Intel vs Marvell krets? SSD val

Permalänk
Medlem

Intel vs Marvell krets? SSD val

Hej alla Sweclockare!

nu är det så att jag vill köpa mig en ny ssd, och har läst omkring att man inte ska använda sina Marvell "controller" för bandbredden på modekortet? och hur vet man att sitt moderkort är kompetabelt med Intels för det finns inget info om det på i mitt fall Gigabytes hemsida. Eller är det mjukvarubaserat? skulle uppskatta om någon kan ge mig lite information om detta

modekort: gigabyte P55-ud3

mvh

Permalänk
Permalänk

Port 1-6 verkar vara intels styrkrets enligt manualen.

Chipset:
6 x SATA 3Gb/s connectors (SATA2_0, SATA2_1, SATA2_2, SATA2_3, SATA2_4, SATA2_5) supporting up to 6 SATA 3Gb/s devices
Support for SATA RAID 0, RAID 1, RAID 5, and RAID 10
Marvell 9128 chip:
2 x SATA 6Gb/s connectors (GSATA3_6, GSATA3_7) supporting up to 2 SATA 6Gb/s devices
Support for SATA RAID 0 and RAID 1

Visa signatur

Moderkort: Maximus Gene Z87 Processor: i7-4770K@4,3 Volt=1,245V, Kylning: Custom Vatten Minne: 32Gb Corsair Venegance Pro 1866Mhz Grafik:MSI Seahawk 1080 EKWB Hårddiskar:Samsung SSD 850 EVO 500GBx2 + 3TB NAS Nätagg: Corsair AX850 Chassi: Corsair Obsidian 350D Skärm: Asus 27" ROG Swift Rigg2 TJ08 ASUS Maximus IV Z68 Gene-Z i5-2500K@4.5 H60 8GbLP ASUS GTX 970 STRIX (250GB+120GB)SSD+1Tb Corsair Cx500M

Permalänk
Medlem

på ditt moderkort finns det 6portar sata 3gb (sata2, intel) och 2 portar sata 6gb (sata3, marvell).
så du har inga sata3 intel.
dina val är alltså att antingen använda intel sata2, eller marvell sata3.
det går att använda sata3 enheter i sata2 portarna fast hastigheten kan bli lite limiterad i benchmarks.
enligt de tester jag sett är det ungefär samma prestanda mellan intel sata2 och marvell sata3 om inte intel är bättre till o med.

vill du köra intel sata3 så måste du skaffa dig ett annat moderkort.

Permalänk
Medlem

tack för upplysningarna men hur mycket prestanda skulle man få ut från antingen marvell eller intel portarna om man skulle köra en ssd på de, eller är det inte värt prestanda boosten man får? tänkte köpa Samsung SSD 830 Series 256GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pwncake:

tack för upplysningarna men hur mycket prestanda skulle man få ut från antingen marvell eller intel portarna om man skulle köra en ssd på de, eller är det inte värt prestanda boosten man får? tänkte köpa Samsung SSD 830 Series 256GB.

du tjänar prestanda på att köra sata3, men marvell kretsarna brukar inte funka speciellt bra och det är mycket strul, och ofta ger de lägre / lika som intels sata2 portar.
http://forums.crucial.com/t5/Solid-State-Drives-SSD/M4-on-SATAII-Intel-or-SATAIII-Marvel/td-p/68895
titta länken så är de ungefär samma poäng på intel sata2 och marvell sata3, intel sata2 fungerar till och med bättre på allt utom sekventiell läsning där sata2 inte KAN komma mycket högre.

i vanligt användande tror jag inte du ser mycket skillnad alls ifall du kör sata2 eller sata3 men i benchmarks kommer du självklart se skillnad då ssd egentligen kan skriva / läsa snabbare än vad sata2 klarar av.
men ingen disk kör 100% av sina läs o skriv hastigheter vid "vanligt" användande.

Permalänk

Lånar den här tråden lite!

Jag har samma moderkort men en Sandisk Extreme SSD 120GB och kör för tillfället på Marvell-kretsen. Precis som sagt tidigare så har jag upptäckt att Marvell-kretsen inte är bra, dom borde inte få kalla den sata3... Får ut typ halva hastigheten av vad min SSD ska klara av! Skulle jag vinna något på att använda Intels sata2 istället?

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av HerrNi|sson:

Lånar den här tråden lite!

Jag har samma moderkort men en Sandisk Extreme SSD 120GB och kör för tillfället på Marvell-kretsen. Precis som sagt tidigare så har jag upptäckt att Marvell-kretsen inte är bra, dom borde inte få kalla den sata3... Får ut typ halva hastigheten av vad min SSD ska klara av! Skulle jag vinna något på att använda Intels sata2 istället?

Ja det skulle du nog.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Skrivet av Ratatosk:

Ja det skulle du nog.

Gjorde ett test:

Marvell:

Intel:

Slutsats:
Ganska stor skillnad där på 4K, annars ganska lika! Kommer nog stanna kvar på Intel. Men dock synd att jag inte kan maxa min SSD med mitt sketna moderkort Men fortfarande jättestor skillnad från min gamla mekaniska!