Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Ingen effekt av brittisk Pirate Bay-blockering

Permalänk
Medlem
Skrivet av zyberzero:

Jag skulle vilja lägga till ett läger:

3. "Jag har pengar. Vill inte bolagen ta betalt och leverera sin produkt på ett sätt som passar mig så skiter jag i det.". Spotify har fattat detta. Det ska vara lätt och smidigt. Jag har haft Premium de senaste tre åren iallafall.

Så sant så sant.

Visa signatur

Eh!

Permalänk
Medlem
Skrivet av _MmattiasS_:

det måste finnas ett till läger, de som laddar upp grejerna. Hur tror du de som sitter på bio och riskerar böter genom att spela in en film med kamera, bara för att någon de aldrig har träffat ska få se filmen gratis lite tidigare? (finns kanske inte så många i denna tråden, men de finns ju)

Skickades från m.sweclockers.com

Var inte medveten att folk faktiskt gjorde det. Den kvaliteten måste ju vara något fruktansvärt dålig?

Visa signatur

Eh!

Permalänk
Medlem
Skrivet av davidolw:

Du har tråkig attityd, så detta blir mitt enda meddelande till dig.
Om du gör en tavla så får du sälja den för vilket pris du vill. Ingen behöver däremot köpa den, men ingen får heller sno den utan att betala.
1. Ett företag/artist säljer en produkt
2. Konsumenten vill inte köpa produkt pga att den är för dyr.
3. Konsumenten har då ingen rättighet att stjäla produkten bara för att den tycks vara för dyr. Konsumenten får helt enkelt acceptera att priset var för högt för dennes plånbok och det blir inget köp av produkten.

OK, så du tycker konsumption av kultur skall vara en klassfråga? Det låter inte sunt. Förresten så är det inte att stjäla, varken i juridisk mening eller i moralisk. Om någon tar ett kort på min tavla, stoppar den i en kopiator, eller målar en likadan, så har jag i samtliga fall kvar min tavla och kan stå där som ett fån och tro att anledningen till att ingen köper den alls inte har med priset att göra, men om någon fysiskt snor den, så kan jag inte längre sälja den, utan får måla en ny, vilket är en ganska stor skillnad. Blanda inte ihop äpplen och lakritsbåtar.

Och, återigen... Jag tycker inte att kultur skall vara en klassfråga. Kultur existerade långt innan någon kom på den dumma idén att ta betalt för den. Så är det bara, sedan kan du säga vad du vill om min "tråkiga" attityd. Det är väl snarare du som har tråkig attityd som tycker att bara de som har råd skall få avnjuta den kultur som kostar pengar för att vissa tror att de kan ta vilka knäppispriser som helst. Kolla photoshop CS till exempel... det kostar typ 15K... vem har pengar att släntrianköpa det? Nej just det, men endå så har alla programmet... undrar just vad det kan bero på? Och kom inte och säg piratkopieringen, för det vet ju alla att piratkopieringen dödar företag... Se bara på Microsoft t. ex... en gång var de världens största mjukvaruleverantör, och nu finns de inte mer, på grund av att 2 av 3 windowsinstallationer är piratkopior... Eller hur var det nu?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haziza:

Vill de att det ska få laddas ner visst inga problem, men alla andra som inte vill att deras filmer ska det får alltså inte bestämma detta utan du tycker folk ska få sno detta utan att behöva betala ett öre? Hmm makes sense not..

Upphovsrättsbrott är inte stöld. Stöld innebär att någon olovligen tillskansrar sig ett fysiskt objekt, så att det inte längre är i den rättmätige ägarens besittning. Släng inte ord omkring dig om du inte vet vad de betyder bara för att det passar dina syften är du snäll. Det drar debatten ner i rännstenen ganska fort när folk håller på så.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kislotnij:

http://www.imdb.com/title/tt0756683/

En av bästa filmerna jag sett!
Budget: $200,000

Men va fan!

De är ju min favorit film! Var den första jag ens kom att tänka på när jag läste "bästa film.."
Den får till och med får ett plus i kanten för att producenten gått ut och tackat olagliga DL av filmen eftersom den blev en mindre succé tack vare dem och bad självklart dem att köpa DVDn eller donera liten slant Vilket alltid är trevligt.
Till alla andra se "The man from earth" en action fattig diskussions sci-fi! låter hemskt men är wow, om man nu inte "behöver" CoD...

Till huvudämnet:
Vem är ens förvånad har lagar mot fildelning minskat den mer än tillfälligt? Hur ofta har innovation inom fältet minskat sagda fenomen?....
Mediebolagen måste öppna ögonen och fatta att man kan tjäna mer pengar på att fixa smidiga prisvärda alternativ och skippa fånigheter som olika prissättning världen över, månader/års senare releaser, fånigt lång upphovsrätt, DRM, ej överhopp bar reklam på dyrt köpta produkter osv...

Men det dröjer väl till nästa årtusende när grisar flyger och banker är generösa mot sina kunder innan vi ser det

Permalänk

Kolla svtplay Uppdrag Granskning 20e Juni 2012. Varifrån får "Scenen" och andra rippare sitt material?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

--//Don't Panic\\--

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Så du menar att bara för att man har lagt ner tid och pengar på att skapa något, så ska man ha betalt?

Med det resonemanget så existerar inte "floppar". Är du medveten om att produktionsbolag ibland lägger ner miljonbelopp på en film som sedan inte betalar sig, och då inte för att ingen köper eftersom de laddar ner, utan för att den helt enkelt suger? Och det är samma med musik och spel.

Gör man dåliga grejer får man inte betalt, så enkelt ä det bara, gör man däremot bra grejer spelar budget mindre roll.

Ta exemplet med Cavestory. Ett gratosspel som skaparen lyckats dra in miljonbelopp på, utan att tvinga någon att betala en spänn för.

Tänk innan du skriver.

Alla är inte köpare per automatik, och ingen har lovat någon att köpa en produkt (Än, men det kommer väl lagstiftning om att man måste konsumera kultur för X antal kronor snart om sådanna som du får hållas), och sådeles kan jag inte kräva betalt av någon bara för att jag har lagt ner tid och pengar eller vad det nu kan vara.

Om man stör sig så jävligt på att en och annan kanske laddar ner istället för att köpa produkterna bör man byta jobb. Det är som sagt ingen mänsklig rättighet att kräva att man skall ha betalt för det man gör bara för att det är "kultur", och om du nu tycker det så målar jag gärna ett antal tavor, så kan du ju se till att de blir sålda för det priset jag bestämmer sedan, för det är ju min mäsnkliga rättighet, eller hur?

Det är nog snarare du som ska tänka innan du skriver för du har totalt missat vad folk ogillar, samt att du drar direkt löjliga slutsatser. Ingen har klagat det minsta på fri och öppen konkurrens mellan produkter.

Problemet här är inte att t ex skapare av dåliga filmer som ingen vill se inte får betalt utan att skapare av filmer som folk uppenbarligen vill se inte får betalt. Om filmen var kass/ointressant skulle ingen ladda ner den heller, men det laddas ner extremt mycket film. Ett direkt bevis på att det inte bara är värdelösa filmer som tappar pengar. Man kan inte säga att varje nedladdning är ett missat köp men däremot är varje nedladdning en trolig minskning av behovet att betala för underhållning, då det är osannolikt att om ingen piratade något så skulle den mängden sedd underhållning endast täckas av gratiskonst.

Nej, det som du missuppfattar är att ingen säger att folk har rätt att få betalt vad de vill för något de skapar. Ingen har sagt något ens i närheten av det så jag vet inte hur du har tänkt. Det som folk säger är att om någon skapat något och sedan begär för mycket pengar för så betyder det inte att någon annan har rätt att ta det gratis. Det logiska förfarandet skulle vara att den som säljer sin överprisade konst blir utan pengar för att ingen ser den, inte att han blir utan pengar för att alla ser det gratis.

Det är när artisten ser att ingen vill se hans verk som priserna kommer gå ner. Visst kan man tycka det kunde bli detsamma när folk laddar ner men vi har ju redan sett att bolagen snarare höjer priser när de säger att de tappar vinster pga piratkopiering. Oavsett hur dumt man tycker det är så är man själv precis lika korkad om man inte anpassar sig till det. Fast det finns ju gott om ointelligenta människor så folk kommer fortsätta agera på detta sätt pga sin egen girighet, och fortfarande inte förstå hur systemet fungerar.

Nu har jag självklart laddat ner upphovsskyddat material själv, men jag är inte så patetisk att jag försöker rättfärdiga det med korkade argument. Jag är fullt medveten om att jag gjorde det av lättja och girighet.

Permalänk
Medlem

Det jävla daltande med medieföretag. Som vanligt företag så är reglering jävligt mycket hårdare. Första måste punga ut stora summer pengar för patent. Sen är chansen rätt stor att större företag tar iden ändå. Då de vet att mindre företag inte har råd med de dyra civila domstolarna. Till skillnad från artister som glider med brottsdomstolar som inte kostar dem ett skit.

Permalänk

No kidding LOFL:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrikfotograf:

Så länge folk vet att de går att få gratis saker, så kommer folk inte köpa.

Jag betalar med glädje en rimlig summa pengar varje månad för att på ett smidigt sätt få tillgång till media jag vill ha. Film, musik etc, tror inte alls att jag är ensam om det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hobbabobbabooh:

Kolla svtplay Uppdrag Granskning 20e Juni 2012. Varifrån får "Scenen" och andra rippare sitt material?

Skickades från m.sweclockers.com

Det är ju inte direkt en nyhet var de får sitt material ifrån, så har det alltid varit

Visa signatur

I am no more human then you are, I see my reflection as I look at you

Permalänk
Medlem
Skrivet av Newklear:

Vissa ska då bara klaga... Ingen tjänst kommer att kunna erbjuda all musik, Spotify har ett stort utbud och bra mjukvara.

Lite credit får man faktiskt ge dem.

Skickades från m.sweclockers.com

Behöver inte vara allt, men majoriteten av det jag lyssnar på finns ej där tyvärr. När så stora band saknas tycker jag att man får klaga. Spotify är långt ifrån ultimat för rock.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem
Skrivet av FredrikMH:

Det är ett annat problem. Det största problemet är att folk tar något de inte har rätt att ta.

Jag brukar snubbla över ett tuggummipaket när jag handlar. Eftersom den inte finns i smaken aprikos-hallon-blåbär-surströmming och dessutom inte går att blåsa bra bubblor med så betalar jag inte för det Företagen som tillverkar tuggummi får skylla sig själva...

Det ligger dock ett litet problem i din tuggummi teori, det är en fysisk sak som måste tillverkas om och om igen för att finnas, en film blir ju "kopierad"
kopierar du tuggummit i affären eller?

Visa signatur

Intel Core i5 4690k @4.1GHz |---| Asus Maximus VII Ranger |---| ASUS STRIX GTX 980 Ti DirectCU III |---| Corsair Vengeance LP 2x8gb |---| EVGA Supernova G1 650w |---| Fractal Design Define R5 |---| Acer 27" XB270HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evil Peter:

Det är nog snarare du som ska tänka innan du skriver för du har totalt missat vad folk ogillar, samt att du drar direkt löjliga slutsatser. Ingen har klagat det minsta på fri och öppen konkurrens mellan produkter.

Problemet här är inte att t ex skapare av dåliga filmer som ingen vill se inte får betalt utan att skapare av filmer som folk uppenbarligen vill se inte får betalt. Om filmen var kass/ointressant skulle ingen ladda ner den heller, men det laddas ner extremt mycket film. Ett direkt bevis på att det inte bara är värdelösa filmer som tappar pengar. Man kan inte säga att varje nedladdning är ett missat köp men däremot är varje nedladdning en trolig minskning av behovet att betala för underhållning, då det är osannolikt att om ingen piratade något så skulle den mängden sedd underhållning endast täckas av gratiskonst.

Nej, det som du missuppfattar är att ingen säger att folk har rätt att få betalt vad de vill för något de skapar. Ingen har sagt något ens i närheten av det så jag vet inte hur du har tänkt. Det som folk säger är att om någon skapat något och sedan begär för mycket pengar för så betyder det inte att någon annan har rätt att ta det gratis. Det logiska förfarandet skulle vara att den som säljer sin överprisade konst blir utan pengar för att ingen ser den, inte att han blir utan pengar för att alla ser det gratis.

Det är när artisten ser att ingen vill se hans verk som priserna kommer gå ner. Visst kan man tycka det kunde bli detsamma när folk laddar ner men vi har ju redan sett att bolagen snarare höjer priser när de säger att de tappar vinster pga piratkopiering. Oavsett hur dumt man tycker det är så är man själv precis lika korkad om man inte anpassar sig till det. Fast det finns ju gott om ointelligenta människor så folk kommer fortsätta agera på detta sätt pga sin egen girighet, och fortfarande inte förstå hur systemet fungerar.

Nu har jag självklart laddat ner upphovsskyddat material själv, men jag är inte så patetisk att jag försöker rättfärdiga det med korkade argument. Jag är fullt medveten om att jag gjorde det av lättja och girighet.

Så du menar att det är piratkopierarnas fel att mediebolagen vidtar åtgärder som gör att folk vill köpa ännu mindre? Vem är det som har korkade argument?

Tillgång och efterfrågan funkar inte på digitalt material, så den enda faktorn borde i så fall vara efterfrågan, och även här finns det en "Sweet spot", alltså ett pris där man når maximal vinst i förhållande till "utbudet" av potentiella kunder. Om folk laddar ner för att det är för dyrt och man svarar med att HÖJA priset, ja då vetefan om man inte borde gå om Samhällskunskap A.

Piratkopiering är ett etablerat fenomen. Man kan inte lagstifta bort beteendemönster. Folk kör för fort trotts att det är svindyrt (och i vissa fall kan ge fängelse, eller döda oskylldiga) att åka fast.

Om alla, eller i alla fall de flesta, inte längre vill ha kvar den gamla synen på upphovsrätt som kommer från en tid där det enda sättet att framställa ett exemplar var genom fysisk kopiering, ja då måste ju lagarna anpassas till det. Men istället försvaras den gamla lagstiftningen med näbbar och klor, utan resultat. Det kostar en jävla massa pengar också.

Det GÅR inte att "utbilda" folk till att skaffa sig en annan moralisk inställning till saker och ting, och istället för att tala om folks "bristande moral" så borde man tala om mediabolagens "bristande flexibilitet"

Som jag har sagt innan så är det ingen jävla rättighet att sälja saker till ockerpriser. Talar man om att en produikt finns, men sätter ett pris som gör att ingen vill köpa, och produkten dessutom råkar vara av slaget att det till och med är LÄTTARE att få tag på den gratis än att bemöda sig med att köpa den, så tycker jag man får skylla sig själv.

Det får vara slutdaltat med underhållningsindustrin nu!

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Oppression feeds ingenuity

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Så du menar att det är piratkopierarnas fel att mediebolagen vidtar åtgärder som gör att folk vill köpa ännu mindre? Vem är det som har korkade argument?

Tillgång och efterfrågan funkar inte på digitalt material, så den enda faktorn borde i så fall vara efterfrågan, och även här finns det en "Sweet spot", alltså ett pris där man når maximal vinst i förhållande till "utbudet" av potentiella kunder. Om folk laddar ner för att det är för dyrt och man svarar med att HÖJA priset, ja då vetefan om man inte borde gå om Samhällskunskap A.

Piratkopiering är ett etablerat fenomen. Man kan inte lagstifta bort beteendemönster. Folk kör för fort trotts att det är svindyrt (och i vissa fall kan ge fängelse, eller döda oskylldiga) att åka fast.

Om alla, eller i alla fall de flesta, inte längre vill ha kvar den gamla synen på upphovsrätt som kommer från en tid där det enda sättet att framställa ett exemplar var genom fysisk kopiering, ja då måste ju lagarna anpassas till det. Men istället försvaras den gamla lagstiftningen med näbbar och klor, utan resultat. Det kostar en jävla massa pengar också.

Det GÅR inte att "utbilda" folk till att skaffa sig en annan moralisk inställning till saker och ting, och istället för att tala om folks "bristande moral" så borde man tala om mediabolagens "bristande flexibilitet"

Som jag har sagt innan så är det ingen jävla rättighet att sälja saker till ockerpriser. Talar man om att en produikt finns, men sätter ett pris som gör att ingen vill köpa, och produkten dessutom råkar vara av slaget att det till och med är LÄTTARE att få tag på den gratis än att bemöda sig med att köpa den, så tycker jag man får skylla sig själv.

Det får vara slutdaltat med underhållningsindustrin nu!

Du får läsa vad jag skriver lite mer noggrant så ser du vad jag säger. Jag vet hur man väljer sina ord så det står precis det jag menar. Jag sade att piratkopierarna använder korkade metoder att motverka bolagens korkade beslut. Båda sidorna består uppenbarligen till stor del av ointelligenta personer.

Så eftersom jag redan skrivit att bolagen gör dumma åtgärder behöver du inte skriva argument som berättar det för mig igen.

Jag sade ingenting om de rättsliga åtgärderna så det är inte en punkt jag debatterade. Dock måste ju samhället sätta in resurser mot det, precis som mot alla andra brott, eftersom det åtminstone visar samhällets inställning. Om åtgärderna fungerar eller inte är en annan sak och mediablolagens agerande har ingenting med de rättsliga åtgärderna att göra.

Och jo, bolagen har rätt att sätta vilka priser de vill, så länge de inte utnyttjar en ställning där de ockrar på saker människor verkligen behöver (media är verkligen inte något som står i sådant behov). Vad stödjer du ditt uttalande om att de inte har den rätten på? Om det bara är vad du tycker saknar dina inlägg totalt relevans och då kan vi sluta diskutera. Jag skiter i vilka utopier som växer i folks huvuden, jag vill diskutera relevanta lösningar.

Så bolagen agerar som de har rätt att göra (de kan inte gömma sig från lagen som piratkopierarna kan) medan piratkopierarna gör något de inte har rätt till (vilket är enkelt pga anonymiteten på Internet).

Det enda vi kan hoppas på är att fler företag försöker slå sig in på marknaden med nya försäljningsmetoder då de gamla fortfarande tjänar så bra att de inte tjänar något på att ändra sig. Piratkopierarna kommer fortfarande att finnas, oavsett vilka alternativ som dyker upp. De som kopierar skiter redan i effekterna av det och gratis är fortfarande billigare än något annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evil Peter:

Du får läsa vad jag skriver lite mer noggrant så ser du vad jag säger. Jag vet hur man väljer sina ord så det står precis det jag menar. Jag sade att piratkopierarna använder korkade metoder att motverka bolagens korkade beslut. Båda sidorna består uppenbarligen till stor del av ointelligenta personer.

Skämtar du eller? Det ENDA sättet konsumenter kan motverka bolagens beslut är genom att inte köpa deras produkt. Problemet är folk som sitter längst upp i produktionsbolagen och utgivare endast ser att de tjänar mindre pengar och därav drar slutsatsen att folk stjäl dem. Tanken är ju faktiskt extremt bra, vill du göra så att bolagen lyssnar? Samla ihop er och slå dem där det känns, dvs. i plånboken (ie. bojkott). Hade funkat galant om inte folk också laddade ner filmen och gav dem denna "dagens ungdom är tjuvar"-sinnet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mitron:

Det ligger dock ett litet problem i din tuggummi teori, det är en fysisk sak som måste tillverkas om och om igen för att finnas, en film blir ju "kopierad"
kopierar du tuggummit i affären eller?

Om man lägger ner ett år på att utveckla något så kopieras det och distribueras gratis över nätet utan att man får en spänn i ersättning, spelar det ingen roll om jag "fysiskt" inte blivit av med mina cd-skivor, dom är värdelösa ändå.

Att man sen inte kallar det stöld är ett skämt, det går inte att konkurrera med något som är gratis. Spelar ingen roll om det är ett sätt att tvinga bolag att byta försäljningsmetoder så är det stöld. Förstår inte vart på vägen allt gick snett och man förväntar sig att få allting.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Englund!:

Om man lägger ner ett år på att utveckla något så kopieras det och distribueras gratis över nätet utan att man får en spänn i ersättning, spelar det ingen roll om jag "fysiskt" inte blivit av med mina cd-skivor, dom är värdelösa ändå.

Att man sen inte kallar det stöld är ett skämt, det går inte att konkurrera med något som är gratis. Spelar ingen roll om det är ett sätt att tvinga bolag att byta försäljningsmetoder så är det stöld. Förstår inte vart på vägen allt gick snett och man förväntar sig att få allting.

Hehe, inte laddat ned en enda musikfil på 2-3 år tack vare spotify (kör på 50kronor/månad abb). Och detta gäller många bland de jag känner, en del betalar även 100 kronor per månad.

Så jo, nog går det att konkurrera med något som är gratis.

Permalänk
Avstängd

Man betalar ju för privatkopiering. Så det är ok att kopiera mellan fyra ögon men varför inte över internet? Eller får man det om det är till kompisar? Och räknas facebook only kompisar med då också? Om svar JA på alla frågor. Varför inte över en pirat sida?:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av MooD:

Hehe, inte laddat ned en enda musikfil på 2-3 år tack vare spotify (kör på 50kronor/månad abb). Och detta gäller många bland de jag känner, en del betalar även 100 kronor per månad.

Så jo, nog går det att konkurrera med något som är gratis.

Synd nog erbjuder inte Spotify varken den musik jag lyssnar på eller det sättet jag vill lyssna på den, så även fast det är en bra tjänst för många så är det inte alltid en lösning för alla.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atlas Tasume:

Synd nog erbjuder inte Spotify varken den musik jag lyssnar på eller det sättet jag vill lyssna på den, så även fast det är en bra tjänst för många så är det inte alltid en lösning för alla.

Det har ju en liten betydelse.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Atlas Tasume:

Synd nog erbjuder inte Spotify varken den musik jag lyssnar på eller det sättet jag vill lyssna på den, så även fast det är en bra tjänst för många så är det inte alltid en lösning för alla.

Nyfiken....vad lyssnar du på? Lyssnar på ganska smal musik själv, men lite finns där i alla fal av det

Visa signatur

I am no more human then you are, I see my reflection as I look at you

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evil Peter:

Du får läsa vad jag skriver lite mer noggrant så ser du vad jag säger. Jag vet hur man väljer sina ord så det står precis det jag menar. Jag sade att piratkopierarna använder korkade metoder att motverka bolagens korkade beslut. Båda sidorna består uppenbarligen till stor del av ointelligenta personer.

Så eftersom jag redan skrivit att bolagen gör dumma åtgärder behöver du inte skriva argument som berättar det för mig igen.

Jag sade ingenting om de rättsliga åtgärderna så det är inte en punkt jag debatterade. Dock måste ju samhället sätta in resurser mot det, precis som mot alla andra brott, eftersom det åtminstone visar samhällets inställning. Om åtgärderna fungerar eller inte är en annan sak och mediablolagens agerande har ingenting med de rättsliga åtgärderna att göra.

Och jo, bolagen har rätt att sätta vilka priser de vill, så länge de inte utnyttjar en ställning där de ockrar på saker människor verkligen behöver (media är verkligen inte något som står i sådant behov). Vad stödjer du ditt uttalande om att de inte har den rätten på? Om det bara är vad du tycker saknar dina inlägg totalt relevans och då kan vi sluta diskutera. Jag skiter i vilka utopier som växer i folks huvuden, jag vill diskutera relevanta lösningar.

Så bolagen agerar som de har rätt att göra (de kan inte gömma sig från lagen som piratkopierarna kan) medan piratkopierarna gör något de inte har rätt till (vilket är enkelt pga anonymiteten på Internet).

Det enda vi kan hoppas på är att fler företag försöker slå sig in på marknaden med nya försäljningsmetoder då de gamla fortfarande tjänar så bra att de inte tjänar något på att ändra sig. Piratkopierarna kommer fortfarande att finnas, oavsett vilka alternativ som dyker upp. De som kopierar skiter redan i effekterna av det och gratis är fortfarande billigare än något annat.

Problemet där är i så fall att man inte får spela in sin egen låt som låter likadant, och sedan sälja den. Det råden inte fri konkurrens utan upphovsmannen har rätt att helt bestämma över distributionskanaler och priser, och då blir det tokigt.

Sedan om vi skall prata rellevans så kan du ju i så fall lägga ner ditt snack om vad som är lagligt och inte, då den här diskussionen gäller vad som BORDE vara det, inte vad som ÄR det. Och som det ser ut nu så gynnar lagen en liten klick människor och deras advokater. Lagar bör alltid vara utformade så att den stora massan är nojd med dem, det är de knappast nu.

Jag vet inte var du fått ifrån att ocker enbart gäller "livsnödvändiga" saker. Det räcker med att köparen är i beroendeställning till säljaren, vilken man ju rimligtvis är om man bryter mot lagen om man skaffar sig en vara på ett annat sätt än säljjaren bestämmer att man får, eftersom då säljaren helt dikterar villkoren och kan då ta ut idiotpriser, vilket vi båda konstaterat att de uppenbarligen gör.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Vore roligt om man kunde få se någon statistik på ökad försäljning också

Visa signatur

Asus Prime Z390-A - Intel I7 9700KF - Corsair Vengeance 2x8GB 3200Mhz CL16 - MSI GeForce RTX 2080 SUPER 8GB Ventus XS OC - Creative Sound Blaster Z (skäms) - Corsair AX 1200i Digital 1200W 80+ Platinum - Fractal Design R6 - Sennheiser GSP 600 - Acer Predator XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av flyawaynille:

Självklart vet jag att spotify är svenskt. Vad har det med något att göra?

Om jag ska ha spotify vill jag hitta all min musik där. Inte bara en del av den. Då tycker jag det är smidigare att bara ha all min musik i Songbird då jag gillar att ha massa musik att slumpa, och inte spellistor. Ska jag betala för spotify vill jag ha all musik där inte bara mainstream.

Du kan ha all musik där...

och du skrev:
"Hade någon spotify liknande tjänst funnits i sverige"...

...

EDIT: Finns definitivt musik utöver "mainstream", men jag antar att musiken blir för mainstream för dig om den finns på spotify.

Visa signatur

Youtube | Steam | PSN
Fractal Design R3 | Asus P8P67 Pro Rev 3 | Asus GTX580 DirectCUII
Intel i7 2600K 4.0GHz | Antec KÜHLER H2O 620 | 8GB RAM | 2TB HDD | 120GB SSD
iPhone 6 | PlayStation 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Englund!:

Om man lägger ner ett år på att utveckla något så kopieras det och distribueras gratis över nätet utan att man får en spänn i ersättning, spelar det ingen roll om jag "fysiskt" inte blivit av med mina cd-skivor, dom är värdelösa ändå.

Att man sen inte kallar det stöld är ett skämt, det går inte att konkurrera med något som är gratis. Spelar ingen roll om det är ett sätt att tvinga bolag att byta försäljningsmetoder så är det stöld. Förstår inte vart på vägen allt gick snett och man förväntar sig att få allting.

Så du tycker att det är fel att man kallar saker för vad det moraliskt och juridiskt faktiskt är? Hur tänker du nu? Tycker du vi ska kalla misshandel för mord eller fortkörning för förskingring också? Nej du... Det är bra att folk kallar saker för sina korrekta namn, så att inte folk med tvivelaktiga motiv kan blåsa upp saker till någonting det inte är. Tänk om du bad om att få ett äpple och någon kom och gav dig en cykelpump. Vad är det som är bra med det? Du bad ju om ett äpple, inte en cykelpump.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Piratebay är jävligt nyttigt för min del som PC-gamer! Eftersom man gång på gång blir blåst med konsolportar/trasiga produkter så är det bra att man kan ladda hem och testa spelen då spelutvecklare inte heller lägger tid på demo'n idag.

Om man inte snor några fysiska varor så är det ju inte heller så att någon förlorar pengar på det. Hade ju knappast köpt all överprisad skit som släpps idag heller! Får man inte ladda hem borde man ju inte få låna ut saker till vänner och familj heller för det har ju exakt samma effekt?

Visa signatur

Asus Prime Z390-A - Intel I7 9700KF - Corsair Vengeance 2x8GB 3200Mhz CL16 - MSI GeForce RTX 2080 SUPER 8GB Ventus XS OC - Creative Sound Blaster Z (skäms) - Corsair AX 1200i Digital 1200W 80+ Platinum - Fractal Design R6 - Sennheiser GSP 600 - Acer Predator XB271HUA

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tommy_h:

Vore roligt om man kunde få se någon statistik på ökad försäljning också

Det finns en statistik för ökad försäljning

2009 http://www.dn.se/kultur-noje/musik/skivforsaljningen-okar-ige...

2010 http://www.dn.se/kultur-noje/musik/skivkopen-okar--trots-fild...

2012 http://www.gp.se/kulturnoje/1.818723-skivforsaljningen-okar-i...

Detta är bara efter lite snabbsökning, finns mer ingående någonstans, har läst det tidigare

Visa signatur

I am no more human then you are, I see my reflection as I look at you

Permalänk
Medlem
Skrivet av Absurd:

Det finns en statistik för ökad försäljning

2009 http://www.dn.se/kultur-noje/musik/skivforsaljningen-okar-ige...

2010 http://www.dn.se/kultur-noje/musik/skivkopen-okar--trots-fild...

2012 http://www.gp.se/kulturnoje/1.818723-skivforsaljningen-okar-i...

Detta är bara efter lite snabbsökning, finns mer ingående någonstans, har läst det tidigare

Tror han/hon menade på den lilla stunden TPB var nere.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3