Permalänk
Medlem

Nyinköpt dator, pixelfel

Hej, precis som topic lyder så köpte jag och min sambo en ny laptop i butik igår. Kom hem, startade den och ser direkt att de lyser en pixel i mittendelen av skärmen, grönt lysande.

Tillverkaren hänvisar att man inte garanterar 100 procent pixelgaranti, vilket jag inte fick någon information vid köpet. Jag var hos återförsäljaren idag och fick de sa att garantin inte täcker pixelfel, inte direkt förvånande. Men ag gav mig inte och de tog in datorn får att senare ge ett utlåtande om hur man skall göra.

Till frågan: Vad har jag som konsument för rätt. Det är uppenbart att det finns ett fel med produkten och det nekade inte säljaren till heller, men man vill inte göra någonting åt det.

Har varit i kontakt med en konsumentrådgivare och har fått följande utlåtande.

"Om du innan köpet inte blivit informerad om att felaktiga pixlar kan förekomma är läget ett annat. Vid tidigare fall har man sagt att för att undgå ansvar för pixelfel så måste säljaren innan köpet upplysa köparen om att de kan förekomma. Gör säljaren inte det så är en felaktig pixel ett fel som man har rätt att reklamera.

Många säljare hänvisar då till diverse pixelpolicyer från tillverkaren men dessa har inget att göra med avtalet mellan säljare och köpare vilket regleras av konsumentköplagen. Det är alltså säljaren som ansvarar för de varor han säljer, inte tillverkaren."

Jag anser att jag skall få datorn reparerad eller utbytt, då detta är ett uppenbart fel. När jag som konsument köper en dator så ingår ju jag ett avtal med säljaren, de hänvisar senare till tillverkaren o.s.v.

Har jag någon som helst rätt i detta fallet?

Visa signatur

[Intel Quad 9450 @ 3.30] [Asus Rampage Formula] [2x2048 Crossair PC6400]
[Powercolor HD 4870 Crossfire] [Corsair TX750]
[Seagate Barracuda 320 GB]

Permalänk
Medlem

Gå till affärern, säg att du vill få det fixat gratis eller få en ny dator. Eller så kommer du göra ett återköp. Och när du gör ett återköp så kommer han väl säga att du inte får göra det för du öppnat förpackningen, men detta är fel. Du kommer inte få tillbaka hela pengen, men tror de kan ta en avgift på 2% av priset eller liknande. Var ett ta sen jag hade problem med produkter, men lyckats lösa det på ett eller annat sätt.

Visa signatur

Chassi: H2 | Processor: Ryzen 3950x| 64GB DDR4 | 1tb m.2| Grafikkort: RTX 3070 | Nätaggregat: Corsair, 800W modulär | Tangentbord: ASUS ROG Falchion 65% MX Brown Wireless | Mus: Logitech MX518 | Skärm: 32"

Permalänk
Medlem

Om den lyser grönt så är det väl en "Stuck pixel", vilket man ofta kan fixa själv via antingen ett program eller andra sätt. Sök på stuck pixel så får du upp flera olika sätt, och även sätt att identifiera om det nu verkligen är en sådan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gathor:

Gå till affärern, säg att du vill få det fixat gratis eller få en ny dator. Eller så kommer du göra ett återköp. Och när du gör ett återköp så kommer han väl säga att du inte får göra det för du öppnat förpackningen, men detta är fel. Du kommer inte få tillbaka hela pengen, men tror de kan ta en avgift på 2% av priset eller liknande. Var ett ta sen jag hade problem med produkter, men lyckats lösa det på ett eller annat sätt.

Han sa precis så, iom att förpackningen är öppnad så kan jag inte lämna tillbaka den, men det kanske inte håller juridiskt?

Visa signatur

[Intel Quad 9450 @ 3.30] [Asus Rampage Formula] [2x2048 Crossair PC6400]
[Powercolor HD 4870 Crossfire] [Corsair TX750]
[Seagate Barracuda 320 GB]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hot Dogs:

Om den lyser grönt så är det väl en "Stuck pixel", vilket man ofta kan fixa själv via antingen ett program eller andra sätt. Sök på stuck pixel så får du upp flera olika sätt, och även sätt att identifiera om det nu verkligen är en sådan.

Testade det men det fungerade inte, tyvärr

Visa signatur

[Intel Quad 9450 @ 3.30] [Asus Rampage Formula] [2x2048 Crossair PC6400]
[Powercolor HD 4870 Crossfire] [Corsair TX750]
[Seagate Barracuda 320 GB]

Permalänk
Medlem
Skrivet av ankan_84:

Hej, precis som topic lyder så köpte jag och min sambo en ny laptop i butik igår. Kom hem, startade den och ser direkt att de lyser en pixel i mittendelen av skärmen, grönt lysande.

Tillverkaren hänvisar att man inte garanterar 100 procent pixelgaranti, vilket jag inte fick någon information vid köpet. Jag var hos återförsäljaren idag och fick de sa att garantin inte täcker pixelfel, inte direkt förvånande. Men ag gav mig inte och de tog in datorn får att senare ge ett utlåtande om hur man skall göra.

Till frågan: Vad har jag som konsument för rätt. Det är uppenbart att det finns ett fel med produkten och det nekade inte säljaren till heller, men man vill inte göra någonting åt det.

Har varit i kontakt med en konsumentrådgivare och har fått följande utlåtande.

"Om du innan köpet inte blivit informerad om att felaktiga pixlar kan förekomma är läget ett annat. Vid tidigare fall har man sagt att för att undgå ansvar för pixelfel så måste säljaren innan köpet upplysa köparen om att de kan förekomma. Gör säljaren inte det så är en felaktig pixel ett fel som man har rätt att reklamera.

Många säljare hänvisar då till diverse pixelpolicyer från tillverkaren men dessa har inget att göra med avtalet mellan säljare och köpare vilket regleras av konsumentköplagen. Det är alltså säljaren som ansvarar för de varor han säljer, inte tillverkaren."

Jag anser att jag skall få datorn reparerad eller utbytt, då detta är ett uppenbart fel. När jag som konsument köper en dator så ingår ju jag ett avtal med säljaren, de hänvisar senare till tillverkaren o.s.v.

Har jag någon som helst rätt i detta fallet?

Alla bildskärmar, oavsätt om de är lösa eller i bärbara datorer så går de efter ISO-standarden(Internationella standardiseringsorganisationen) 13406-2 för LCD-bildskärmar. Denna standard gäller i stort sett över hela världen och tillåter en viss del pixelfel(beroende på skärmstorleken) och så länge det är inom den tillåtna mängden räknas det som en "felfri" eller vad man nu vill kalla det. Här är en länk om det http://www.jacobsen.no/anders/blog/archives/2006/01/04/what_i...
Kolla hur mkt fel det är, men är det mindre än det tillåtna så kommer motpartens advokater bara peka åt ISO-standard 13406-2, och eftersom denna standard täcker alla tillverkade bildskärmar i världen så kan de resonera att eftersom det inte finns några 100% garantier för pixelfria skärmar så ska inte tillverkaren straffas för vad köparen inte har kollat upp själv... eller nått, jag är ingen advokat. Men mät pixelfelet och återkom

Visa signatur

Fractal Design R5, i5 6600k, MSI Z170A XPOWER GAMING TITANIUM EDITION, MSI GTX 980, 8GB Minne @ 2400MHz, BeQuiet Kraft 700W

Permalänk
Medlem
Skrivet av hersses:

Alla bildskärmar, oavsätt om de är lösa eller i bärbara datorer så går de efter ISO-standarden(Internationella standardiseringsorganisationen) 13406-2 för LCD-bildskärmar. Denna standard gäller i stort sett över hela världen och tillåter en viss del pixelfel(beroende på skärmstorleken) och så länge det är inom den tillåtna mängden räknas det som en "felfri" eller vad man nu vill kalla det. Här är en länk om det http://www.jacobsen.no/anders/blog/archives/2006/01/04/what_i...
Kolla hur mkt fel det är, men är det mindre än det tillåtna så kommer motpartens advokater bara peka åt ISO-standard 13406-2, och eftersom denna standard täcker alla tillverkade bildskärmar i världen så kan de resonera att eftersom det inte finns några 100% garantier för pixelfria skärmar så ska inte tillverkaren straffas för vad köparen inte har kollat upp själv... eller nått, jag är ingen advokat. Men mät pixelfelet och återkom

Jag har ju ingått avtal med säljaren inte tillverkaren. Säljaren får ju i sin tur ta det med tillverkaren. Jag som konsument går ju tillbaka till stället jag har inhandlat varan på.

Det som jag mest lurar på är om jag kan häva köpet, då säljaren anser att varan är felfri. Då kan de ju sälja den nästa kund enligt deras resonemang.

Visa signatur

[Intel Quad 9450 @ 3.30] [Asus Rampage Formula] [2x2048 Crossair PC6400]
[Powercolor HD 4870 Crossfire] [Corsair TX750]
[Seagate Barracuda 320 GB]

Permalänk
Medlem
Skrivet av ankan_84:

Jag har ju ingått avtal med säljaren inte tillverkaren. Säljaren får ju i sin tur ta det med tillverkaren. Jag som konsument går ju tillbaka till stället jag har inhandlat varan på.

Det som jag mest lurar på är om jag kan häva köpet, då säljaren anser att varan är felfri. Då kan de ju sälja den nästa kund enligt deras resonemang.

Jag vet inte vad du har för uppfattningar om standarder men de försvinner inte bara för att den har gått från tillverkare till säljare... Om du har köpt datorn i butik så är det inget tvång på att öppet köp ska gälla. Jag förstår att du är missnöjd och att du mer än gärna vill peka ett dömande finger på någon annan än dig själv, men saken är den att du/ni hade kunnat kolla på datorn i butik innan ni köpte den.

Visa signatur

Fractal Design R5, i5 6600k, MSI Z170A XPOWER GAMING TITANIUM EDITION, MSI GTX 980, 8GB Minne @ 2400MHz, BeQuiet Kraft 700W

Permalänk
Medlem

Så, fick datorn utbytt efter ett par samtal. Ingen skugga fallen över företaget.

Tackar.

Visa signatur

[Intel Quad 9450 @ 3.30] [Asus Rampage Formula] [2x2048 Crossair PC6400]
[Powercolor HD 4870 Crossfire] [Corsair TX750]
[Seagate Barracuda 320 GB]