duga som mediaspelare till kidsen eller till sommarstugan.

Visa signatur

HTPC 1/server: i5 4460, GTX 1060 3Gb, SilverStone Grandia GD08 + Silverstone Nightjar 400W (passivt) (Tyst och bra, ROON och mediaserver)
HTPC 2: I3 6100, Kolink Satelite, 12GB DDR3 1600MHz
Speldator 1 (Sonens): I7 3770 + GTX 1070, 32GB DDR3 1600MHz, Corsair Carbide 275R
Speldator 2 (Dotterns): Ryzen 2700X, 16Gb DDR4 2666MHz, s340 Elite

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bjebbosten:

Jaha, så du beställde från både batcher ? alltså köpte en sen senare köpte en till ?

Står 12 veckor vilket innebär 3 månader... bara vänta

Hur vet man vilken batch man har då?

Det var så här att jag gjorde en intresseanmälan releasedagen. Sen efter lite väntan så fick jag mail från farnell att jag kunde beställa en, vilket jag gjorde:)
Några månader senare fick jag även ett mail från rs att jag kunde beställa en.. Men detta gjorde jag endast för att jag trodde att det blev något fel med min första beställning då inga pengar hade dragits från mitt konto.

Permalänk
Medlem

Beställde min för några dagar sen från Farnell... Deras leverans är beräknad i Augusti stog det!

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define S CPU: Intel Core i7 6700k CPU-Kylare: Corsair Hydro H110i GTX
Moderkort: Asus Z170-Deluxe RAM: HyperX Fury DDR4 32GB 2666Mhz GPU: EVGA GTX 980 Ti Classified
SSD: Samsung 850 Pro 256Gb & 2x Crucial BX100 250Gb HDD: WD Red 3TB PSU: Corsair HX750i 80+ Platinum

Permalänk
Skrivet av '[Qvist:

;12445495']Hur vet man vilken batch man har då?

Det var så här att jag gjorde en intresseanmälan releasedagen. Sen efter lite väntan så fick jag mail från farnell att jag kunde beställa en, vilket jag gjorde:)
Några månader senare fick jag även ett mail från rs att jag kunde beställa en.. Men detta gjorde jag endast för att jag trodde att det blev något fel med min första beställning då inga pengar hade dragits från mitt konto.

De gjorde RPI först i 10k exemplar(batch 1) sedan i 100k exemplar(batch 2)

Så jag tror att du beställde från båda batcher

Visa signatur

Intel i5 @ 2,66Ghz | Noctua NH-D14 | 4gb corsair 1600mhz | Asus P7P55D-E PRO | Antec p182 | Corsair 550w |Asus 6950 2gb upplåsta shaders, ASUS 5770 V2|Samsung SpinPoint F3 1 TB |Benq BL2400PT | LG 42PQ6500 | Steelseries Siberia v1 |Asus Xonar DX |Creative EP-630 | AKG K601 | Dynavoice F-6 EX 5.0 |Canton Reference 9.2 DC | Atacama Nexus 6| Onkyo 607

Permalänk
Medlem

Fick min i onsdags och har precis blivit "färdig" med min uppkoppling. Kör Arch Linux med omxplayer och spelar 11GB+ 1080p flytande både från USB-minne och från samba-mountad Windowshårddisk. Styr oftast burken över ssh men har även ett billigt trådlöst tangentbord i tv-soffan. Har installerat Xfce och uzbl för enklare webbsurfning men det är ganska tungrott.

Jag har inte provat några andra distributioner ännu och är ganska nöjd som det är. Funderar på att prova XBMC genom OpenELEC i framtiden men känner inte något behov av dess grafiska gränssnitt (som för övrigt verkar vara ganska trögt).

Permalänk
Medlem

Har kort med openelec (byggd fran dev branchen, enda egentliga skillnaden var att jag la till en openvpn client for att kunna ratta in svensk webtv, men det kostar lite kram sa det var nog en ganska meningslos operation, gjorde det bara for att jag kor min fusion burk sa).
Den funkar ganska fint men den var lite trist och hoggade skapligt mycket cpu tills rss news flodet osv knapptes av.
Kor den fn i 850Mhz med minnet klockat i 500Mhz (900 gav regnbage for mig sa det var en no go, mojlligt att det kan funka med lite mer spanning men det kanns lite meningslost) och 1080 mkv' s fran smb shares rullade pa bra men jag har inte testat allt for manga. Jag borjade snickra ihop en gentoo installation for annat skoj pa ett annat kort och eftersom jag redan har ett par andra media burkar ar behovet av en till en smula begransat..

Visa signatur

umgänge kan vara förenat med livsfara..